Készült: 2024.05.20.10:38:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

9. ülésnap (2022.06.08.), 2. felszólalás
Felszólaló Csárdi Antal (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:20


Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az energiaválságra a megoldás az ország energiafüggetlenségének a megteremtése. Ennek fontos eszköze a klímabérlet. Sajnos válságok korát éljük, az energiaválság az egyik legsúlyosabb ezek közül, ami összefonódik a klíma- és ökológiai válsággal is. Igen nagy szűklátókörűség lenne arra építeni, hogy a most az árakat az egekbe repítő energiaválság néhány hét, egy-két hónap vagy akár egy év alatt elmúlik. Aki ezt gondolja, az nem érti, hogy milyen kihívások előtt áll a világ, és milyen kihívások előtt áll Magyarország a következő években, évtizedekben.

Minél inkább függünk a fosszilis energiától, annál inkább kiszolgáltatottak leszünk a következő években, és ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy orosz kőolajról, amerikai palagázról vane szó, mindkettő veszélyes az energiafüggetlenségünkre. A fosszilisenergiahordozó-felhasználásunkat egyébként is csökkentenünk kellene. Az előrejelzések szerint az idei nyár nagyon meleg és aszályos lesz, sokak szerint minden idők legmelegebb és legszárazabb nyarára készülhetünk. Ha nem csökkentjük a kibocsátást, ennél is rosszabbak jönnek.

Egy ilyen válságból azok az országok kerülnek ki győztesen, akik megértik, hogy az milyen mozgásokat indít el, és milyen módon fogja átrendezni a világot és megváltoztatni az ország helyzetét. A kormány válasza erre az, hogy görcsösen próbálja biztosítani a fosszilis energiahordozók zavartalan áramlását. Az LMP válasza ezzel szemben az, hogy az energiafüggetlenséget minél inkább meg kell teremteni, csökkenteni kell a függőséget, és azt gondoljuk, hogy nem megengedhető az sem, hogy az orosz olajtól vagy az amerikai gáztól függjön az ország.

Az LMP ennek megfelelően javasolja, hogy Magyarországon vezessenek be egy klímabérletet. Ez egy országosan mindenki által megvásárolható, minden tömegközlekedési eszközre érvényes, egységesen 5 ezer forintba kerülő bérlet. Ehhez hasonló szabályozást éppen pár napja fogadtak el Németországban. Ez rövid távon segítené azokat, akik a magas benzinárak miatt hátrányt szenvednek, és nehézséget jelent nekik az utazás. Arra kérem a tisztelt kormányképviselőket, hogy ne a 480-as benzinárt hozzák válaszul, mert higgyék el, Magyarországon azt is nehéz kifizetni sokaknak. A közösségi közlekedéssel radikálisan lecsökkenthető az ágazat energiaigénye, károsanyag-kibocsátása, ezért növelni kell a közösségi közlekedést rendszeresen használók számát. A klímabérlet vonzóbbá teszi a közösségi közlekedést, és segítséget jelent azoknak, akiknek nehézséget okoz a magas energiaárak kifizetése a közlekedés szempontjából.

Az LMP a klímabérletet először egy három hónapos átmeneti időszakra javasolja bevezetni. Első lépésként három hónapra kellene bevezetni a klímabérletet, és utána egy valódi társadalmi vitát folytatni annak sikerességéről, ne adj’ isten, kudarcáról, bár hiszünk benne, hogy ez egy sikeres kezdeményezés. Három hónap után a valós társadalmi vitát követően dönteni kell arról, hogy fennmaradjone a klímabérlet. Azt gondoljuk, hogy a kedvező tarifa mellett ugyanis fejleszteni szükséges a közösségi közlekedést, mert tehetjük akármilyen olcsóvá a közösségi közlekedést, ma vannak Magyarországon olyan területek, ahol ez nem jelent minőségi alternatívát az autós közlekedéssel szemben.

A program teljes költségét a központi költségvetésnek kellene állnia, nem a kivéreztetett önkormányzatoknak, nem a csődközeli közlekedési cégeknek, hanem a központi költségvetésnek. Ehhez a forrás könnyen megteremthető, ha a kormány nemcsak egyes multikat adóztatna meg szelektíven, hanem bevezetné az általános 25 százalékos társasági adót a nagyvállalatokra és a multinacionális cégekre. Csak a MOL tavalyi rekordnyeresége megadóztatásából fedezni lehetne a három hónapos program körülbelül 100-120 milliárd forintos költségét. Emlékeztetem a tisztelt Házat, hogy a MOL tavalyi nyeresége adózás előtt elérte az ezermilliárd forintot. A hosszú távú programra pedig fedezetet nyújthat, ha az autópályák helyett a vasutat és más tömegközlekedési ágazatokat fejlesztenénk, hiszen így sokkal több embernek segítünk, sokkal több ember minőségi közlekedését tudjuk biztosítani fenntartható módon.

Az LMP álláspontja, hölgyeim és uraim (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), rendkívül egyszerű: minél többen használják a tömegközlekedést, annál nagyobb az ország energiafüggetlensége, így erősödik Magyarország szuverenitása (Az elnök ismét csenget.), arról nem is beszélve, hogy jobb lesz a levegő, és kisebb lesz a zaj. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai