Készült: 2024.05.09.08:31:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

63. ülésnap (2023.05.03.),  17-20. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:03


Felszólalások:   13-16   17-20   21-24      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Farkas Sándor államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! „Aktuális kérdésekről” címmel Kunhalmi Ágnes képviselő asszony, az MSZP képviselője jelentkezett napirend előtti felszólalásra. Öné a szó, képviselő asszony.

KUNHALMI ÁGNES (MSZP): Nagyon szépen köszönöm. Aktuális kérdés a pedagógus-státusztörvény, és örömmel látom, hogy Rétvári úr visszajött (Rétvári Bence: Hoppá!), merthogy nagyon sok mindenben az ő gondolatmenetét követve szeretném elmondani a mai felszólalásomat. (Nacsa Lőrinc Rétvári Bence felé: Kimenjünk, Bence?)

Azt látjuk a státusztörvénnyel kapcsolatban, hogy az ellenzék, a szakszervezetek a pedagógusoknak jelentős része ezt egy modern rabszolgatörvénynek mondja. Azt mondják, hogy most verik le a pedagógusokon, hogy mertek tiltakozni, hogy polgári engedetlenségbe kezdtek. Én inkább ezt gondolom, hogy ez így van. Ön pedig azt mondja, tegnap is azt válaszolta az egyik politikustársam kérdésére, hogy dehogy erről van szó, itt egy új minőség kell, helyre kell állítani a pedagógusszakma presztízsét, jobb bért kell adni, jobb teljesítményre kell ösztönözni a pedagógusokat. Hát, kérdezem én, hogy mi akadályozza meg a kormányt abban, hogy egyébként a közalkalmazotti státuszi létben emeljék fel a pedagógusok bérét. Mi akadályozza meg a kormányt, hogy a közalkalmazotti státuszban legyen jobb minőségű az oktatás és növeljék az oktatás színvonalát?

Ugye, ez egy nagyon jó kérdés, de hát itt messze nem erről van szó, merthogy ön azt is elmondta, hogy itt egyfajta hivatásrendiségről van szó, és bizony-bizony ez az, ami valójában mozgatja politikailag a kormány gondolkodását. De menjünk sorban! Sokan nem értik, hogy miért veszik el a közalkalmazotti státuszt. Ezt a rendszerváltás után azért vezették be, hogy a piacgazdaságban és a kapitalizmusban az államnak szolgáltatásokat nyújtó és az államnak dolgozó emberek egyfajta védőhálót kapjanak, de sajnos önök ezt a védőhálót kihúzzák alóluk.

Menjünk tovább a bérre, merthogy ez is az ön kedvenc területe. És ezért nem értem azt, hogy miért nem lehet egyébként közalkalmazottként felemelni a pedagógusok bérét, hiszen maga Orbán Viktor volt az, aki a kezdet kezdetén, 2010 után azt mondta, hogy kössük azt a bizonyos vetítési alapot, ahonnan kezdik számolni a pedagógusok bérét, a mindenkori minimálbérhez. Ezt egy évig tartották, aztán ezt visszavonták. Orbán egy önként vállalt ígéretet vont vissza, átejtve ezzel az egész pedagógustársadalmat, tehát közalkalmazottként is meg lehetett volna tartósan emelni a pedagógusok bérét. Most azt mondják, és egyébként ön is ezt mondja, hogy Brüsszel, a csúnya Unió az, amelyik nem akarja ezt kifizetni, és az a pár ellenzéki képviselő az, aki mindent megtesz, és megpróbálja megakadályozni, hogy Brüsszel ezt kifizesse. Én azt gondolom, hogy nem így van, nem ez az oka. (Rétvári Bence: Gyurcsány mondta…)

De kezdjük elölről! Eleve problémásnak tartom azt, hogy egy egyébként a szuverenitására oly kényes kormány Brüsszeltől és az EU-tól várja egy nemzeti hatáskörbe tartozó terület finanszírozását. Hát, micsoda kettős beszéd ez?! Ez nem zavarja és sérti a szuverenitást? Államtitkár úr, legközelebb a kormány és ön a Nemzeti alaptantervet is Brüsszelben fogja megíratni? Hát, eleve szégyen, hogy egy nemzeti hatáskörbe tartozó terület kapcsán már Brüsszel fanyalodik arra, hogy ad bért, mert olyan rossz helyzetben vannak a pedagógusok, és ennyire alulfinanszírozott a szakma. (Rétvári Bence: Nem ad, ez a miénk!)

De nem emiatt nem jön, nem az ellenzéki képviselők miatt nem jön a brüsszeli pénz, hanem bizony a bevezetni kívánt státusztörvény miatt sem jön majd a brüsszeli pénz, és ezért mondja ön sokszor, hogy az ellenzék miatt nem jön, mert valójában az a státusztörvény, amit be akarnak vezetni, többek között olyan intézkedéseket tartalmazna, mint hogy 32 óráról most már 48 órában maximálják a pedagógusok foglalkoztatását. Vagy például a pedagógushiányt röghöz kötéssel, átvezényelhetőséggel vagy a munkaterhek növekedésével akarják csökkenteni.

(9.50)

Látom a sajtóban, hogy a szakszervezetekkel való tárgyalás során most már jönnek ebből vissza, de direkt húzták túl, hogy a kvázi álmegállapodásban majd kicsit visszább tudjanak jönni valamiből. De ott van például az, hogy a pedagógiai programjukba vagy a munkatervükbe már nem nagyon szólhatnak bele a tantestületek, a kirúgások feltételeit lazították, megfigyelhetőek lennének a pedagógusok  látom, ebből is kezdenek visszajönni, hátha Brüsszel mégis ad egy kis pénzt. Ugye, a sztrájk jogát teljesen lenullázták, osztályokat és iskolákat vonhatnak össze, a tartós helyettesítés többletpénzét felére csökkentették, az illetmények alsó határát garantálják csak, és sorolhatnám még napestig.

Valójában az a baj, hogy itt miről van szó, és ezt kell világosan megérteni. Egyrészt az EFOP, ami itt van (Felmutat egy dokumentumot.), hogy ami megállapodást önök kötöttek a kormánnyal, világosan kimondja, hogy ha ezeket végrehajtják, és nem megfelelő, akkor a státusztörvény miatt pénz nem fog érkezni, én attól félek. De ami a lényeg  és már csak 10 másodpercem maradt , a hivatásrendiség, amiről ön beszél, hogy a pedagógusokat egy hivatásrendbe akarják rakni, az a Mussolini fasiszta államának az államberendezkedése (Moraj a Fidesz soraiban.), ahol a társadalmat hivatásrendekre osztják, és kizárólag az állam politikai-hatalmi céljainak megfelelően kell viselkedniük. Nem egy szolgáltató és demokrata államról beszélünk, hanem egy hivatali, hatalmi-politikai államról beszélünk, és nem is szakmai kérdés valójában önöknek az oktatás  ezt Orbán Pokorninak is megmondta annak idején , hanem politikai-hatalmi kérdés. Erről van szó. Köszönöm a türelmet. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Kunhalmi Ágnes képviselő asszony. Az elhangzott napirend előtti felszólalásra a kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr fog válaszolni.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! Elég messzire jutottunk, Mussoliniig, tisztelt képviselő asszony, a pedagógusbér-emeléstől meg Brüsszeltől.

Kezdjük ott, hogy miért gondoljuk azt, hogy a pedagógusok számára egy fontos, megbecsültséget növelő lépés lenne az, ha azzal a törvénytervezettel, amit nyilvánosságra hozunk, de a parlamenthez még nem nyújtottuk be, egy speciális köznevelési foglalkoztatotti jogviszony jönne létre.

A közalkalmazotti jogviszonyban benne volt mindenki, aki az államnak valamilyen közszolgáltatási alkalmazottja, de közhatalmat nem gyakorol. Aki közhatalmat gyakorol, az nyilván kormánytisztviselő, köztisztviselő volt, akik pedig akár az egészségügyben, oktatásban, szociális területen, kultúrában, bárhol máshol az állami közszolgáltatásokban dolgoztak, azoknak volt egy egységes közalkalmazotti státusza. De ha belegondolunk az észszerűség alapján, hogy észszerűe az, hogy ugyanazt a jogállást adjuk egy orvosnak, aki gyógyít, ügyel; ugyanazt a jogállást adjuk egy szociális gondozónak; ugyanazt adjuk egy kultúrházi munkatársnak, és ugyanazt adjuk egy pedagógusnak, és még sorolhatnám, hogy mennyi mindenkinek; vajon ezeknek a hivatásoknak, ezeknek a szakmáknak a napirendje, időrendje, felelőssége, belső hierarchiája, mindennapi működése annyira egyezike  egy kórházé, egy iskoláé, egy szociális idősotthoné és egy kultúrházé , hogy ezek mind egy jogállásba könnyen betömöríthetőek.

Mi azt mondtuk, hogy minden hivatást becsüljünk meg annyira, hogy ne akarjuk őket egy ilyen egységes részben tartani, hanem, ahogy az egészségügyi szolgálati jogviszonynál is megtettük, hogy az orvosoknak, ápolóknak lett egy önálló szolgálati jogviszonya, ha ezt az orvosok, az ápolók megkapták, mi úgy gondoljuk, hogy a pedagógusoknak is jár. Ráadásul pedagógusból még több is van, hiszen orvosból van 36-38 ezer, szociális, pontosabban egészségügyi dolgozóból szintén van még, akik ápolók, közel 100 ezres nagyságrend, és 170 ezer tanár van. Tehát jóval többen vannak, mint bárki más, és teljesen speciális. Az év nem annyira januárban kezdődik, mint szeptemberben; órákat tartanak, diákokkal foglalkoznak, tehát másfajta az egész jogviszony természete. Egy tanárnak más a ritmusa éves szinten is, napi szinten is, mint másoknak. Évnyitó van, fakultáció, korrepetálás, felzárkóztatás, tanulmányi verseny, osztálykirándulás, tanulmányi kirándulás; tehát másfajta munkája van, mint egy kórházi orvosnak, aki műt, vagy egy járóbeteg-rendelőben egy ápolónak, aki segíti az orvosnak a munkáját. Ezért gondoltuk, hogy legyen nekik egy saját. Ha az orvosoknak lett, az ápolóknak lett, akkor a pedagógusoknak is legyen ilyenje.

Mi ezért gondoljuk, hogy előrelépés, hogy nem kell kompromisszumot kötni a többiekkel, mi az, ami közösen egy-egy törvényben velük kapcsolatban szabályozható, hanem egy önálló törvény, nem kell bogarászni különböző jogszabályokat, közalkalmazotti törvény, munka törvénykönyve, köznevelési törvény; egy törvényben legyen benne minden.

Bérkérdés. Tisztelt Képviselő Asszony! Fontos tisztázni, hogy azt a pénzt nem Brüsszel adja, meg Brüsszelhez megyünk érte kérni; az Magyarországnak jár, az a magyar költségvetés része, és mi úgy döntöttünk, hogy ennek az EU-s forrásnak a legnagyobb konstrukcióját a pedagógusbér-emelésre hozzuk létre, 800 milliárd forint értékben. Ez már réges-régen itt lehetne a magyar költségvetésben, de Brüsszel nem hajlandó a saját pénzünket nekünk odaadni. Az a mi pénzünk, nem lehet másé, az Magyarországnak járó forrás, az a magyar embereknek jár.

Ami felfoghatatlan, hogy önök azért járnak Brüsszelbe, mint azt Gyurcsány Ferenc beismerte, sőt Molnár Csaba árnyékminiszter elmondta, hogy ő büszke, hazafias kötelezettségének tartja, hogy megakadályozza, hogy egyetlenegy fillér is Magyarországra érkezzen, mert diktatúra és korrupció van Magyarországon; tehát felfoghatatlan számunkra, hogy most ez a diktatúra erősítése vagy a korrupció erősítése, ha a pedagógusok holnaptól 561 ezer forintot vinnének haza átlagbérként, jövő évtől meg 681 ezer forintot, aztán 2025-től meg 800 ezer forint körüli összeget. Önök szerint tényleg ez a diktatúra és a korrupció, és erre hivatkozással a magyar pedagógusoktól veszik el ezt a pénzt? Ezt nem a kormánytól veszik el, ezt akár a saját támogatóiktól is, hiszen a pedagógusok között az önök támogatói is vannak, meg a kormányoldal támogatói is vannak. Önök a saját támogatóiktól is elveszik ezt az összeget, nem adják nekik oda, pedig ez már január óta ott lehetne a számlájukon.

Egy olyan konstrukciót hoztunk létre, hogy csak időt veszíthessenek a pedagógusok, pénzt ne. Tehát, amikor ez a pénz megérkezik  bízunk benne, hogy minél hamarabb; mi ezért mindent megteszünk. Kíváncsi leszek ma az ön szavazatára  egy fontos, horizontális feljogosító feltétel esetében ma fogunk itt kétharmados törvényről dönteni , vajon megszavazzae azt a törvényjavaslatot, amely horizontális feltétel, és megnyitja a lehetőséget arra, hogy közelebb kerüljünk az uniós források lehívásához és a pedagógusok béremeléséhez. Ma ezért itt ön is tehet! De az felháborít minden józan gondolkodású magyar embert, hogy a magyar baloldal felveszi a 6 millió forintos fizetését Brüsszelben, és utána azon mesterkedik, hogy ne legyen 800 ezer forintos fizetése a magyar pedagógusoknak. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.  Közbeszólás az MSZP soraiból: Ilyen erős lenne a baloldal?)




Felszólalások:   13-16   17-20   21-24      Ülésnap adatai