Készült: 2024.05.19.19:34:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

10. ülésnap, 57. felszólalás
Felszólaló Szabó Szabolcs (Momentum)
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 2:55

Felszólalások:  <<  57  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ SZABOLCS (Momentum): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Ön is ott volt a miniszter úr meghallgatásán, ahol a pedagógusbérekről a következőt mondta a miniszter úr, idézném, csak a többiek kedvéért: „Megnéztem én is a fizikára és kémiára jelentkezők számát a felsőoktatásban, az egyik 22, a másik 25”  mármint fő. Ez tehát az utánpótlást nem fogja biztosítani. „Ahhoz, hogy ez növekedjen, nem csak a fizetés a megoldás. Ahhoz, hogy növekedjen, társadalmi presztízs kell. Az is kell hozzá,”  mármint a béremelés  „de a társadalmi presztízs megalkotásában mi csak támogatást tudunk adni, azt a tanári karoknak, a tanároknak jelentős részben maguknak kell elérni.”

Akkor nem volt mód a miniszter úr megjegyzésére reagálni, ezért gondoltam, egy interpelláció keretében beszéljük meg, hogy ez nem egészen így van. A presztízs a folyamat vége, a folyamat eleje pedig a béremelés. S azt is elmondom, hogy miért. Azért, mert egyre kevesebben jelentkeznek pedagógusszakokra. Aki elvégzi, azok közül egyre kevesebben állnak munkába pedagógusként. Nagyon sokan 30-40 éves korukban otthagyják a pedagógushivatást, és egyre többen nyugdíjba is mennek. Ebből adódik a pedagógushiány, és ezért van az, hogy nagyon sok feladatellátási helyen ma már kémia- vagy fizikaszakos tanár ott alkalmazva nincs. Jó esetben utazópedagógus helyettesíti őket, rosszabb esetben egy másik természettudományos szakos pedagóguskolléga helyettesíti őket, még rosszabb esetben egy teljesen más szakos pedagóguskolléga. Pedagógiai szempontból egyik sem jó, sőt rossz megoldás. Ezen kell változtatni.

Az a helyzet, hogy rövid távon csak egy dolog segíthet ezen, a béremelés. Ez egy peremfeltétel, mert ha bért emelünk, akkor legalább a már végzetteket vissza tudjuk hozni a rendszerbe, vagy a frissen végzetteket be tudjuk emelni a rendszerbe. Ha 50 százalékos béremelést adunk, egyébként akkor is csak a nemzetgazdasági diplomás-átlagbér közelébe és nem fölé emelnénk a béreket. Középtávon az még lehet segítség, ha úgy ösztönözzük a pedagógusokat, hogy legalább a meglévő szakjához hasonló közeli szakot még elvégezzen, például egy biológiatanárt értelemszerűen egyszerűbb kémiatanárrá átképezni, mint nulláról indítani egy fiatal képzését. És hosszú távon segíthet majd az, hogy ha megvan a megfelelő bér, hogy kialakítunk egy olyan környezetet, ami a kreatív pedagógiai munkára ösztönzi a pedagógusokat, a szakmai autonómiájukat visszaadja, pedagógiai asszisztensekkel, szakemberekkel, módszertani támogatással segítjük őket. Tehát jól érzékelhető, hogy az a presztízs, amiről a miniszter úr beszélt, a folyamat vége; az eleje egyértelműen a béremelés.

Ez alapján kérdezném, hogy mikor és mennyivel tervezik végre emelni a pedagógusok bérét. Várom a választ. Köszönöm szépen. (Taps a Momentum soraiban.)

Felszólalások:  <<  57  >>    Ülésnap adatai