Készült: 2024.05.08.08:41:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

61. ülésnap (2023.04.17.),  9-12. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:17


Felszólalások:   5-8   9-12   13-16      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Apáti István frakcióvezető-helyettes úr, a Mi Hazánk részéről: „Változtassák meg a halálos ítélettel egyenlő ügyeleti rendszert!” címmel. Parancsoljon, képviselő úr!

DR. APÁTI ISTVÁN (Mi Hazánk): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Egy konkrét, részben a választókerületemhez kapcsolódó esettanulmány keretében szeretném bemutatni, hogy március 1-jétől hogyan nem működik vagy milyen tragikusan működik Magyarországon az ügyeleti ellátás. Amiről beszélni fogok, az nemcsak Csengersima, Szamostatárfalva, Szamosbecs, Szamosangyalos, Komlódtótfalu, Csenger, Csengerújfalu, Ura, Pátyod, Porcsalma és Tyukod településekre és ezenkívül még 15, a Fehérgyarmati járáshoz tartozó településre vonatkozik, hanem túlzás nélkül kijelenthetem, hogy országos problémával állunk szemben.

2023. február 28-áig ebben az ellátotti körzetben a hét 168 órájából 168 órán keresztül biztosított volt a háziorvosi ellátással és az ügyeleti ellátással együtt az orvosi ellátás és az orvosi felügyelet. Március 1-jétől a helyzet a következőre változott: reggel 8 órától 16 óráig van háziorvosi ellátás a munkanapokon, 16 órától 22 óráig van ügyelet, 22 órától másnap reggel 8 óráig pedig egyetlenegy mentőautó látja el 26 település 30 ezer betegét vagy 30 ezer állampolgárát. Hétvégén még rosszabb a helyzet, hétvégén, munkaszüneti napokon és ünnepnapokon 8 órától 14 óráig áll rendelkezésre ügyelet, 14 órától másnap reggel 8 óráig pedig semmi nincs, ennek az egy mentőautónak a kivételével. Nem nehéz kiszámolni, hogy ez azt jelenti, hogy a hét 168 órájából mindössze 86 órán keresztül biztosított az ellátás, ami azt jelenti, hogy a hét több mint 51 százaléka esetében semmilyen ellátás nincs az egy mentőautón kívül egy ekkora ellátotti körzetben. Nem nehéz tehát belátni, hogy ezen sürgősen, de nemhogy sürgősen, hanem azonnal változtatni kell.

Hogy miért pont a csengeri ellátotti körzetet hoztam szóba? Nemcsak azért, mert van bennem egy természetes elfogultság a szülővárosom iránt, hanem azért, tisztelt hölgyeim és uraim, mert itt a legjobból sikerült elérni a legrosszabbat. Ugyanis az igaz, hogy ebben a körzetben a háziorvosi kategóriában négy üres álláshely van, de az ügyeleti rendszerre nyolc orvos írta alá az ellátási szerződést. Nyolc orvossal áll a Csengeri járás most is szerződéses jogviszonyban, s ebből a nyolc orvosból hat a járás területén, kettő a Fehérgyarmati járás területén lakik, tehát földrajzilag közel laknak mind a nyolcan, és gond nélkül ki tudják adni a 24 órás vagy a 168 órából a 168 órának megfelelő ellátást. Érhetetlen, hogy miért robbantották szét azt, ami hosszú éveken keresztül viszonylag precízen működött. Február 28-áig volt orvosi ügyeleti autó, március 1-je óta már az sincs.

A másik nagy probléma pedig a mentőellátás kérdése, amit itt is fel kell hozni. Biztos vagyok benne, hogy amit a mentőellátás kapcsán mondani fogok, az szintén az ország valamennyi vagy majdnem vala-mennyi járására, illetve ellátotti körzetére igaz. Kettő darab mentőautó van összesen, de általában csak egy tud szolgálatot teljesíteni. Alapvető betegrögzítő eszközök, húzósínek, a törött végtagok rögzítéséhez szükséges vákuumágyak, betegfigyelő monitorok hiányoznak. Közel egy évtizedesek a defibrillátorok. Azt mondják meg nekem, hogy egy ilyen elidősödő társadalom mellett, ilyen egészségügyi állapotban lévő közösségek mellett ilyen ügyeleti rendszerben, ilyen mentőellátás mellett hogyan lehet bármilyen érdemi javulást várni?

Úgyhogy arra kérem önöket nagy tisztelettel a kompromisszumkeresés jegyében, hogy az ügyeleti rendszeren változtassanak, állítsák vissza az eredeti állapotot. In integrum restitutióval kell élni ebben az esetben. Nagyon egyszerű, hiszen a megfelelő szakszemélyzet ehhez  ilyen szerencsés helyzetben vagyunk  rendelkezésre áll. Nem kell tenni semmit, csak hagyni a szatmári embereket megszervezni a saját életüket, és ehhez egy minimális segítséget nyújtani. A mentőellátás keretében viszont azonnali segítségre számít a körzet, egyrészt a két mentőautó profi felszerelése érdekében, másrészt pedig a harminc éve ígérgetett rohamkocsi biztosítása érdekében, hiszen 26 település 30 ezer ellátottja minimum megérdemel ennyit. A legközelebbi rohammentő és a legközelebbi fekvőbeteg-ellátás a 35 kilométerre található Mátészalkán és Fehérgyarmaton lelhető föl.

Annyit szeretnék önöknek mondani plusz egy extra érvként, hogy egy picit az empátia, a politikai empátia  ha létezik ilyen egyáltalán  jegyében gondolják végig, hogy ha annak idején az MSZP-SZDSZ-kormányok alakítottak volna ki ilyen ellátási rendszert, ilyen ügyeleti rendszert és ilyen mentőellátást, akkor önöknek vajon mi lett volna erre a reakciójuk ellenzékből. Hát, valószínűleg országos tüntetéssorozatokat szerveztek volna, és ordenáré hazaárulást meg egyebeket kiáltottak volna. Nem kérünk mást, csak egyrészt az eredeti állapot helyreállítását, és azt, amit ez a térség már nagyon régóta megérdemel: fejlesztést és minimum egy rohammentő-ellátást. Köszönöm szépen, és várom államtitkár úr mellébeszélésektől mentes, érdemi válaszát. Köszönöm. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)

ELNÖK: A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr válaszol. Parancsoljon, öné a szó.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Engedje meg, hogy pontról pontra cáfoljam az ön által elmondottakat, és most a változatosság kedvéért hátulról előrefelé cáfolom mindazt, amit ön elmondott.

Először is, ami a mentőszolgálatot és a felszerelést illeti: húzósín- és medenceövcsere történt két-három éven belül mindkét autón. Ez az állítása tehát nem volt valós. (Dr. Apáti István: Nem igaz, mert csak papíron történt!) Kicserélésre került a lélegeztetéshez szükséges Ambu-ballon. Tehát ez az állítása sem valós. Az orvosi táska és a defibrillátor szintén kicserélésre került. És ha megnézni, országosan 2010-2011 környékén nyolc év körül, illetve nyolc év fölött volt a mentőautók átlagéletkora, most pedig öt év környékén van a mentők átlagéletkora. Tehát helyben a felszereltség, országosan pedig és helyben is az autók átlagéletkora csökkent, ezáltal biztonságosabb az ellátás.

(11.30)

Ami az ügyeleti rendszert illeti, miért kellett foglalkozni az ügyeleti rendszerrel? Talán ön is találkozott sokakkal az elmúlt években, és még az Orvosi Kamara leveleiben és kommünikéiben is előfordult, hogy ők is szeretnék, hogyha az ügyeleti rendszer biztonságosabbá válna, ugyanis  ahány ház, annyi szokás, ahány település, annyiféle megoldás  volt, ahol a háziorvos látta el, volt, ahol kft. látta el ezt a feladatot; volt, ahol jól működött, és felvették a telefont, volt, ahol nem vették fel a telefont, az egyiket felvették, a másikat nem vették fel; volt, ahol orvosi végzettségű személy volt a telefonvonal végén, volt, ahol egy sima adminisztratív munkakört betöltő embert értek el a vonal végén, úgyhogy nagyon-nagyon heterogén volt, és az esetek nagy részében nagyon sok panasz volt azzal kapcsolatban, hogy nem, nem működik elég jól ügyeleti időben az ellátás. Mi történt azóta? A rendszert ön is ismertette, hogy hétköznaponként 8-tól 16 óráig van a normál háziorvosi ellátás, utána pedig háziorvosi ügyelet, és hétvégén is 8 és 14 óra között háziorvosi ügyelet van, az ezen túlmenő időszakokban, tehát éjszaka és hétvégén a délutántól az éjszakai órákig pedig a mentőszolgálat biztosítja az egészségügyi ellátást.

Ha megnézzük az adatokat, a számokat, mert ön nyilvánvalóan sok mindenről beszélt, hogy a rendszert kvázi ilyen akadémikus jelleggel, messziről nézve, absztrakt módon, mit tart benne rossznak, de nézzük meg, hogy valóban hogyan működik! Hát, a mentőszolgálatnak a számait ha megnézzük  ugyanis ez a rendszer most már úgy működik, hogy minden egyes eseményt naplóz, erről megvannak a statisztikai adatok, ezért ezeket pontosan meg tudjuk nézni; azért is megtehetjük ezt, mert nem harmincféle telefonszámot kell most már hívni ezekben a megyékben, hanem van a 1830-as szám, így mindenki tudja, hogy ha nagy baj van, akkor a 112-t hívja, ha kis baj van, akkor a 1830-at hívja, nem kell böngészni a számokat, nem megy ezzel el idő, hogy valaki fölmegy a netre, akkor én most melyik településen vagyok vagy melyik településnek melyik részén vagyok, ott melyik szolgáltatóval szerződött le az önkormányzat, annak mi a telefonszáma, a honlapon lévő három telefonszámból melyik telefonszámot veszik fel, melyiket nem veszik fel; egy darab négyjegyű telefonszám van, a 1830, és azt lehet hívni , azt mondhatjuk, hogy semmifajta panaszt nem tudott ön sem idézni, hogy a 1830-as számon valaki ne kapna segítséget, mondjuk, ne vennék fel neki a telefont. Tehát az első korábbi problémát, hogy nem érik el az ügyeletet, szerencsére az elmúlt hónapokban sikerült kiiktatni, hiszen az egész baloldal folyamatos össztüze alatt van az új ügyeleti rendszer, de egyetlenegy ügyet sem, egyetlenegy helyzetet sem tudtak mondani, amikor a 1830-as szám ne válaszolt volna; ugyanolyan komoly feltételeknek megfelelő telefonközpont ez, mint a 112-es általános segélyhívó szám.

Összességében április közepéig az új ügyeleti rendszerben 22 363 betegnek nyújtottak segítséget, 43 telephelyen volt háziorvosi ügyelet, ezeken hétköznap 16 és 22 óra között, hétvégén 8-14 óra között 13 490 betegnek nyújtottak segítséget; hétköznapi éjszakai ügyeletben, tehát este 10-től hajnali vagy reggeli 8-ig sürgősségi ügyeletben 1561 beteget láttak el, hétvégén pedig 14 órától, tehát délutántól az éjszakáig, hajnali 8-ig a sürgősségi ügyeletek 7312 beteget láttak el, képviselő úr, az adatok szerint.

A mentőknek is van egy hétfokozatú besorolása, és a hétfokozatú besorolás szerint egyértelműen a legtöbb bejelentés 0., 1., 2. és 3. szintű kórképek esetén történt, az előbb említett 22 ezer ellátott esetből 32 volt 4., 5. és 6. fokozatú, tehát olyanok, akik valóban gyorsabb segítségre, gyorsabb ellátásra szorultak.

Ön sem tudott olyat mondani, és más sem mondott olyat, akihez ne ment volna ki az ügyelet, mert ha visszaszorozza ezeket a számokat, ez azt jelenti, hogy az ügyeletben egy orvosnak óránként egy beteget kell ellátni. Nem igaz az a vád, hogy ez egy alultervezett vagy a betegeket nem segítő rendszer lenne, hiszen ha orvosonként és óránként egy beteget kell ellátni, ott sem torlódás, sem halasztott beavatkozás nem lehet. Vannak a sürgősségi ügyeletnek külön autói, a média (Az elnök csenget.) nyilvánossága előtt is bemutattuk  külön sofőr van, elektronikus útvezérlés, hátul egy külön szekrény , amivel kiviszik az orvost oda, ahova kell, és ott el tudja látni a beteget. Konkrét panasz nem érkezett, tisztelt képviselő úr, ön sem tudott egyetlenegy konkrét esetet sem mondani. Köszönöm szépen. (Dr. Apáti István: Legközelebb majd hozok!  Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   5-8   9-12   13-16      Ülésnap adatai