Készült: 2024.05.09.12:46:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

30. ülésnap (2022.10.10.),  113-122. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 7:51


Felszólalások:   105-112   113-122   123-124      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Hiller István képviselő úr, az MSZP képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a belügyminiszternek: „Mi lesz a tanárainkkal?” címmel. Tisztelt Miniszter Úr! Kérdezem önt, hogy  miniszter úr távolléte miatt válaszadásra Rétvári Bence államtitkár urat jelölte ki  elfogadjae a válaszadó személyét.

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Igen, elnök úr. Igen!

ELNÖK: Köszönöm szépen. Öné a szó, parancsoljon!

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Képviselő Asszonyok és Képviselő Urak! Tisztelt Államtitkár Úr! A pedagógusok szakszervezetei, diákok és szülők tízezrei kívánják, hogy rendezzék a pedagógusok bérét, más egyéb, jogos és méltányos követelés mellett.

Önök célként azt tűzték ki, hogy 2027-re a pedagógusok bére elérje a diplomásátlagbér 80 százalékát. Azt szeretném mondani, tisztelt államtitkár úr, hogy ez rossz célkitűzés; hogy szakmailag sok pénzbe kerül, de nem hozza meg azt az eredményt, amit várnak tőle. Ne ezt a célt tűzzék ki! És mivel javaslattételi lehetősége és kötelessége is van az én felfogásom szerint az ellenzéknek, mondom önnek, hogy az OECD-tagállamok pedagógus-átlagbérét tekintsék célnak.

Korábban ön az egyik felszólalásban hiányolta a forrást. Szívesen megnevezem: ez a mi szakmánkban, az oktatásban a legelfogadottabb nemzetközi mérce, az OECD által kiadott Education at a Glance legutóbb 2020-ban megjelent kiadványa. (Rétvári Bence: Most is megjelent.) 350 milliárd forintba kerül az, hogy a magyar pedagógusok rendszerjelleggel, hosszú távon meg lehessenek elégedve a bérükkel. Önök azonban ezt brüsszeli tárgyalásoktól teszik függővé.

Azt szeretném kérdezni, tisztelt államtitkár úr, hogy miért teszik függővé a pedagógusbér-emelést brüsszeli tárgyalásoktól. Azt szeretném még kérdezni, hogy mennyit igényelnek ezen a tárgyaláson, és mire fordítanák az oktatáson belül azt a pénzt, amit elhozni kívánnak, amihez egyébként sok szerencsét és jó idegrendszert kívánok. Várom válaszát. (Taps az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra megadom a szót Rétvári Bence miniszterhelyettes, államtitkár úrnak. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Sokféle módot választhatunk arra, hogy a pedagógusbér-emelés mértékét mihez hasonlítjuk; ehhez is, ahhoz is hasonlíthatjuk. Vannak olyan országok, ahol közelebb áll a pedagógusbér a diplomásátlagbérhez, nagyon kevés olyan OECD-ország van, ahol a diplomásátlagbér fölött lenne, és általában valahol annak a környékén.

Mi ezt a 80 százalékot az európai uniós tárgyalásokon láttuk először fölmerülni, pontosan az Unió részéről. Ugye, ők voltak azok, akik ezt felvetették, de nekünk minden jó, minden számítási mód jó, ami a pedagógusok bérét növeli. Ezért mondtuk azt, hogy az Unió ilyesfajta környezetet vár el, hogy akkor ők a diplomásátlagbér 80 százalékához szeretnék mérni, ezt szeretnék ’27-re elérni, és így engedik azt meg, hogy a saját uniós forrásunkat arra költsük, amit fontosnak tartunk, nevezetesen, a pedagógusok béremelésére, akkor mi azt mondtuk, hogy ha ez az ára, akkor így legyen.

Mint ahogy ezt tettük a vagyonnyilatkozatnál is. Ha azt mondták, hogy nem jó a magyar parlamenti vagyonnyilatkozat, akkor átvettük az európai parlamentit. Most az európai parlamenti nem jó, visszaváltoztatjuk az ittenire, ha kell.

(14.10)

Tehát mi mindent igyekszünk azért megtenni, hogy az országunk a saját forrásait fel tudja használni. Ha önnek ez nem szimpatikus, ez a fajta hozzámérés, ezt mi tolmácsolni fogjuk az Európai Unió tisztségviselőinek, akik azt mondták, hogy egy ilyen konstrukcióban tudnak együttműködni, de ez, azt hiszem, egy másodlagos vita. Az elsődleges vita az, hogy valóban sok mindenkinek jobban nőtt a bére, mint a pedagógusoknak, a közszférában is, magánszférában is, az árak emelkednek, ezt mindenki tapasztalja.

Az a lényeg, hogy emelkedhessen a pedagógusok bére is. Erre mi szeretnénk nemzeti forrásból is többet fordítani, 86 milliárdot már elfogadtunk, szeretnénk ezt növelni. Ezt akkor tudjuk megtenni, ha a szankciók hamarabb véget érnek, és akkor tudunk EU-s forrásból erre szintén forrásokat biztosítani, ha ezt az Unió bürokratái végre-valahára nem akadályozzák. De önnek biztos van egy-két ismerőse, aki ott, Brüsszelben, ottani európai parlamenti képviselőként tevékenykedik, őket is megkérhetné, hogy ne akadályozzák ezt a folyamatot, hanem segítsék. A lényeg az, hogy emelni tudjuk. Köszönöm. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra Hiller István képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Igen, vannak barátaim, sőt Magyarországon is. Ők, tudják, mit mondanak, államtitkár úr? Hogy önök Brüsszelben valójában öt oktatási projektről tárgyalnak. Felsorolom önnek, kérem, erősítse meg! Hiányterületeken dolgozó pedagógusok pályán maradásának erősítése, a korai iskolaelhagyás megelőzése; a harmadik az alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztése projekt; a negyedik a pedagóguspálya vonzóbbá tétele projekt; az ötödik pedig új továbbképzési rendszer projekt.

Tudja, mit? Ezek önmagukban helyes célkitűzések, csakhogy ez nem átfogó béremelés. Ez nem annak a forrása. Ez kiegészítő juttatás. A magyar pedagógusok bérének rendezését a magyar állam központi költségvetéséből kell rendezni. Ezek, amikről önök Brüsszelben tárgyalnak, helyes célok, de nem ebből lesz a pedagógusbér-rendezés. Ez egy töredéke annak, egy indító összeg. Kérem, erősítse meg, hogy ezekről a projektekről tárgyalnak, és hogy ez egy kiegészítőjuttatás-együttes, amit a pedagógusokra kívánnak fordítani. Köszönöm. (Taps az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Egyperces viszonválasz illeti meg miniszterhelyettes, államtitkár urat is. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Szívesen elmondom önnek ezeket a részleteket is, képviselő úr. Egyrészről semmi belső információ nem kell ahhoz, hogy miről tárgyalunk, hiszen magunk kitettük az „EFO plusz” programnál a főbb prioritásokat. Ezt az interneten bárki hónapok óta elolvashatja, ott vannak a főbb célkitűzések, hogy mire fordítanánk ezeket a forrásokat. Tehát mindenki nyugodtan üsse be a keresőbe, nézze meg, kitettük, nyilvános.

Ami azt illeti, hogy hol és hogyan lehet emelni: valóban, mi is azt látjuk, hogy nyilván itt a költségvetésnek kell egy jelentős részt vállalni. Szintén továbbítom a brüsszeli, ottani tárgyalóknak, tehát a brüsszelitáknak az ön felvetését. Ön azt mondta, hogy nem csak azokon a területeken kell, ahol hátrányos helyzetűek magasabb arányban vannak a diákok között, ugyanis, ahogy mondtam, ezt a tárgyalást folytatjuk, ha szépen akarok fogalmazni, ezt a játékot játsszák velünk, hogyha kicsit kevésbé kedvesen akarok fogalmazni, hogy néha vannak újabb és újabb ötletek, hogy akkor az Unió csak ott fizetné a pedagógusok béremelésének egy részét, mondjuk, Budapesten nem, de hátrányosabb helyzetű régióban igen. De mivel nekünk az a lényeg, hogy a pedagógusok bére emelkedjen, és akkor a vidéki részét jobban EU-s forrásból, a budapesti részét meg akár teljes mértékben magyar forrásból fizetjük, akkor mi ebben is benne vagyunk. Mi bármiben benne vagyunk.

Örülök, hogy földobta a labdát, mert el tudtam önnek mondani, hogy kismillió és egy eshetőségre mi azt mondtuk, hogy bármiben benne vagyunk, bármilyen konstrukció, bármilyen mixtúra, csak végre a saját forrásainkat pedagógusbér-emelésre tudjuk fordítani, és ne tartsák ezeket vissza Brüsszelben. Köszönöm elnök úr türelmét. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)




Felszólalások:   105-112   113-122   123-124      Ülésnap adatai