Készült: 2024.05.08.23:15:19 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

17. ülésnap (2022.06.27.),  13-16. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:41


Felszólalások:   9-12   13-16   17-20      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Most az MSZP képviselőjének, Vajda Zoltán úrnak adom meg a szót. Parancsoljon!

VAJDA ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm szépen. Köszönöm. A rendszerváltáskori Deutsch Tamástól idéznék önöknek: senki se higgye, hogy Magyarország jogállam, de úgy kell viselkedni, mintha jogállamban élnénk. Hogy jön ez a költségvetéshez? Hát, sokkal aktuálisabban, mint gondolnánk. A pénzügyminiszter nyújtja be, a Pénzügyminisztérium csapata állítja össze, majd az Országgyűlés tárgyalja. Ezért én ezt az intézmények okán komolyan veszem, úgy teszek tehát, mintha jogállamban élnénk, pedig tudom, hogy önök a kétharmaddal mindenkinél haszonelvűbben, hatalommegtartási szándékoktól vezéreltetve viselkednek.

Ezzel együtt én mégis tüzetesen átnéztem a kormánynak a költségvetésitörvény-javaslatát, és azt kell hogy mondjam, fiktív, korai, de minimum problémás és átláthatatlan. Ezt a véleményemet osztja egyébként a Költségvetési Tanács is, benne a most leköszönő ÁSZ-elnök  más lapra tartozik, hogy ők nálam sokkal árnyaltabban fogalmazták meg ezt , a kritika lényege mégis tömören összefoglalható: a büdzsé nem átlátható, kockázatokkal terhelt, hurráoptimista. Nemzetközi elemzések, legutóbb az Open Budget Survey mutatta ki azt, hogy az EU-ban a magyar költségvetés a legkevésbé átlátható, már nemhogy Szlovákia vagy Románia előzött le minket, hanem Szerbia is, jelenleg nagyjából Tunéziával vagyunk egy szinten, a kockázatok pedig pont a hurráoptimizmusokból fakadnak. Ugyan ki hiszi azt el, hogy jövőre 5 százalék körül lesz az infláció és 380 alá erősödik az euróárfolyam?

Magam és a frakcióm is nyújtott be módosító javaslatokat, sőt még a főváros felvetéseit is képviselem, mert meggyőződésem, hogy igenis kell hogy legyen beleszólása az önkormányzatoknak is a költségvetés alakításába. Kérésüket tolmácsolva módosító javaslatok formájában kezdeményezzük az önkormányzati sarcnak, a szolidaritási adónak a csökkentését, kezdeményezzük, hogy a települések kapják vissza a tőlük elvett gépjárműadót, és kezdeményezzük, hogy a közösségi közlekedés kiadásainak jegyárbevételen felüli részét fele-fele arányban állja az önkormányzat és az állam, pont úgy, ahogy a jogállamokban szokás. Mindemellett az MSZP-frakció is módosító javaslatokat fogalmazott meg, amelyek célja, hogy végre rendelkezésre álljon a szükséges forrás az egészségügyben, az oktatásban és a szociális szférában is. Javasoljuk, hogy a nyugdíjaknak a béremelkedést is követő vegyes indexálása legyen, a családi pótléknak, a gyesnek és a gyetnek a duplázását, az egészségügyi szakdolgozók béremelését vagy az országos bérlakásépítési program elindítását.

Jómagam Alsórákos és Kertváros egyéni országgyűlési képviselőjeként országos és helyi vonatkozású ügyekben is módosításokat kezdeményeztem. Az országos javaslatom nem más, mint a nullaszázalékos tömegközlekedésiáfa-kulcs bevezetése. Ez összhangban van egyébként Palkovics miniszter úr klímabérletes gondolataival, amelyeket a német kollégájával való egyeztetés után ismerhettünk meg. Az én javaslatom viszont olcsóbb, hiszen hatása szinte kerekítési differencia a költségvetésben, másrészt hosszú távra szól. Ezért kerestem meg Palkovics úr új államtitkárát, Vitézy Dávidot, aki a közlekedéspolitikáért felel  bízom abban, hogy ő valóban elkötelezett a tömegközlekedés ügye iránt.

Helyi javaslataimmal összefüggésben elmondhatom, hogy ezek a közösség jogos kérései, ezek közül többet a Fidesz is ciklusok óta ígérget, mégsem történik ezekben az ügyekben előrehaladás, legyen szó például a HÉV és az M2-es metró összekapcsolásáról, útfelújításokról, a Füredi útnál felüljáró építéséről vagy a Körvasút sornál zajvédő fal építéséről. Vitán felül áll, hogy ezek jobbá teszik a választókörzetem lakóinak életét. Ezért kerestem meg azt a fideszes képviselőt, akit áprilisban legyőztem, Szatmáry Kristófot  az előbb láttam, ő most is itt ül, igaz persze, hogy csak pártlistán , de biztos vagyok benne, hogy ezek a módosító javaslatok jó szívvel ajánlhatók, így bízom benne, hogy Szatmáry képviselő úr is támogatni fogja Alsórákos és Kertváros lakóinak javaslatait.

Emellett engedjék meg, hogy pár szót szóljak a pártfüggetlen javaslatokról is. Ezek tényleg szakmai módosítások, amelyek gyermekeink jövőjét szolgálják, nevezetesen az oktatásét, példának okáért a Waldorf-iskolák támogatásának ügyét rendezik. Úgy gondolom, hogy már csak a gyerekek miatt is itt tényleg nincs helye a politikai vitáknak, a javaslatok elfogadásra ajánlhatók.

Összefoglalva: lehet értelmesen is. Arról beszéltem, hogy önök ugyan haszonelvűen működnek, de most tegyék félre a kétharmadot, és vegyék észre, hogy a javaslatokból önöknek is származik haszna! A jó javaslatok elfogadása önöknek is jó, de különösen az önkormányzatoknak és a magyar családoknak. Kérem, támogassák ezeket a módosítókat.

Köszönöm, hogy meghallgattak, érdeklődve várom a válaszát, és kérem, vegye figyelembe, hogy 404 forint lett az euró, és ez nem egy számítógépes hibaüzenet, közben a lengyel złoty és a cseh korona stabil. (Az elnök csenget.) Úgyhogy remélem, nem személyeskedve fog válaszolni, várom a szakmai válaszát. Köszönöm szépen. (Taps a DK, a Párbeszéd, a Momentum és az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Még szerencse, hogy a képviselő úr nem személyeskedett, viszont a költségvetési vitát áthelyezte a napirend előtti időszakba, de ezt megtehette. Tállai államtitkár úr fog válaszolni. Parancsoljon!

TÁLLAI ANDRÁS pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Ön a felszólalásának a 90 százalékában az ön által benyújtott költségvetési módosító javaslatokról beszélt. Mivel ön először képviselő, valószínűleg nem tudja, hogy van a költségvetésnek egy részletes vitája… (Vajda Zoltán: Itt voltam végig!) De akkor meg kell nézni a házszabályt (Vajda Zoltán közbeszól.), és a költségvetés részletes vitájában kell a módosító javaslatokat megérvelni az Országgyűlés előtt (Rétvári Bence: A részletes vita nem itt van! Az a bizottságban van!), és meggyőzni a többséget arról, hogy az ön módosító javaslatait támogassa.

Egyébként ha pedig megnézzük, ön beszélt arról, hogy több pénz kell az önkormányzatoknak; több pénz kell az egészségügyre; több pénz kell az oktatásra; több pénzt szeretne adni a nyugdíjasoknak; szeretné átalakítani az adórendszert, mégpedig úgy, hogy nullaszázalékos áfát bevezetni nem tudom, mire, úgy néz ki, mindenre; de azonfelül szeretne utat építeni, és természetesen  egyetértek önnel  ami a választókörzetében még nem épült meg, azt megépíteni. Hát, így ebben a kérdésben vagyunk itt még jó páran a parlamentben (Derültség a kormánypártok soraiban.), akik ugyanezt szeretnénk egyébként elérni a költségvetéssel.

Nézze, én mint a Pénzügyminisztérium képviselője viszont önnek a figyelmébe ajánlom, hogy ez a költségvetés mit is jelent az emberek számára, milyen helyzetben készült. Háború idején, gazdasági válság idején, energiaválság idején, az Európai Unió elhibázott szankciós politikájának idején, és van egy erős inflációs nyomás, egy inflációs hatás az egész világra, Európára és Magyarországra  ilyen körülmények között készül el a költségvetés.

És, nézze, a következő dolgokban még sincs visszalépés: nincs visszalépés az adózásban, például a családi adózás kérdésében; nincs visszalépés abban, hogy Európa egyik legkisebb személyi jövedelemadóját alkalmazzuk, 15 százalékot; nincs visszalépés a 25 év alattiak adómentességében és a négygyermekes anyák adómentességében. De nincs visszalépés Európa legkisebb társasági adójában, a 9 százalékos társasági adóban sem. Nincs visszalépés az otthonteremtésben és nincs visszalépés a nyugdíjak reálértékének megvédésében. Nincs visszalépés, sőt növekedés van a munkavállalók jövedelmének a növekményében, hiszen a jövedelmek nagyobbak, mint az infláció, tehát ezzel a gazdasági rendszerrel megvédjük a jövedelmet szerzőket, a munkavállalókat is az inflációtól. De nincs visszalépés a családok rezsicsökkentésében. Európában Magyarország az egyetlen olyan ország, ahol a családokat képesek vagyunk megvédeni, mert tudjuk, hogy Rezsivédelmi Alapot kell létrehozni a költségvetésben, és ezzel a tíz éve bevezetett hatósági árakat meg kell védeni a családok érdekében.

(13.50)

Miben van előrelépés? Például abban, hogy csökkenni fog ilyen helyzetben is a költségvetés hiánya. Csökken, most is Európa középmezőnyében vagyunk a Covid, a koronavírus-járvány ellenére, de ezt tovább fogjuk csökkenteni, és el fogjuk érni, hogy 3 százalék alá tudjuk vinni; nem jövőre, az azt követő évben. Csökken az államadósság szintje és a mértéke is. Nem növekszik, mint ahogy háborús gazdasági válság idején esetleg az szinte törvényszerű és kézenfekvő lenne, hanem csökkenni fog az államadósság mértéke a GDP-hez mérten. Csökkenni fog az infláció is, amit ön bírál, és nem hiszi, hogy 5,2 százalék lesz. Olvassa el az elemzők értékelését és előrejelzését; attól mi biztonságosabb, szerényebb inflációs mértéket mondunk. Nincs visszalépés abban sem, hogy a gazdasági növekedés mértéke meg fogja haladni jövőre is a 4 százalékot, és ezzel az Európai Unió élmezőnyében vagyunk. Előrelépés van a tekintetben, hogy növekedni fog Magyarország katonai biztonsága, ezt szolgálja a Honvédelmi Alap, amelynek összege 842 milliárd forint.

Összességében tehát, ha megvizsgáljuk, hogy milyen helyzetben van a világ, az ország, Magyarország, ez a költségvetés igenis békét és biztonságot ad Magyarország számára. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   9-12   13-16   17-20      Ülésnap adatai