Készült: 2024.05.20.23:56:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

96. ülésnap (2023.11.30.), 50-52. felszólalás
Felszólaló Sebián-Petrovszki László (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:32


Felszólalások:  Előző  50 - 52  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SEBIÁN-PETROVSZKI LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: (Hangosítás nélkül:) Köszönöm szépen, elnök úr. Hallanak? (Közbeszólás a kormánypártok soraiból: Nem.) Az ilyen beszámolók, jó néhány törvényjavaslat és amelyik... (Közbeszólások a kormánypártok soraiból: Kártya!) Nem hallani.

ELNÖK: Kérnék szépen egy álló mikrofont, köszönöm. Egy pillanat türelmet kérek, azonnal visszaállítjuk az órát, képviselő úr. (Közbeszólás a kormánypártok soraiból: A sajátját kellene!)

SEBIÁN-PETROVSZKI LÁSZLÓ, a DK képviselőcsoportja részéről: Megoldom. (Bekapcsolja a mikrofonját.) Most? Most remek, szuper!

Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Amikor egy ilyen beszámoló, de sok esetben törvényjavaslat is előttünk van, az alkalmas arra, hogy rátekintsünk arra a funkcióra, amit ellát az állam, hogy az jól megye, jól gondoljuke, aze a legjobb működés, amit éppen ott tapasztalunk. Jó néhány törvényjavaslat volt előttünk ősszel, amelynek ugyanígy érdemes volt nekifutni.

Ebben a konkrét esetben, ugye, arról beszélünk, hogy van egy állami szerv, amelynek az a feladata, hogy bizonyos szempontból ellenőrizze tulajdonképpen az adófizetők forintjainak elköltését, tehát magyarán hogy azoknak az állami forrásoknak, a közpénznek az elköltését hogyan teszik meg a különböző szervezetek  és itt most állami szervezettől kezdve pártokon át, alapítványokig, civil szervezetekig sok-sok-sok ága van ennek.

Azt gondolom, az helyes, ha van egy állami szervezet, amely arra szolgál, hogy ellenőrizze a közpénz elköltését. Szerintem egy demokráciában ilyennek kell lennie, kell működnie, világos elszámolási szabályok kellenek minden közpénzelköltésnél, ezt pedig akkurátusan ellenőrizni kell, erről be kell számolni, el kell számoltatni mindenkit, aki közpénzt kapott, hogy azt hogyan használta fel, és ha szabálytalanság tapasztalható, akkor azt valamilyen módon retorziónak kell követnie. Azt gondolom, hogy nincs a teremben olyan képviselő vagy nincs olyan párt és frakció, amely ne azt gondolná ezen a téren, hogy bizony ám, a közpénzzel felelősen kell gazdálkodni, és kell egy intézmény, egy szervezet, amely ellenőrzi, hogy valóban így történte a dolog. Az tehát, hogy van egy ÁSZ és hogy ez az ÁSZ itt, Magyarországon ezt a feladatot végzi, ez fontos, ez szükséges, ez jó.

Mi akkor a probléma, az alapprobléma?

(14.20)

Az alapprobléma az, tisztelt Ház, hogy 2010 után egy olyan ország épült ki, hogy így mondjam, egy olyan államhatalom, ahol az aktuális kormány immár 13 éve kiépített egy sajátos hatalomgyakorlási módszert, amely konkrétan arról szól, hogy a választók felhatalmazása után nemcsak a kormányzati hatalmat birtokolja, hanem mindenáron kiterjeszti a mozgásterét, politikai hatalmát, amennyire teheti. Ez azt jelenti ebben a konkrét esetben, hogy a mozgásterét azzal bővítette, hogy a függetlennek szánt hivatalok, hatóságok, intézmények élére hozzá hű pártkatonákat nevezett ki, olyan működést valósított meg, amellyel azok az egyébként eredetileg függetlennek, sőt sok esetben a végrehajtó hatalom ellenőrzőjének szánt szervezetek is valójában a kormány akaratát hajtják végre.

Múlt héten az ombudsman volt a Ház előtt, és az ombudsman beszámolója kapcsán ugyanezt mondtam el, mert ott is a működés pontosan ugyanennek a mintája. Tisztelt képviselőtársaim, különösen fideszes képviselőtársaim, az ÁSZ pontosan ugyanennek az eklatáns példája. Az ÁSZ-t a Fidesz bedarálta 2010 után. Emlékszünk, hogy hozzá nagyon-nagyon közel álló, egykori országgyűlésiképviselő-társukat nevezték ki ÁSZ-elnöknek, és attól kezdődően az ÁSZ a mai napig, a beszámolt időszakban, 2022-ben is valójában a Fidesz furkósbotjaként működik. Nem egyedül van ezen a terepen, mert jó néhány állami hivatal és hatóság van, amely pontosan ugyanígy viselkedik, de ez nem menti fel az ÁSZ elnökét, aki itt van köztünk, és nem menti fel az ÁSZ-t sem ebben. Magyarán: az ÁSZ a mindennapi működésében úgy jár el, hogy végrehajtja, segíti a kormányzati működést és a kormányzati politika érvényesülését.

Mondok erre példákat, hogy alátámasszam ezt a mondásomat. Úgy alakult, hogy a DK életében több olyan helyzet is volt, amikor konkrétan a saját bőrünkön éreztük, hogy milyen ebben az országban ellenzéki pártként szembenéznünk az ÁSZ vizsgálatával, hiszen az ÁSZ volt, hogy kétévenkénti rendszeres ellenőrzés kapcsán, volt, hogy rendkívüli, valamilyen eseti ügyben ellenőrzést folytatott, például kampányelszámolás kapcsán. Példákat sorolok a mi életünkből, hogy elnök úr is megértse, miről beszélek.

Amikor sajnálatos módon öt éve a DK központját megsemmisítette egy tűzeset  ez egy hétvégi nap volt , még azon a napon levelet írtam az ÁSZ-nak, hogy legyenek szívesek kijönni és helyszíni szemlén megbizonyosodni arról  még akkor csak a tűzoltóság munkatársai járhattak a területen , hogy megsemmisültek a DK központjában őrzött pénzügyi dokumentumok, jöjjenek ki, nézzék meg, saját szemükkel győződjenek meg róla. Erre semmilyen válasz nem érkezett, nem is jött ki az ÁSZ, majd amikor pedig megjelent az ÁSZ hónapokkal később, hogy legyünk szívesek elszámolni az adott időszakról, és természetesen jeleztük, hogy ez nem lehetséges, hiszen a tűzben elégtek ezek a dokumentumok, akkor az ÁSZ egy nagyon kedves, ámde üres levelet küldött, miszerint őket ez nem különösebben érdekli, nekünk igenis meg kell mutatnunk a dokumentumokat  értik, amik megsemmisültek a tűzben.

Erre segítséget kértünk az ÁSZ-tól. Volt szó az előbb arról, hogy milyen támogató tevékenysége volt az ÁSZ-nak 2022-ben, de ebben az időszakban biztosan nem volt ilyen. Azt kértük, hogy a pár hónappal korábban, a normál vizsgálat során átadott saját dokumentumainkat másolatban kaphassuk vissza, hogy legalább a reparáció elindulhasson. Erre egy nagyon cinikus válasz érkezett, miszerint nekünk úgyis az eredetiket kell bemutatni, ezért nem érnénk semmit azzal, ha önök a másolatot visszaadnák. Perelnünk kellett közérdekűadat-igényléssel az ÁSZ-t a saját magunk által átadott, leadott dokumentumokért, hogy azt egyáltalán megnézhessük újra, hogy tudhassuk, egyébként milyen beszállítóink voltak és milyen dokumentumaink semmisültek meg. Ennyire segítőkész az ÁSZ, ennyire működik az, amit ön, elnök úr mondott az előbb arról, hogy támogató tevékenységet fejt ki az ÁSZ.

De mondok más példát is. A vizsgálatok rendszeresen egy jelentéstervezettel zárulnak, amelyet megküldenek a másik félnek, jelen esetben, mondjuk, a DK-nak vagy a pártalapítványunknak észrevételre. Minden esetben fűzünk hozzá észrevételt, de az elmúlt 12 évben soha, azaz soha nem fordult elő, hogy egyetlenegy észrevételünket az ÁSZ figyelembe vette volna és módosította volna a jelentéstervezetét. Értjük mi, hogy ez a játék, tisztelt elnök úr, csak nem szeretjük. Ugyanis az a helyzet, hogy ez is azt mutatja be, hogy önök a Fidesz fiókszervezeteként működve eljárnak és furkósbotként ütik az ellenzéki pártokat.

Mondok másikat is. Volt egyszer egy olyan problémájuk, hogy a DK rengeteg vidéki irodát nyitott, van egy vidéki irodahálózatunk. Ezt megvizsgálva azt állapították meg sommásan, hogy áron alul bérelünk irodákat, tehát bizonyára akkor tiltott pártfinanszírozás valósul meg. Ezt leírták feketén-fehéren, megjelentették a közleményükben, ország-világ előtt pellengérre lett állítva a DK, hogy miket művel. Kértük az ÁSZ-t, mutassa be, melyek ezek az irodák, illetve mi alapján mondja azt, hogy áron alul béreljük. Bizonyára akkor létezik egy szakértői anyag, bizonyára akkor van valami összehasonlítási alapja, ami azért lett volna érdekes, mert ezek sok esetben olyan kistelepülések voltak, ahol még egy darab üres üzlethelyiséget kivenni is nagyon nehéz volt. De ezek szerint az ÁSZ-nak van valamiféle összehasonlító módszere ehhez. Semmilyen választ nem kaptunk, nem kaptuk meg ezeket a dokumentációkat. A mai napig nem tudjuk egyébként, hogy annak idején mi volt áron alul.

Jelzem még azt ehhez, hogy természetesen ugyanazok az irodák a mai napig léteznek, a későbbi ÁSZ-ellenőrzések soha nem problémáztak azon, hogy mennyi forintért béreljük azokat az irodákat. Értettük a jelzést, elnök úr, tehát abban az ellenőrzési ciklusban, abban a folyamatban az volt az utasítás, hogy valahogy úgy büntessék meg a DK-t, hogy akkor most éppen az irodák bérlését nézzék meg. Aztán később más ürügyeket próbáltak találni. Mindegyiknek természetesen büntetés lett a vége  csak tudjunk róla, hogy ezek így jöttek létre.

Mondok további példákat. A 2022. évi kampányellenőrzésről is beszélt az elnök úr, és annyit mondott csak, hogy ezek zajlanak. Igen, zajlanak, tudjuk. Például úgy zajlanak, hogy az ellenzéki pártok által benyújtott, ÁSZ-nak határidőre leadott dokumentumokban szereplő beszállítók, tehát azok a vállalkozók, akik a kampányban valamilyen szolgáltatást végeztek az ellenzéki pártoknak, hogy, hogy nem, a tavalyi év második felében kivétel nélkül mind NAV-ellenőrzést kaptak egészen meglepő módon. Bizonyára nincs összefüggés a kettő között, bizonyára nem történt olyan, hogy az ellenzéki pártok és csak az ellenzéki pártok beszállítóit pécézte ki az ÁSZ és adta át intézkedésre a NAV-nak. Ugye, nincs ilyen, elnök úr? Nem hinném, hogy lenne ilyen.

De ha már a 2022-es ellenőrzésről és annak le nem zártáról beszélünk, másfél év telt el a választás óta. A mai napig nincs döntés vagy jelentés arról, hogy a pártok hogyan gazdálkodtak, volte esetleg bármilyen gond a kampányfinanszírozással, ellenben fél éve, egy éve arról szólnak a hírek, többek között önnek köszönhetően, elnök úr, hogy már megelőlegezik az ítéletet, már ki van mondva, hogy egyébként tiltott pártfinanszírozás esete forog fenn. Ön ezt mondta a Gazdasági Bizottság ülésén úgy, hogy nincs még jelentés ebben az ügyben. Hogyan lehetséges az, hogy az ÁSZ már akkor kijelentő módban fogalmaz ilyen mondatokat, amikor még a jelentés el sem készült? Hát, úgy, hogy pontosan tudjuk, hogy önök a Fidesz utasítására ezt fogják majd kihozni. Nyilván, amikor néhány hét, hónap múlva majd meg is kapjuk, meglepetés már nem érhet minket, hiszen ez lesz az eredmény.

Mondok más történetet, ne foglalkozzunk mindig a pártokkal! Volt 2022-ben egy másik idézőjelbe téve „dicsőséges” tevékenységük. Ez az, amikor májusban megkerestek több ezer érintett civil szervezetet, ezek a közélet befolyásolására alkalmas tevékenységet végző civil szervezetek voltak. Olyanokat sikerült megkeresni, akik például mozgássérült gyermekek utaztatásával foglalkoztak, és hasonló civil szervezeteket. Egy törvény alapján, teszem hozzá, nem saját kútfőből, de mégiscsak mindenféle dokumentumok, igazolások beadására késztették őket.

(14.30)

Önök azzal védekeztek  olvastam a nyilatkozatukat , hogy törvény határozta meg ezt a folyamatot, tehát önök nem tehettek mást, végrehajtották a törvényt. Igen, de azért az időzítés mégiscsak árulkodó. Akkor mentek ki ezekhez a szervezetekhez, amikor egyébként is ezek a szervezetek a kevés apparátusukkal a májusban esedékes, szokásos, éves bevallásukkal foglalkoznak. Akkor kaptak a fejükre még egy további feladatot, hogy öt nap alatt akár több száz, több ezer dokumentumot töltsenek föl egy honlapra, egy olyan honlapra egyébként  az ÁSZ történetében persze, nem egyedülálló módon , amelyik alig-alig, mondjuk azt, hogy nem működött. Létezik az interneten egy hétórás videófelvétel, ahogy egy érintett szervezet megpróbálja a honlapra, az ÁSZ által üzemeltetett honlapra feltölteni ezeket a dokumentumokat.

Több száz, több ezer civil szervezet  mondom, amelyek valódi civil feladatot látnak el  megkapta önöktől ezt a furkósbotot, és hogy, hogy nem, a Civil Összefogás Fórum  a híres CÖF  például nem kapott ilyen ellenőrzést; maga a vezetője nyilatkozta le, hogy ők nem részesültek ebben a kegyben. Ez megint csak annak a jele, hogy az ÁSZ megválogatja, hogy ki ellen indul, megválogatja, hogy ki ellen jár el, és hogy, hogy nem, ebben tények mutatják, konkrét vizsgálati tények, hogy ebben az ellenzéki pártok, azok a civil szervezetek, amelyeknek a feladata és hatása nem a kormánnyal van összhangban, ezek jellemzően kemény eljárást kapnak, és ők kerülnek a célkeresztbe.

Végül még egyet hadd mondjak az ÁSZ kommunikációjáról! Az ÁSZ rendszeresen, amikor véget ér egy ilyen vizsgálati időszak, kiad egy közleményt. Ebben a közleményben rendszeresen olyan megfogalmazások születnek, amelyek köszönőviszonyban nincsenek már magával az ÁSZ-jelentéssel sem, vagy legalábbis nagyon hangzatosak, nagyon megfelelnek annak a hangulatkeltésnek, ami a kormánytól ered, önök meg felülnek ennek az uszályára. Rendszeresen beleesnek ellenzéki pártok és mások is, hogy X. Y. törvénytelen módon gazdálkodott, jelenti ki az ÁSZ. Az ön mostani jelentésében is ír ilyet  például a DK pártalapítványáról , majd ha valaki fellapozza a jelentést, akkor kiderül, hogy háromezer számlából az egyiknél a dátum el volt írva, ami természetesen hiba, de azért mégsem okozhatná ezt a fajta súlyosságú megfogalmazást.

Egy szó mint száz, elnök úr, ez a jelentés is és az ÁSZ teljes tevékenysége is a politika színpadjára került, ön politikai aktorrá vált, ezért aztán a DK ezt semmilyen módon nem tudja támogatni. Köszönöm szépen. (Taps a DK soraiból.)




Felszólalások:  Előző  50 - 52  Következő    Ülésnap adatai