Készült: 2024.05.08.23:01:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

40. ülésnap (2022.11.21.),  190-193. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:04


Felszólalások:   180-189   190-193   194-197      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Répássy Róbert államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Akkor most térünk át a kérdésekre! Megismétlem, hogy Varga Zoltán, a DK képviselője, kérdést kíván feltenni a technológiai és ipari miniszter úrnak: „Miért éri meg nekünk, magyar adófizetőknek a debreceni BMW beruházás? Nem önöknek, nekünk!” címmel. A kérdésre miniszterelnök úr megbízásából a téma szerint feladat- és hatáskörrel rendelkező Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter úr kérésére Sztáray Péter András államtitkár úr fog válaszolni. Varga Zoltán képviselő urat illeti a szó.

VARGA ZOLTÁN (DK): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Félig-meddig jó hírrel jöttem, hiszen épül már Debrecenben a majdan ezer főt foglalkoztató BMW-gyár, ami valóban szépen hangzik egészen addig, amíg meg nem kapargatjuk a felszínt. Ugyanis négy éve állapodtak meg a céggel, ám az alapkövét csak idén nyáron sikerült lerakni, ami a 2023-as évi tervezett átadást eleve két évvel csúsztatja.

A gyár körüli fejlesztések a költségvetésnek eddig, írd és mondd, nagyjából 120 milliárd forintjába kerültek, azaz minden egyes munkahelyre 120 millió forintos támogatás jut, természetesen a magyar adófizetők pénzéből. Ha egy picit még matekozunk, akkor a magyar állampolgároknak az aggastyánoktól a csecsemőkig fejenként 12 ezer forintjába kerül a beruházás. Mindez úgy, hozzá kell hogy tegyem, hogy persze 22 milliárdnyi megbízás jut Garancsi cégeinek, sőt Mészáros Lőrinc pedig 55 milliárd forintból, kilométerenként 3,5 milliárd forintért építhet oda vasútvonalat.

Hozzá kell tegyem, vasútvonal ilyen drágán Magyarországon még nem épült. Ez önmagában meg kell hogy érje persze a magyar adófizetőknek, és nyilvánvalóan a brüsszeli döntéshozók számára pedig meggyőzően demonstrálja majd a magyar kormány korrupcióellenes elkötelezettségét is. És ma már nem titok, a gyár építését egy török óriáscég végzi majd, aki a sajtó szerint általában Távol-Keletről érkező vendégmunkásokat foglalkoztat, embertelen körülmények között, sok esetben bódévárosokban élve, és méltánytalanul alacsony bérekért. Van, aki szerint ez nem más, mint modern kori rabszolgamunka. Persze az ezer munkahely, hozzá kell tegyem, valóban jól hangzik, de nem tudhatjuk, hogy vajon a majdan elkészülő gyárban valójában hány magyar dolgozót foglalkoztat majd a BMW.

Kérdezem tehát államtitkár urat, miért is éri meg nekünk, hogy ilyen képtelenül drágán létesülnek munkahelyek Magyarországon. Milyen tenderen nyerte el Garancsi, illetve Mészáros cége a gyár körüli munkálatokat? Ellenőrzike a török cég által majd foglalkoztatott vendégmunkások élet- és munkakörülményeit? Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm, Varga Zoltán képviselő úr. Válaszadásra megadom a szót Sztáray Péter András államtitkár úrnak.

DR. SZTÁRAY PÉTER ANDRÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Ha nagyon röviden kellene válaszolni a kérdésre, hogy miért éri meg a magyar adófizetőknek ez a beruházás, akkor annyit lehetne mondani, hogy ez a BMW-gyár a jövő autóiparát hozza el hazánkba.

Mint azt ön is jól tudja, az autóiparban egy globális forradalom zajlik, a hagyományos meghajtás dominanciája megtört, és az elektromos megoldások felé tolódott el a hangsúly. Mi, magyarok eddig ebben a folyamatban világszinten is éllovasok voltunk, és az a tény, hogy a BMW elektromobilitási stratégiájának legfontosabb eleme Debrecenben valósul meg, világosan azt mutatja, hogy Magyarország pozíciója ezen a területen jelentősen tovább fog erősödni az elkövetkező években.

Ami a vendégmunkások kérdését illeti, a kivitelezői tenderek nyertesei feladataik ellátása során a hatályos jogszabályok szerint kizárólag munkavállalói engedéllyel rendelkező munkavállalókat alkalmazhatnak. Az elhelyezésükre, az ideiglenes lakóhelyükre vonatkozó minden építési tevékenység engedélyköteles. Fontos megemlíteni, hogy az építőipari munkák jelentős részét magyar székhelyű cégekre bízták. A területen jelenleg is több magyar cég dolgozik, ezáltal nagyon sok hazai munkavállaló részt vesz az építési munkálatokban.

Tisztelt Képviselő Úr! A debreceni BMW-gyár mintaként is szolgálhat a szektor számára. Az első olyan gyár lesz a világon, amely a gyártás során teljesen elszakad a fosszilis energiahordozóktól. A fenntarthatósághoz szükséges paradigmaváltást többek között zöldenergia felhasználásával és a körkörösség folyamatos biztosításával érik el, azaz a gyártáshoz használt alapanyagokat és erőforrásokat lehetőség szerint újra felhasználják. Ennek eredményeként a magyar gazdaság teljesítménye is ismét úgy fog emelkedni, hogy közben a károsanyag-kibocsátásunkat csökkenő pályán tudjuk tartani.

Tehát nem is kérdés, hogy miért éri meg a magyar adófizetőknek a BMW debreceni beruházása. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   180-189   190-193   194-197      Ülésnap adatai