Készült: 2024.05.09.04:23:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

40. ülésnap (2022.11.21.),  214-217. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 3:32


Felszólalások:   210-213   214-217   218-221      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes úr. Tisztelt Országgyűlés! Bakos Bernadett, az LMP képviselője, kérdést kíván feltenni a miniszterelnök úrnak: „Elváráse az új közlekedésért felelős miniszterrel szemben, hogy támogassa a klímabérletet?” címmel. A kérdésre miniszterelnök úr megbízásából a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Lázár János építési és beruházási miniszter felkérésére Nagy Bálint államtitkár úr fog válaszolni. Bakos Bernadett képviselő asszonyt illeti a szó.

BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm szépen. Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány az elmúlt 12 évben elhibázott, autóközpontú közlekedéspolitikát folytatott. A közúti közlekedést túlzottan támogatta, a közösségi közlekedés számára viszont nem nyújtott megfelelő forrásokat.

A vasútvonalak korszerűsítése helyett autópályák épültek, a vonzó közösségi közlekedési tarifarendszer helyett pedig hatósági üzemanyagárat vezettek be. Nem csoda, hogy a közlekedési kibocsátások vészesen nőttek: 2013-2019 között az üvegházhatású gázok kibocsátása az ágazatban 46 százalékkal nőtt, jóval meghaladva az EU-ban ugyanezen időszakban tapasztalt 8 százalékos növekedést. A benzinfogyasztás újabb és újabb rekordokat dönt jelenleg is.

A közösségi közlekedés fejlesztésével hatékonyan lehetne csökkenteni az energiafogyasztást és a környezetterhelést is. Ennek egyik eszköze a klímabérlet bevezetése lenne, amivel havonta 5 ezer forintért minden közösségi közlekedési eszközzel utazhatnánk. Palkovics miniszter úr korábban úgy nyilatkozott, hogy a klímabérlethez hasonló, német 9 eurós bérlet hatalmas siker. A Technológiai és Ipari Minisztérium pedig vizsgálta a klímabérletet, de a kormány a mai napig nem hozott döntést a hazai bevezetésről. Azok, akik vizsgálták a klímabérletet, mára távoztak a kormányból. A közlekedési ágazat zöldszempontú korszerűsítése szempontjából Vitézy Dávid jelentett még némi reményt, de már ő is távozott.

A kérdésem: államtitkár úr milyen elvárásokkal él az új, közlekedésért felelős miniszterrel szemben, mit vár tőle a közösségi közlekedés fejlesztése és a közlekedésimód-váltás elősegítése érdekében? Illetve mi az álláspontjuk a klímabérletről? Hogyan értékelik a Technológiai és Ipari Minisztériumban elvégzett vizsgálatot, és támogatjáke a klímabérlet bevezetését? Válaszát előre is köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen, Bakos Bernadett képviselő asszony. Válaszadásra megadom a szót Nagy Bálint államtitkár úrnak.

NAGY BÁLINT építési és beruházási minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! December 1-jét követően fog a tárcánkhoz kerülni a közlekedési szakterület, és ezt követően minden érintett szakemberrel és érdekképviseleti szervezettel e tekintetben is egyeztetést fogunk folytatni. Ennek az egyeztetésnek az eredményéről be fogunk számolni, azonban annyit szeretnék itt is megjegyezni, hogy Lázár János országgyűlési képviselőként az az országgyűlési képviselő, aki a Hódmezővásárhely és Szeged közötti traim-train megépítésével hozzávetőleg 390 tonna szén-monoxid-megtakarítást eredményezett a projekt tekintetében.

Úgyhogy azt gondolom, biztos lehet abban képviselő asszony is, hogy mindent meg fogunk tenni annak érdekében már az egyeztetés folyamán, hogy a lehető legjobb megoldás szülessen. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   210-213   214-217   218-221      Ülésnap adatai