Készült: 2024.05.20.14:24:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

13. ülésnap (2022.06.21.), 4. felszólalás
Felszólaló Dömötör Csaba (Fidesz)
Beosztás Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 4:53


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Először is pár fontos tény; először is az, hogy Magyarország elsők között rögzítette törvényi szinten azt a vállalást, hogy 2050-re karbonsemleges országgá váljon. Úgy fogjuk csökkenteni a kibocsátást, hogy közben a gazdaságunk erősödik. A kormányzás kezdetéhez képest egyébként 24 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsátunk ki egységnyi GDP előállításához hazánkban  ez is fontos. Az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátás az uniós országok között a hatodik legjobb érték. Így állunk most.

Engedje meg, hogy azt is megjegyezzem, hogy sokféle hangzatos ígéretet, javaslatot hallottunk önöktől az elmúlt években. Emlékszünk például arra, hogy még az önkormányzati választás előtt jó pár hónappal pár baloldali politikus pőrén és pucéran tüntetett a 3-as metró klimatizációjáért, nem sokkal később a főpolgármester hőmérővel a kezében tett ígéretet arra, hogy majd klimatizálni fog, aztán megválasztották. Megválasztották, és nem sikerült teljesíteni ezt az ígéretet, és most úgy áll a dolog, hogy a tervezett fejlesztések közül ki is került ez a dolog. Tehát amikor a baloldal javaslatot tesz a klímavédelem vagy bármilyen beruházás ügyében, akkor én egy meglehetős óvatossággal és kétkedéssel járnék el.

Ami a klímabérlet kérdését illeti, azzal egyetértünk, hogy minden lehetséges eszközzel ösztönözni kell a klíma védelmét, ami magában foglalja az újfajta közlekedési megoldásokat és akár a tarifákat is. A kormány is folyamatosan vizsgálja, hogy milyen megoldásokkal lehet jelentős előrelépést elérni ezen a téren. Érdemes megnézni a németországi tapasztalatokat is. Azt azért ebben az esetben hozzátenném, hogy a német állampolgárok jóval magasabb energiaárakkal szembesülnek, mert ott nincsen olyan árstop, mint amilyen Magyarországon hatályba lépett.

Még egy alapvető körülmény szerintem, hogy a baloldal számos helyen kapott lehetőséget 2019-ben, így, ha újféle közlekedési megoldásokat, újféle tarifamegoldásokat szeretnének bevezetni, akkor minden lehetőségük megvan rá. A baloldali önkormányzatoknak megvannak a saját bevételei, a saját jogkörei, és azt javaslom önöknek, hogy éljenek bátran az ebből fakadó lehetőségekkel, miközben a kormány is teszi a dolgát. Ha végül mégsem vezetnék be ezeket a lépéseket, akkor egy dolgot szeretnénk kérni, hogy ezt ne kenjék a kormányra, mint ahogy más ügyben rendszeresen megteszik. Ne csináljanak rendszert abból, hogy szavakban nagyon nagyot álmodnak, majd a kormányon kérik számon a cselekvést!

(9.10)

És ha már itt vagyunk, nem tudok még egy dolgot szó nélkül hagyni: azt, hogy újabb sarcokon törik önök a fejüket. A városokban, így például Budapesten, dugódíjat akarnak bevezetni. (Kanász-Nagy Máté közbeszól.) Ebből is látszik, hogy nem árstopokban, hanem Budapest-stopokban gondolkoznak. Hónapok óta áll a város. A városvezetés cselekvésképtelensége miatt állandósult a közlekedési káosz, és sunyi politikával próbálják meg kiszorítani az autósokat, az ingázókat és a fővárosban élőket is. De ez nem elég, mert most még ennek tetejébe meg is akarják adóztatni az autósokat. (Tordai Bence közbeszól.) Most, ha jól értettem, akkor a másik javaslat ügyében végeztek bizonyos számításokat, akkor ebben az esetben is álljanak elő a pontos számokkal, és mondják meg, hogy egy budapesti autósnak vagy más városokban élő autósoknak mennyit kellene fizetni a dugódíj keretében.

Azt azért szeretném önöktől kérni, hogy ne akarják jobban tudni, hogy a magyaroknak hogyan kellene élniük az életüket. Ha pedig nem értenek egyet velük abban, hogy hogyan élik az életüket, akkor ne zsarolják őket, legyenek szívesek, újféle adókkal, mert ebben az esetben nyilvánvalóan erről van szó. Nem akkor lesz élhető egy város, hogyha osztályharcos tempóval egyik társadalmi csoportot a másik ellen hergelnek, hanem ha mindenkinek megvan a lehetősége arra, hogy jó minőségű szolgáltatást kapjon, és szabadon dönthessen arról, hogy hogyan szeretne közlekedni.

És azt is hozzátenném, hogy egy háborús helyzetben, amikor egész Európa sokrétű gazdasági problémákkal küzd, háborús inflációval szembesülünk, egy vaskos adóemelés vagy éppen egy dugódíj pont nem az a dolog, amire a magyar családoknak szüksége van.

Ebből a pár példából is világosan látszik, hogy az önök szövetsége, üljenek akár az LMP-ben vagy bármely más baloldali pártban, akár a Jobbikban, korábban is megszorításpárti és adómániás volt, adóemelés-mániás volt, és most is az, és azt is látom, hogy nincs annyi kétharmados vereség, ami képes lenne letéríteni önöket erről a pályáról. Egy dolgot tudniuk kell. Lelkük rajta, hogy milyen politikát folytatnak, de tudniuk kell, hogy a magyarok erre a vonatra nem szeretnének felszállni. Köszönöm, hogy meghallgatott. (Taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai