Készült: 2024.05.09.10:15:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

81. ülésnap (2023.10.09.),  230-233. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:54


Felszólalások:   226-229   230-233   234-237      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm, miniszterhelyettes úr. Tisztelt Országgyűlés! Ander Balázs, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszter úrnak: „Migránsmunkássokkal történő lecserélés helyett, miért nem adnak inkább normális béreket a magyar közlekedési vállalatok dolgozóinak?” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Ugye, még emlékeznek rá: ha Magyarországra jössz, nem veheted el a magyarok munkáját. Önök voltak azok, akik közpénzmilliárdokat toltak abba az állami propagandába, amelynek központi elemévé tették ezt a jelmondatot. De lehet, hogy itt is az orbáni szabályt kell figyelni, tehát nem azt kell nézni, figyelni, amit mond, hanem amit tesz.

És mit tesznek? Mi a valóság? Az, hogy sok helyütt a magyar munkavállalókat lecserélik ázsiai migránsmunkásokra. Hét esztendővel ezelőtt, szinte napra pontosan egy kérdésemben arra próbáltam választ kapni, hogy mikor becsülik már meg végre a magyar állami vállalatok dolgozóit, meddig tartják őket még tulajdonképpen cselédbéren. Akkor abszurd science fictionnek tűnt az a fölvetésem, hogy a kormány lehet, hogy titkon abban reménykedik, hogy majd ezt a problémát bangladesi buszsofőrökkel oldják meg. Aztán az a helyzet, hogy ez az abszurditás valósággá vált, hiszen ha megnézzük, miniszterelnök úr rohamosan gyarapodó veje fölvásárolta az ország legnagyobb kamionos cégét, ahová Indiából hoznak sofőröket. S ehhez a Jobbik-Konzervatívok számára teljesen elfogadhatatlan sorhoz csatlakozott tulajdonképpen egyes híradások szerint a főváros is, ahol azt mondják a híradások, hogy a BKK-nál gőzerővel folyik a migránsmunkások kiképzése sofőrré.

Mi erre azt mondjuk, hogy a magyar munkavállalók lecserélése, a magyar dolgozók bérének a letörése egy nemzetellenes cselekedet. Ez, kérem szépen, a hőn áhított európai bérfelzárkózást nem fogja segíteni, sőt újabb százezrek fognak majd a lábukkal szavazni, és hagyják ott a hazájukat.

Éppen ezért szerintem jogos az a kérdés, miniszter úr, illetve államtitkár úr, hogy mikor becsülik meg végre normális bérekkel az állami közlekedési vállalatok dolgozóit, a MÁV-nál vagy a Volánbusznál dolgozó 57 ezer embert, akik mozgásban tartják ezt az országot. Vagy pedig az a terv, hogy maradnak a cselédbérek? Ez egyenesen vezet ahhoz, hogy munkaerőhiány lesz, és az üres álláshelyekre hivatkozva előbb-utóbb majd itt is be lehet vetni az ázsiai migránsmunkásokat, akikből mi nem kérünk. Várom a választ. Köszönöm. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A kérdésre Lázár János miniszter úr válaszol. Öné a szó, miniszter úr.

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen a kérdést. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Már azt hittem, hogy kimaradok abból a migránsmunkáshullámból, amivel itt össze-migránsmunkásozzák az egész kormányt.

Az igazság az, hogy eddig még nem jutott eszembe, hogy ha esetleg hiányoznak buszsofőrök vagy mozdonyvezetők, azokat valahonnan a világ másik végéből gyűjtsük össze. Én egy másik utat járok, amióta a közlekedési tárcát vezetem. Örömmel jelenthetem képviselő úrnak, hogy legközelebb engem nem kell szóba hoznia a tekintetben, hogy a munkavállalók milyen megbecsülésben részesülnek, tekintettel arra, hogy a MÁV-Volán-csoportban 35 szakszervezet van, és az év elején, illetve az elmúlt év végén egy nagyon jó megállapodást kötöttek a szakszervezetek a tárcámmal. 53 ezer forint volt a béremelés összege. Ez azt jelenti, hogy az 57 ezer emberből 91 százaléknak legalább 10, 65 százaléknak pedig több mint 15 százalékos béremelésre került sor. Amikor átvettem a tárca vezetését, akkor a 400 ezer forintot nem haladta meg a havi bérátlag, most pedig, 2023 augusztusában az összesített adatok szerint 550 ezer forint az átlagbér a MÁV-Volán-csoportnál, ami a nemzetgazdasági átlagot végleg elérte ezzel a bérmegállapodással, hiszen kiegészítettük az év végi premizálást, valamint a SZÉP-kártyához is hozzájárultunk jelentős mértékben.

Tehát azt tudom önnek jelenteni, hogy a MÁV-Volán-csoport olyan béremelésben részesült, ami a nemzetgazdaság teljesítőképességével arányos, tekintettel volt a bérlemaradásra, a bérfölzárkóztatás volt a cél, az ottani munkavállalók megbecsülése. És azért  mint ahogy ebben a Házban ma már elmondtam , mert a mai közlekedési rendszert, ahogy ön pontosan fogalmazott, döntő mértékben ez az 57 ezer ember tartja mozgásban. Nekik köszönhető, hogy úgy működik a rendszer, ahogy ilyen rossz infrastrukturális körülmények között működik, és ezért hálásaknak kell lennünk. S nem helyes, ha valaki az ott dolgozók teljesítményét próbálja támadni.

A jövőben is az a célom, hogy a szakszervezetekkel az együttműködést megőrizzem. A kifejezetten jó együttműködésünk gyümölcse az, hogy mostanában nem olvassa a szakszervezetek nyilatkozatait a MÁV körül zajló vitákban. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   226-229   230-233   234-237      Ülésnap adatai