Készült: 2024.05.09.06:28:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

86. ülésnap (2023.11.06.),  215-222. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:42


Felszólalások:   211-214   215-222   223-226      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszterhelyettes, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Vitályos Eszter, a Fidesz képviselője, államtitkár asszony kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszter úrnak: „Pilis-Dunakanyari közlekedési fejlesztések I.” címmel. Öné a szó, képviselő asszony, államtitkár asszony.

VITÁLYOS ESZTER (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az elmúlt esztendők legfontosabb és talán legtöbbször használt két szava a béke és a biztonság lett. Magyarország Kormánya arra tett esküt, hogy a magyar emberek számára minden körülmények között biztosítja a békét és a biztonságot. Ma olyan világgazdasági helyzetet élünk, hogy minden kis lépésnek is örülnünk kell, de fontos szem előtt tartani, hogy a kis lépés is lépés és közelebb visz a célhoz.

2021-ben megalkottuk az „Átölel a Pilis-Dunakanyar” 2030-ig szóló stratégiát, az ott élő emberek 86 százaléka a közlekedésfejlesztést tartotta a legfontosabb megoldandó problémának. Ezért külön örülök, hogy legutóbb több mint 330 millió forintos támogatásból jelentős közlekedésfejlesztési projekt valósulhatott meg a térségünkben, Pilisborosjenőn. Buszöblöket, buszmegállókhoz vezető járdát, nyomógombos jelzőlámpás gyalogátkelőt, parkolót, iskolához és játszótérhez vezető gyalogjárdát kaptak. A fejlesztés eredményeként biztonságosabbá vált a közlekedés a forgalmas 10-es úton és Pilisborosjenő település egészét érintően.

Azt gondolom, mindannyian tudjuk, mennyire fontos egy település életében, hogy biztonságos és megfelelő minőségű utak, járdák, jól működő tömegközlekedési lehetőségek álljanak rendelkezésre az ott élők számára. Fontos, hogy bátran merjük óvodába, iskolába engedni gyermekeinket, hogy végigmehessünk babakocsival a járdán, és hogy ne kelljen órákat ülnünk a dugóban. Érthető, hogy újra kell gondolni az ország egész területén a fejlesztési és beruházási listákat, ennek érdekében választókerületünk minden polgármesterével egyeztettem a tervezett fejlesztéseket és megalkottuk a beruházási listát.

Ahogyan eddig is, ezután is azért fogok dolgozni, hogy a tervezett fejlesztéseknek érvényt szerezzek az ágazati listákban (Az elnök jelzi az időkeret leteltét.), legyen szó akár a HÉV-ről, akár a 11-es főútról, útfelújításokról, mentőállomásokról, iskolákról vagy óvodákról. (Az elnök ismét jelzi az időkeret leteltét.) Ezért azt szeretném kérni…

ELNÖK: Köszönjük.

VITÁLYOS ESZTER (Fidesz): …az Építési és Közlekedési Minisztériumtól, hogy segítsenek ebben bennünket. Köszönöm szépen és köszönöm a türelmet. (Taps a kormánypárti oldalon.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Vitályos Eszter képviselő asszony, államtitkár asszony. Válaszadásra megadom a szót Nagy Bálint államtitkár úrnak.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! A polgári kormány tett legtöbbet a közutak fejlesztéséért és építéséért. A 2010 és ’23 közötti időszakban közel kétezer kilométer új út épült, ebből gyorsforgalmi utak, főutak és egyéb útfejlesztések. Ennek a munkának az eredménye az, hogy 2020 végére már a települések kétharmadán élő 8,4 millió ember, a teljes népesség 86 százaléka juthat el legfeljebb fél órán belül a legközelebbi gyorsforgalmi úthoz, illetve kiemelt főúti hálózatig.

Az útépítések mellett a tömegközlekedésre is nagy hangsúlyt fektettünk az elmúlt években, hiszen ahogy ön is kiemelte, a buszok vagy vonatok segítik egy település működését, javítják a helyiek életminőségét. 2010 óta napjainkig mintegy 770 kilométer vasúti pályát újítottunk fel több mint 1500 milliárd forint értékben. Ami pedig a járműveket illeti, 2010 után 63 darab FLIRT motorvonat, 40 darab emeletes KISS motorvonat beszerzése, illetve hazai gyártás alapján 110 darab IC Plusz személykocsi gyártása valósult meg. A közlekedésbiztonsági kérdésnek azonban nemcsak fejlesztési, hanem szabályozási kérdése is van, ezért vizsgáljuk felül a KRESZ-t.

Ami pedig a szentendrei és környékbeli fejlesztéseket illeti: a minisztérium azon dolgozik, hogy a H5-ös HÉV megújulhasson, hiszen a környék egyik fontos, ha nem a legfontosabb tömegközlekedési eszközéről van szó. A H5-ös HÉV előkészítési munkálatai megtörténtek, jelenleg az engedélyezési eljárás van folyamatban a beruházás kapcsán. Fontos azonban megjegyezni, hogy a további munkálatokhoz az európai uniós forrásokra is nagy szükség lesz, és itt az ellenzéki képviselőtársaimra tekintek, hiszen ők azok, akik Brüsszelben ilyen fontos források ellen lobbiznak sajnos.

A térség fejlesztése érdekében a Dömös és Szentendre között mintegy 33 kilométer hosszú kerékpáros útvonalszakasz fejlesztésének előkészítése kapcsán is folynak a munkálatok (Az elnök jelzi az időkeret leteltét.), amelyhez a kormány a mai napig több mint 523 millió forint költségvetési forrást biztosított. A minisztériumban tehát azon dolgozunk, hogy minél több, a térséget érintő fejlesztés tudjon megvalósulni. (Az elnök ismételten jelzi az időkeret leteltét.) Köszönöm képviselő asszonynak az eddigi munkáját, hiszen mindig nagyon sokat tesz a térségért. Ezt tapasztaljuk a minisztériumban is.

ELNÖK: Köszönöm.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Ehhez jó egészséget kívánok, és köszönöm a türelmet. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   211-214   215-222   223-226      Ülésnap adatai