Készült: 2024.05.09.03:21:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

30. ülésnap (2022.10.10.),  23-26. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:37


Felszólalások:   19-22   23-26   27-30      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen miniszterhelyettes úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Napirend előtti felszólalásra jelentkezett Hiller István képviselő úr, MSZP-képviselőcsoport: „Az oktatásról és a jövőről” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

DR. HILLER ISTVÁN (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Képviselő Asszonyok és Képviselő Urak! Tisztelt Államtitkár Asszonyok és Államtitkár Urak! A magyar közoktatás helyzetéről és jövőjéről akarok beszélni. Megpróbálom a lehetetlent, és önnel, tisztelt államtitkár úr, párbeszédet akarok folytatni.

Fegyelmezési kérdés lett a magyar közoktatás legaktuálisabb ügye. Az életpályamodellből ez lett, egy engedetlenségi ügy. Arról beszélnek, arról írnak, hogy fegyelmi kérdések azok, amelyek a mai magyar közoktatást valójában jellemzik. Engedetlenség miatt önök büntetnek.

Azt szeretném elmondani, hogy engedetlenség miatt mégiscsak érdemes bűnhődniük, az első engedetlenséget ugyanis önök, a kormány és a kormány megvalósított politikája követte el. Önök megfogadták egy bő évtizeddel ezelőtt, hogy egy olyan életpályamodellt vezetnek be, amely az egyik oldalról több munkát követelt a tanároktól, a másik oldalról rendszerjelleggel több pénzt ígért. Ezért a mindenkori minimálbért betették viszonyítási alapként, ezt megfogadták, megegyeztek, itt, a parlamentben az ön elődje, államtitkár asszony kihirdette, majd másfél év után önök engedetlenek voltak. Megszegték az ígéretüket. Engedetlenek voltak, mert saját, nem kikényszerített ígéretüket, nem valamiféle követelés eredményeként, hanem saját maguk által vállalt ígéretüket, másfél éves tényszerű politikájukat megszegték.

Amikor engedetlenségről beszélek, ugyanakkor csak akkor lehet normális párbeszéd, hogyha elmondjuk, hogy vane ebből kiút. Van. Van! Az a szakmai cél azonban, amit önök felállítottak, nem lesz jó, államtitkár úr. Önök azt mondták, hogy 2027-re fokozatosan a diplomás-minimálbér, illetve a diplomásátlagbér 80 százalékára fogják emelni a pedagógusok bérét, csak szerintem szakmailag ez téves dolog. Ne ezt csinálják!

Ugyanúgy fognak járni, mint korábban, amikor rossz célkitűzést tettek maguk elé, egyébként sok pénzt tettek bele, aztán nem lett belőle semmi. Az lett belőle, hogy egy évtized után fegyelmi kérdés lett. Egyébként a szakszervezetek követelései, államtitkár úr, kimondottan visszafogottak. Nemhogy túlzóak, hanem visszafogottak és méltányosak. Ugyanis az a helyzet, hogy ha önök betartják a saját 2013-ban megtett ígéretüket, akkor a pedagógusok bére nem a tanári szakszervezetek által követelt 45 százalékkal lenne magasabb, hanem 97 százalékkal. A szakszervezetek nem is azt a 97 százalékot követelik, amit önök megígértek, hanem ennél méltányosabbat, majdhogynem a felét.

(12.00)

Ha önök betartották volna az ígéretüket vagy most pótolni kívánnák azt, az 800 milliárd forintba kerülne. Amit követelnek a tanári szakszervezetek, az 350 milliárd forint. Azt javaslom, hogy egyezzenek meg. Addig adják oda ezt a pénzt, amíg ez valóban még elégséges követelés.

Sajnálattal kell közölnöm ugyanakkor, hogy csak a pedagógusbérek emelésével nem fog megoldódni a közoktatás teljes problémája. A pedagógusbérek emelése nélkülözhetetlen a színvonal megtartásához, de nem elégséges.

Ön felelevenítette a múltat; hát, állok elébe. Az a helyzet, államtitkár úr, hogy amikor átadtuk a kormányzást, a magyar közoktatás minden tekintetben jobb állapotban volt, mint 12 évvel később. (Rétvári Bence: Merész!) Jobb állapotban volt, ezenkívül tudtunk  már hogy a szereplők  egymással beszélni. Önök fölmondták a párbeszéd csatornáit. Megszüntették azokat a formákat, amelyeket korábban az önök első kormánya is alkalmazott, és amelyek nélkül nem lehet megállapodni. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Állítsák ezt helyre! Hozzák vissza! Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP és a DK padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Rétvári Bence miniszterhelyettes úr válaszol. Öné a szó.

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm szépen a nyugodt tónusát, amit megütött, tisztelt képviselő úr, ettől függetlenül nem fogok egyetérteni a java részével annak, amit ön mondott, de a felszólalásai hangütését azért mégiscsak köszönöm.

Azt mondta, hogy 2010-ben milyen jó volt, mert volt párbeszéd. Azért, képviselő úr, kisebbségben kormányoztak, a saját koalíciós partnerükkel nem volt párbeszéd, nemhogy az ágazati szervezetekkel. Tehát azért ne fessük le úgy ezt az időszakot, mint amikor mindenki mindenkivel egyetértett, és szép párbeszéd volt! Amikor Gyurcsány Ferenc azzal indokolta, hogy miért kell a pedagógusok bérét csökkenteni: mert ez észszerű. Mert a Valutaalapnak volt két kérése, és ez észszerű. Ezt mondta Gyurcsány Ferenc. Egyrészt, hogy csak annyi kiadást vállaljon az ország, amelyre pesszimista forgatókönyv szerint is van fedezete, mondja a másikat, és a 13. havi pedagógusbér megszüntetése, a pedagógusbér csökkentése az IMF-fel megkötendő megállapodás miatt szükséges, és azt mondja, hogy észszerű volt, amit az IMF kért Magyarországtól. Ez nem a pedagógusokkal való párbeszédet jelenti, hanem az IMF-fel. Ami az IMF követelése, arra az akkori kormány azt mondta, hogy észszerű, és utána azt megvalósította.

Ön arról beszélt, meg az volt a címe is a felszólalásának, hogy a jövő, az oktatás jövője. Ezzel egyetértünk. Azért is ivódhatott bele önökbe nagyon, mert amikor önök ellen tüntettek, akkor ez volt a transzparenseken, amikor a pedagógusok önök ellen tüntettek: „Ne a jövőn spóroljatok!” „Vesszenek az óvoda- és iskolabezárók!”  ezeket tették föl a tábláikra, és ezeket skandálták akkor, amikor önök voltak kormányon, és önök ellen tüntettek. Amikor, ma már itt elmondtuk, hogy mi történt: amikor 15 ezer tanárt elbocsátottak, amikor 381 helyen bezárták az iskolákat, amikor csökkentették a pedagógusbért, amikor privatizálták a Nemzeti Tankönyvkiadót, fizetőssé tették a pedagógusképzést, bizony, ezt mondták önöknek, hogy ne a jövőn spóroljatok!

Mikor volt biztosabb alapokon a magyar köznevelés, közoktatás? Nagyon fontos változás történt 2010 után. 2010 előtt az önkormányzatok voltak a fenntartói az iskoláknak, 2010 óta pedig az állam a fenntartója a tankerületeken keresztül az iskoláknak. Nincs már KLIK, Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, hanem tankerületek vannak, és a tankerületek tartják fönn az iskolákat. A korábbiakban alulfinanszírozottak voltak az iskolák. Ezért lehetett 1200 milliárd forintnyi hiánya, hitele, kintlévősége, adóssága az önkormányzatoknak, mert kevesebb pénzt kaptak, mint amiből az iskolákat és mellette a kórházakat és a szociális intézményeket működtetni lehetett, alulfinanszírozottá tették ezeket. És ezért óriási különbségek voltak iskola és iskola között.

Ma már utaltam rá, hogy mennyivel kisebb most a társadalmi háttér szerepe az oktatási eredményekben, mint korábban; többek között azért is, mert nyilván ha több hátrányosabb helyzetű család lakott egy településen, az egész település is hátrányosabb helyzetű volt, és az iskola is hátrányosabb helyzetű lett, és újragenerálta ezt. Most sokkal kisebb arányban generálja újra, mert az állam mindenhol ugyanúgy finanszírozza az intézményeket, ezért egységesebb és biztosabb lábakon áll, és könnyebb lesz megtalálni a jövő tudósait, a jövő Nobel-díjasait és mindenki mást, mert ha egy kistelepülésre születik egy gyermek…  bár most is ismerünk neves tudósokat, akik kistelepülési iskolában kezdték a tanulmányaikat, de ők is most már egy biztosabb intézményben tudnak tevékenykedni. Úgyhogy ezért szerintem biztosabb lábakon állunk, mint 2010-ben, mert akkor 3200-féle finanszírozási modellje volt egy-egy iskolának.

Tisztelt Képviselő Úr! Ma is mindenki számára  ezt láthatták a múlt héten is  a békés demonstrációnak a lehetősége, a törvényes sztrájknak a lehetősége adott. Ezért senkit soha semmilyen hátrány nem ért. Ön sem tud olyan esetet mondani, amikor valaki sztrájkolt volna a törvények betartásával vagy demonstrált volna békésen, és emiatt bármilyen hátrány érte volt 2010 óta. Nem csak a múlt héten, 2010 óta. Én ellentétes példát tudok mondani ’10 előttről, akár a saját példámat is. Sokan voltunk ott szerintem 2006-ban, akik megtapasztaltuk, hogy önök hogyan képzelik az akkori hatalmuk fenntartását erőszakkal. Erre, hála istennek, 2010 óta nem lehet példát mondani. Sajnos a korábbi időkből lehetett.

Ami a béreket illeti, teljes mértékben egyetértek azzal, hogy tovább kell emelni. Ön is tudja, hogy januártól emelkedni fog, és azon kellene dolgoznunk mindahányunknak, hogy a következő hónapokban minél több emelésnek a fedezete teremtődjön meg, minél hamarabb véget érjenek a szankciók, minél hamarabb hozzájussunk a saját forrásainkhoz a saját céljainkra.

Az elmúlt években azért sok minden történt. Ha egy pályakezdő, egyetemi végzettségű pedagógus fizetését nézi, az 141 százalékkal magasabb. Ha egy húsz éve dolgozó, egyetemi végzettségű tanárt néz, aki a pedagógus II. fokozatba továbblépett, neki 132 százalékkal magasabb a jövedelme. Ha egy pályakezdő, főiskolai végzettségű tanárt néz, neki 156 százalékkal, és ha egy húsz éve dolgozó, pedagógus II. fokozatba előlépett, főiskolai végzettségű pedagógust néz, neki 142 százalékkal lett magasabb a jövedelme. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Ezt kell továbbemelnünk, de az előző években azért, hála istennek, ezért sok mindent már megtettünk. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   19-22   23-26   27-30      Ülésnap adatai