Készült: 2024.05.09.06:12:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

40. ülésnap (2022.11.21.),  234-237. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 10:57


Felszólalások:   230-233   234-237   238-243      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Tuzson Bence államtitkár úr. A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a területi közigazgatás működésével, az ingatlan-nyilvántartással és a területfejlesztéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A kormány-előterjesztés T/1617. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető. Bejelentem, hogy az előterjesztést nemzetiségi napirendi pontként tárgyalja az Országgyűlés.

A vitában elsőként a Törvényalkotási Bizottság álláspontjának ismertetésére kerül sor, ezért megadom a szót Salacz László képviselő úrnak, a bizottság előadójának.

(18.40)

DR. SALACZ LÁSZLÓ, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság 2022. november 17-én megtárgyalta a területi közigazgatás működésével, az ingatlan-nyilvántartással és területfejlesztéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/1617. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 27 igen szavazattal, 6 nem szavazat ellenében, 4 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat célja a bürokráciacsökkentés, az állampolgárok és a vállalkozások költségeinek csökkentése, valamint az elektronikus ügyintézés lehetőségeinek további szélesítése. A törvényjavaslat fontos eleme a 2022. év elején e-bejelentő néven bevezetett adatváltozás-kezelési szolgáltatásra vonatkozó módosítás is, amely egyszerűsíti az állampolgárok név-, cím- és egyéb adatainak változásbejelentését a közművek felé, valamint a közműátírási folyamatot.

A villamosenergia- és földgázágazat csatlakozása gyakorlatilag teljeskörűen megvalósult, valamint jelentős számú távhő- és víziközmű-szolgáltató csatlakozása is megtörtént. Ugyanakkor annak érdekében, hogy a legmagasabb minőségű szolgáltatásokat kapják az állampolgárok, cél valamennyi szolgáltató csatlakozása az e-bejelentőhöz, hiszen ezáltal bárki igénybe veheti az egyszerűbb, gyorsabb ügyintézést biztosító online szolgáltatást, függetlenül attól, hogy Magyarország mely településén szeretné a közműszolgáltatókkal kapcsolatos ügyeket intézni.

A törvényjavaslat ezt a célt szolgálja azzal, hogy az e-bejelentőhöz történő kötelező csatlakozást írja elő a közműszolgáltatóknak 2023. január 1-jétől, az elektronikus hírközlési szolgáltatóknak pedig 2023. július 1-jétől. Az állampolgároknak számos előnyük származik abból, ha az összes közmű- és elektronikus hírközlési szolgáltató elérhető lesz az AVSZ-en keresztül.

Az igénybevétel ingyenes, az állampolgárok egy csatornán, egy helyen jelenthetik be egyszerre minden szolgáltató felé adatváltozásaikat, például e-mail-cím- vagy névváltozás. Költözés esetén egyszerűen kezdeményezhetik az érintett közműszolgáltatóknál a közműátírást, felhasználóváltozást. Egy biztonságos elektronikus ügyintézési csatorna igénybevételével kezdeményezhetik az ügyintézést. A Törvényalkotási Bizottság saját módosító javaslata érdemi és technikai módosításokat is tartalmaz.

A főbb módosítások a következők. A Tftv. 11. § (1) bekezdés a) pontjának a-g alponttal való kiegészítése a területfejlesztési tervezéssel összefüggő feladatok ellátása keretében biztosítja a területi megközelítésű operatív programok alapját képező integrált területi programok készítését és azok végrehajtását, integrálva azokat a megyei önkormányzat és a Fővárosi Önkormányzat területfejlesztési feladatai közé.

A feladat finanszírozása a területi megközelítésű operatív programból történik. A technikai módosítások a következők, melyeken túl szükséges a területfejlesztésért felelős miniszter feladatkörének egyértelműsítése és pontos megjelenítése a Tftv.-ben: az Országos Területfejlesztési Érdekegyeztető Fórum tagjai közé indokolt az összes kiemelt térségi fejlesztési tanács elnökeit jelölni. Az alapvető jogok biztosának jelzése alapján a munkaügyi bírság közvetett jogvédő funkciójára tekintettel nem javasolt, hogy a fizetési kedvezmény biztosításának lehetősége a bírság elengedésére, mérséklésére is kiterjedjen. A bírság elengedése, mérséklése a szabályozás céljával kifejezetten ellentétes lenne, különösen azon esetben, amikor a munkaügyi bírság kiszabása kötelező, ezért fizetési kedvezmény helyett a szűkebb terjedelmű részletfizetés kerül szabályozásra.

A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény alapján, ha a Bányafelügyelet törli a bányatelket, a törlés tényét a nyilvántartásban átvezeti, és véglegessé vált törlő határozattal megkeresi az ingatlanügyi hatóságot, a bányatelek-bejegyzés ingatlan-nyilvántartásból történő törlése végett. Ha tehát a törölt bányászati jog esetén sikertelen a bányászati jog megpályáztatása, akkor a bányatelket törölni kell, ami számos ingatlant érinthet, és így a törvényi kötelezettség végrehajtása jelentős összegű díjfizetést keletkeztet a Bányafelügyelet részéről.

A fentiek okán indokolt az illetékről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításáról, valamint a hiteles tulajdonilap-másolat igazgatási szolgáltatási díjáról szóló 1996. évi LXXXV. törvény kiegészítése a bányatelek törlése kapcsán.

Tisztelt Ház! Az elhangzottakra tekintettel kérem, szavazatukkal támogassák a javaslatot. Köszönöm, hogy meghallgattak.

ELNÖK: Köszönöm szépen, Salacz László képviselő úr. Megkérdezem György István államtitkár urat, hogy most vagy később kíván felszólalni. (Dr. György István: Később.) Később. Köszönöm szépen.

Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Igazságügyi Bizottság nem állított előadót. Képviselői felszólalásra írásban előre senki nem jelentkezett. Most sem látok a monitoron jelentkezőt, ezért a vitaszakaszt lezárom, és akkor most megadom a szót  amennyiben szólni kíván  György István államtitkár úrnak.

DR. GYÖRGY ISTVÁN, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A fővárosi és megyei kormányhivatalok a Miniszterelnökség irányítása mellett rendszeresen áttekintik az általuk ellátott feladat- és hatásköröket, és javaslatokat tesznek azok hatékonyabb, racionálisabb ellátására. A törvénymódosítás a kormányhivatalok által 2022 tavaszán tett több száz javaslaton alapszik. Az előttünk fekvő törvényjavaslat célja, hogy mind az állampolgárok és vállalkozások, mind a hatóságok számára további közigazgatási hatósági eljárásokban váljon az ügyintézés egyszerűbbé és gyorsabbá.

Ennek keretében az elektronikus ügyintézés kiterjesztésével több jogszabályból hatályon kívül helyezésre kerülnek egyes papíralapú ügyintézésre vonatkozó szabályok. A kormány évek óta azon dolgozik, hogy az állampolgárok életét könnyítő intézkedéseket hozzon. Többször került a tisztelt Ház elé ilyen módosító csomag, volt 138 törvényt módosító csomag is. Ez a törvényjavaslat most 30 törvény módosítására tesz javaslatot.

Salacz képviselő úr részletesen ismertette azokat a javaslatokat, amelyek a törvényjavaslat-csomag lényegét érintik. Ezeket nem szeretném most megismételni, pusztán azt szeretném elmondani a tisztelt Háznak, hogy a törvényjavaslat megküldésre került az Országos Bírósági Hivatalnak, a Kúriának, az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak, az Energetikai és Közműszabályozási Hivatalnak, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak, valamint a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága részére.

Tulajdonképpen a megkeresett szervek többsége tartalmi észrevételt nem tett, pusztán kodifikációs és technikai módosításokat tartalmazó javaslatokat fogalmaztak meg néhányan. Kettő olyan javaslat volt, amely érdeminek mondható. Az egyik a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága részéről  ezt is ismertette már Salacz képviselő úr , a másik pedig az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalától, ahol a bírság mérséklése, illetőleg elengedése tekintetében tett észrevételt, jelezve, hogy a bírság jogpolitikai célja nem teljesülne akkor, hogyha a mérséklést vagy az elengedést támogatnánk, ezért TAB-módosítóban itt részletfizetési kedvezmény szerepel, és már mérséklés és elengedés nem.

Miután képviselői módosító indítvány nem érkezett, ezért ezekre most természetesen így nem tudok reagálni, de az elmondottakra tekintettel ismételten arra kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy támogassa és szavazza meg a törvényjavaslatot. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   230-233   234-237   238-243      Ülésnap adatai