Készült: 2024.05.09.22:02:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

70. ülésnap (2023.06.12.),  66-73. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:47


Felszólalások:   60-65   66-73   74-81      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Képviselő asszony nem fogadta el az államtitkári választ. Tájékoztatom önöket, hogy elfogadott napirendünknek megfelelően határozathozatalra a holnapi ülésnapunkon kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Hajnal Miklós, a Momentum képviselője, interpellációt nyújtott be az építési és közlekedési miniszterhez: „Mikor várható előrelépés a Budakeszi úti forgalmi káoszban?” címmel. Öné a szó.

HAJNAL MIKLÓS (Momentum): Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársak! Tisztelt Miniszter Úr! A 2022-es választások előtt tucatnyi videóban, újságcikkben jelent meg a hír, hogy a kormány végre javítani fog a Budakeszi út forgalmi káoszán, és a felújítás részeként többek között új buszsávokat is kialakítanak. A beharangozott tervek nagyon ígéretesek voltak; nem véletlenül mondtam el én is már a tavalyi választások előtt, hogy ez azon kormányzati kezdeményezések közé tartozik, amelyeket tudnék támogatni. Jelentősen csökkenhetne a tömegközlekedés menetideje, és ha a busz ténylegesen gyorsabb alternatívát jelentene, akkor talán végre csökkenne a budai utak autós terhelése is.

Az azóta megszüntetett Budapesti Fejlesztési Központ állítólag hónapokig dolgozott a tervek előkészítésén. Volt itt online kérdőívezés, amelynek az eredményeit aztán nem publikálták, és amelynek a weboldalát is azóta nyomtalanul felszámolták. Volt sajtófotózás, volt kampányvideó is, és persze volt közbeszerzési eljárás is, ezenfelül pedig kormányhatározat is született a fejlesztésről.

A választások óta viszont hatalmas a csend a projekt körül. Megnéztük ezt a kormányhatározatot: a kormányhatározat szerint a tanulmányterveknek, az engedélyezési és kiviteli terveknek 2022. augusztus 31-éig kellett volna elkészülniük, és eddig kellett volna az építési engedélyeket is megszerezni. Szeretném jelezni, hogy ez a határidő már több mint nyolc hónapja, most már több mint kilenc hónapja lejárt. A kormány a kampány óta semmilyen hivatalos információt nem tett közzé a projektről, senki nem tudja, hogyan áll a beruházás, hogy egyáltalán tervezike még a kampányígéretük betartását. Reméljük, hogy ezt a beruházást nem fogják a Városmajor felújításához hasonlóan egy tollvonással kihúzni, mert több ezer ember mindennapi ingázásáról és egyébként egész Buda tehermentesítéséről beszélünk  ez a tét. Menczer Tamás képviselő úr, az önök képviselője egyébként nemrég a saját Facebook-oldalán elejtett egy sejtelmes fél mondatot arról, hogy a tervek még mindig készülnek, de azt talán önök sem gondolhatják teljesen komolyan, hogy egy állami támogatásból megvalósuló, évek óta húzódó fejlesztésnél ez megfelelő kommunikáció.

Arra kérem önöket és a kormány nevében talán a projektért felelős Lázár Jánost leginkább, hogy a választási kampányban kifejtett lelkesedést folytatva hozzák nyilvánosságra végre, hogy hogyan áll a Budakeszi úti fejlesztés.

És akkor néhány egészen konkrét kérdés a miniszter úrhoz. Mikor lesznek kész a tervek? Mikor lesznek meg a szükséges engedélyek? Mikor indul a kivitelezés? Mikorra lesz kész? És végül: miért nem találhatunk sehol nyilvánosan elérhető információt ezekről? Miért kell ezt egyáltalán külön kérdésként feltennem önöknek országgyűlési képviselőként? Köszönöm szépen előre is megtisztelő válaszát. (Szórványos taps a Momentum soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Az interpellációra Lázár János miniszter úr válaszol. Miniszter úr, öné a szó.

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Igen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőház! Tisztelt Képviselőtársam! Köszönöm a kérdését. Bár információhiánnyal nem vádolható képviselőtársam, illetve azzal, hogy a kormány nem adna információt, hiszen január 23-án a minisztérium munkatársai álltak az ön rendelkezésére a hivatalomban, ahol az ön részéről felmerülő összes kérdést tisztázták, az ön számára fontos projekteket, budapesti beruházásokat tételesen végigbeszélték, és mint ahogy ezt akkor megtették, bármikor állnak a rendelkezésére. Tehát semmiféle titok nincs, sem a kormánypárti, sem az ellenzéki képviselők előtt.

Másrészről azért is örülök a felszólalásának, mert mostanában nagy divat, hogy ellenzéki képviselőtársaim beruházásokért lobbiznak vagy beruházásokért küzdenek  ahogy ők nevezik: harcolnak , majd amikor a beruházások megvalósítása elkezdődik, akkor civil csoportokat szerveznek azoknak a megakadályozására, hiszen mégsem volna helyes, ha a kormányzat valamit sikerre tudna vinni. Ilyen például a szomszédos, XI. kerületben a déli körvasút. Tehát azt remélem, ez a kérdés arra is utal, hogy amennyiben az engedélyek meglesznek, akkor képviselő úr támogatni fogja az engedélyek jogerőre emelkedését is, és nem fogja majd azokat bíróságon megtámadni. Hiszen egy fontos közlekedésszervezési, a budapestiek életminőségét és az agglomerációból Budapestre igyekvők életminőségét érdemben befolyásoló, nagyon fontos beruházásról van szó, amelynek érdekében 2020. november 4-én hozott a kormány egy világos döntést a Budakeszi, Fő utca, Budakeszi, Budaörsi út, Budakeszi buszmegálló, P+R parkoló, Budapest területén a Budakeszi út felújítása, rekonstrukciója, illetve buszsávval való ellátása tekintetében. Itt szeretném megjegyezni, hogy ebben Menczer Tamásnak döntő szerepe volt, hogy ez a kormányhatározat elfogadásra került, és ezt azóta is folyamatosan nyomon követi.

A kormány döntése alapján 2021. május 29-én a kormány leszerződött az UVATERV nevezetű tervezőcéggel. A projektet a tárcám, illetve az elődei négy részre bontották: Budakeszi belterület, buszsávval érintett szakaszok; Budapest belterület, buszsávval érintett szakaszok; Budakeszi új buszmegálló, buszvégállomás és P+R parkoló; illetve Budakeszin a Pátyi utat, Budaörsi utat és Domb utcát összekötő út  ebből a négy részből áll jelen pillanatban a projekt. Szeretném tájékoztatni a tisztelt Országgyűlést, hogy 2022 szeptemberére a tervező leszállította a terveket. A megbízás azonban nemcsak a tervek leszállítására, hanem a szükséges engedélyek megszerzésére is vonatkozik. Egy beruházás előkészítésekor nemcsak tervekről beszélünk, hanem hozzájárulásokról, illetve olyan további tervek elkészítéséről, amelyek kezeléssel, üzemeltetéssel és működtetéssel vannak összefüggésben. Ehhez szükségünk van a vízjogi létesítési engedélyekre például a Fővárosi Vízművektől, a Fővárosi Csatornázási Művektől, akik jelen pillanatban a szükséges engedélyeket még nem adták meg.

Szeretném tájékoztatni arról is a tisztelt Országgyűlést, hogy a harmadik ütem tekintetében 2023. június 1-jén a kormányhivatal kiadta az építési engedélyt; a negyedik ütem tekintetében  ez mind a kettő Budakeszit érintő beruházásrész  az engedély kiadása folyamatban van. Az első két ütemben további tervek kiegészítésére, illetve a szükséges társhatóságok, illetve működtetők, üzemeltetők hozzájáruló és csatlakozó nyilatkozatára van szükség. Amíg ezek nem tisztázódnak és a helyi építési szabályzattal összhangba nem hozhatók, addig végleges építési engedélyt nem kaphatunk.

Tehát a tervező elvégezte a kiviteli tervek elkészítését, és folyamatosan biztosítja az engedélyek, illetve a kiviteli engedélyek megszerzését. Amennyiben erre sor kerül  ez leghamarabb az én megítélésem szerint 2023 harmadik vagy negyedik negyedévében valósulhat meg , 2024-ben készülhet el a kisajátítási terv, amely nem kevés, és a kisajátítási terv megléte után dönthet úgy az Országgyűlés 2024-ben, hogy a ’25-ös költségvetésben ehhez forrást biztosít. Egy 20 milliárdos beruházásról van szó, amelyhez kérni fogjuk nemcsak az ön, hanem Menczer Tamás támogatását is, most és a jövőben is, Budakeszi, Budapest és az agglomeráció érdekében. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokból.)

ELNÖK: Megköszönöm miniszter úr válaszát. Megkérdezem képviselő urat, elfogadjae a miniszteri választ. Öné a szó.

HAJNAL MIKLÓS (Momentum): Sajnos nem tudom elfogadni a választ. Köszönöm szépen azt az információt, amelyet a miniszter úr elmondott. Én azt gondolom, ez egy nagyon késői dátum, ez egy nagyon megkésett projekt, és ahhoz képest, hogy mekkora lendülettel vágtak bele ebbe a kampányidőszakban, illetve a választások előtt, most fékezett habzásúvá vált ez a történet. Örülök, hogy még nem került fel a kihúzott, leállított vagy felfüggesztett projektek listájára; remélem, hogy nem is fog.

Biztos vagyok benne, hogy a fővárosnak és a Fővárosi Vízműveknek az összes ilyen engedélyezési eljárása mögött nem az a szándék áll, hogy ezt a projektet akadályozzák, hiszen remélem, hogy mindannyiunknak közös érdeke Budapest fejlődése, Budapest és az agglomeráció fejlődése. Ugyanakkor nem szabad, hogy ez egy olyan vitává váljon, amelyben önök esetleg visszamutogatnak, az engedélyekre hivatkoznak. Hiszen itt egy olyan kérdésről is beszélünk, hogy a Budakeszi út alatt, mellett meghúzódnak bizonyos vízvezetékek (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), amelyeket már rég felújított volna (Az elnök ismét csenget.) a Fővárosi Vízművek, ha rendelkezésre állna elegendő forrás, amit viszont pontosan ez a kormány vett el, többek között…

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr.

HAJNAL MIKLÓS (Momentum): …adóemeléssel is. Tehát nem tudom elfogadni a választ. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a Momentum soraiból.)

(15.40)




Felszólalások:   60-65   66-73   74-81      Ülésnap adatai