Készült: 2024.05.08.15:31:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

57. ülésnap (2023.04.03.),  135-142. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:46


Felszólalások:   135   135-142   143-144      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Egyperces viszonválasz illeti meg államtitkár urat is. (Dr. Répássy Róbert jelzésére:) Köszönöm szépen, államtitkár úr nem él ezzel a jogával.

Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Toroczkai László frakcióvezető úr, a Mi Hazánk képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a miniszterelnök úrnak: „Mikor állítjuk meg végre a népnyúzást? Lesze reform a végrehajtói és igazságszolgáltatási rendszerben?” címmel. Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a Mi Hazánk frakcióvezetője előzetesen úgy nyilatkozott, hogy személyes válaszadást kér, így miniszterelnök úrnak távolléte miatt a második soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia.

Most a Mi Hazánk-frakció soron következő kérdést feltenni kívánó képviselője következik.

(14.10)

Tisztelt Ház! Dúró Dóra képviselő asszony, a Mi Hazánk képviselője, az Országgyűlés alelnöke, kérdést kíván feltenni a belügyminiszternek: „Mit művelnek még a tanárokkal?” címmel. Tisztelt Ház! Miniszter úr távolléte miatt válaszadásra Rétvári Bence miniszterhelyettes államtitkár urat jogosította fel. Tisztelettel kérdezem az alelnök asszonyt, hogy elfogadjae a válaszadó személyét. (Jelzésre:) Alelnök asszony jelzi, hogy elfogadja. Dúró Dóra alelnök asszonyt illeti a szó. Parancsoljon!

DÚRÓ DÓRA (Mi Hazánk): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Elég ránézni a pedagógusok korfájára ahhoz, hogy lássuk, mekkora a probléma az oktatásban, nem beszélve arról, hogy önök 2013-ban azt ígérték, hogy a minimálbérrel együtt fog emelkedni a pedagógusok bére, és így biztosítják annak értékállóságát. Ez nem történt meg, ezért olyan alacsony fizetésért kell most dolgozniuk a nemzet napszámosainak, ami, nem csodálom, hogy egyre kevesebbeknek vonzó.

De újabb merényletet készülnek elkövetni önök júniustól a tanárokkal szemben azzal, hogy megszüntetik a közalkalmazotti státuszukat, és ez a változás nagyjából olyan egy tucat tényezőt tekintve rosszabb helyzetbe fogja hozni a pedagógusokat, pedig vonzóbbá kellene tenni ezt a pályát ahhoz, hogy a gyermekeink megfelelő színvonalú oktatásban részesülhessenek.

Miért gondolják azt, hogy vonzó lesz bárki számára az, hogy akár 90 kilométerre is áthelyezhető legyen az eddigi közös megegyezés helyett? Miért gondolják azt, hogy vonzóbbá teszi a pedagóguspályát az, hogy az eseti helyettesítést felemelik 60 óráról 80 órára és a helyettesítési óradíjakat csökkentik? Csökkeni fog a helyben tanító tanárok aránya is, több lesz az óraadó így, ami szintén színvonalromlást hozhat magával. Az egészen elképesztő, hogy nagyjából csak akkor fognak túlórát fizetni nekik, ha éjszaka vagy hétvégén dolgoznak, és a szólásszabadságukat is korlátozni akarják azzal, hogy még a munkaidejükön kívül sem mondhatják el a véleményüket a közoktatási rendszerrel kapcsolatban. Az igazgatók kinevezése pedig pályázat nélkül fog folyni ezt követően. Ez szintén a színvonal romlását hozhatja magával, nem beszélve arról, hogy a GDP-arányos ráfordítás az oktatási rendszerre a KSH adatai szerint 2017 óta folyamatosan csökken vagy stagnál. Miért nem a minőségi oktatás irányába tesznek lépéseket? Várom érdemi válaszát. (Taps a Mi Hazánk soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, alelnök asszony. A válaszra megadom a szót Rétvári Bence miniszterhelyettes, államtitkár úrnak. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Egy nem elhanyagolható részletet kifelejtett alelnök asszony a felsorolásából: mindezzel párhuzamosan három év alatt 75 százalékkal nő a pedagógusok bére, és bízunk benne, hogy két év múlva januártól már valahol 770-800 ezer forint közötti átlag-pedagógusbérrel számolhatunk.

Ha ránéz ezekre a törvénymódosító javaslatokra, akkor azt látja, hogy a legnagyobb mértékben nyilván a pályakezdőknek fog nőni a bére  mindenkinek nőni fog, de legnagyobb mértékben a pályakezdőknek fog nőni a bére  , pontosan azért, mert jelen pillanatban egy pedagógus bére és a teljesítménye nincs olyan arányban, amilyen arányban mindenki ezt ideálisnak tartaná. Nemcsak mi, hanem, amikor tavaly decemberben 400 iskola képviselőit elhívtuk  ebben voltak olyan iskolák, amelyek korábban tiltakozásokat szerveztek, voltak, amelyek nem szerveztek tiltakozásokat  , az iskolaigazgatók, tanárok egyetértettek abban, hogy olyan bérrendszert kell kialakítani az oktatásban, amelyik figyelemmel van a teljesítményre. Mert van olyan tanár, aki 22 órát dolgozik, és van olyan, amelyik 26 órát. Átlagosan 24 és fél órát tanítanak a tanárok, de az igazgatónak és senkinek nincs lehetősége, hogy a kettő közötti különbözetet a bérben kifejezze, hogy aki többet dolgozik, az többet keressen, nincs lehetőség arra, hogy annak, aki tényleg lelkiismeretesen, jobban odafigyel azokra a gyerekekre, akik nehezebb családi körülmények közül jönnek, annak magasabb legyen a fizetése. Most is, az általunk beterjesztett verzióban 10 százalékkal alapból magasabb azoknak a tanároknak a fizetése, akik olyan területén tanítanak az országnak, ahol sok a hátrányos helyzetű gyerek, de aki többet foglalkozik velük, többet keres. Aki többet foglalkozik tehetséggondozással, többet keres, aki többet foglalkozik táboroztatással, majd többet tud keresni, és a teljesítményt tudjuk értékelni.

Ön azt mondta, hogy minőségi oktatásra van szükség. A jelenlegi bértábla ön szerint hogy tudja a minőséget elismerni? Mert az új bértábla, amit ön támad, az pontosan a minőséget, a többletteljesítményt ismeri el, mert minőségi oktatást akarunk. Hogy lehet, hogy ön minőségi oktatást követel, de a minőségibb munkáért nem fizetne magasabb bért, hanem maradna a régi rendszernél? Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Egyperces viszonválasz illeti meg alelnök asszonyt. Parancsoljon!

DÚRÓ DÓRA (Mi Hazánk): Tisztelt Államtitkár Úr! Amikor tíz éve szintén az Országgyűlésben vitáztunk a mostani pedagóguséletpálya-modellről és bérrendszerről, én magam kritikával illettem ezt azért, mert nem differenciál kellőképpen. Önök fogadták el ezt a bértáblát, önök alakították ki ezt a pedagógus-életpályát, önök fogadták ezt el, én nem, például pont azért, mert nem differenciál kellőképpen. Tehát ön az, aki kritikával illeti a saját maguk korábbi döntését.

A pedagógusbérek értékállóságáról pedig annyit, hogy a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke is rávilágított arra már 2021-ben, hogy egy akkori azonnali 65 százalékos béremelés csak a 2013-as szintre hozná vissza a pedagógusok bérét. Ha önök majd most kezdenek bele még három éven keresztül 75 százalékos béremelésbe, az azt jelenti, hogy még akkor sem fogjuk elérni reálértéken azt, ami 2013-ban már jellemezte a pedagógusokat. Ez valóban nem a minőségi oktatás irányába hat. (Taps a Mi Hazánk soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, alelnök asszony. Egyperces viszonválasz illeti meg miniszterhelyettes urat is. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Akkor úgy érzem, hogy a 2013-as Dúró Dóra képviselő asszonnyal egyet tudok érteni, a 2023-assal meg nem tudok egyetérteni. Akkor, ugye, egy olyan változat volt, hogy az akkori teljesen statikus rendszerhez képest, aki pedagógusgyakornokból pedagógus I.-be, pedagógus I.-ből pedagógus II.-be, pedagógus II.-ből mesterpedagógussá minősíttette magát, annál volt a minőségibb munkavégzés miatt bérbeli ugrás, most pedig egy sokkal-sokkal, sokkal-sokkal inkább direkt és közvetlen összefüggés lesz a munka minősége és a fizetés között, mert ez egy 30 ezer vagy 70 ezer forintos ugrás volt. Most már az iskolaigazgató tényleg fogja tudni motiválni a tanárokat a többletmunkavégzésre, mert több százezer forintos különbséget tud ő maga a minősítéssel az egyik teljesítmény és a másik teljesítmény értékelése között a bérekben érvényesíteni. Ez egy valódi ösztönző lesz arra, hogy aki többet foglalkozik a diákokkal, intenzívebb, jobban odafigyel, azoknak magasabb bére legyen.

Úgy gondolom, hogy a minőségibb munka magasabb megfizetése vezet el minket a minőségibb oktatás felé meg az a 800 milliárd forintos uniós és 5600 milliárd forintos költségvetési pénz, amit 2030-ig pedagógusbér-emelésre szánunk. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   135   135-142   143-144      Ülésnap adatai