Készült: 2024.05.10.04:13:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

90. ülésnap (2023.11.20.),  45-50. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:59


Felszólalások:   39-44   45-50   51-56      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tájékoztatom önöket, hogy az elfogadott napirendünknek megfelelően az interpellációkról történő határozathozatalra a holnapi ülésnapunkon kerül sor minden egyes esetben.

Gurmai Zita, az MSZP képviselője, interpellációt nyújtott be az építési és közlekedési miniszterhez. Megadom a szót képviselő asszonynak.

DR. GURMAI ZITA (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Legfőbb ideje annak, hogy régi adósságát törlessze a MÁV a tatabányai vasútállomás akadálymentesítésével kapcsolatban. A pályaudvar peronjait régóta csak egy felüljárón keresztül lehet megközelíteni. A lépcsősor rengeteg nehézséget okoz az utasoknak. Idősek, kismamák, nehéz csomagokkal utazók alig tudnak eljutni a vonatokhoz.

A probléma megoldását régóta ígérgetik, 2016-ban maga a miniszterelnök úr tett erre ígéretet. Legutóbb, még 2021-ben arról volt szó, hogy a pályaudvarra lifteket telepítenek, ami megkönnyíti a peronok megközelítését. A tervek szerint ideiglenes megoldásról van szó, ami legfeljebb három évig tart, 2025-ben ugyanis a pályaudvar teljes korszerűsítésen esik át.

Lassan beköszönt 2024, és azóta semmi látványos dolog nem történt. Történik mindez egy olyan megyeszékhelyen, ahol komoly átmenő forgalom is jelen van. Liftek azóta sincsenek, marad a megerőltető lépcsőzés. Közben a „Modern városok” program is megszűnni látszik, aminek keretében finanszírozni lehetett volna ezt a beruházást. A 2024. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslathoz magam is módosító indítványt nyújtottam be ezen ügyben. Az akadálymentesítések érdekében tett javaslatomat akkor nem támogatta a kormánypárti többség.

De ezt a problémát biztosan nem lehet ennyivel elintézni. Néhány hete írásbeli kérdést nyújtottam be a tárcához az ügyben. Ágh Péter államtitkár úr nagyon biztató, de rendkívül szűkszavú választ küldött, miszerint a 2024. év végéig üzembe fogják helyezni a lifteket. Azt gondolom, hogy ha ez a beruházás már ennyire zöld utat kapott, akkor annak részletei is elkészültek. Bencsik János képviselőtársam közösségi oldalán még annyit tett hozzá, hogy a beruházás 2024 tavaszán indul, az üzembe helyezésre pedig 2024 második felében kerül sor. (Lázár János belép a terembe.)

Amennyiben így van, akkor szeretnénk egy kicsit többet tudni a dologról, szeretnénk megismerni az ütemtervet, hogy mikor milyen szakaszába lép a beruházás. Mivel az akadálymentesítést már többször is megígérték  2016, 2021 , ezért talán érthető, ha egy-egy mondat már nem feltétlenül nyugtat meg mindenkit. Csak az átláthatóság kedvéért szeretnénk tisztán látni a beruházás forrása és a költségek tekintetében is.

Végül, de nem utolsósorban tisztázni szükséges, hogy mire lehet számítani a tatabányai pályaudvar említett korszerűsítésével kapcsolatban. Valóban ideiglenes megoldás lesz a liftek üzembe helyezése? Valóban felújítják a vasútállomást az eredeti ígéretek szerint? Ha igen, akkor azt pedig mikorra tervezik? Örülök, hogy miniszter úr közben megérkezett, és személyesen fog nekem válaszolni. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket.

ELNÖK: Válaszadásra meg is adom a szót Lázár János miniszter úrnak. (Lázár János mikrofonja nem működik.)

Elnézést, miniszter úr, valami technikai probléma adódott. Nem hallható az ön hangja. A kártyáját betettee, miniszter úr, ez az első kérdés. (Lázár János: Elnök úr, rossz hírem van: nem tettem be a kártyát.  Derültség.) Akkor érthető a technikai probléma. (Lázár János: Talán ez hallható.) Egyelőre még nem. (Dr. Gurmai Zita: A kártyát…  Lázár János: Ha kérhetek egy ideiglenes kártyát, az segít. De talán most már hallható.) Legalább a hang hallható, igen. (Szórványos taps az ellenzék soraiban.) Igyekszünk az időt majd figyelni. Parancsoljon!

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Köszönöm szépen. Igen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Bencsik János Képviselőtársam! Szeretném megköszönni mindkettőjüknek az elmúlt hetekben végzett képviselői munkát, és elsősorban, első helyen, ahogy az előbb említettem, Tatabánya város minden polgárának a türelmet a vasúti átkelő átalakítása érdekében.

Egy különleges helyzetű város Tatabánya, ami a közlekedést és logisztikát illeti, ezért két lépés megtételére egyszerre van szükség. 2023. január 17-én jártam a városban, személyesen egyeztettem a megyei közgyűlés elnökével, illetve képviselőtársaimmal, és akkor tettem ígéretet a kormány nevében két dologra.

Egyrészről is, hogy létesítünk három ideiglenes felvonót, ami már jó ideje húzódik, elsősorban a Magyar Államvasutak hibájából. Mindent megtettem, hogy nyomatékot adjak a kérés teljesítésének és az események fölpörögjenek. Most, 2023 őszén kapott hatósági engedélyt a három lift, amelynek a megépítése mintegy 900 millió forintba fog kerülni, ideiglenesen megoldja az átjárási problémát, de nem oldja meg véglegesen ezt az átjárási problémát.

Másrészről pedig nyilvánvalóan intézkedni kellett a vasúti pályaudvar teljes átalakítására, a felüljáró megépítésére és a korszerűsítésre minden tekintetben. Ezzel kapcsolatban az ígéretem az volt, hogy megindítjuk a tervezési eljárást. A tervezés, a közbeszerzés lezárult, a tervezési megbízást mintegy 550 millió forint értékben kiadtam, és a tervezés 2024. június 30-áig fog elkészülni az előkészített anyag szerint.

Magának a vasúti pályaudvarnak az átépítése 30 milliárd forintba fog kerülni nagyságrendileg, ami a ’24-es költségvetésnek nem része. Tehát amit biztosan tudok mondani önnek és az ügyben nagyon sokat dolgozó és lobbizó Bencsik János képviselőtársamnak is, hogy a három ideiglenes megoldásul szolgáló felvonó elkészül a következő év első felében, megtörténik a megtervezése a vasúti pályaudvar átépítésének, de ez ’24-ben nem lesz reális, a források nem állnak rendelkezésre. Tehát ’24-ben, az év második felében a három ideiglenes felvonóval tudják a vasúti pályaudvar átjárhatóságát könnyebbé tenni.

Még egyszer elnézést kérve a választópolgároktól a kellemetlenségért, biztatom képviselőtársaimat, hogy továbbra is jól lobbizzanak a MÁV érdekében a költségvetésben, én pedig igyekszem a MÁV-ot is munkára bírni és sarkallni, ez nem olyan könnyű dolog. Kérem a megértését és a válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Kérdezem képviselő asszonyt, elfogadjae a választ.

DR. GURMAI ZITA (MSZP): Köszönöm szépen. Ahogy jeleztem, ez nem egy most elindult kérés, ez egy 30 éves probléma. Ezt Bencsik János képviselő úr is pontosan tudja, hiszen polgármestere volt ennek a településnek. Tehát én mindenféleképpen nagyon örülök. Azt sajnálom, hogy amikor én egyébként ezzel kapcsolatosan írásbeli kérdést tettem fel, akkor az államtitkára rendkívül szűkszavúan válaszolt, amivel túl sok információhoz nem lehetett jutni. Ez az egyik része a dolognak.

A másik, hogy az engedélyeztetési eljárás legalább egy év. Nézzük meg, három darab olyan cég van, aki egyébként liftet tud gyártani, ebből, azt hiszem, egy kapásból kiesett, tehát van legalább egy év. Tehát már az a bizonyos 2024. június, most mondom, még az ideiglenes esetében sem fog tudni megvalósulni, mert egyszerűen időben nem fog beleférni a dolog, legalábbis az én számításaim ezt mutatják.

Tehát én mindenféleképpen azt szeretném tisztelettel kérni, és szerintem közös érdeke a tatabányaiaknak, illetve nem csak a tatabányaiaknak, hiszen most volt ez az ominózus vágányzár, ahol bizony nagyon sokan megtapasztalták (Az elnök a csengője megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), hogy milyen gyalogolni föl és lefele. Úgyhogy én mindenféleképpen akkor tudom jó szívvel ezt a dolgot támogatni, ha konkrétumokat kapok, hogy valóban mikor történik meg mindez, mert ha jól értelmeztem, már most is (Az elnök jelzi az időkeret leteltét.) csúszás van. Köszönöm szépen a türelmet, elnök úr.




Felszólalások:   39-44   45-50   51-56      Ülésnap adatai