Készült: 2024.05.09.20:28:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

35. ülésnap (2022.11.02.),  359-362. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:50


Felszólalások:   357-358   359-362   363-365      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LŐCSEI LAJOS (Momentum): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! A mai nap az oktatásról szólt, ezért zárásként egy egri tanár üzenetét szeretném felolvasni.

Egy vidéki város patinás gimnáziumában tanítok biológiát és kémiát már 31 éve. Édesapám és testvérem is tanárok. Édesapám több évtizedig volt járási szakszervezeti titkár, és a Pedagógusok Szakszervezetének országos vezetőségi tagjaként országos szinten is dolgozott. Ő még tudja, ő még emlékszik rá, milyen volt megbecsült pedagógusnak lenni, hiszen számtalan jutalmat, kitüntetést és elismerést kapott a pályája során. A diplomát 1986-ban szereztem meg ugyanazon az egyetemen, ahol a miniszterelnök úr is végzett. Az egyik csoporttársam, barátom akkor az ön baráti körébe tartozott, és legendákat mesélt a nézeteikről, az akkori tetteikről.

(22.10)

Felnéztem önökre, mert tetszettek a forradalmian új vélemények és a bátor kiállásuk az igaz ügyekért. Olyannyira, hogy amikor 1989-ben Nagy Imre újratemetését egyenes adásban közvetítette a televízió, az akkor féléves fiammal az ölemben nem mesét néztünk, hanem áhítattal figyeltem a képernyőn látható eseményeket. Nagyon drukkoltam egy Orbán Viktor nevű fiatalembernek, figyeltem a vele kapcsolatos híreket a médiában, és aztán amikor kellett, természetesen a neve mellé tettem az ikszet kétszer is.

Azóta sajnos sok víz lefolyt a Dunán. Az akkori Orbán Viktor köszönőviszonyban sincs a jelenlegi önmagával. Az akkori bátor kiállású harcos ma már csak azzal törődik, hogyan tömhetné degeszre a saját, a rokonai és a talpnyalói zsebét. A megszavazott, megszavaztatott parlamenti döntések pedig azt mutatják, hogy teljesen érzéketlenné vált a szociálisan hátrányos helyzetűek vagy alacsonyabb jövedelműek problémái, kérései, újabb követelései iránt. Sajnos a pedagógusok is ebbe a csoportba tartoznak.

Kezdetben nagyon szépen hangzott, hogy a mindenkori minimálbérhez viszonyítva fogják számolni a pedagógusok bérét, aztán 2013-ban a korábbi döntést áthúzták egy tollvonással, mi pedig birkamód hagytuk, önök pedig vérszemet kaptak, és a béremelést párosították a munkaterhek jelentős növelésével. Amikor 1986-ban tanítani kezdtem egy szakközépiskolában, csak heti 18 órát kellett megtartanunk, a túlórákat, helyettesítéseket kifizették, a pluszmunkákat jutalmazták. Még csak két éve tanítottam még a Kádár-korszak végén, amikor a „szakma kiváló tanulója” versenyen a csapatom országos VI. helyezést ért el, és máris kitüntetést kaptam. Időközben megszületett a fiam, és a gyes alatt más városba költöztünk, ahol a helyi főiskolán kaptam óraadói állást.

Mivel összesítésben ez a 37. tanévem, nagyon sok tapasztalatot szereztem az oktatás minden területén. Tanítottam nyolc, hat és négy évfolyamos gimnáziumi osztályokat, biológiatagozatosokat, emelt szintű fakultációs csoportokat, főiskolai hallgatókat, szakközépiskolásokat és szakmunkásokat is, összesen hat osztályban voltam osztályfőnök, ezek alapján elmondhatom, hogy rendkívül sok tapasztalatom van az oktatás különböző területein. Van összehasonlítási alapom a korábbi évek oktatása és a jelenlegi oktatási rendszer között.

Mi az, amit én magam és a kollégáim sérelmezünk?

1. Az igazi elismerés, jutalmazás hiánya. 2013 előtt volt minőségi bérpótlék, amit differenciált az iskolavezetés a versenyeredmények és a pluszmunkák alapján; azóta nincs.

2. A helyettesítés nem számít túlórának, és nem fizetik ki. A pedagógusok munkaterhe két részből tevődik össze. A kötelező letanítandó óraszám 22-26, iskolánként változik, nem egységes. Én 24 órában tanítok, van, aki csak 22-ben, de a bér azonos kategória és korosztály esetén megegyezik. Ez is feszültséget kelt a kollégák között. A másik rész a 26 óra feletti rész 32 óráig, amit köteles vagyok bent tölteni az iskolában. Ilyenkor korrepetálok, versenyre készítek, dolgozatot javítok, kísérletet rakok össze, szemléltető anyagot gyártok, és persze ennek a keretein belül helyettesítek.

3. A bérezés nem veszi figyelembe, hogy hány diákot tanít az ember. Van olyan európai uniós ország, ahol ezt figyelembe veszik a fizetésben. Nekem jelenleg 278 tanítványom van kilenc tanulócsoportban. Az idegennyelv-tanárok, akik csak fél csoportokkal és heti négy-öt órában tanítanak, csak 70-80 gyerekkel foglalkoznak. Nem mindegy, hogy havonta 80 dolgozatot javítok, vagy 278-at, nem mindegy, hogy félévkor és év végén 80 vagy 278 gyereket zárok le, sem időben, sem munkában.

4. Nem mindegy, hány szakot tanít az ember. Sokkal többféle munka van azzal, ha az ember nem csak egyetlen szakot tanít. (Az elnök csenget.)

ELNÖK: Köszönjük szépen.

LŐCSEI LAJOS (Momentum): Köszönöm szépen. (Lőcsei Lajos Fekete-Győr Andrásnak, miközben átadja neki a kezében lévő papírlapokat: Ötös, mivel a…)

ELNÖK: Köszönjük szépen, képviselő úr, az öt perc letelt. Tisztelt Országgyűlés! „Tanári helyzetértékelés 10 pontban” címmel napirend utáni felszólalásra jelentkezett Fekete-Győr András, a Momentum képviselője. Öné a szó.




Felszólalások:   357-358   359-362   363-365      Ülésnap adatai