Készült: 2024.05.08.19:39:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

38. ülésnap (2022.11.10.),  39-56. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 1:00:21


Felszólalások:   1-38   39-56   57-72      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A módosító javaslatok benyújtására pénteken 16 óráig van lehetőség.

Most soron következik a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény, valamint a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/1843. számon a Ház informatikai hálózatán valamennyiünk számára elérhető.

Elsőként megadom a szót Steiner Attila államtitkár úrnak, a Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.

STEINER ATTILA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az ukrajnai háború régóta nem látott energia- és földgázválságot okozott, és ezt az elhibázott brüsszeli szankciós politikák csak tovább fokozták. Magyarországon is pontosan emiatt egy energia-veszélyhelyzet van érvényben, hiszen a kormány számára kiemelten fontos a családok biztonságos energiaellátása, és ehhez rendkívüli intézkedések szükségesek.

Azt gondolom, a kormány Európában is egyedülálló módon döntést hozott azzal, hogy a magyar emberek védelmében létrehozta és fenntartotta a rezsicsökkentés intézményét. A földgáz- és a villamosenergia-ellátás válsága azonban mindannyiunkat érint. Az előttünk álló javaslat két törvényt módosít: a földgázellátásról szóló törvényt és a villamos energiáról szóló törvényt, amelyek tartalmát, engedjék meg, hogy nagyon röviden ismertessem.

A villamos energia ellátásáról szóló törvény módosításának célja, hogy az átviteli rendszerirányító a legkisebb költség elvének érvényesítése mellett tudja beszerezni az átviteli hálózaton megjelenő hálózati veszteség pótlásához szükséges villamos energiát. Ennek a villamos energiának az ára nagyon megemelkedett. Úgy gondolom, hogy az energiaválság során kialakult magas árak miatt elengedhetetlen, hogy az átviteli rendszerirányító számára minden eszköz rendelkezésre álljon annak érdekében, hogy az üzemeltetéshez szükséges, az üzemeltetésből adódó kapcsolódó költségeket optimalizálni és minimalizálni tudja.

A földgázellátásról szóló törvény módosítása alapvetően pontosítja a törvényi definíciókat, és erre azért volt szükség, hogy összhangba kerüljünk az Európai Unió energia-válsághelyzeti szabályozásával. Ezenfelül a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal részére további új feladatokat javaslunk telepíteni, amelyek az ellátásbiztonság erősítését, illetve a gázszektor dekarbonizációját, a megújuló és alacsony kibocsátású gázok  és ideértem a hidrogént  megjelenését is biztosítsák szabályozott és ellenőrzött, rendkívül biztonságos szabályozási és műszaki környezetben.

Ezen túlmenően a törvényjavaslat az európai szabályozással összhangban a föld alatti gáztárolók feltöltési ütemére, illetve az európai ellátási válsághelyzet esetén a gázkereslet csökkentésére vonatkozó szabályozási keretet hozza létre a hazai jogban.

Továbbá tájékoztatnám önöket, hogy a kormány folyamatosan figyelemmel kíséri az energiahordozók beszerzésének és tárolásának alakulását az Európai Unióban, és az uniós és a magyar jog összhangjának elősegítése minden esetben komoly egyeztetéseket igényel. A jelen előterjesztésnek az a célja, hogy a földgáz és a villamos energia továbbra is megfelelő mennyiségben és megfelelő áron biztosított legyen Magyarországon.

A kormány ennek tükrében is továbbra is elkötelezett a magyar emberek védelme, illetve az ország energiaellátás-biztoságának szavatolása érdekében, és kérem a képviselő hölgyeket és urakat, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm szépen, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A vezérszónoki felszólalások következnek. A Fidesz képviselőcsoportjának vezérszónoka Szeberényi Gyula képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A tisztelt Ház asztalán fekvő, a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény, valamint a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosításáról szóló T/1843. számú törvényjavaslat célja az elmúlt időszak jogszabályváltozásainak és jogalkalmazási tapasztalatainak beépítése a törvényekbe, valamint az időközben hatályba lépett jogszabályokkal való összhang megteremtése.

A törvényjavaslat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal energetikai szabályozási tesztkörnyezetet működtető hatáskörének törvényi feltételeit teremti meg. Az új szabályozás célja, hogy ösztönözze és támogassa olyan energetikai innovációs teljesítmények elterjedését, piacra lépését, amelyek elősegíthetik a földgáz-infrastruktúra fenntarthatóságának, költséghatékony működtetésének, a fogyasztói igények megfelelő ellátását vagy az ellátásbiztonság növelését, továbbá a hidrogénbetáplálást a működő földgáz-infrastruktúrába, valamint a tiszta hidrogénhálózatoknak a működő földgáz-infrastruktúrán alapuló fejlesztését, fejlődését.

A módosítás révén biztosított, hogy az átviteli rendszerirányító a legkisebb költség elvének érvényesítése mellett tudja beszerezni és a többletet értékesíteni az átviteli hálózaton megjelenő hálózati veszteség pótlásához szükséges villamos energiát. A módosításra azért van szükség, hogy a kialakult rendkívül magas villamosenergia-árak miatt az átviteli rendszerirányító számára minden eszköz rendelkezésre álljon a hálózat üzemeltetéséhez kapcsolódó költségek visszaszorítása érdekében.

A módosítások további célja az európai uniós szabályozásnak megfelelő definíciók beemelése a hazai joganyagba, valamint az európai uniós gázellátás biztonságának érdekében a föld alatti gáztárolók feltöltési szintjére és a gázkereslet-csökkentésre vonatkozó európai uniós előírások hazai jogszabályba történő átültetése.

Tisztelt Országgyűlés! A témához kapcsolódóan fontos kiemelni, hogy Magyarország energiaellátása biztosított, teljes mértékben felkészült a télre. A Török Áramlat gázvezetéken keresztül az orosz gáz folyamatosan, minden gond nélkül érkezik Magyarországra. Ez mára az egyetlen olyan vezeték, amely teljes kapacitáson működik. Minden család tud majd fűteni a tél során. A gazdasági, illetve ipari szereplők számára szintén biztosított lesz az energia a téli hónapokban is, munkahelyek emiatt nem kerülnek veszélybe.

Az orosz–ukrán háború következtében energiaválság dúl Európában. Így újra virágkorukat élik azok az infrastruktúra-fejlesztési projektek, amelyek a magas gázárak és az orosz források csökkenése miatt alternatív forrásokat jelentenek a térségünk számára. A MEKH közleményéből kiderül: a közelmúltban több fejlesztés ért a végső szakaszába. Ezek az idei gázévre már hatással vannak. Ezenkívül több projekt megvalósítása is elindult. Ezek az infrastruktúra-fejlesztési projektek Magyarország és a kelet-közép-európai régió földgázellátás-biztonságára is kedvező hatást gyakorolnak

Az új gázévvel kereskedelmi üzembe helyezett görög-bolgár és lengyel-szlovák összekötő vezetékek, valamint a norvég gázt Lengyelországba szállító vezeték lehetővé teszik, hogy a közép-kelet-európai régió, ezen belül is különösen Magyarország és a tengerparttal nem rendelkező más országok diverzifikálják beszerzési útvonalaikat.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Összegzésként elmondható, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslat előremutató rendelkezéseket tartalmaz. Ezért kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy az elhangzottak ismeretében a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan támogassák a javaslatot. Köszönöm a figyelmüket.

(12.00)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Következne Varju László képviselő úr a DK részéről, de nincs jelen, ennek megfelelően a házszabály szerint a felszólalása visszavontnak tekinthető. Utána helyettesítve következne Harangozó Tamás képviselő úr, aki szintén nincs jelen, így a felszólalása a házszabály szerint visszavontnak tekintendő. Viszont jelen van Bencze János képviselő úr, akinek meg is adom a szót. Parancsoljon, képviselő úr! A képviselő úr a Jobbik képviselőcsoportjának vezérszónoka.

BENCZE JÁNOS, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Én azért fontosnak tartottam, hogy felszólaljak, bár a jogszabály-módosítás, amelyet tárgyalunk, nagyrészt technikai pontosításokat tartalmaz, de tény és való, hogy igyekszik azokat a célokat szolgálni, amelyek ki vannak benne tűzve.

Mi a Jobbikban a napi problémák kapcsán szeretnénk pár dologra felhívni a figyelmet. Nagyon dicsérendő, hogy javítani akarunk Magyarországon több ponton is akár az elektromosenergia-, akár a földgázellátáson, de ha kiérünk a valóságba, kilépünk az utcára, a magyar elektromos hálózat per pillanat ott tart, hogy aprócska napi áramszünetekkel rendelkezünk, ez látszik a készülékeken, ami nem használ nekik. A lakosságból többen jelezték, hogy a nagy dolgokon túl ezen is próbáljunk javítani, ez nagyon fontos lenne.

Innovációk. Nagyon örülök neki, hogy Magyarország úgy áll hozzá, hogy jövőbeli innovációkat fektetne be mind az elektromos hálózatba, mind a gázrendszerekbe, hogy nőjön az ellátás biztonsága. Én hozzátenném, hogy gyakorlati tapasztalat alapján a jelenlegi szabályozás igen kritikus az innovációkkal szemben, tehát nem megengedő. Mire gondolok itt pontosan saját példámból okulva? Napelemes, sziget üzemű rendszerre is alkalmas rendszert próbáltunk létrehozni, rövidre zárva azonban közölték velünk, hogy amennyiben sziget üzemben üzemeltetünk akkumulátorteleppel napelemet háznál, levágnak minket a rendszerről, mert nem lehet rendszerbe kapcsolni. Nagyon remélem, hogy ezek az előttünk fekvő jogszabály-módosítások, és szeretnék nagyon pozitívan hozzáállni javaslatokkal is, ezeket a dolgokat át fogják hidalni, ugyanis Magyarországnak nagyon nagy szüksége van smart energiarendszerekre a smart városokhoz. Remélem, ez a jövőképünk, mert biztosítani fogja, hogy a megújuló energiaforrások, az innovatív, új energiaforrások úgy lesznek becsatornázhatók a rendszerbe, hogy azok a valóságban használhatók lesznek, nem változnak home projectekké, és nem a strómanok érdekeit szolgálják. Köszönöm szépen. Mi ezt tudjuk támogatni.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A KDNP képviselőcsoportjának vezérszónoka Aradszki András képviselő úr.

DR. ARADSZKI ANDRÁS, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Az előttünk fekvő két törvényjavaslat alapvetően technikai jellegű módosításokat tartalmaz, de azért alá kell húznom, hogy ezek a technikai módosítók fontos megoldások részletszabályait tartalmazzák, nevezetesen a tekintetben, hogy a magyar energiarendszerben vannak vagy lehetnek olyan tartalékok, amelyek elősegítik, hogy az elhibázott brüsszeli szankciós politika miatt fennálló energiaválságot jobban tudja a magyar gazdaság, a magyar energiaipar kezelni elsősorban a fogyasztók javára.

Ennek egyik fontos eszköze a villamos energiáról szóló törvényben annak biztosítása a MAVIR számára, mint az átvitelirendszer-irányító számára, hogy az átvitelirendszer-irányítás során az átviteli hálózati veszteség pótlására szükséges árammennyiség megvásárlásával, illetve a felesleges árammennyiség értékesítésével kapcsolatban kereskedelmi jellegű tevékenységet folytathasson, azaz értékesíthesse a felesleget, illetve megvásárolhassa ezeket a többletlehetőségeket, többletkapacitásokat. Ez hozzájárul annak a főszabálynak az erősítéséhez, amely az árszabályokban már nagyon régen, 2010 elejétől megjelenik Magyarországon, vagyis hogy a hálózatirendszer-irányító a legkisebb költség elve mellett köteles működtetni a rendszerét. Egyebek mellett a legkisebb költség elve biztosította számunkra annak a rezsicsökkentésnek a hátterét is, amelyet 2013 óta tartunk fenn, amikor 25 százalékkal csökkentettük az abban az időben érvényes energiaárat az egyetemes lakossági fogyasztók számára. Csökkentettük mind az áram, mind pedig a gáz árát, amely rezsicsökkentést az elhibázott brüsszeli szankciós politika ellenére is sikerül a mai napig is fenntartanunk azzal, hogy az átlagfogyasztásig változatlanok az energiaárak. Ezzel minden egyes magyar állampolgárnak minden egyes fogyasztási helyhez kötődően havi 180 ezer forint támogatást, kedvezményt tudunk nyújtani. Ennek a megalapozását, helyesebben erősítését, hozzáadott értékét jelenti ez a törvénymódosítás, amit ezúton is csak üdvözölni tudunk.

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a földgázellátásról szóló törvényjavaslat is abba az irányba mutat, hogy az innovációs elképzelések, az új energiaforrások, amely lehet a biogáz vagy például a hidrogén is, tesztüzemben való alkalmazását, annak a szabályozási jogkörét kapja meg a Magyar Energetikai Hivatal, ezzel biztosítva azt, hogy megalapozott döntések és lehetőségek nyíljanak meg az innovatív megoldások irányában is. Ezt nagyon fontosnak tartom, mert mind a biogáz-, mind pedig a hidrogénfelhasználás is egy olyan kapunyitási lehetőséget ad az energiarendszerben, amely előbbre viszi Magyarországot annak a célnak az elérésében, amit úgy fogalmaztunk meg, hogy 2050-re az energiatermelésünk 90 százaléka klímasemleges lesz. Tehát egy ilyen lehetőség biztosítása és annak az értékelése, a feltételrendszer megteremtése, mindenképpen előremutató, és a magyar ipar, a magyar gazdaság és a magyar lakosság érdekét tudja szolgálni.

Más további szabályozások inkább technikai jellegűek a földgáztörvény tekintetében is. Azoknak a krízishelyzeteknek a kezelését követi, ami az európai uniós szabályozásból ránk hárul, és aminek a bevezetése szükséges ahhoz, hogy részt tudjunk venni az európai szolidaritáson alapuló és a vészhelyzeteket kezelő gázellátási helyzetek megoldásában.

Összességében: a bemutatott törvényjavaslatok jelentősek, és az abban foglalt jogi megoldásokkal és célokkal egyetértve a KDNP támogatni tudja a benyújtott javaslatok elfogadását. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A Párbeszéd képviselőcsoportjának vezérszónoka Tordai Bence képviselő úr. Parancsoljon, öné a szó.

TORDAI BENCE, a Párbeszéd képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Kedves Polgártársak! Azt látjuk, hogy energiaügyekben az elmúlt 12 évben a tökéletes hozzá nem értés és a kaotikus kapkodás uralkodott. Nemhogy fenntartható, megbízható, olcsó zöldenergiákra nem sikerült átállnia Magyarországnak 2010 óta, ahogy a Párbeszéd és minden józan zöldgondolkodású ember, szakértő javasolta, hanem még az ellátásbiztonságot sem sikerült garantálni. Tehát míg 2010-ben még energiaexportőrök voltunk, most már a villamos áram 30 százalékát importból kell hogy fedezze az ország.

Azok a módosítások, amelyek előttünk vannak, nagyon kevéssé érintik az energiapolitika lényegét, legyen szó akár villamos energiáról, akár földgázról. Sokkal többet tudunk meg a mai magyar valóságról abból, hogy egyrészt mik nincsenek benne ezekben a módosító javaslatokban, másrészt abból, hogy mi történik a kormányban az energiapolitika tekintetében. Tegnapi hír, hogy az illetékes miniszter, bár suttyomban, titkolva, de lemondott, benyújtotta a miniszterelnöknek a lemondását. Még azt nem bírták elárulni, hogy Orbán Viktor elfogadjae az eddigi energetikai erős emberének távozását vagy sem, de azt látjuk, hogy milyen káosz, milyen kapkodás, milyen torzsalkodás, milyen amatörizmus áll a mögött a folyamat mögött, amely Palkovics miniszter lemondásához vezetett.

Nézzük csak a nem is annyira lazán kapcsolódó atomenergia kérdését, amiről az előző törvényjavaslatok kapcsán már elég sok szó esett. A fideszesek Brüsszelben megszavazzák a Roszatom elleni szankciókat, majd idehaza elmondják, hogy vidáman építik, tervezik tovább Paks II.-t a Roszatommal kart karba öltve.

(12.10)

Aztán azt mondják, hogy ez az újabb csodálatos atomerőmű egészen biztosan meg fog épülni már a harmincas évek elejére, de azért biztos, ami biztos, most benyújtanak egy olyan törvényjavaslatot, ami a harmincas években lejáró Paks I.-blokkok üzemidejét nem is tíz, de húsz évvel meghosszabbítaná. Tehát azért menjünk végig a sztorin, egy harminc évre tervezett, a harmincas években már ötvenéves atomerőművet akarnak további húsz évre működésre bírni, anélkül, hogy bármilyen kockázati vagy gazdaságossági hatástanulmányt mellékelnének. Hogy is mondjam? Nem annyira megnyugtató ez a magyar energiabiztonság és a nukleáris biztonság nézőpontja felől szemlélve. Nyilván ezt sem lehet a jó megoldások közé sorolni.

Amikor pedig, meghallva a zöldpolitika szavát, a jövő szavát mégis úgy tűnik, hogy tennének néhány tétova lépést újabb megújuló energiák hasznosítása, jelesül most a szélenergia hasznosítása irányába, akkor az ez irányba tapogatózó minisztert gyorsan partvonalra teszik, és elveszik tőle az energiaportfóliót. Ugye, ez történt most, Palkovics miniszter néhányszor elkottyantotta, hogy mégiscsak lenne értelme a szélerőműveknek, annak ellenére, amit itt önöktől hallottunk, hogy nem mindig fúj a szél, ami egy őrületes felfedezés, köszönjük szépen, hogy megosztották velünk az ez irányú tudásukat, de van, amikor fúj a szél, és olyankor gyakorlatilag zéró költséggel és gyakorlatilag ingyen, ha a marginális költségeket nézzük, termelnek a szélerőművek megújuló energiát. Nem tudom, hogy pontosan milyen vitáik vannak önöknek belül, ugye, a kormányzásuk se nem átlátható, se nem szakmailag megalapozott, tehát tényleg ilyen kremlinológiai jellegű találgatásokba kell bocsátkozni, de úgy tűnik, hogy az észszerűségre, a józanságra egy kicsit is nyitottabb irányzat ismét vereséget szenvedett az önök politikai belharcaiban. Csak az a probléma, hogy ezeknek a fideszes kormányon belüli belharcoknak a magyar polgárok isszák meg a levét, és a magyar adófizetők állják a számláját.

Csak ha megnézzük, hogy az önök zseniális hosszú távú gázszerződése mit eredményezett a magyar fogyasztók számára: tavaly szeptemberben kötötte meg az Orbán-Szijjártó-álompáros Vlagyimir Putyinnal ezt a tíz- plusz ötéves gázszerződést, az az óta eltelt időszakban 1500 milliárd forint veszteséget szenvedett el Magyarország ezen a szerződésen. Ezt az 1500 milliárd forintot, ami beláthatatlan hatalmas összeg, megint csak a magyar adófizetők fogják állni. Az, hogy önök hétszeresére emelik a földgáz árát, az pontosan abból következik, hogy sikerült ezt a végtelenül elbaltázott, az évszázad egyik legrosszabb üzleteként jellemezhető gázszerződést megkötni, ahol nem ötödáron, de időnként, például most ezekben a hónapokban ötszörös áron vásárolják a háborús bűnös Vlagyimir Putyintól a földgázt, fenntartva az elnyomó rendszerét és a háborús hadigépezetét. Tehát amikor ezt a végtelen, nem is tudom, szolgalelkűséget, megalkuvást, hazaárulást vagy egyszerűen hozzá nem értést látjuk, akkor azért felmerülnek komoly kérdések, hogy vajon biztonságban vane Magyarország energiaellátása; és tényleg akkor még nem is beszéltünk arról, hogy mindez milyen áron és mennyire fenntartható, környezetileg mennyire biztonságos, az emberek egészségét mennyire figyelembe vevő módon biztosítható az önök által előállított körülmények között.

A miniszter lemondásán túl egy másik fontos beismerése az önök energiapolitikai kudarcának, amiről megint csak nem szól, aminek az orvoslását megint csak nem adja meg ez a törvénymódosító javaslat, az a gáztárolók töltöttsége. Ugye, meglehetős szakmai botrány keveredett abból, hogy Magyarország második legnagyobb gáztárolójából ki akarják nyerni a párnagázt, ami arra szolgál, hogy egyáltalán fenntartsa a tároló működőképességét. Orbán Viktor ezt saját maga is megerősítette, hogy valóban, Hajdúszoboszlón a tárolóból 800 millió köbméter párnagázt fognak kivonni a téli időszakban, ami, ha jól értjük a szakmai megállapításokat, akkor ennek a tárolónak az összeomlásával fenyeget, ami pedig egy többmilliárdos kapacitású gáztároló. Nem kell magyarázni, hogy ezekben a nehéz időkben, az ilyen súlyos, Orbánék által fenntartott orosz kitettség idejében, egy háborús helyzetben mennyire felelőtlen dolog összeomlasztani a második legnagyobb magyar gáztárolót.

De az is az önök kudarcát, kapkodását és hozzá nem értését mutatja, amit a nem hagyományos szénhidrogénkészletek kinyerésével kapcsolatban elkövetnek. Ez a valami miatt Corvinus-projekt névre keresztelt történet, hogy Békés megyében, Nyékpusztán palagáznak is mondott, de precízebben nem hagyományos szénhidrogénkészletek kitermelésébe kezdenének bele. Amit ezzel kapcsolatban porhintést, homálykeltést, kavarást előadtak, azért az is vicckönyvekbe illő. Én kérdeztem, illetve közérdekűadat-igénylés és írásbeli kérdés keretében próbáltam a megyei kormányhivatalnál, illetve a felelős minisztériumnál megtudni, hogy akkor mégis mi a túró van ezzel a projekttel.

És egymásnak tökéletesen ellentmondó válaszokat adtak: Koncz államtitkár asszony azt mondja, hogy gyakorlatilag már meg is kezdődtek a próbafúrások, a kormányhivatalban meg azt mondták, hogy semmilyen engedélyezési eljárás ezzel kapcsolatban nem indult el. Na most, akkor vagy az egyik hazudik, vagy engedély nélkül kezdtek el rétegrepesztéses technológiával fúrásokat végezni. Én nem tudom, melyik a rosszabb, tehát ha írásba adja az államtitkár, hogy hazudik a kormányhivatal, vagy fordítva, a kormányhivatal cáfolja meg az államtitkárt, vagy ha önök engedély nélkül, így tényleg ötletszerűen elkezdik furkálni a földet egy olyan technológiával, ami nem csak hogy elképesztő vízigénnyel bír  tehát itt több száz millió liter ivóvizet kell felhasználni, amit aztán különböző vegyszerekkel mérgeznek meg, és sajtolnak bele a földbe, ezzel veszélyeztetve amúgy az ivóvízkészleteket is, egy olyan régióban, ahol amúgy is elképesztően aszályos, vízhiányos a környezet. Tehát szerintem, ha elmondják ott Békésben az embereknek, hogy ugyan ivóvíz nem lesz a következő nyáron, de majd néhány év múlva fúrunk nektek szép gázkutakat, nem hiszem, hogy megtapsolnák önöket.

De a helyzet az, hogy olyan környezeti és egészségügyi kockázatokat rejt ezen felül is ez a nem hagyományos szénhidrogénkészlet-kitermelés a rétegrepesztéses technológiával, hogy gyakorlatilag minden komolyan vehető európai országban ezt egyszerűen betiltották, Németországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában, és folytathatnánk a sort, egyszerűen törvény tiltja ennek a technológiának az alkalmazását. Tehát esetleg megfontolandó lenne, ha felelős, hosszú távon fenntartható módon akarják a magyar energiaigényeket kielégíteni, akkor egy ilyen módosításban például nyugodtan tiltsák be az ilyen típusú palagázkészletek kinyerését, merthogy ez túl magas kockázattal és tegyük hozzá, túl magas költségekkel jár, ráadásul néhány éven belül ebből nem is származik kézzelfogható eredmény, ez nem fogja megoldani a rövid távú gázkrízist, ez legfeljebb arra jó, hogy közép-, hosszú távon elégessen egy csomó pénzt, és ezen keresztül még jobban hozzáláncolja Magyarországot ahhoz a fosszilisenergia-függőséghez, amibe maguk manőverezték hazánkat Vlagyimir Putyin készséges segedelmével.

Úgyhogy ezek csupa olyan ügyek, amelyekre lehetett volna megoldást adni. Ez a törvénymódosítás egy csodálatos lehetőség lett volna arra, hogy megágyazzanak a zöldenergetikai fordulatnak, hogy megágyazzanak annak az átmenetnek, ami a biztonságos, olcsó és jövőbarát zöldenergiákra, megújuló energiákra való átállásról szól, és amit a Párbeszéd már tíz éve javasol, vagy éppen megágyazzanak annak az energiahatékonysági átmenetnek, ami a valódi, örök rezsicsökkentés garanciája lehet, és ami nem politikai termékként, hanem kézzelfogható valóságként jelenne meg a magyar családok számára.

Önök elhibázták ezt a lehetőséget, önök nem értenek az energiapolitikához, önöknek fogalma sincs arról, hogy mit jelent a felelős zöld-energiapolitika, és ebben a kérdésben, illetve az önök kormányzati összeomlásában ez az elmúlt napokban, hetekben, hónapokban tökéletesen megmutatkozott. Itt lenne a legfőbb ideje annak, ha már nem értenek hozzá, ha már segíteni nem tudnak, akkor legalább ne ártsanak, adják át a terepet azoknak, akik szakmai alapon tudják irányítani Magyarország energiapolitikáját, vagy legalább hallgassák meg azokat a konstruktív, előremutató és megalapozott módosító indítványokat, sőt tulajdonképpen egy 180 fokos fordulatra felszólító indítványokat, amiket a Párbeszéd és más zöld vagy kevésbé zöld ellenzéki pártok tesznek.

Úgyhogy én azt javaslom államtitkár úrnak meg az egész minisztériumnak, vagy most nem is tudjuk már, hogy ki felelős ezért a területért végső soron ebben a furcsa fideszes káoszkormányban, hogy vonják vissza, jegeljék ezt a módosító indítványt, és inkább oldják meg azokat a problémákat, amelyek valóban feszítőek, akár a magyar családok pénztárcája, akár az egészségünk, akár a hosszú távú környezeti érdekeink felől nézzük. Köszönöm a figyelmet. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

(12.20)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Az LMP képviselőcsoportjának vezérszónoka Keresztes László Lóránt képviselő úr. Parancsoljon, öné a szó.

DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az iménti törvényi vitában, Paks I. üzemidő-hosszabbítása, illetve az atomtörvény módosítása kapcsán én igen részletesen elmondtam a kritikámat, úgy érzem, egyébként utaltam a szerintem fontos, kapcsolódó kérdésre, a kormány energiapolitikájával kapcsolatos súlyos mulasztásokra, illetve rossz döntésekre, ugyanakkor ennél a konkrét, viszonylag rövid törvényjavaslatnál most igyekszem nagyon szikáran fogalmazni és célratörő lenni.

Mi úgy látjuk, hogy ugyan valóban jogos mindig, minden ilyen esetben a kormány kritikája, hiszen a kormány politikája miatt vagyunk ennyire kiszolgáltatott helyzetben, de ezek a módosítások, mi úgy gondoljuk, megfelelőek. Valóban, az innovációra kinyitják a teret. Részben egyébként mi támogatjuk az innovációt  visszautalva államtitkár úr iménti felszólalására , s mi úgy gondoljuk, hogy a jogharmonizációs lépések is fontosak, úgyhogy konkrétan ezt a javaslatot mi támogatni fogjuk. Sajnos elkerülhetetlen lesz, a környezetvédelmi programról szóló vitában viszont majd vissza kell térnem a kormány energiapolitikájára, de ez a javaslat rendben van részünkről. Köszönjük szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ezzel a vezérszónoki felszólalások végére értünk.

Most van lehetőség további képviselői felszólalásokra, és azoknak a képviselő uraknak is a felszólalására, akik hivatalos ügyük elfoglaltsága miatt lekésték a vezérszónoki felszólalást. Elsőnek Harangozó Tamás képviselő úrnak adok szót. Parancsoljon, öné a szó.

DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. A törvényjavaslat valóban alapjaiban támogatható részeket tartalmaz. A villamos energiáról szóló törvény például lehetővé teszi, hogy az átvételi hálózati veszteség pótlásával összefüggésben a MAVIR, a szervezet a villamosenergia-piacon ne csak vásárolhasson, hanem értékesíthessen is, a földgázellátásról szóló törvény tekintetében pedig kifejezetten előremutató lehet az a megoldás, ami a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal energetikai szabályozási tesztkörnyezetét működtető hatáskörének törvényi feltételeit teremti meg. Az új szabályozás célja, hogy ösztönözze és támogassa olyan energetikai innovációs teljesítmények elterjedését, piacra lépését, amelyek elősegíthetik a földgáz-infrastruktúra fenntarthatóságának, költséghatékony működtetésének, a fogyasztói igényeknek megfelelő ellátását vagy az ellátásbiztonság növelését, továbbá a hidrogén betáplálását a működő földgáz-infrastruktúrába, valamint a tisztahidrogén-hálózatoknak a működő földgáz-infrastruktúrán alapuló fejlesztését, fejlődését. A továbbiakban átültetik a hazai joganyagba az európai uniós gázellátás biztonságának érdekében a föld alatti gáztárolók feltöltési szintjére és a gázkereslet csökkentésére vonatkozó európai uniós előírásokat is.

Kevésbé támogatható, sőt kifejezetten furcsa, főleg a története miatti, szabályozási pont, az FGE Zrt. jogászainak hibás jogértelmezéséből következő jogsértő gyakorlat miatt az FGE Zrt. által elbukott munkaügyi per miatti pontosítás, ami a törvénybe bekerült. Az FGE Zrt. miatt az operatív irányítást ellátó személy fogalmának a meghatározását és a személyek munkaviszonyának megszüntetésére vonatkozó előírásokat módosít a törvény. Ha valakinek nem lenne ez tiszta, ez megint egy név szerinti jogalkotás, tehát egy olyan ügyről van szó, ahol egy korábbi kolléga távozása utáni munkaügyi pert a cég elbukott, és ennek örömére akkor most a törvényt átírják, hogy több ilyen ne fordulhasson elő.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ami a törvényjavaslatban  ezt leszámítva  benne van, az alapvetően támogatható lenne, de miután mégiscsak a földgáz- és az energiaellátásról szóló törvényeket módosítjuk, muszáj vagyok elmondani, hogy mik azok, amik nagyon hiányoznak ebből a törvényjavaslatból, és amiket ma itt, novemberben, 2022-ben ennek az Országgyűlésnek ezen törvények megnyitása során szerintünk igenis tárgyalniuk kéne. Most mondom képviselőtársaimnak, hogy nem demagóg felvetések lesznek, legalább gondolják meg, hogy ha már megnyitják ezt a törvényt, akkor ezekről a kérdésekről valamit mondjanak.

Ilyen az, hogy nem tartalmazza azokat a garanciákat a törvény, hogy a lakóhelyén mindenki hozzáférjen a létfenntartáshoz szükséges áramhoz és gázhoz. Nem tartalmazza annak a lehetőségét, amit számtalanszor elmondtunk  ha már megnyílt ez a törvény , hogy az önkormányzatok, költségvetési szervek, kis- és középvállalkozások és közhasznú civil szervezetek kerüljenek vissza a védett ellátási körbe. Nem tartalmazza a törvény az ingyenes, előrefizetős mérőórák felszerelésének és ellátásba történő ingyenes visszakapcsolásának a szabályait, amire nagyon-nagyon sokan számítanak; még többen fognak a következő hónapokban. Nem tartalmazza a palackos PB-gázok általános hatósági árszabályozás alá vonását, hiszen önök is tudják, hogy a szolgáltatók egyszerűen becsapják az embereket, és egy rossz szabályozásnak köszönhetően húzzák le a bőrt nap mint nap azokról a honfitársainkról, akik esetleg PB-gázzal főznek, ne adj’ isten, fűtenek.

Nem tartalmazza ez a törvényjavaslat, egyik része sem azt az alapvető, általunk javasolt módosítást, hogy az egyetemes szolgáltatásoknak mind az áram, mind a földgáz esetében az áfakulcsát 5 százalékra le kéne szállítani. Az nem normális dolog, ahogy az imént említettem, hogy a tegnapi nap kijön az adat, hogy mind az áram, mind a földgáz esetében 60 százalékos inflációt mér a Központi Statisztikai Hivatal, és az ilyen szinten megemelt többletköltségekben a 27 százalék áfa továbbra is ott van benne. Elképesztő mennyiségű pluszpénzt szednek be az emberektől, még egyszer mondom, nemcsak az alapdíj megemelésével, hanem az arra pluszban rárakódó, közel egyharmados áfával is. Ha tényleg segíteni akarnának ma, az energiaválság idején a lakosságnak, a cégeknek, hogy ne menjenek tönkre, az önkormányzatoknak és akár a közintézményeknek, hogy ne fagyoskodjanak benne az emberek, akkor ez egy nagyon nagy előrelépés lenne.

Nem tartalmazza azokat a részletszabályokat, amelyeket megígért a kormány a rezsicsökkentés megszüntetésekor, a bejelentése után. Kormányinfón is elhangzott, ha jól emlékszem, Gulyás Gergely szájából, hogy fognak külön szabályokat hozni azokra, akik kizárólag áramot használnak, és azzal világítanak és fűtenek is; megígérték, nem tették meg. Nagyon sok olyan ember van az országban, aki most kétségbeesetten néz ki a fejéből, hogy vele vajon a következő időszakban mi fog történni.

És nem tartalmazza végezetül, hogy őszinte legyek, magához a földgáz- és áramellátáshoz direktben szabályozási szempontból nem kapcsolódó, de az energiaválságot alapjaiban megszüntető vagy csökkentő  bocsánat  azon javaslatunkat, amit évtizedek óta mondunk, sőt az MSZP-kormány ebben komoly lépéseket is tett, azt a lakásszigetelési programot, ami a legjobb és leghosszabb távú megoldás lenne. Az el nem használt energiánál olcsóbb energia nincs. A panelprogram leállítása óta, gyakorlatilag 12 éve ebben semmilyen előrelépés az országban nem történt. 1,4 millió úgynevezett Kádár-kocka van a falvainkban, kisvárosainkban, és közel 1,4 millió társasházi, szövetkezeti lakás van, amelyben élőknek valóban 30-40 százalékos folyamatos és fenntartható költségcsökkenést jelentene, ha erre a programra a kormány akár az általam már egyszer a mai napon említett több ezer milliárdos pluszáfa- és egyéb más bevételből azonnal valamilyen programot elindítana.

Arról nem beszélve, tisztelt képviselőtársaim, önök is tudják, hogy az építőipar a válság hatására az összeomlás szélére került, kerül, munkahelyeket teremthetnének, munkát adhatnának itt, az építőiparban dolgozó saját honfitársainknak, és a végeredmény minden egyes állampolgár tekintetében kisebb rezsiszámla lenne, és magasabb értékű ingatlan lenne.

Sajnos, miután ezek a javaslatok nem kerültek bele, mi azt gondoljuk, hogy az energiaválság tekintetében a kormány nem veszi komolyan a valóban fontos problémákat. Amint említettem, egyébként a törvényjavaslat személyre szóló részén kívül a benne lévő javaslatok legalábbis egyszer majd hosszú távon még akár hasznosak is lehetnek, de meg nem közelítik azokat a tényezőket, amiket az előbb felsoroltam, és hiányoznak belőle. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A DK képviselőcsoportjából Varju László képviselő úr következik. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

(12.30)

VARJU LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: Elnök Úr! Köszönöm szépen a megértését és a lehetőséget arra, hogy mindazt a véleményt, ami megfogalmazódott bennünk, azt most akkor elmondhatom. Ezt három olyan témakörben szeretném elmondani a tisztelt Háznak, amely három témakör foglalkozik alapvetően azzal, hogy mi az, amit nem csinált meg a kormány, és mi az, amire szükség volna, mi az, amit benyújtott, és mi az, amit be kellett volna nyújtania azért, hogy valóban érdemi előrelépés lehessen, történhessen egy ilyen időszakban, mint amiben most élünk.

Ennek az időszaknak az előállítása természetesen, bármire is hivatkoznak önök, alapvetően az önök kormányzásának következménye, hogy nehéz helyzetbe kerültek családok, önkormányzatok, vállalkozások, amelyeknek segítségre van szükségük, de önök e tekintetben nem tesznek semmit sem. Nem tesznek érdemi lépést sem, mert amikor a 15 ezer forintos gázszámla átalánya 65 ezer forintra emelkedik, és ez nagyon sokaknál megtörténik, akkor bizony nem tudom, hogy önök ilyen szempontból hogy gondolják, hogy ezt az egyedül élő nyugdíjasok finanszírozni tudják.

De ha már azt ígértem önnek, tisztelt államtitkár úr, három tételben szeretném a véleményemet elmondani. Amikor ebben a javaslatban benyújtják  és itt csatlakozom képviselőtársamhoz , amelyben megfogalmazzák, hogy ösztönözze és támogassa olyan energetikai, innovációs teljesítmények elterjedését, piacra lépését, amelyek elősegíthetnek fontos folyamatokat, akkor ennél a pillanatnál mi volna jobb, mint most, hogy igenis készítenek egy olyan hatástanulmányt, amely ezt bemutatja, egy olyan információs csomagot, amely minden képviselő számára rendelkezésre áll, és meggyőz mindenkit arról átláthatóan, hogy valóban a fenntarthatóság, a költséghatékonyság, a fogyasztói igények megfelelő ellátását fogja mindez szolgálni.

De önök annak ellenére, hogy egy ilyen szabályt önmagukra nézve is hoztak, és ehhez a törvényhez is  mint ahogy az előzőhöz  kellett volna csatolni, önök ilyet nem csinálnak, hanem ehelyett inkább, mondhatnám azt kijelentő módban, hogy ideteszik a törvényt, és úgy gondolják, hogy a kormányzati többséggel élve ezt azonnal elfogadtatják, és ilyen értelemben azt a hatásvizsgálatot, ami egyébként akár több döntési változatot is felsorolna, a várható előnyöket, hátrányokat összegyűjtené, és érdemi döntési helyzetet állítana elő, na, ezt megspórolják, és nem képesek számunkra ezt benyújtani.

Ilyen helyzetben kell törvényeket, jelen esetben a villamos energiáról szóló törvényt is és a földgázellátásról szóló törvényt módosítani, és ilyen környezetben kell megítélni azt, amit most önök elénk terjesztettek. Ami benyújtásra kerül, az annak a látlelete, hogy az elmúlt tíz évben önök mit mulasztottak el. Ma annak a rendszernek a fejlesztése, amely akár a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. tevékenysége keretében megjelenik, az önmagában megjelenhetett volna már évekkel ezelőtt, azzal a felkészüléssel, hogy a rendszert felkészítik az új egyensúly fenntarthatóságára, amikor egyébként kiserőművek helyből igenis betáplálásra is nemcsak képesek, hanem fogadókész is maga a rendszer. Az ennek az egyensúlynak a fenntartásához szükséges fejlesztések elvégzésének vagy azok el nem végzésének a következményeit látjuk, amikor a napelemeket használó, az energiaköltségek növekedése elől menekülő családok, vállalkozások beruházásait teszik tönkre azzal, hogy egyébként a korábban vállalt, valóban nem kötelezettséget, hanem lehetőséget elhárítják, és most pedig kijelentik, hogy egyébként nem is csatlakozhatnak fel, akik október 31e után ilyen szándékkal rendelkeznének.

Szóval, egy ilyen helyzetet előállítani, azt gondolom, hogy óriási felelőtlenség, és annak a meggondolatlanságnak része, hogy nem készítették fel sem az országot, sem a rendszert, sem a vállalkozásokat, sem a családokat arra, hogy a villamosenergia-ellátásuk korszerű igénybevételi lehetőségeit hogyan valósíthatják meg. Ebben komoly károkat okoztak önök.

Ezzel együtt, ha utólagosan is, az európai uniós szabályozásoknak megfelelően próbálnak ennek utánamenni  és hozzáteszem, nemcsak az európai uniós források terhére, hanem hazai források terhére, sőt a szolgáltatók kötelezettségeként megjelenő fejlesztésekkel , azt gondolom, hogy önöknek már szorgalmazni kellett volna ezt elindítani. Mind ez idáig ez nem történt meg, és ezért áll elő az a helyzet, amiről korábban beszéltem.

A MAVIR tevékenységének bővítése első látásra, akár egyébként éppen az előbb említett okok miatt, indokolható is lehet, ugyanakkor hiányoznak azok a garanciák, amelyek az áram eladási és vételi ügyleteit átláthatóvá, ellenőrizhetővé tennék. Az elmúlt időszakban  mondhatnám, akár évekre visszamenőleg  pontosan látjuk, azaz pontosan nem látjuk, hogy mi történik, azaz átláthatatlanság jellemzi. Már csak azért is, mert a MAVIR, hasonlóan számos más kormányhivatalhoz, gyakran nem a gazdasági szükségszerűség és az elemi logika alapján tevékenykedik, hanem a Fidesz-kormány politikai célkitűzéseihez lojális, és éppen annak megvalósításával foglalkozik.

Találkozunk persze olyan naperőművekkel, amelyek zavartalanul működnek több település határában, és emellett pedig, amint említettem, azok a családok, vállalkozások, akik itt az új helyzetre reagálni akartak, próbálnak saját maguk érdekében tenni, őket pedig megakadályozzák mindenben.

Példa erre, hogy az idén júliusban egyébként az ukrán állam jelentkezett mint új eladó a magyar árampiacon, de az importot felügyelő MAVIR eddig visszautasította ezt az ukrán lehetőséget is. Miközben az onnét érkező áramra, azt gondolom, hogy szükség lehetett volna, sőt akár ennek érdekében még a segítséget is megadhatták volna.

Sajtóhírek szerint egyébként augusztusban a magyar fél elzárkózása miatt teljesen megszakadtak ezek a tárgyalások az ukrán hálózatot irányító szervezettel. Iparági források alapján politikai döntés is lehet a háttérben, de bízom benne, hogy államtitkár úr majd ezt vagy megcáfolja, vagy megerősíti, de a MAVIR annak idején reagált a sajtóhírekre, és azt állította, hogy folynak magyar-ukrán egyeztetések, és a technikai problémák megoldása hátravan. Hol tartanak, tisztelt államtitkár úr, ebben az ügyben?

A harmadik csomagban szeretném szóba hozni azt, képviselőtársam már említette, hogy sajtóhírek szerint a hajdúszoboszlói gáztárolóban azonnal megkezdik a párnagáz letermelését. Tisztelt Államtitkár Úr! Legyen szíves egyértelműen kijelenteni, hogy nem csinálnak ilyet! Számos szakember egyértelműen felhívta a figyelmet, hogy micsoda károkat tudnak ezzel okozni. Bízom abban, hogy éppen azért, mert az Európai Unió tagállamai között gyakorlatilag a földgáz-hozzáférhetőség tekintetében teljes az átjárhatóság, a gáztározók feltöltése gyakorlatilag megtörtént, ennek az a következménye, hogy ilyen típusú felelőtlenségre nem kerül sor, nincs rá szükség, és ilyen értelemben ez a pánikdöntésük vagy -kijelentésük nem valósul meg. Nem javaslom, és nem is szeretném, ha ez megtörténne.

Ebben a csomagban szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a törvényjavaslat beterjesztése lehetőséget adott volna azokra a lehetőségekre, amelyek családoknak, vállalkozásoknak módot adtak volna a túlélésben való támogatásra.

(12.40)

Őszintén szólva nagyon-nagyon csodálkozom, hogy a munkahelyek megtartására vonatkozó támogatási rendszerüket  amely az energiaköltségek vonatkozásában a rezsiköltségek csökkentésére, a vállalkozások támogatására megjelent  ennyire szerényen határozták meg. S ebbe beletartozik az, hogy kiválasztott ágazatokra fókuszálnak ahelyett, hogy a következő néhány hónapra általános, valamennyi ágazatra kiterjedő támogatást biztosítanának.

Tisztelt Államtitkár Úr! Ez a megoldása annak, hogy embereket ne bocsássanak el, hogy ne legyen jelentős munkanélküliség, és a vállalkozások ne veszítsék el azokat a munkatársaikat, akiket egyébként nem szeretnének elbocsátani. Számosan nyilatkoztak arról, hogy decemberig megpróbálják valamilyen módon megtartani őket, de azt követően ez a kockázat fennáll. Az önök felelőssége lesz az  s az árnyékkormány ezért beszélt arról, hogy többek között ez az egyik legfontosabb eszköz arra , hogy a munkahelymegtartással foglalkozzanak.

Őszinte megdöbbenésemre ad okot az, amit önök az önkormányzatokkal elkövettek. Ahelyett, hogy segítették volna akár egy közös beszerzéssel azt, hogy állami és önkormányzati intézmények megfelelő áron juthassanak gázhoz, önök ettől elzárkóztak, magukra hagyták az önkormányzatokat, és nemcsak a földgáz árának a megfizetésénél, hanem ezen túlmenően a távfűtésnél is. 17-szeres rezsinövekedés jelentkezik  megint mondok önnek egy konkrét példát  azoknál az újpesti háziorvosi rendelőknél, ahol az önök elhibázott távfűtésiár-meghatározásának következtében előállt helyzetben 17-szeres árat kellene nekik megfizetni.

Ebben a helyzetben az önkormányzat, jelen esetben az újpesti önkormányzat lépett, és decemberig vállalt ebben felelősséget, de lehetetlen az, hogy miközben önök évtizede a háziorvosok támogatását és az ő bevételi lehetőségeiket nem bővítették, aközben az ő költségeiket, köztük a rezsiköltséget a 17-szeresére emelik. Azt gondolom, hogy önök lépési kényszerben vannak. S ahogy mondtam, az ebben a törvényben nem szerepel, hogy a bevételeiket  jelen esetben szélesebb értelemben az önkormányzatokra gondolok  nem elvonni kell, hanem őket segíteni kell, vagy pedig vállalják át az ilyen módon megjelenő költségeket. Az önök felelőtlensége igen komoly kockázatokat jelent tehát mind a vállalkozásoknak, mind a munkahelyeknek.

Végezetül ott maradtak a családok, akiket magukra hagytak valami furcsa módon. Egyetlen példát mondok önnek, államtitkár úr. Tiszaföldváron az ügyfélszolgálatot a postahivatal látja el. Az a fogyasztó, aki a 15 ezer forintos átalánydíja után 65 ezer forintos számlát kapott, szerette volna megtudakolni, hogy pontosan miért történt ez. Tiszaföldváron a postahivatalban hetente két nap sorszámmal kell sorba állni, hogy sorra kerülhessen valaki. Az idén erre már nincs lehetőség. Karcagra kell utazni, ahol először sorszámot kell kérni, majd utána állnak vele szóba. Ilyen körülmények között emberek kiszolgáltatottságát állították elő, ami elfogadhatatlan, és ebben a törvényben kísérletet sem tesznek arra, hogy ezt módosítsák. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem tisztelt képviselőtársaimat, hogy kíváne még valaki felszólalni a vitában. (Nincs jelentkező.) Jelentkezőt nem látok. Az általános vitát lezárom.

Most megkérdezem Steiner Attila államtitkár urat, hogy kíváne válaszolni a vitában elhangzottakra. (Steiner Attila: Igen.) Igen, kíván. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.

STEINER ATTILA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Köszönöm szépen az alapvetően támogató hozzászólásokat a javaslat kapcsán. Pontosan emiatt nem is szeretnék élni Tordai Bence javaslatával, hogy vonjuk vissza a javaslatainkat. Azt gondolom, hogy ezek nagyon fontos javaslatok. Technikainak tűnnek, de ahogy több képviselő is utalt rá, nagyon fontos ellátásbiztonsági módosításokat eszközölünk ezekben a javaslatokban, amelyek összhangban vannak az európai uniós irányokkal és az uniós szabályozással annak érdekében, hogy ezt a telet Európa és Magyarország minél könnyebben át tudja vészelni.

(Az elnöki széket Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Szeretném azt is kiemelni, hogy ez az uniós szabályozás feltöltési célértéket és egy feltöltési ütemtervet ír elő a tagállamok részére a föld alatti gáztárolás kapcsán. Szeretném tájékoztatni az Országgyűlést, hogy ezeket a célértékeket Magyarország sikeresen teljesítette, sőt túl is teljesítette. 35 százalékos fogyasztásarányos betárolási kötelezettséget ír elő ez az uniós rendelet, mi pedig a 35 százalékot jócskán meghaladtuk. Több mint 50 százalékos fogyasztásarányos töltöttségi szint van Magyarországon, és ezzel a top 3-ban vagyunk, a három legjobb érték egyikével rendelkezünk egész Európán belül, úgyhogy felkészültünk a téli időszakra.

Az innovációval kapcsolatos észrevételeket is szeretném a képviselőknek megköszönni. Én is úgy gondolom, hogy ez a szabályozási tesztkörnyezet olyan lehetőséget teremt, ahol kicsiben, de tudjuk vizsgálni azt, hogy a biogáz, illetve a hidrogén olyan elemek, amelyek a hagyományos földgáz- és fossziliskitettséget csökkentik, és azokat hogyan lehet még nagyobb mértékben alkalmazni, s mindezt úgy, hogy közben a meglévő infrastruktúrát használjuk ki minél jobban. Köszönöm szépen a támogató hozzászólásokat e tekintetben.

Végezetül, bár csak indirekt módon kapcsolódik a mostani javaslathoz, de engedjék meg, hogy Varju képviselő úr felvetésére és hozzászólására is reagáljak. A villamosenergiahálózat-fejlesztés kapcsán szeretném leszögezni, hogy eddig is folytak nagyon komoly fejlesztések a rendszerben. Épültek interkonnektorok. Szlovákia irányában például az év elején adtunk át két interkonnektort, és a szlovén irányú összeköttetés is megépült. Emellett az átvitelihálózat-üzemeltetők, illetve az elosztói hálózat üzemeltetői egy tízéves hálózatfejlesztési terv projektjein dolgoznak folyamatosan. Ezek a tízéves hálózatfejlesztési tervek a brüsszeli átviteli hálózati szervezettel, az ENTSO-E-vel is le vannak egyeztetve, mert európai szinten értelemszerűen összhangban kell lenniük ezeknek a hálózati fejlesztéseknek.

Tehát nem arról beszélünk, hogy nincs fejlesztés, hanem a mostani fejlesztéseket szeretnénk még inkább felgyorsítani, és szeretnénk erre hazai költségvetési forrásokat felhasználni, sőt már fel is használtunk. Azokat a projekteket, amelyeket RRF-forrásból szeretnénk finanszírozni, a magyar kormány előfinanszírozta, pontosan abból a célból, hogy ne kelljen megvárni, amíg majd azok a források ténylegesen megérkeznek. Egy 103 milliárd forintos programmal már elindultunk, és ezek a projektek már folyamatban vannak. Azt gondolom, ez egy nagyon-nagyon komoly program. Ha a 103 milliárd forintnak megfelelő projektek meg fognak valósulni  ez a támogatási része az egész projektcsomagnak , akkor ez lehetővé teszi, hogy további 2 ezer megawattnyi megújulóenergia-termelő kapacitás csatlakozzon a hálózathoz. Így tudunk szépen fokozatosan előrehaladni.

Azt is szeretném még kiemelni, hogy Magyarország az ukrán villamosenergia-hálózatot rekordidő alatt, két hét alatt szinkronizálta az európai hálózathoz. Ez egy másfél-két éves átfutási idővel tervezett projekt volt, és ezt a MAVIR két hét alatt sikeresen lebonyolította. Jelenleg a meglévő ukrán energiahálózat körülbelül 40 százaléka nem működőképes, úgyhogy most pont fordított a probléma: hogyan tudna az európai rendszer minél több energiát eljuttatni Ukrajnába. Alapvetően erről folynak az egyeztetések a MAVIR-os kollégák és az ukrán kollégák között.

(12.50)

Ezek az egyeztetések folyamatban vannak, mindez az európai átviteli hálózati szabályozó koordinációjában. Úgyhogy én azt gondolom, hogy ezen a téren is szépen haladunk előre.

Köszönöm szépen a figyelmet, és kérem még egyszer önöket, hogy támogassák az itt lévő javaslatot. Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   1-38   39-56   57-72      Ülésnap adatai