Készült: 2024.05.08.10:29:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

61. ülésnap (2023.04.17.),  133-140. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:20


Felszólalások:   133   133-140   141-148      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Brenner Koloman képviselő úr és Lukács László György frakcióvezető úr, a Jobbik képviselői, azonnali kérdést kívánnak feltenni a miniszterelnök úrnak: „Mit gondol erről, Miniszterelnök úr?” címmel. Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a Jobbik frakcióvezetője előzetesen úgy nyilatkozott, hogy személyes válaszadást kér, így miniszterelnök úrnak távolléte miatt a harmadik soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia.

Most a Jobbik-frakció soron következő azonnali kérdése és a kérdés feltevője következik.

(14.20)

Ennek megfelelően Ander Balázs képviselő úr, a Jobbik képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni a belügyminiszter úrnak: „Mit gondol erről, Miniszter úr?” címmel. Tisztelt képviselő úr, a miniszter úr a távolléte miatt válaszadásra Rétvári Bence miniszterhelyettes, államtitkár urat jogosította fel. (Jelzésre:) Köszönöm szépen, hogy jelzi számomra, hogy elfogadja a válaszadó személyét. Ander Balázs képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszterhelyettes Úr! Kérem, engedjenek meg néhány észrevételt a készülődő pedagógus-státustörvénnyel kapcsolatosan, illetve tucatnyi konkrét kérdést. Először is, a Jobbik-Konzervatívok közössége számára egyáltalán nem ördögtől való egy hivatásrendi törvény, feltéve, ha az nem rontja, hanem javítja a pedagóguspálya presztízsét. Aztán a tanári fizetésemelést egy ilyen törvényhez kötni valótlan dolog, hiszen ezt bármikor megtehetnék. Illetve a harmadik: Brüsszelre mutogatni, és onnét várni a pedagógusbérek rendezését, a fizetésemelést, ez nem Klebelsberghez illő dolog, hiszen Klebelsberg  ezeregyedik alkalommal is el fogjuk mondani, most is elmondom  egy trianoni katasztrófát követően nem Párizsban kilincselt, hanem nemzeti erőforrásokat teremtett elő, és abból virágoztatta fel a hazai oktatásügyet.

De akkor nézzük a konkrét kérdéseket! Miniszterhelyettes úr, véleménye szerint hogyan fogja befolyásolni a pedagóguspálya vonzerejét, ha a próbaidő akár duplája is lehet a mostaninak, ha a felmentési idő szabályainak változása miatt a nyugdíjba menők háromhavi illetménytől elesnek, ha a jubileumi jutalom még szűkmarkúbb lesz, ha lemondás esetén még fél évre röghöz köthetnék a dolgozót, ha a rendkívüli felmentés szabályait a tervezet szerint módosítják, azaz szigorítják, ha bármikor többórás ingázásra kényszeríthetik a tanárokat, ha a rendelkezésre állási és a napi munkaidő 25-50 százalékkal nőhet, ha a vasárnapi munkavégzés is elrendelhető lesz, ha a továbbképzési kötelezettséget a 60 éves kollégákra is kiterjesztik, és előírható lesz számukra új diploma megszerzése, ha a nevelőtestület autonómiája annyira lecsökken, hogy már csak a házirend ügyében dönthetnek, ha óraadókból állhat majd egy-egy tantestület fele vagy még nagyobb hányada, ha az érdekérvényesítést és a sztrájkjogot gyakorlatilag teljesen lehetetlenné teszik? Várom valóban érdemi válaszait. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra megadom a szót Rétvári Bence miniszterhelyettes, államtitkár úrnak. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Március 2-án hoztuk nyilvánosságra azt a törvénytervezetet, amelyik még messze nincs a parlament előtt, tehát csak egy nyilvánosságban zajló vita folyik róla. Tettük ezt március elején, utána több héten keresztül a szakszervezetekkel, a köznevelés-stratégiai kerekasztallal, az Országos Köznevelési Tanáccsal, a Pedagógus Karral több körben, több szervezettel egyeztettünk, és egyeztetünk is, hiszen ebben a fázisban vagyunk. Immár másfél hónapja tart az egyeztetés, és majd az egyeztetések eredményeként jön létre ennek a törvényjavaslatnak a végső szövege, amit, ha a kormány úgy dönt, akkor benyújt a parlament elé. Tehát itt egy messze-messze megelőző fázisban vagyunk.

Ez a javaslat valóban két fontos irányt is felölel. Az egyik irány a pedagógusbér-emelés, egy nagyon nagy léptékű pedagógusbér-emelés, olyan léptékű, amilyen korábban nem volt Magyarországon, és mellette pedig a bérezésben, a bérezés elveiben is egy új elv, amelyik nem a végzettség szintje  tehát hogy főiskola vagy egyetem  és az életévek száma, tehát a pályán eltöltött évek száma alapján, hanem teljesítmény alapján  teljesítménybérként nagyobb részt adva a bérből a teljesítményszempontoknak  kíván egy újfajta bértáblát is létrehozni.

Azt hiszem, mindenki számára ez egy ideális időpillanat lenne, hogy amikor mindenkinek nő a fizetése, mert mindenkinek nőni fog radikálisabb mértékben a pedagógusok fizetése, akkor legyen egy új elv is benne, hogy akik többet dolgoznak, nagyobb teljesítményt tesznek le az asztalra, az ő esetükben még nagyobb arányú legyen az emelés, illetőleg azt a mindenki által fontosnak tartott kérdést is tudja orvosolni, hogy a pályakezdőknek is nagyobb mértékben emelkedhessen a fizetése. Hiszen az előző életpálya adottságaiból kiindulva, akik régebb óta dolgoztak, a nyugdíjhoz közelebb álltak, csak nekik lehetett magasabb a fizetésük, most arra törekszünk, hogy a fiatalabbaknak is magasabb legyen, hogy ne morzsolódjanak le, hiszen sokan jelentkeznek továbbra is tanárnak, el is végzik az egyetemet, de utána nem ezt a pályát választják, vagy öt éven belül sokan elhagyják ezt a pályát. Ezért kell radikálisabban emelni az ő fizetésüket.

Az ön által említett kifogások (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) egy jó része egyébként olyan szabály, amit a munka törvénykönyvéből emel át az új törvény, de innen fogom folytatni az egy percemben. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen miniszterhelyettes, államtitkár úr. Egyperces viszonválaszra Ander Balázs képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

ANDER BALÁZS (Jobbik): Államtitkár Úr! A szakszervezetekkel történő egyeztetésről beszélt, a szakszervezetek ezt hiányolják, legalábbis az érdemi részét; a látszategyeztetés nem egyeztetés.

Ami itt, előttünk fekszik, az tulajdonképpen nem más, mint hogy a tanítás mint értelmiségi hivatás lehetetlenné válik, azért, mert cseléddé degradálják a pedagógusokat. Fizetésemelésről beszél, nagyon helyesen, isten adja, hogy ez így történjen, de mellette ott van számos olyan negatívum, ami ezt a fizetésemelést gyakorlatilag mintegy zárójelbe teszi. Jelezni szeretném, hogy jelen állás szerint több mint 4500 fő jelezte, hogy ezt nem fogják aláírni, otthagyják ezt a pályát.

És ha a mostani pedagógushiányhoz ezt a 4500-as létszámot  ami csak a jéghegy csúcsa  hozzátesszük, akkor ki kell mondani, hogy ez egy merénylet a magyar oktatás, a magyar versenyképesség és a magyar jövő ellen ebben a formájában. Államtitkár úr, nem tudom elfogadni a válaszát.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Egyperces viszonválaszra államtitkár urat illeti a szó. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Szerintem, ha a pedagógusok egy önálló törvényt kapnak, amelyben a jogállásukat egy önálló törvény rendezi, és nem be van sűrítve sok más nagyon fontos, de más típusú, közszolgálatot ellátó közalkalmazott közé  orvos, ápoló, gondozó, kulturális dolgozó , hanem egy önálló ágazati törvényük van, az szerintem a megbecsülés egyik része.

A másik része, hogy a teljesítményt akarjuk megbecsülni. Önök ezt elutasítják, én nem tudom, hogy miért. Mert józan ésszel azt elutasítani, hogy aki többet tesz a gyerekekért, az több fizetést kapjon, aki a gyerekekkel 22 órát foglalkozik, az kap egy fizetést, aki 26-ot, az magasabbat. Aki kevesebbet foglalkozik a leszakadó gyerekekkel, kap majd egy fizetést, de aki sokat foglalkozik a leszakadó gyerekekkel, százezer forintokkal többet kereshet. Aki nem viszi versenyre a gyerekeit, kap egyfajta fizetést, de aki elviszi a tehetséges gyerekeket versenyre, százezer forintokkal többet kereshet. Aki elviszi a gyerekeket többféle kirándulásra, vagy interaktívabban mutatja be nekik a tananyagokat, százezer forintokkal többet kereshet.

Ebben önöknek mi a sértő? Ebben önöknek mi az elfogadhatatlan? Szerintem, ha valami a gyerekek érdeke, az az, hogy a jó tanáraikat, akik többet adnak neki, jobban becsüljük meg, és százezrekkel többet keressenek. Ez a törvény erről szól. (Ander Balázs: Ez nem csak erről szól!  Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   133   133-140   141-148      Ülésnap adatai