Készült: 2024.05.10.11:46:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

10. ülésnap (2022.06.13.),  9-12. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:09


Felszólalások:   5-8   9-12   13-20      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm miniszterhelyettes úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Napirend előtti felszólalásra jelentkezett Dúró Dóra képviselő asszony, az Országgyűlés alelnöke, a Mi Hazánk képviselője: „Ne hagyjuk, hogy Brüsszel döntsön a pedagógusainkról!” címmel. Öné a szó.

DÚRÓ DÓRA (Mi Hazánk): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! „Szinte kizárólag üres tésztán, rizsen élek, mert másra nem futja, akárhogy spórolok. Előfordult már, hogy a tanári WC-ből hoztam el egy WC-papírt, mert nem volt pénzem otthonra venni. Az egyetlen csizmám úgy néz ki, mint egy hajléktalané, de nincs pénzem újra. Volt már olyan, hogy csak azért mentem el egy kiállításmegnyitóra, hogy ott jóllakhassak végre pogácsával.” Ez egy egyetemet végzett gimnáziumi tanár élete ma Magyarországon. Nettó 160 ezer forintot keres, 120 ezer forint elmegy neki a rezsire, és télen 19 fokra tudja felfűteni azt a 17 négyzetméteres szuterénlakást, amelyben ő él.

Ne csodálkozzunk, hogy pedagógushiány van Magyarországon, de ami a következő években jönni fog, az lesz az igazi feketeleves, ugyanis a magyar pedagógusok közel fele 50 év feletti. Fizetésük a diplomások átlagához képest 58-66 százalék mindössze, a pályakezdők esetében pedig még ennél is rosszabb a helyzet, ott csak 50-55 százalék. S mit csinál erre a magyar kormány? Még a sztrájkjogukat is megvonja. Önök megtehetik ezt, kétharmaduk van, megpróbálhatják elhallgattatni őket, de attól még a probléma nem fog megszűnni, sőt  növeli, ki elfödi a bajt , súlyosbodni fog.

A Mi Hazánk Mozgalom szerint a diplomások átlagbérének szintjére kellene emelni a pedagógusok fizetését  az elmúlt 30 évben egyébként soha nem érte el ezt a szintet , és az értékállóságát biztosítani kellene, amit önök is megígértek a minimálbérhez való kötéssel. Majd amikor ezt ténylegesen ki kellett volna fizetni, akkor egy törvénymódosítással eltörölték ezt a vállalásukat  hazudtak.

(13.30)

Tudom, hogy a válaszban az államtitkár úr el fogja mondani nekem, hogy a jövő évi költségvetésben önök többet költenek oktatásra, de ez a rezsi növekedését épphogy ki fogja futni. Attól pedig, nagyon-nagyon szépen kérem, hogy kíméljen meg, engem aztán főleg, hogy a szocialista kormányok oktatáspolitikájáról beszél, nekem ahhoz semmi közöm.

Még valamivel fog takarózni az államtitkár úr, azzal, hogy Brüsszel nem ad pénzt. De kérdezem én, önök szerint helyese az az államberendezkedés, hogy Brüsszel dönti el, hogy egy magyar pedagógus mennyi pénzt visz haza. Önök szerint az rendben van, hogy brüsszeli bürokraták döntenek arról, hogy a magyar pedagógusok hogyan élnek?

Önöknek annyira fontos volt a pálinka, annyira fontos volt az LMBTQ-térnyeréssel való szembenállás, hogy szabadságharcot indítottak Brüsszellel szemben. A pedagógusaink miért nem érnek annyit? Miért nem tervezik be azt, hogy állami forrásokból biztosítják a pedagógusoknak is a béremelést? Egészen elképesztő! Orbán Viktor maga mondta, hogy ne hagyjuk, hogy Brüsszelben döntsenek a gyermekeink jövőjéről. Akkor önök miért hagyják, hogy Brüsszelben döntsenek a pedagógusaink béréről, a magyar oktatás jövőjéről?

Azokról az emberekről van szó, akik persze megtanítják nekünk az iskolában, hogy mikor volt a második világháború vagy mennyi kétszer kettő. De nemcsak ezért fontosak a magyar pedagógusok, leginkább azért fontosak, mert nap mint nap példát adnak a mi gyerekeinknek. Példát adnak, hogy hogyan kell szeretettel, megértéssel, türelemmel odafordulni a másikhoz, hogyan kell segíteni egy gyermeket, hogy megismerje a világot. Az ő munkájuk, az ő mindennapjaik erről szólnak. Nekünk, szülőknek nagyon nem mindegy, hogy milyen állapotban állnak ki nap mint nap a mi gyermekeink elé. Ők azok, akikre mi rábízzuk a gyermekeinket.

Én azt várom el a magyar kormánytól, hogy önök ne bízzák őket brüsszeli bürokratákra, cselekedjenek, oldják meg a fizetésemelésüket. Köszönöm a figyelmet. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Rétvári Bence miniszterhelyettes úr válaszol. Öné a szó, miniszterhelyettes úr.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! Azt a fajta kritikáját nem igazán tudom értelmezni, ami a párbeszéd hiányáról, a tárgyalások hiányáról szól. Hiszen az elmúlt héten a PSZ-szel és a PDSZ-szel tárgyalt Maruzsa államtitkár úr, a mai napon a Nemzeti Pedagógus Karnak a vezetőjét fogadta Pintér miniszter úr. Tehát minden héten különböző oktatási vezetőkkel, akár szakszervezeti vezetőkkel, akár köztestületi vezetőkkel pontosan ezért egyeztet a kormány, mert mi is szeretnénk azt, hogy minél jobb minőségű legyen a magyar oktatás, minél jobb legyen az iskolából kikerülő gyermekeknek a teljesítménye.

Erre szeretnénk koncentrálni, és a következő években ezt szeretnénk még inkább láthatóvá tenni, hogy hogyan változik a diákoknak a teljesítménye, hogyan növekszik a teljesítménye, mert ez a pedagógusok számára a legnagyobb siker. Nyilvánvalóan szeretnénk, hogyha ez a pedagógusok előmenetelében is látható, érezhető lenne, hogy minél sikeresebbek a diákjaik, annál sikeresebbnek érezze magát egy tanár is, és ezt annál inkább érezze havonta is, hogy sikeres diákok kerülnek ki a keze alól.

Tehát szerintünk is fontos az, hogy hétről hétre egyeztetve haladjunk ebben előre, és ebben, azt hiszem, az elmúlt hetekben mi meg is tettük, ami rajtunk múlt, és a másik fél is teljesen párbeszédképes volt. Nyilván volt, aki szakmaibb alapon, volt, aki politikaibb alapon, de ezt ismerjük már az elmúlt hónapokból. De jöttek, tárgyaltunk és egyeztettünk, és ezt továbbra is fogjuk vinni.

A másik kérdés az európai uniós források kérdése mint akár filozófiai alap is. Szoktuk úgy mondani, hogy EU-s forrás, de ez ugyanúgy magyar pénz, ugyanúgy a magyar emberek munkája alapján jár. Ez nem egy külföldről érkező pénz, hanem ugyanolyan pénz, ami törvény alapján, a magyar emberek érdekében, közös döntéseink alapján felhasználható. Ezért elfogadhatatlan az, hogy ha Brüsszelnek nem tetszik a kormány politikai beállítódottsága, akkor úgy tesz, mintha ez nem a magyarok pénze lenne, hanem az ő pénze lenne, ezért ő próbál meg rendelkezni fölötte és nem a magyar kormány.

Mi egyértelművé tettük, hogy ezeknek a forrásoknak egy nagyon jelentős részét arra fogjuk fordítani, hogy a pedagógusok bérét tudjuk emelni. Ezzel tisztában vannak azok a baloldali politikusok is, akik ott vannak Brüsszelben, és folyamatosan akadályozzák azt, hogy Magyarország hozzájusson a saját forrásaihoz. Ez olyan, mintha nem engednék, hogy a bankkártyánkat betegyük az ATM-be, mert te piros-fehér-zöld bankkártyával akarod kivenni ezt a forrást, de csak szivárványossal lehet kivenni, és addig nem teheted be, amíg nem cseréled le a bankkártyádat. (Kunhalmi Ágnes: A magyar kormánynak a magyar költségvetésből kéne kifizetni!) Ezt támogatják ők, pedig ennek egy részét pontosan a pedagógusok elismerésére fordítanánk.

Mit mondott  nem önnek címzem, csak abba az irányba  a baloldal a kampányban? A pedagógusoknak nincs szükségük választás előtti kormányzati bizsura  mondják. Másrészről meg arról beszélnek, hogy béremelésre van szükség. Most azt, hogy hogyan minősítette Fekete-Győr András a magyar pedagógusokat, ki is hagynám. Szintén Dobrev Klára: hagyják abba a meddő vitákat, és cselekedjenek. Így szólította föl a Bizottságot arra, hogy ne fizesse ki Magyarország forrásait Magyarországnak.

Amikor Dobrev Klára és az összes baloldali európai parlamenti képviselő Brüsszelben Magyarország támogatásának folyósítása ellen beszél, amikor azt mondja Donáth Anna, hogy a következő EU-s költségvetési ciklusban a Momentum az LMBT-jogok érvényesüléséhez kötné az uniós támogatások kifizetését, akkor fontos, hogy mindenki tudja, ez azt jelenti, hogy az a pénz, amit mi itt Magyarországon eldöntöttünk, hogy ez a magyar emberek közös pénze, és pedagógusbér-emelésre akarjuk fordítani, ez a fedezete annak, hogy a következő évben és az azutáni évben is legyen pedagógusbér-emelés, ők az ellen beszélnek, hogy ezt a pedagógusok megkapják. (Kunhalmi Ágnes: A magyar költségvetésből kell finanszírozni!)

Két lépésben érkezik ez a pénz, mert először valóban a magyar kormány számlájára érkezik meg, onnan megy a pedagógusok számlájára, de lényegében ez a pedagógusokhoz menne. Ők azt ellenzik Brüsszelben, hogy Magyarország a saját forrásaiból, a saját döntése alapján, a saját pedagógusainak béremelést hajthasson végre, azért, mert nem tetszik a kormány színezete, és azért, mert az LMBT-jogok számukra fontosabbak, mint az, hogy a magyar pedagógusok ehhez a forráshoz hozzájussanak.

Én arra szólítok föl minden baloldali képviselőt, akinek fontos az, hogy a magyar pedagógusoknak béremelése legyen, az mondja azt, hogy Magyarország kapja meg a saját forrásait  a saját forrásait!  mert az a pedagógusokhoz fog érkezni, és ne ellenezzék ezt, ne arra használják ki a brüsszeli mandátumukat, hogy megakadályozzák azt, hogy a magyar emberek, a magyar pedagógusok ehhez a forráshoz hozzájussanak. (Novák Előd: Most már halljuk a választ!)

Ön is tudja, hogy volt 50 százalékos pedagógusbér-emelés. Az első béremelés, amit ez a kormányzat elindított, az pedagógusbér-emelés volt. Ön is tudja, hogy a válság alatt és a koronavírus-válság alatt is volt kétszer 10 százalékos béremelés, mellette az iskolaigazgatóknak pótlékemelés, ami egy 30-50 százalékos emelkedést jelenthetett az ő bérükben. Idén január 1-jén is volt béremelés, jövőre is lesz és azután is lesz. Ha a gazdaság teljesítménye pedig megengedi, akkor ennél több is lesz, mert a többletteljesítményből tudunk a pedagógusbéreknél is többletet biztosítani a pedagógusoknak.

De ehhez persze arra lenne szükség, hogy felelősebb politizálás legyen a baloldalon is, és a szankciókat, a brüsszeli elhibázott szankciókat ne követeljék, és ne újabbakat és újabbakat javasoljanak, hanem engedjék, hogy Magyarország minél jobban, minél kevesebb nehézség árán (Az elnök megkocogtatja a csengőt.) viselje el ezt az időszakot, és minél magasabb mértékű legyen a magyar GDP-emelkedés, hogy abból a pedagógusoknak is több juthasson. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   5-8   9-12   13-20      Ülésnap adatai