Készült: 2024.05.09.12:50:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

76. ülésnap (2023.07.04.),  5-8. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:07


Felszólalások:   2-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Menczer Tamás államtitkár úr. Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Mellár Tamás, a Párbeszéd képviselője: „Aktuális ügyekről” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

DR. MELLÁR TAMÁS (Párbeszéd): Köszönöm szépen a szót. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársaim! Néhány óra múlva szavazunk a státusztörvényről, hivatalos nevén a pedagóguséletpálya-törvényről. Ez a törvény tetőzi be azt a rombolást, amit az Orbán-kormányok 12 év alatt végeztek az oktatásban.

Hiába is kérném önöket arra, tisztelt államtitkár hölgyek és urak és kormánypárti képviselők, hogy ne szavazzák meg ezt a rossz törvényt, önök minden bizonnyal meg fogják szavazni, mert kormányzó urunk ezt a parancsot adta önöknek. És önök ilyen esetben sohasem szoktak hibázni, mindig engedelmeskednek a felsőbb utasításnak, és az igen gombot nyomják meg, jelentsen az bármit is.

Józan érveléssel semmire sem megyünk, nem tudjuk önöket befolyásolni. Ezt már az elmúlt öt évben magam is megtapasztaltam. Így aztán a továbbiakban nem önöknek, nem önökhöz kívánok szólni, hanem polgártársaimhoz, elsősorban a magyar fiatalokhoz. Remélem, hogy szavaim sokakhoz eljutnak a különböző csatornákon.

Mindenekelőtt arra kérem polgártársaimat, hogy emlékezzenek, emlékezzenek arra az ámokfutásra, amit az Orbán-kormányok vittek véghez itt 2010 után az oktatásra fordított költségvetési források drasztikus megkurtításával, az önkormányzati iskolák államosításán át az erőszakos központosításig, a pedagógusok és a diákok autonómiájának módszeres felszámolásától az érdekvédelmi szervezetek kiszorításán át a köztisztviselői státusz megszüntetéséig  hogy csak néhányat említsek a kártevésekből. Ma már nagyítóval kell keresni azokat a nemzetközi felméréseket, ahol nem romlott sokat a magyar oktatási rendszer megítélése.

Másodszor pedig arra kérem polgártársaimat, hogy ne feledjék el a fő célt, amit a legnagyobb magyar, Széchenyi István fogalmazott meg: „Egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik.” Ha majd véget ér ez az őrület, amelyben a magyar embereket nyugati összeszerelő üzemek betanított munkásává, az akkumulátorgyárak segédmunkásává és a földesúri nagybirtokok jobbágyává akarják tenni, mert hamarosan ez véget fog érni, mert ez a rendszer nem produktív, és ma már nem tudnak külső forrásokat bevonni ennek fenntartására; tehát ha majd véget ér ez az ámokfutás, ez az őrület, akkor, fiatal barátaim, önöknek kell jönni és helyreállítani a rendet, a zsákutcába került országot visszavezetni a történelem főutcájára. És ehhez elsősorban jó oktatási rendszer megteremtésére van szükség. A skandináv országok jó példát mutattak arra, hogy miként lehet a magas színvonalú oktatás és a humán tőke fejlesztése révén kimagasló versenyképességet elérni.

Semelyik nemzet nem született szolgaságra, csak urai tették szolgává őket (Rétvári Bence: Akik dollárért odaadják magukat!), mindenekelőtt azzal, hogy elzárták előlük a tudás megszerzéséhez vezető utat. Hát, ne engedjék, fiatal barátaim! Vegyék vissza azt, ami jár önöknek, az értelmes, minőségi élet megszerzésének a lehetőségét. És ennek egy fő eleme a szabad, demokratikus oktatási rendszer.

Be kell vallanunk, hogy nekünk, ellenzéki képviselőknek itt az Országgyűlésben nem sikerült megvédeni az iskolákat, de hiszem, hogy önöknek, fiataloknak előbb vagy utóbb sikerülni fog.

A kormánypárti képviselőknek pedig a most vasárnapra ajánlott bibliaolvasói igét ajánlom figyelmükbe. Idézek: „Mindazok elvegyék ítéletüket, akik nem hittek az igazságnak, hanem a hamisságban gyönyörködtek.” Pál második levele a thesszalonikaiakhoz, 1, 12. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm, Mellár Tamás képviselő úr. Az elhangzottakra a kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr fog válaszolni.

(9.20)

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Egy mondatát hadd idézzem a felszólalásom elején: egyetlen nép sem született szolgaságra. Tudja, csak azok a népek lesznek szolgák, akiknek a vezetői eladják magukat külföldieknek, régebben talán más módon, most viszont dollárokért. Ha van olyan politikai csoport, amelyik szolgává tette volna a magyarokat, mert a magyarok érdeke helyett külföldiek érdekét képviselte volna; ha van olyan csoport, amelyik szolgává tette volna az egész országot, mert nem a magyar emberek érdekében irányította volna az országot, hanem külföldiek érdekében, akkor azok azok, akik külföldiek pénzéből kampányoltak, és a választások óta is külföldiek pénzéből politizálnak és külföldi recepteket próbálnak Magyarországon megvalósítani. Önök azok, tisztelt képviselő úr. Az a politikus, akinek a választási kampányát külföldről fizették ki és külföldről biztosították, ne oktasson ki senkit a szolgaság és szabadság témakörében, mert az önként jelentkezett arra, hogy más nemzetek szolgájává teszi a magyar nemzetet, tisztelt képviselő úr.

Mi viszont a mai napon azt tervezzük, hogy elfogadunk egy olyan törvényt, amelyik a magyar oktatást minőségibbé tudja tenni. Hogy önök mit tennének, azt pontosan tudjuk. Önök itt az új pedagógus-életpályáról szóló törvényjavaslat vitájában is büszkén elmondták, hogy az önök programja, az önök jövőképe egy százpontos program, amit az ELEGY Oktatáspolitikai Szakbizottság készített az önök számára. Ha valaki ebbe beleolvas, egyvalamit lát: önök ott folytatnák, ahol 2010-ben abbahagyták. Semmit sem tanultak és semmit sem felejtettek.

Ennek a 7. pontja szól arról, hogy a kisiskolákat bezárnák és az ottani tanárokat szélnek eresztenék. Ezt tették 2010 előtt is, amikor 381 helyen zárták be az iskolákat, és 15 ezer tanárt bocsátottak el. Az 5. pontban leírják, hogy eltörlik a hároméves kortól kötelező óvodáztatást. Ön pont arról beszélt, hogy a leszakadókat kell a leginkább segíteni. A hároméves kortól kötelező óvodáztatás eltörlése a leszakadóknak engedi el a kezét! És ez benne van az önök 5. pontjában. Az egyházi iskolákat is támadják több ponton, így a 8. pontban is. A felvételi rendszertől kezdve a „túl sok az egyházi iskola” kritikájáig minden elhangzik az önök százpontos programjában. Azok a diákok, akik egyházi iskolába járnak, ezek szerint, az önök szemében másodrendű diákok, és önök hátrányos megkülönböztetésben részesítenék őket. (Zaj, közbeszólások.)

A 12. pontban leírják, hogy hazafias tanterv helyett gender kell a tananyagba. Hazafias helyett gender tananyag kell! Nem csinálták ezt másként a saját kormányzásuk alatt sem. Akkor az Eötvös József Szabadelvű Pedagógiai Társaságnak szervezték ki a NAT előkészítését, s hogy, hogy nem, ez a szervezet Soros Györgytől kapott támogatást. Vele íratták a NAT-ot. S ez van az önök száz pontjában! (Zaj. Az elnök csenget.)

Átmeneti időre  írják a 17. pontban; nem tudjuk, hogy ez mit jelent  még a tartalmi szabályozókat is fölfüggesztenék, magyarul, azt a tantárgyat tanítanák, amit akarnak, és azt a tantárgyat nem tanítanák, amit nem akarnak. Ez az önök programja, itt hivatkoztak rá.

A 49. pontban leírják, hogy újra piacosítanák a tankönyvellátást. Mi volt akkor, amikor piaci alapú tankönyvellátás volt? 71 százalékkal nőtt a tankönyvcsomagok ára, mert akkor a profit volt az elsődleges. Önök pedig leírják, hogy újra visszahoznák ezt a részt. Az 54. pontban természetesen ott van az LMBT-érzékenyítő programok bevezetése az iskolában, sőt az 55. pontban még azt is leírják, hogy genderszemléletű etikai kódexet fogadnának el az iskolák számára. A 88. pontban központosított tanfelügyeletet hirdetnének, amit 2012 óta támadnak, és a 89. pont, biztos, ami biztos, megismétli, hogy piacosítani kell az oktatás rendszerét. Ez az önök száz pontja, tisztelt képviselő úr!

Ezzel szemben mi egy olyan törvényjavaslatot nyújtottunk be, amely a pedagógusoknak egy új, önálló életpályát biztosít, hogy ezzel is emeljük az ő társadalmi presztízsüket. Ez a törvényjavaslat teremti meg többszörösen is a béremelés lehetőségét, mert megteremti a nagyarányú, 75 százalékos béremelésnek is a lehetőségét, hogy 2025-re 800 ezer forint legyen a pedagógusok átlagfizetése. Ez az, amit önök két kézzel akadályoznak Brüsszelben, hétről hétre újabb feltételeket kérnek Brüsszeltől, hogy ne fizesse ki a magyar pedagógusoknak járó bért. A pedagógusok szabadsága 46 napról 50 napra nő, és a korábbi követelés szerint, hogy ne egy sávban, ne egy intervallumban legyen meghatározva, hogy a pedagógusoknak mennyi a heti kötelező tanóraszáma  ami most 22-26 , ez a javaslat tartalmazza, hogy heti fix 24 óra legyen. Tehát 24 tanórát kell tartania egy tanárnak egy héten, és amit e fölött dolgozik, ott a túlmunka szabályai lépnek életbe.

Ezzel egy nagyon fontos korábbi követelést teljesít ez a törvényjavaslat, amit önök nem támogatnak. A lényege pedig a teljesítménybér. Aki többet foglalkozik a gyerekekkel, aki minőségibb oktatást nyújt, annak a bére is több lesz, a bére is minőségibb lesz. Ha önök a törvényjavaslat ellen szavaznak, a jövő ellen szavaznak, a pedagógusbér-emelés ellen szavaznak és a minőségibb oktatás ellen szavaznak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   2-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai