Készült: 2024.05.09.07:25:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

17. ülésnap (2022.06.27.),  207-210. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:52


Felszólalások:   203-206   207-210   211-214      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes asszony. Tisztelt Országgyűlés! Földi László, a KDNP képviselője, kérdést kíván feltenni az igazságügyi miniszternek: „A fogyasztói jogok lehetnek fapadosak?” címmel. Földi László képviselőt illeti a szó.

FÖLDI LÁSZLÓ (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Az államnak kiemelt szerepe van a fogyasztói jogok védelme területén, hiszen a piaci szereplők, a mikrovállalkozásoktól kezdve a nagy nemzetközi cégekig, egészen más pozícióban vannak, mint a fogyasztók, akik bizonyos mértékben kiszolgáltatottak. A megfelelő ügyfél-tájékoztatás, a minőségi és mennyiségi kritériumok megtartása, valamint a helyes panaszkezelés mind-mind hozzájárulnak a fogyasztók elégedettségéhez, egészségéhez, biztonságához és a kereskedelmi gyakorlatba vetett bizalom fenntartásához, utóbbi egy piacgazdaság működésének egyik legfontosabb tényezője. A fogyasztóvédelmi hatóságok feladata, hogy az említett kiszolgáltatottságot lehetőség szerint tompítsák, és szükség esetén a törvényben meghatározott eszközökkel kikényszerítsék a szolgáltatóktól a fogyasztói jogok maradéktalan érvényesítését.

Tisztelt Államtitkár Úr! A Ryanair légitársaság jellemzően fapados járatokat kínál Magyarországon. A légi közlekedésben kiemelt ennek a társaságnak a felelőssége, azonban példamutató hozzáállás helyett ellentmondásos magatartása miatt igencsak vegyes kép alakulhatott ki róla. A nevezett légitársaság vezetőjének elmúlt napokban elhangzott reakciói véleményem szerint nem méltóak arra, hogy e falak között több szót ejtsünk róla, viszont némileg betekintést mutat a cégvezetés hozzáállásába, amely a magyar jogszabályok követését illeti.

Tisztelt Államtitkár Úr! Egy légitársaság kínálhat szerényebb minőségű szolgáltatást, azonban a fogyasztói jogok érvényesülésében nem engedhetőek meg veszélyes kivételek csupán azért, mert az adott szereplőnek más a felfogása bizonyos kérdésekben, vagy ha a saját profitját fontosabbnak gondolja, mint a fogyasztóvédelmi jogszabályok maradéktalan betartását. Tisztelettel teszem fel tehát a kérdést: a fogyasztói jogok lehetnek fapadosak? Várom államtitkár úr megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Répássy Róbert államtitkár úrnak. Parancsoljon, államtitkár úr!

DR. RÉPÁSSY RÓBERT igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Mivel ma már volt szó itt a Házban a Ryanair ügyéről, ezért csak röviden szeretném megismételni a kormány álláspontját ebben az ügyben.

(Az elnöki széket dr. Oláh Lajos, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

A kormány elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair a légitársaságok extraprofitadóját áthárítja az utasokra, és ezáltal újabb extraprofit beszedését éri el. Elvárjuk ugyanis, hogy az extraprofit-különadókat minden vállalat maga fizesse meg és azt ne terhelje tovább a lakosságra, a háború árát ugyanis nem a magyar családoknak kell megfizetniük.

A Ryanairrel kapcsolatban nemcsak az extraprofitadó áthárításával kapcsolatos bejelentések érkeztek azonban az utasok részéről, hanem a Fogyasztóvédelmi Hatóság tapasztalatai szerint minden évben számos fogyasztói panasz is érkezik a légitársasággal szemben. Ezek a panaszok többségében járattörlésekkel, nem megfelelő tájékoztatással, poggyászkezeléssel és az utasokkal való elégtelen kommunikációval kapcsolatosak. Mondhatnám, hogy ezt tapasztalta most már a kormány is, hogy mit jelent az, hogy az utasokkal milyen hangnemben és milyen stílusban beszélhet egy úgynevezett fapados légitársaság.

Az extraprofitadó áthárítása miatt Budapest Főváros Kormányhivatala haladéktalanul megindította a fogyasztóvédelmi hatósági eljárást a légitársasággal szemben. Ezen túlmenően a nagyszámú lakossági panasz miatt az Igazságügyi Minisztérium június 22-én soron kívül elrendelte a Ryanair légitársaság működésével kapcsolatos rendkívüli fogyasztóvédelmi témavizsgálatot.

Tisztelt Képviselő Úr! Az a hangnem, amit a Ryanair vezetése megütött a magyar kormánnyal, a magyar kormány tagjával szemben az elmúlt napokban, a panaszok alapján általánosan előfordul a cég részéről az utazóközönséggel szemben, ami elfogadhatatlan. A Ryanair mindenekelőtt bocsánatkéréssel tartozik elsősorban az utasok felé. Köszönöm szépen a válaszom meghallgatását. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   203-206   207-210   211-214      Ülésnap adatai