Készült: 2024.05.31.16:50:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

32. ülésnap (2022.10.25.), 8. felszólalás
Felszólaló Csepreghy Nándor
Beosztás Építési és Beruházási Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 3:50


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSEPREGHY NÁNDOR építési és beruházási minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Először is szeretném megköszönni a lehetőséget, hogy az Országgyűlés előtt is lehetőséget ad arra, hogy két olyan törvénytervezetről beszéljek a kérdése kapcsán, amelyek közül az egyik a következő hetekben, a másik pedig a következő hónapokban kerül önök elé: ez az állami beruházási kerettörvény, illetve az építésügyi szabályozás teljes, átfogó rendezése.

Azért említem ezt a két törvényt, mert ennek a két törvénynek a keretrendszere pont azokat a szempontokat emeli törvényerőre, amelyeket képviselő asszony is képvisel, tehát semmit ne lehessen úgy építeni Magyarországon, sem állami, sem ipari, sem magáncélú ingatlant, hogy az ne egyezne a legalacsonyabb szintű, de demokratikus felhatalmazással rendelkező közösségi érdekképviselet akaratával, tehát amit a helyi önkormányzaton keresztül, a helyi akaraton át nem érvényesítenek az építési szabályozásban.

A Club Aliga-, illetve a balatonvilágosi kérdés nem először van az Országgyűlés előtt, hiszen a kormányalakítást követően, tavasz-nyár fordulóján miniszter urat több körben is interpellálták, és ennek az eredménye ma ott tart, hogy az eredeti beépítési tervvel szemben, amely az önkormányzati engedély alapján 250 ezer négyzetméter beépítését tette volna lehetővé, ma, jelen pillanatban a beruházói szándék a mi ismereteink szerint 67 ezer négyzetméterre vonatkozik. Azért beszélek erről feltételes módban, mert megkezdődtek azok az egyeztetések az önkormányzat és a beruházó között, amelyeket a miniszter úr kért, és ezeknek az egyeztetéseknek az eredménye volt az, hogy az önkormányzattal való tárgyalások során visszavonta a beruházó azt a beruházási tervet, amelyre ő eredetileg engedéllyel rendelkezett, és a kormányhivatal is a környezethasználati engedélyeket visszavonta, ameddig új tervek benyújtásra nem kerülnek.

(9.20)

Valóban, igaza van abban a képviselő asszonynak, hogy itt egy több évtizedre visszamenőleges problémával nézünk szembe, hiszen egy olyan területet privatizáltak még az 1990-es években, ami addig közcélt kellett volna hogy szolgáljon, viszont a jelenlegi állapotban a magántulajdonnak és a köztulajdonnak ezt a kérdését így az állam külső beavatkozási szinten nem tudja eldönteni.

Ahogy ön is említette, november 21-éig élhet az önkormányzat az elővásárlási jogával. A tegnapi nap folyamán miniszter úr a polgármester úrtól kapott egy levelet ezzel kapcsolatban. Jövő héten fog miniszter úr erre a levélre a polgármesternek válaszolni. Azt azonban garantálni szeretnénk akár az építésügyi szabályozáson, akár a helyi önkormányzati érdekképviselet megerősítésén keresztül, hogy csak olyan fejlesztés valósulhat meg ezen a területen, ami a helyi közösség érdekeivel is egybemegy.

Három dolgot kell egymással összemetszeni. Egyrészt a Balaton mint természeti érték védelmét, másrészt azt, hogy a helyi közösség akaratával szemben semmi olyan nem épülhet, ami ott esztétikai zavart kelt, harmadsorban pedig a turisztikai célok maximális érvényesülését, tehát a tó megközelítését. Ezt a három szempontot azonban csak az önkormányzat és a beruházó tudja egymással letárgyalni, hiszen a beépítésre vonatkozó szabályozások tekintetében a helyi építési szabályzat határozza meg azt, hogy az értékesítést követően, amennyiben az megtörténik, mit lehet építeni ezeken a területeken. Ez pedig a helyi építési szabályzatból következik. Ha a helyi építési szabályzattal szembemenőleg akar bárki, a későbbi tulajdonos bármit megépíteni, akkor azt blokkolni tudja az önkormányzat, hiszen a földhivatal ezeket az engedélyeket nem fogja rájegyezni a széljegyekre. Tehát a helyi önkormányzat kezében van a helyi építési szabályzaton keresztül annak a lehetősége, hogy ezt korlátozni tudják. A két említett törvény, a beruházási törvény és a településképi törvények tekintetében pedig a magyar állam az önkormányzatok ilyen irányú jogköreit erősíteni, támogatni fogja a közcél maradéktalan érvényesülése érdekében. Köszönöm megtisztelő figyelmét. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai