Készült: 2024.05.08.15:40:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

51. ülésnap (2023.03.07.),  2-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:40


Felszólalások:   1   2-4   5-10      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Egy olyan vitát szeretnék folytatni, amit múlt héten a miniszterelnök úrral kezdtünk el; amikor számonkértem rajta, hogy akkumulátorgyarmattá akarja tenni Magyarországot, akkor a miniszterelnök úr azt mondta, hogy én, illetve mi az LMP részéről, a zöldek a külföldi tőke ellen vagyunk.

Hogyan is néz ki ez a helyzet, hogyan vagyunk mi a külföldi tőkével? Mindenképpen a külföldi tőke ellen vagyunk, ha ezek a külfölditőke-beruházások, az autógyárak és az akkumulátorgyárak idehozatala azt jelenti, hogy az érdekükben leépítik a természetvédelmi, környezetvédelmi intézményrendszert, ha minden akadályt elhárítanak az útjukból, hogy szabadon ki tudják használni, ki tudják zsákmányolni Magyarország természeti, környezeti erőforrásait. Az akkumulátorgyárak esetében a vízről, a vízkincsről és az energiáról beszélünk. Az energiaválság és a klímaválság időszakában, ha valamiből kevés van, és ha valamit óvni, védeni kell, az pont a vizünk, a földünk, a termőföldünk és az energiánk.

Mindenképpen a külföldi tőke ellen vagyunk, ha a külföldi tőke idehozatala azt jelenti, hogy kizsákmányolják a természet mellett a magyar munkavállalókat is. Meg kell nézni, hogy ezekben a gyárakban, összeszerelő üzemekben mennyit keresnek a magyar munkavállalók. Ezek a bérek a hasonló külföldi üzemekben dolgozó munkavállalók keresetétől messze elmaradnak. Mindenképpen a külföldi tőke ellen vagyunk, ha az idehozatala, az idecsábítása rendkívül drága. Látjuk, hogy adóparadicsomi állapotokat alakítottak ki annak érdekében, hogy idehozzák, és itt tartsák ezeket a gyárakat, és látjuk azokat a kormányzati támogatásokat is különböző kedvezmények formájában, különböző közvetett vagy közvetlen támogatások formájában, amelyek ezekhez a külföldi tulajdonú cégekhez jönnek be. Gyakorlatilag ezekkel a támogatásokkal segítik az ő beruházásuk megtérülését és segítik a profitrealizálásukat. Érdekes módon a sarki fűszeresnek, az én fodrászomnak, bármilyen magyar kis- és közepes vállalkozónak nem segítik a beruházásait, a profittermelésüket, legalábbis ilyen mértékben.

Erre a politikára, hogy Magyarországot akkumulátorgyarmattá teszik, úgy néz ki, büszkék is, büszkén hirdetik. Erről beszél Parragh László többek között, aki szerint a versenyképességet az olcsó munkaerő biztosítja. Parragh László szavaira mindenkor odafigyel az Orbán-kormány, tisztelt miniszter urak, államtitkárok, államtitkár asszonyok, hiszen ez is a versenyképességünket jelenti a Fidesz-féle felfogásban, hogy minél alacsonyabb (sic!) a magyar munkaerő, annál jobb, mert annál többet tudnak profitálni ezek a külföldi nagytőkések. Erről beszél Szijjártó Péter, amikor azt mondja, hogy sokkal fontosabb az autógyárak idehozatala, működése, mint a klímavédelmi célok, tehát klímaváltozás ide, klímaváltozás oda, a lényeg az, hogy autógyárak és akkumulátorgyárak működjenek Magyarországon. Erről beszélt Nagy Márton minisztertársuk is, amikor azt mondta, hogy minden adófizetői forintot arra a célra kell szánni, hogy ezeket a vállalkozásokat idecsábítsák.

Ha megnézzük a tavalyi év adatait, a következőket találjuk. Csak 2022-ben 2600 milliárd forintnyi támogatást adtak ezeknek a külföldi multinacionális cégeknek, és ezeknek a támogatásoknak a 75 százalékát az akkumulátorgyártási kapacitások tették ki. Most az összberuházás mértékéről beszéltem egyébként. Látszik az is, hogy 2016-tól 2022-ig összesen 44 akkumulátorgyár-projekt támogatásáról született döntés. Még egyszer: ez a támogatás azt jelenti, hogy e gyárak beruházásának megtérülését segíti a kormány ilyen óriási mértékben. A 44 akkumulátorgyár-projekt, azt gondolom, egyértelműen bizonyítja, hogy akkumulátorgyarmattá akarják tenni ezt az országot.

Mi, zöldek ez ellen a politika ellen lépünk fel, és az ilyen jellegű külföldi tőke idehozatala és külföldi tőke támogatása ellen lépünk fel, hiszen kizsákmányolja a természetünket, kizsákmányolja a munkaerőnket, mivel külföldi, elviszi innen a profitot, és gyakorlatilag a szennyezést, a környezetkárosítást hagyja itt. Népszavazási kezdeményezéssel, tüntetésekkel és minden egyéb jogi eszközzel tiltakozunk ez ellen. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A képviselő úr elhangzott napirend előtti felszólalására a választ Menczer Tamás államtitkár úrtól fogjuk hallani. Parancsoljon!

MENCZER TAMÁS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Az akkumulátorgyártás és az elektromosautó-ipar viszonylag új dolog, nem annyira nagyon, de mégiscsak, így természetesen érthető, ha az emberek idegenkedve fogadják, vannak olyanok, akik tartanak tőle, akár azt lehet mondani, félnek tőle. Ez természetesen érthető, egy új dolog esetében ezt meg kell érteni, erre figyelemmel kell lenni, ezért megértjük és figyelemmel is vagyunk.

Éppen ezért mondjuk, hogy a legfontosabb az, hogy világos és egyértelmű válaszokat adjunk ilyen fontos kérdésben a magyar emberek számára. A legfontosabb világos és egyértelmű válasz és a legfontosabb állításom az, hogy Magyarországon egy beruházás sem valósulhat meg, nemcsak akkumulátorgyár, hanem semelyik másik beruházás sem valósulhat meg, ha nem tartja be a legszigorúbb biztonsági és környezetvédelmi előírásokat. Megfordítva a dolgot: Magyarországon csak akkor valósulhat meg beruházás, ha a beruházó betartja a legfontosabb környezetvédelmi és biztonsági előírásokat, ezt a magyar kormány elvárja, a hivatalok pedig, amelyek az engedélyeket kiadják, ezt betartják és betartatják.

(9.10)

Ugyanakkor azt nem tartom helyesnek, tisztelt képviselő úr, hogy vannak olyan politikai csoportok, szélsőséges csoportok, magukat zöldnek, sötétzöldnek és mindenfajtának nevező csoportok, amelyek hangulatot keltenek, indulatokat gerjesztenek, és álhíreket terjesztenek.

De mielőtt az akkumulátorgyártás nemzetközi helyzetéről adnék beszámolót, néhány mondatot azért engedjen meg, hogy beszéljünk az ön pártjáról, az LMP-ről! Ugyanis volt tavaly egy választás, ezen a választáson a magyar emberek nagy többséggel és rekordtámogatással szavaztak bizalmat az Orbán-kormánynak, és nem kértek a magyar baloldalból. Ezt követően az ön pártelnöke, frakcióvezetője, Ungár Péter azt mondta, hogy az LMP kiszáll a Gyurcsány-kórusból, most már valóban a magyar emberek érdekeit fogják képviselni és a magyar emberekért fognak dolgozni, meghallották azt, amit a magyar emberek mondtak. Szerintem ez egyébként egy tiszteletre méltó döntés és tiszteletre méltó intellektuális munka, amit jól láthatóan az ön frakcióvezetője elvégzett. Sajnálattal látom, hogy rövid ideig, ugyanis önök most pontosan ugyanott vannak, ahol a Gyurcsány-kórus többi tagja, és szeretném arról felvilágosítani, ha nem lenne világos, hogy pontosan ugyanazt mondják, amit a Gyurcsány Ferenc által vezetett kórus.

És még talán annyit ide, hogy ez az, amit a korábbi válságok során is mindig tett a baloldal, nevezetesen és konkrétan: szembemennek a magyar érdekkel. Ugyanez volt a migrációnál, amikor a biztonság ellen szólaltak fel, a koronavírusnál, amikor a vakcinák ellen, a háborúnál, amikor a béke ellen, és a szankcióknál, amikor a szankciók mellett szólalnak fel. Most ugyanez van az akkumulátorgyáraknál is, és lehet, hogy ez ebben a pillanatban még nem mindenkinek világos, de nagyon rövid időn belül ez ki fog derülni.

Na most, az akkumulátorgyárakról néhány mondat, tisztelt képviselő úr. Az egész világ akkumulátorgyárakat épít, szeretném felvilágosítani. Például az önök által sokat támadott kínai CATL cég, amely Debrecenben hozza létre a gyárát, Németországban épített már egy gyárat, és ott, mint azt bizonyára tudja, zöld- és szocialista koalíció van. A zöld- és szocialista miniszterek, a gazdasági miniszter, a környezetvédelmi miniszter mind annak örült és tapsolt, hogy gyors volt az engedélyezési folyamat, hogy ez az elmúlt évtizedek egyik legfontosabb ipari beruházása, és akkumulátorvölgyet hoznak létre Türingiában.

De mondok mást: ugyanez a cég, a CATL kínai vállalat Amerikában is akkumulátorgyárat épít a Forddal együttműködve, 3,5 milliárd dollár értékben. Mondok mást: Németországban 14 ilyen gyár valósul meg, Amerikában 40-et terveznek a már működők mellett. Mondok önnek mást, tisztelt képviselő úr: Franciaországban a Renault egy kínai-japán gyárral hoz létre és épít akkumulátorgyárat. Mondok mást, a szlovák autóipari szövetség elnöke így fogalmazott: „Végzetes lenne, ha az ország”  mármint hogy Szlovákia  „elszalasztaná a lehetőséget, hogy saját akkumulátorgyárral rendelkezzen.” Frans Timmermans, az ön elvbarátja, a magyar kormánnyal nem különösebben baráti viszonyt ápoló európai bizottsági alelnök azt mondta, hogy Európában masszívan akkumulátorokat kell gyártanunk.

De mondok mást, hogy jöjjünk haza az utolsó fél percben: az én egykori ellenfelem, Szél Bernadett egykori képviselő asszony azt mondta: „Az elektromos autók, a megújuló energia, a zöldfordulat, az okoseszközök és az okosvárosok korszakának nyerteseivé kell tenni a magyar embereket, az elektromos autók nyerteseivé.” Schmuck Erzsébet azt mondta: „Az elektromos autózás megállíthatatlanul terjed, és a várakozások szerint nagymértékben nőni fog az elektromos autók száma. Ehhez képest mi mit teszünk? Bezárjuk magunkat a múlt struktúrájába.” Ungár Péter pedig azt mondta, hogy a valódi rezsicsökkentés az lenne, ha több pénzt költene az állam az elektromobilitás növelésére.

Mi történt, tisztelt képviselő úr? Megjöttek a dollárok, pittyent a telefon, vagy miért léptek el a magyar érdekek mellől? Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   1   2-4   5-10      Ülésnap adatai