Készült: 2024.05.20.06:11:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

32. ülésnap (2022.10.25.), 57. felszólalás
Felszólaló Dr. Répássy Róbert
Beosztás Igazságügyi Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka előterjesztő nyitóbeszéde
Videó/Felszólalás ideje 12:20


Felszólalások:  Előző  57  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉPÁSSY RÓBERT igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A felgyorsult technológiai fejlődés, a digitalizáció és a piaci változások okozta kihívások korában hatékony és gyors segítséggel, valamint biztos intézményrendszerrel kell garantálnunk a fogyasztók jogainak érvényesülését.

2010 előtt sajnos már láthattuk, hogy milyen az, amikor a multik és Brüsszel érdekeit helyezik a magyar emberek és a magyar fogyasztók elé. Mi viszont nem hagyjuk, hogy a magyar fogyasztók és a magyar családok a globalizáció, a techóriások és a multik áldozataivá váljanak.

2022 májusa óta az Igazságügyi Minisztérium látja el a Fogyasztóvédelmi Hatóság szakmai irányításával, illetve a fogyasztóvédelmi jogalkotással, jogszabály-előkészítéssel kapcsolatos feladatokat. Mindez lehetőséget biztosít számunkra, hogy új szemlélet mentén alakítsuk át és tegyük hatékonyabbá a magyar fogyasztóvédelmi rendszert. Ugyanis a szankciós infláció okozta nehézségek ellenére is mindent megteszünk a magyar fogyasztók érdekei védelmében.

Erre tekintettel a kormány új fogyasztóvédelmi politikát dolgozott ki, amely négy fő területre fókuszál. Ebben kiemelt prioritásként jelenik meg a fogyasztók online térben való védelmének biztosítása, a gyermekek védelme, a fogyasztóvédelem elérhetőbbé tétele az állampolgárok számára és az egységes jogalkalmazás erősítése. A magyar kormány kiemelt feladata továbbra is a magyar emberek, családok, fogyasztók jogainak képviselete és védelme.

Az Igazságügyi Minisztériumban már korábban létrehoztuk a Digitális Szabadság Bizottságot annak érdekében, hogy az online térben is biztosítsuk többek között az átláthatóságot és a tisztességes eljáráshoz való jogot. A digitális fogyasztóvédelemben az a vezérlőelv, hogy ami offline tilos, az online térben is az legyen. Az e-kereskedelem bővülése is indokolja a digitális fogyasztóvédelem erősítését, és az Európai Unió fogyasztóvédelmi jogalkotásának is jelentős része az online kereskedelemre vonatkozóan állapít meg szabályokat. Prioritásként kezeljük a fogyasztók online térben történő védelmét. Ez látszik abból is, hogy Magyarország az elsők között szorgalmazta a terület szabályozását, ezért üdvözöljük a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet várható kihirdetését.

Az Alaptörvénnyel összhangban a fogyasztóvédelemben is fontos, hogy biztosítsuk a gyermekek megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez való jogát. Célunk, hogy az ehhez szükséges hatékony szabályozási és intézményrendszer a fogyasztóvédelem területén is rendelkezésre álljon. A gyermekvédelmi népszavazással kapcsolatban követett irányokat kívánjuk megjeleníteni a jogalkotásban és a jogalkalmazásban egyaránt. A Fogyasztóvédelmi Hatóság 2023. évi ellenőrzési és vizsgálati programjának összeállításakor a fő vezérfonal a gyermekvédelem. Azon dolgozunk továbbá, hogy megerősítsük a panaszérvényesítést, és a fogyasztók számára elérhetőbbé tegyük a fogyasztóvédelmi hatósági szervezeti rendszert.

Emellett végül, de messze nem utolsósorban rendkívül fontos az egységes fogyasztóvédelmi joggyakorlat kialakítása is a hatékony fogyasztóvédelem érdekében. Ezért hoztuk létre a Fogyasztóvédelmi Kerekasztalt, amelyben azok a kormányzati és állami szereplők vannak jelen, amelyek elsőként szembesülnek és észlelik a fogyasztókat ért panaszokat. A Fogyasztóvédelmi Kerekasztal már több alkalommal ülésezett, számos előremutató kezdeményezését jelen törvényjavaslat is tartalmazza. Megerősítjük és újraszabjuk ugyanakkor a Fogyasztóvédelmi Tanács szerepét is, amelynek a hatósági oldal mellett civil szervezetek és békéltetőtestületek, valamint kereskedelmi érdekvédelmi szervezetek is a tagjai.

A kormány által 2022 júliusában jóváhagyott fogyasztóvédelmi politikában megfogalmazott célok megvalósítása a hazai fogyasztóvédelmi joganyag teljes körű felülvizsgálatát indokolta. Ennek eredményeként került sor a cselekvő fogyasztóvédelem érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat előkészítésére és benyújtására, amelyet a fogyasztóvédelem területén jelentkező és megoldásra váró problémák széles körű felmérése, társadalmi egyeztetése és konszenzus kialakítása alapozott meg. A javaslatcsomagot tárgyalta a Fogyasztóvédelmi Tanács, a Fogyasztóvédelmi Kerekasztal, a Családbarát Munkacsoport, további javaslatok és vélemények a fogyasztóvédelmi hatóságként eljáró kormányhivatalok, a békéltetőtestületek és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek köréből is felhasználásra kerültek. A törvényjavaslat az általuk jelzett problémákra kínál megoldást, emellett uniós jogharmonizációs célokat is szolgál a képviseleti keresetek, illetve az akadálymentesítés tekintetében.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat, amelyhez számos kormányrendeleti, valamint miniszteri rendeleti szintű módosítás is kapcsolódik, az első mérföldköve a fogyasztóvédelmi politikában meghatározott irányok és célok végrehajtásának. A törvényjavaslatban biztosítjuk a gyermekek, a család, a családi kapcsolatok kiemelt védelmét annak érdekében, hogy a kereskedelmi gyakorlat ne irányulhasson ezek manipulatív felhasználására. A család a nemzet fennmaradásának biztosítéka, a társadalom alapegysége, amelyben a szülők egymás közötti kapcsolatán és a szülő-gyermek kapcsolatokon kívül kitüntetett jelentőséggel bírnak a nemzedékeken átívelő kapcsolatok is. A javaslat e kiemelt szerep elismeréseként nevesíti a fogyasztók egyértelműen azonosítható csoportjaként a családokat, közelebbről azoknak a családi kapcsolatot középpontba helyező különböző kereskedelmi kommunikációkkal megszólított tagjait. A családi kapcsolatra való általános utalás nem korlátozódik a szülők egymás közötti és a szülő-gyermek viszonyára, hanem abba valamennyi, így a távolabbi családi kapcsolatok is beleértendők. A módosítás megkönnyíti a család mint sérülékeny, befolyásolásnak kitett csoport azonosíthatóságát.

Megreformáljuk ugyanakkor a közérdekű kereseteket is, amikor a képviseleti keresetekről szóló uniós norma átültetésével erre feljogosított szervezetek számára képviseleti keresetindítási jogot biztosítunk a jogsértő vállalkozásokkal szemben. Az új szabályok 2023. június végétől a fogyasztói jogok jelentősen hatékonyabb érvényesítését teszik lehetővé, mivel a képviseleti kereset alapján a bíróság a vállalkozásokat a jogsértés tényének megállapítása mellett a fogyasztói jogsérelem érdemi orvoslására  például kártérítésre, kijavításra vagy árleszállításra  is kötelezheti. Ezáltal az érintett fogyasztói körnek nem kell külön pert indítania jogai érvényesítéséért, vagyis csupán a bírósági határozatban meghatározott körhöz való tartozást kell igazolnia, így sokkal gyorsabban és egyszerűbben tudja érvényesíteni az őt megillető jogait. Képviseleti kereseteket a törvénymódosítás alapján a feljogosított szervezetek indíthatnak majd, amelyek részben nonprofit, fogyasztói érdekek védelmét ellátó szervezetek, másrészt a törvény alapján különböző hatóságok lehetnek.

(12.00)

Mivel a benyújtott képviseleti kereseteket és azok eredményét nyilvánosságra kell majd hozni, az érintett fogyasztói kör is könnyebben értesülhet ezen perekről, valamint arról, milyen módon és feltételekkel jut hozzá adott esetben az őt megillető kártérítési összeghez vagy kompenzációhoz.

Fontos, hogy a feljogosított szervezetek kijelölésétől függően képviseleti keresetek alapján mind belföldi, mind határon átnyúló jogsértésekkel szemben lehet majd pert benyújtani a bírósághoz, ezáltal pedig nemcsak itthon, hanem uniós szinten is védjük a magyar állampolgárokat.

Az akadálymentességi irányelv átültetése kiemelten szolgálja a fogyatékossággal élő személyek és az idősek védelmét, célja, hogy 2025 nyarától minél több termék és szolgáltatás akadálymentes legyen. Az új előírások vonatkoznak például a mobiltelefon-készülékekre vagy laptopokra is. A fogyatékossággal élők részére biztosítani kell, hogy ezen eszközök használatáról egynél több érzékszervi csatornán kapjanak tájékoztatást annak érdekében, hogy ténylegesen és teljeskörűen tudják használni az általuk megvett készüléket. A szabályozás nemcsak a szűkebb értelemben vett fogyasztóvédelmi, piacfelügyeleti területre, tehát a hagyományos termékekre terjed ki, hanem például mobilapplikációkra, honlapokra, önkiszolgáló automatákra, jegy- vagy bankautomatákra, banki szolgáltatásokra is, azaz ezeket is akadályok nélkül tudják majd igénybe venni a fogyatékkal élők.

Emellett számos hiánypótló, illetve koherenciát teremtő módosítást is tartalmaz a törvényjavaslat. Így többek között a Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskört kap annak ellenőrzésére, hogy a kereskedő biztosítjae a fogyasztó részére az elektronikus fizetés lehetőségét, továbbá új szabályként jelenik meg, hogy a gyakran rendkívül hosszú és bonyolult üzletszabályzatok, általános szerződési feltételek módosításáról a vállalkozás közérthető tájékoztatást adjon a fogyasztó részére. Ezáltal nem kell hosszú és nehezen érthető oldalakon keresztül keresgélnie a fogyasztóknak, mi is változott az üzletszabályzatban, hanem egy rövid és érthető összefoglalóból tudomást szerezhetnek a változásokról.

Pontosításra kerül a szerződéskötést megelőzően a fogyasztónak nyújtandó tájékoztatás tartalma a békéltetőtestületekre vonatkozóan, lehetővé válik a Fogyasztóvédelmi Hatóság számára annak ellenőrzése, hogy a kereskedő biztosítjae a fogyasztó részére az elektronikus fizetést, és a gyermekekre vonatkozó reklámtilalmat is kiterjesztjük a hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumokra és az ilyen tanulókat fogadó kollégiumokra.

A fogyasztóvédelmi törvény módosítására vonatkozó javaslat nemcsak a fogyasztókat, hanem a tisztességes vállalkozásokat is védi, így például lehetővé teszi a vállalkozás számára a válaszadás mellőzését azon esetekben, amikor a fogyasztó ismételten azonos tartalommal nyújtja be panaszát.

A törvényjavaslat továbbá az adminisztratív terhek csökkentését is szolgálja, amikor a fogyasztóvédelmi hatósági eljárás megindításának feltételévé teszi, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését. Hasonló szabály jelenleg is létezik a közszolgáltatások területén és a békéltetőtestületi eljárás esetében, és a tapasztalatok alapján az ügyek jelentős része rendeződik is ebben a szakaszban. A módosítás révén lehetővé válik, hogy az érdemi, valóban hatósági beavatkozást igénylő ügyek kerüljenek a Fogyasztóvédelmi Hatóság elé.

Tisztelt Országgyűlés! A magyar emberek, a családok, a fogyasztók jogainak erősebb képviselete, azok még hatékonyabb védelme és érvényesítése céljából a cselekvő fogyasztóvédelem érdekében szükséges egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat számos előremutató és támogatásra érdemes javaslatot tartalmaz. Köszönöm megtisztelő figyelmüket, és kérem a tisztelt Házat, hogy támogassa a törvényjavaslatot.




Felszólalások:  Előző  57  Következő    Ülésnap adatai