Készült: 2024.05.09.18:46:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

87. ülésnap (2023.11.07.),  148-149. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:37


Felszólalások:   128-147   148-149   150-151      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Répássy Róbert államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőségünk.

Tisztelt Országgyűlés! A mai napirendi pontjaink tárgyalásának végére értünk.

Most a napirend utáni felszólalások következnek. Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Bencze János, a Jobbik képviselője: „Mi történik itt?” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

BENCZE JÁNOS (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Az autóstársadalom jogosan teheti fel a kérdést, hogy mi történik itt, minek nézi a Fidesz-kormány az egész magyar autóstársadalmat.

Mindannyian tudjuk, hogy a jövő évtől a nyakunkba szakad egy rendkívüli adónem, amit az üzemanyaghoz fognak csatolni, így Európa egyik legdrágább üzemanyagárával fogunk rendelkezni. Ezek szerint fejőstehénnek nézik az autóstársadalmat.

A másik szerint itt van a vadbalesetek és a vadgázolások kérdése, nevezzük úgy, hogy leegyértelműsítettek egy törvényt, úgy, hogy a Semjén Zsolt-féle úri vadászok javára billen a mérleg. Lényegében a törvény szavát véve megmutattuk jogi szakértőknek, minden esetben az autós felel a vadgázolásért, sőt még kártérítésre is kötelezhető. Erre mondjuk azt, hogy baleknak nézik őket.

És van egy sokkal kényesebb téma, aminek úgy indul a kulcsmondata, hogy a tuningautósok nem bűnözők. Miért nézik önök őket bűnözőknek? Ami baleset volt az országban tuningautóval és anélkül, tudom, hogy voltak sajnálatos esetek és vannak is, ott nem az autó ölt, nem a technika ölt, és itt a technika mellett szeretnék felszólalni. A sofőr alkalmatlansága és nevezzük úgy, a hülyesége volt, ami emberhalálhoz vezetett. A sofőröket kell büntetni, nem a tuningautósokat és nem a motorépítőket.

Ha megnézzük a jogszabályokat, nyugodtan kimondhatjuk, hogy Európa egyik legelavultabb tuningautós jogszabályával rendelkezünk az autóépítők számára, amit anno annak idején Zaporozsecekre, Moszkvicsokra meg 120-as Škodákra szabtak, és megpróbálták lemodernizálni, és a legfőbb probléma az, hogy ha valaki például matricákat ragaszt a hátsó szélvédőre, mi történik akkor. Ez egy óriási probléma.

Ahogy néztük a jogszabály-előkészítést, mindenki tudja, hogy a TÜV által minősített német műszaki vizsga az egyik legszigorúbb Európában. Mégis az történik, hogy ha valaki autót akar építeni Magyarországon, legális módon, nem sufnituningban, nem barkácsban, minőségi alkatrészeket akar egy futóműbe építeni, egy motorteljesítményt akar úgy növelni, hogy a környezetvédelmi normák megmaradjanak, Magyarországon ez egy lehetetlen szélmalomharc, túl van bürokratizálva. Istenigazából bűnözőnek, leendő bűnelkövetőnek tekintik a tuningautósokat és az autóépítőket, és ezt most még jobban rájuk akarják húzni.

Ugyanis önök felülbírálnák a német műszaki vizsgát, a közös európai egymásnak való megfelelőséget, és Magyarországon egy külön szerv vizsgálná felül ezeket az autókat, hogy Magyarországon forgalomba kerülhetneke, abban az országban, ahol, ha kimegyünk az autópályákra meg a közutakra, olyan lerohadt furgonok közlekednek és olyan személyautók, amik önmagukban életveszélyesek, és semmiféle környezetvédelmi normáknak nem felelnek meg. Végig kell menni az M1-esen, M5-ösön, M3-ason, megnézni a rendszámokat, és elgondolkodni, hogy hogy kerültek ezek forgalomba, és vane értelme a tuningautósokat büntetni.

Miért nem tudunk olyan jogszabályokat hozni, amilyeneket azok az országok hoztak, amelyek büszkék a műszaki kultúrájukra? Itt hallom a szemközti padsorokból az akkumulátorgyárak kapcsán, hogy Magyarország hatalmas műszaki fejlődést fog elérni, büszkék leszünk a műszaki kultúránkra. Lehet, hogy az akkumulátorok terén igen. Akkor miért ne lehetnénk az autók terén is? Miért nem tudunk német vagy angol mintára olyan jogszabályt hozni, ahol az egyszer már gyárilag minősített, típushoz minősített alkatrészek szakember által, a gépen ülve építve semmiféle problémát nem okoznak egy műszaki vizsgán, egyszerűen bejegyzi őket a forgalmiba.

Bevételt hoznak, több oldalról: vállalkozásokat indukálnak és generálnak, Magyarországon marad a pénz, legálisan és könnyű módon lehet kimondottan jó minőségű autókat építeni. Hangsúlyozom, nem a sufnituningra gondoltam, hanem arra, ami teljesen hivatalos. Ha én veszek egy TÜV-ös futómű-ültetőszettet a BMW-be Németországban, azt én Magyarországon nem tudom normális módon beépíteni és legalizálni, hanem egy hatalmas szélmalomharc árán. Egyszerűbb az, ha Németországban megveszem az autót, kint beépíttetem, leműszakiztatom kint, és behozom Magyarországra.

(16.50)

Azt javasolnám, hogy segítsünk ezeken az autósokon, segítsünk, hogy a magyar autóstársadalom is legálisan Európa élvonalába tartozzon, aki autót akar építeni, tisztességes módon, a törvényeket betartva, az hadd építsen, és ebben felajánljuk a segítségünket is a kapcsolatok által. Amennyiben a jogalkotónak segítségre van szüksége, hogy ne a Zaporozsec-gépkönyvet böngészve hozza meg a jogszabályt, össze tudjuk hozni olyan kapcsolatokkal, olyan magyarországi autóépítőkkel, akik nyugat-európai megbízásból építenek itt autót, kiviszik, leműszakiztatják, és úgy kerül vissza az országba. Hangsúlyozom: kimondottan jó minőségű, a világon elismert autók ezek.

Arra kérem önöket, hogy gondolják végig, és adjuk meg a lehetőségét annak, hogy Magyarországon egy modern és jó autóstársadalom legyen. Köszönöm. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:   128-147   148-149   150-151      Ülésnap adatai