Készült: 2024.05.09.17:37:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

56. ülésnap (2023.03.31.),  10-11. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:29


Felszólalások:   8-9   10-11   12-13      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Napirend utáni felszólalásra jelentkezett a Jobbik képviselőcsoportjából Dudás Róbert képviselő úr. Parancsoljon, öné a szó.

DUDÁS RÓBERT (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Az elmúlt évben több mint 3 százalékkal, egészen pontosan 14 679-re nőtt a személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma. Többek között ezek azok a területek, amelyeknél elmondhatjuk, hogy ha csak egy lenne ez a mutató, az is pontosan eggyel lenne több, mint ami elfogadható lenne. Egyben kijelenthetjük, hogy mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy ezt a számot visszaszorítsuk.

Természetesen nem lehet elhallgatni, hogy személyi mulasztások is igen magas számban okozzák ezeket a baleseteket, és ezzel is foglalkozni kell, ugyanakkor viszont szeretnék most néhány külső tényezőre rávilágítani, amire viszont kiemelt figyelmet kellene hogy fordítson az Országgyűlés, azon belül pedig a magyar kormány.

Az egyik ilyen maguknak az utaknak az állapota, kiemelten a kistelepülési utaké és a kistelepüléseket összekötő utaké. Katasztrofális állapotban van a vidék úthálózata. Nekem az elmúlt hetekben, hónapokban több írásbeli kérdésem volt, több szóbeli felszólalásom volt ezekkel az útállapotokkal kapcsolatban, és mindig kikerülő válaszokat kaptam. Legutóbb három Heves megyei úttal kapcsolatos kérdésemre azt a választ kaptam, hogy bár tisztában van vele a magyar kormány, hogy ezek az utak nemcsak hogy felújításra szorulnak, hanem akár teljes burkolatcserére, hiszen balesetveszélyesek, életveszélyesek, erre most nincs forrás.

Több okból sem elfogadható ez a válasz, egyrészt azért, mert forrás lenne rá. Ha csak egyetlenegy területet nézünk, azt, hogy az elmúlt évben 1500 milliárd forinttal több adóbevétel folyt be, mint a tervezett, 1500 milliárd forintból nagyon sok terület orvoslására lenne lehetőség, így például az utak állapotának a javítására, megújítására, mert egyébként azt gondolom, főleg vidéken, a megfelelő közlekedés minden más fejlesztést és fejlődést is magával tud hozni. Ez az egyik, ami miatt nem elfogadható az, hogy nincs rá keret.

A másik pedig az, amikor látjuk, hogy egyébként meg milyen beruházásokra van keret. A teljesség igénye nélkül: az elmúlt hetekben fölkapták nagyon, hogy egy fákkal nem rendelkező területen azért sikerült lombkoronasétányt építeni. Azt gondolom, hogy ebből egy belterületi utat rendbe lehetett volna tenni. Épül sztrádaminőségű jó út oda, ahol egyébként kormánypárti érdekeltség van, de jut több mint 100 millió forint olyan területre is, ahol egyébként szintén a kormánypárti polgármesternek van érdekeltsége, és éppen a földút felújítására fordítanak, illetve adnak 140 millió forintot; ennyit tudnak annak a földútnak a rendbetételére fordítani, úgy, hogy egyébként csak és kizárólag belső emberek nyilvánvalóan fogják tudni használni.

És amit említettem, hogy több vidéki, így például a Recsk-Mátraballa közötti útszakasz felújítása kapcsán is írásban, szóban fordultam már önökhöz. A minisztériumi válaszból derül ki egészen pontosan, hogy 1711 autó közlekedik rajta, azon az úton, a minisztérium által is elismerten felújítandó úton naponta.

(11.50)

Nagy valószínűség szerint nem egyedül ül, nem egy ember ül minden autóban, tehát elmondható, hogy akár 4-5 ezer ember is használja ezeket az utakat. Nincsen rá forrás, és nem tudják, hogy mikor lesz. Már most balesetveszélyes, nem kellene megvárni, hogy életveszélyes helyzet álljon elő, és ne adj’ isten, tragédiába torkolljon. Most említettem egypár Heves megyei települést és a köztük lévő utak állapotát, de azt azért szeretném idehozni és megemlíteni, hogy bár velük példálóztam, de sajnos számos ilyen út van az országban, és a velük való példálózást az összes vidéki út érdekében teszem.

Illetve utolsó gondolatként: mindannyian emlékszünk rá és mindannyiunkat szomorúsággal töltött el a nagyjából egy hónappal ezelőtt történt tragédia az M1-esen. Azt gondolom, ez is rávilágít arra, hogy milyen hiányosságok vannak az utak állapotában, az utak kezelésében, illetve az utak környezetében régóta. Egyébként a kormány is kommunikált már erről, csak sajnos nem valósult meg, hogy erdősávokat, védelmi sávokat kell kiépíteni, és nem csak az M1-esen meg nem csak az M3-ason.

Felül kell vizsgálni minden egyes gyorsforgalmi út, autópálya, főút és minden ezek által veszélyeztetett terület megújítását annak érdekében, hogy a balesetveszély elháruljon. Kérdés, hogy ezt ki fogja megtenni, a kormány vagy a koncesszióba vett cég, illetve személy. Én minden esetben, most is, a szóbeli felszólalásom mellett írásban a kormányhoz fogok fordulni ebben a témában. Köszönöm, elnök úr, a türelmét. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:   8-9   10-11   12-13      Ülésnap adatai