Készült: 2024.05.08.08:33:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

28. ülésnap (2022.10.04.),  21-26. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:46


Felszólalások:   17-20   21-26   27-30      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Kunhalmi Ágnes képviselő asszony, MSZP-képviselőcsoport: „Aktuális kérdésekről” címmel. Öné a szó.

KUNHALMI ÁGNES (MSZP): Elnök Úr! Még mielőtt Rétvári úr válaszolna, mert nagyon jó párbeszédben vagyunk, ne személyeskedjen már a többi képviselővel! Tényleg, Völner úr, az ön volt képviselője, azt mondta az EMMI-ről, hogy egy trágyadomb, ahol semmit nem lehet elintézni.

ELNÖK: Öné a szó, képviselő asszony. Parancsoljon!

KUNHALMI ÁGNES (MSZP): Köszönöm, éppen már mondom, hogy egy trágyadombként határozzam meg önt, vagy ez alapján döntsem el (Rétvári Bence: Még jó, hogy nem személyeskedik!), hogy milyen szakmai választ ad? Ne vicceljünk már egymással! Tényleg ne menjen le erre a szintre képviselő úr!

De van fontosabb ügy ebben az országban, mint az EMMI trágyadombja és Völner Pál. A pedagógusok régóta követelik bérük radikális emelését, adminisztratív terheik csökkentését és önállóságuk helyreállítását. Jogos, indokolt elégedetlenségük a héten újabb tiltakozó akciókhoz vezet. A kormány nyár elején kiüresítette, lényegében ellehetetlenítette a pedagógusok sztrájkjogát, alaptörvény-ellenes és a nemzetközi joggal is szembenálló jogi szabályozást alkotott. Önök, a Fidesz-hatalom azzal érveltek, hogy a sztrájkok sértik a diákok és a szülők, lényegében az egész társadalom érdekét. Ez az állítás hazug, hamis és tarthatatlan, hiszen a jó és színvonalas oktatás, amiért egyébként ma sztrájkolnak, sohasem sértheti a tanulók érdekeit, a jó és színvonalas oktatás, amiért sztrájkolnak, alapvetően nemzeti ügy és a társadalom összérdeke. Az a kormány, amely a sztrájkkal okozott károkra hivatkozik, lényegében a sztrájkot mint alapvető munkavállalói jogot tagadja. A kormány azt is elismeri, hogy a pedagógusok béremelési igénye indokolt, csak éppen a radikális és szükséges emelés valahogy nem jön meg.

Elfogadhatatlan az az érvelés, amit most is hallottam Rétvári úrtól, az a fideszes érvelés, hogy a pedagógusok béremelését uniós forrásból kell finanszírozni, mint ahogy az is, hogy az ellenzék akadályozza azok folyósítását. A pedagógusok és más közalkalmazottak fizetésének folyósítása minden országban a nemzeti kormányok feladata és kötelezettsége, de máshogy mondom, hátha így megértik: az oktatás nemzeti ügy, része annak a nemzeti szuverenitásnak, amelyet a Fidesz állandóan hangoztat. Hogy is van ez, államtitkár úr és tisztelt kormány? Brüsszeltől féltik az ország szuverenitását, miközben kuncsorognak Brüsszelben a tanárok béréért? Micsoda arcátlan képmutatás ez?

Ha már itt tartunk, és még mielőtt a viszonválaszt meghallgatnám, az MSZP az EU-val történő megállapodásokon alapuló törvényjavaslatok szavazásakor tartózkodott, nem véletlenül, hogy jelezze, érdekeltek vagyunk a források megszerzésében, drukkolunk, hogy megjöjjenek a pénzek, de nem szavazhattunk igennel, hiszen a miniszterelnök legutóbb a Kossuth Rádióban azt mondta, hogy elutasítok az ellenzékkel mindennemű együttműködést, még ebben a kérdésben is. Na, most akkor innentől kezdve azt gondolom, hogy az önök felelőssége minden egyes eurócent lehívása, minden eurócent elvesztegetése az önök lelkén fog száradni. Amúgy meg van pénz az országban, csak nem oda megy egyébként, ahova kellene.

Elfogadhatatlan az is, hogy a kormány kirúgta a pedagógusokat, akik részt vettek a polgári engedetlenségben, mert nem ismeri el jogilag elfogadható tiltakozásnak. A kormány, úgy látszik, mindent megtesz annak érdekében, hogy igazolja az Európai Parlament állásfoglalását, amely szerint Magyarország nem teljes értékű demokrácia. Én nem sietnék ezt ennyire igazolni, de az én véleményem egyébként az, hogy a tanárok ily módon történő megfélemlítésével, fenyegetésével és végül eltávolításával egy kiteljesedőben lévő autoriter államot látunk, ahol is minden egyes tanár kirúgásával sajnos önök lépkednek a nyílt diktatúra irányába. A tanárok nem fizetett forradalmárok, akik nem akarnak tanítani, nem ők csapták be a kormányt, hanem a kormány csapta be a tanárokat, a kormánytól kaptak egy ajánlatot az úgynevezett pedagóguséletpálya-modellel, és ezt a kormány megszegte, visszavonta, becsapta őket. A dicsőített pedagóguséletpálya-modell alapja az volt, hogy a vetítési alapot a mindenkori minimálbérhez kötik, majd ezt másfél év múlva a kormány visszavonta. Tehát nem a tanárok, hanem a Fidesz csapta arcul az egész tanártársadalmat.

De ez nem csak a pénzről szól, egyetértek Pintér úrral. A tanárok is elmondják, a diákok is elmondják, a pénz szükséges, de nem elégséges feltétel. A jogok helyreállításához, a sztrájktörvény helyreállításához nem kell pénz, a megtanulhatatlan és megtaníthatatlan Nemzeti alaptantervhez nem kell pénz. A túlterheltség, az adminisztráció csökkentéséhez nem kell pénz, az autonómia visszaadásához szintén nem kell pénz.

Világosan látni kell, hogy egy polgári demokráciában a polgári engedetlenségnek pontosan az a lényege, hogy az abban részt vevők szembehelyezkednek a jogi szabályozással, mint ahogy ezt tette Orbán Viktor 2007-ben a Kossuth téren. Akkor megtehette, mert demokrácia volt ebben az országban. Ma már Orbán Viktor nem tudna élni azzal a polgári engedetlenséggel, amit 2007-ben tett. Nem véletlenül tudja a miniszterelnök, mit kell beszüntetni. Harcoljanak tovább a tanárok, mert van kiért, van miért, egy jobb országért! Köszönöm. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Rétvári Bence miniszterhelyettes úr válaszol. Öné a szó.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! Azért azt kimondani ezen Ház falai között, hogy 2006-ban volt demokrácia Magyarországon, amikor gumilövedék volt, tisztelt képviselő asszony, meg kardlapozás volt, meg könnygáz, meg sün itt a Kossuth téren, és önnek ez a demokrácia, és akkor volt igazi demokrácia, amikor ezek a viszonyok voltak a Budapesten, és ezt képes itt, a Parlament falai között elmondani, hogy na, az a demokrácia mintapéldája, és még kifejezetten utal, és nemcsak az időszakra, hanem az időpontra, arra a kardlapozós őszre, a gumilövedékes őszre.

(9.00)

Azért menjen oda azokhoz az emberekhez, akiket megkardlapoztak ott meg kilőtték a szemüket, és mondja már nekik, hogy akkor volt demokrácia Magyarországon. Ez egy rendkívül erős mondat volt, tisztelt képviselő asszony.

Úgy érzem, hogy önöknek már nagyon régóta az a taktikája, de szerencsére ez a taktika azért egy ideje nem jön be, hogy minél rosszabb az országnak, annál jobb a baloldalnak, ezt gondolják, és így is cselekszenek, így is szavaznak.

Ön itt az előbb engem kioktatott, hogy elfogadhatatlan az az érvelés, hogy a magyar költségvetési források mellett uniós forrásból is szeretnénk a pedagógusbéreket emelni, 10-10-10 százalék hazai forrásból, tehát 30 százalék meglesz, de mindegyik magyar forint mellé szeretnénk fejlesztési brüsszeli forrásból is egy forintot hozzátenni. Azt mondta, hogy elfogadhatatlan ez az érvelés.

Hadd idézzem Kunhalmi Ágnesnek Kunhalmi Ágnest, hogyha megengedi: „Le kellene tudni hívni az uniós forrásokat, s ez az egyik jelentős bevételi forrása lehetne Magyarországnak.” Nem tudom, melyik Kunhalmi Ágnessel szabad egyetérteni, és melyikkel nem. (Kunhalmi Ágnes: Ezzel lehet!) De ön az egyik pillanatban azt mondja, erről ne is gondolkozzunk, a másik pillanatban ezt követeli, hogy ezt kellene tenni, mert ez lenne a jelentős forrás. (Kunhalmi Ágnes: Mi az ellentmondás?) Aztán most azt mondja, hogy ne ebből akarjunk pedagógusbér-emelést fizetni. De ilyenkor, amikor a szavai között nem lehet eligazodni, hogy most mit akar és mit ellenez (Kunhalmi Ágnes: Ebben nincs ellentmondás!), akkor mindig biztos pont a szavazata, és a szavazata, ahogy azt ön is próbálta itt kimagyarázni az előző percekben, nem a támogató szavazat volt, hanem a tartózkodás.

Tehát ha itt mindenki tartózkodott volna ennél a törvényjavaslatnál, akkor egy lépéssel nem lennénk közelebb ahhoz, hogy uniós forrásból is még többletbéremelést tudjunk a pedagógusoknak a háromszor 10 százalékon felül biztosítani, tisztelt képviselő asszony. Úgyhogy beismerte, hogy tulajdonképpen önök is ezt akadályozták, csak megpróbálták megmagyarázni, hogy miért akadályozzák, de ennek csak egy indoka van, az az, hogy önök azt gondolják, hogy minél rosszabb az országnak, annál jobb a baloldalnak.

Tisztelt Képviselő Asszony! Csak hogy mennyire tisztelik a pedagógusokat: önöknek az árnyékkormányuk oktatási miniszterének egy olyan embert sikerült választani, aki az árnyékkormány ülésein ott van, akit jogerősen elítéltek csoportosan, felfegyverkezve elkövetett garázdaság és magánlaksértés miatt. (Kunhalmi Ágnes: Nincs árnyékkormányom, de majd csinálok!) Tehát önök egy ilyen emberre bíznák a magyar oktatás ügyét az árnyékkormányban, a magyar baloldal, aki csoportosan, felfegyverkezve elkövetett… (Kunhalmi Ágnes: Miről beszél?) De nem csupán garázdaság, hanem csoportosan és felfegyverkezve elkövetett garázdaság miatt jogerősen elítélték, aki persze sértegette a határon túli magyarokat, hogy hitvány, gerinctelen és nemzetietlen dolog határon túli magyarokat támogatni (Vajda Zoltán közbeszól.); meg támadta a keleti vakcinákat és a hatósági árakat is. Ez az önök jövőképe, példaképe az oktatás területén.

Fizetések: kétségtelen, ebben egyetértünk, a pedagógusok fizetése alacsonyabb, mint amit megérdemelnek, és a pedagógusok fizetését emelni is kell. Mi ezt emeltük is, idén is emeltük, és a jövőben is emelni fogjuk. Csak, tudja, az a különbség, hogy önök azt mutatták be, hogy hogyan lehet pedagógusfizetést csökkenteni, 8 százalékkal csökkentették önök a pedagógusok fizetését, mi pedig, amennyire a költségvetésből telt, igyekeztünk emelni. Egy pályakezdő, egyetemi végzettségű pedagógusnál 141 százalékkal magasabb most a pályakezdő fizetés, mint amikor önök kormányoztak 2010-ben, egy 20 éve dolgozó egyetemi végzettségű pedagógusnál pedagógus II. fokozatban 132 százalékkal magasabb, egy pályakezdő, főiskolai végzettségű gyakornoknál 156 százalékkal magasabb, egy 20 éve dolgozó, főiskolai végzettségű pedagógus II. besorolásnál pedig 142 százalékkal magasabb.

Nyilván szeretnénk, ha ezek magasabbak lennének. Csakhogy önök nem azt mutatták be, tisztelt képviselő asszony, hogy hogyan lehet nagyobb mértékben emelni, hanem önök azt mutatták be egyedüliként a rendszerváltás utáni történelemben, hogy hogyan lehet pedagógusbért csökkenteni. Ne a pedagógusbér-csökkentők oktassanak ki minket abból, hogy hogyan kell és lehet pedagógusbéreket emelni, mert mi tudtuk, meg tudtuk tenni és meg tudtuk emelni.

Én azt kérem öntől és a baloldali politikusoktól, hogy ne próbáljanak politikailag rátelepedni erre az eseménysorozatra. Az önök gyűléseire nem jön a tömeg, ezért önök mennek oda, ahol a tömeg van, de ez szerintem senkinek sem előnyös, önöknek sem, a pedagógusoknak sem. Mi velük tárgyalunk, folyamatosan tárgyalunk a Pedagógus Karral, a szakszervezetekkel egyaránt, mert bért szeretnének emelni. Önök itt a szavazatukkal tudnak segíteni. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.)

Mi a szövetségesei vagyunk a pedagógusoknak, mert mi megmutattuk, hogy kell pedagógusbért emelni. Önök nem a szövetségeseik, csak politikai hasznot remélnek tőlük, mert önök azok után mennek oda velük tüntetni, hogy előtte csökkentették a pedagógusbéreket a saját szavazatukkal. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti sorokból.  Vitályos Eszter: Iskolákat zártak be!)




Felszólalások:   17-20   21-26   27-30      Ülésnap adatai