Készült: 2024.05.08.08:26:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

69. ülésnap (2023.05.30.),  5-8. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:50


Felszólalások:   2-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Napirend előtti felszólalásra jelentkezett Tordai Bence képviselő úr, Párbeszéd-képviselőcsoport: „Aktuális ügyekről” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

TORDAI BENCE (Párbeszéd): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Kedves Polgártársak! Nemcsak azért fogok ma napirend előtt a végrehajtási maffia áldozatairól, a fideszes végrehajtói maffiáról beszélni, mert ma délután ötkor a Fővárosi Törvényszék előtt tüntetést tartunk a végrehajtási maffia áldozataiért az igazságszolgáltatás érdekében, hanem azért is, mert ez az egyik leordítóbb igazságtalanság abban a rezsimben, amit Orbán Viktor bűntársaival felépített az elmúlt bő 13 évben. Hiszen itt arról van szó, hogy politikai és személyes profitérdekektől vezérelve a legnagyobb bajban lévőkön nyerészkednek ennek a maffiának az áldozatai (sic!): a bajba jutott adósok tönkretétele árán húznak hatalmas profitokat, és építik ki a politikai hálózatukat a fideszesek.

Hiszen miről szól a végrehajtói maffia? Kiszervezték ezeknek a meglehetősen embertelen eljárásoknak a végrehajtását olyan magáncégekhez, amelyeknek a vezetőit, a kedvezményezettjeit, a végrehajtókat pedig politikai alapon válogatják ki. Most már bírósági tanúvallomások vannak az Igazságügyi Minisztérium korábbi vagy jelenlegi dolgozóitól, hogy fideszes politikusok azok, akik intézik a végrehajtói kinevezéseket. Pontosan tudjuk, hogy Schadl György nemcsak Völnerrel volt kapcsolatban, hanem Rogán Antal embere, és jó miniszter asszonyhoz is bejárása volt  itt Varga Juditot kell érteni alatta. Teljesen nyilvánvaló, hogy ez a politika zsákmányává vált, ahogy a 2010-es évek elején a trafikmaffia, most a végrehajtói maffia ügyei láttak napvilágot, és ugyanúgy a fideszes képviselők a saját hűbérbirtokuknak tartják a választókerületüket, és az ottani zsíros falatokat kiosztják a haverjaiknak, nemcsak a trafikokat, hanem a végrehajtói pozíciókat, és ki tudja, hogy még mi minden mást is.

Ennek az az eredménye, hogy olyan szabályozást hoznak a másik oldalon, ami a legkevésbé sem az adósok, de még csak nem is a végrehajtást kérők érdekeit szolgálja, hanem kizárólag a végrehajtók érdekeit szolgálja ki a fideszes törvény, és ez az, aminek a megváltoztatásáért küzdenünk kell, ez az, ami az adósok és akár a végrehajtást kérők, de az egész magyar jogállamiság szempontjából is egy égető probléma, egy olyan seb a magyar jogállamiság testén, amely már üszkösödni kezd lassan. Sorsok tíz- és százezreit tették tönkre a szabálytalan vagy éppen a hatályos szabályozást kihasználó végrehajtók és végrehajtások az elmúlt években, miközben gennyesre keresték magukat. A tíz legnagyobb végrehajtó cég négymilliárdos profitot zsebel be éves szinten, és nyilván ez az, amin megosztozik aztán a fideszes gazdáival.

A végrehajtási törvény ezer sebből vérzik, a Párbeszéd-Zöldek ezért adott be ezzel kapcsolatban még tavaly ősszel egy alkotmánybírósági beadványt, amelyben annak egyes részeit támadtuk. Ezért próbál Jámbor András és Berki Sándor eseti bizottságot felállíttatni, hogy kivizsgáljuk azokat az ügyeket, amelyek az eddigiekben történtek az adósok rovására, amelyek emberi életekbe és emberi sorsokba kerültek ezerszámra. Ezért tüntetünk ma este a Fővárosi Törvényszék előtt, a Markó utcában, mert nem akarjuk annyiban hagyni, hogy az áldozatok egyszerűen mindenféle védelem nélkül maradnak, és tönkreteszik politikai segédlettel a sorsukat.

Nem néhány emberről van szó, 900 ezer végrehajtási ügy van jelenleg is folyamatban, a családtagokkal együtt több millió érintettje van annak, hogy önök milyen embertelen, milyen átláthatatlan és mennyire a jogállamisággal és az alapvető tisztességgel szembemenő törvényhozási és végrehajtási gyakorlatot alakítottak ki.

A Párbeszéd-Zöldek az egyik legordítóbb társadalmi igazságtalanság orvoslására tesz kísérletet, amikor az eddigi felháborító esetek kivizsgálására tett kísérletek után most azt próbáljuk megmutatni, hogy milyen lenne egy tisztességes, átlátható, emberséges végrehajtási törvény; hogyan kellene ezt a fideszes, luxusprofitot bezsebelő maffiát felszámolni; hogyan kellene állami kézbe visszavenni a végrehajtások rendszerét; hogyan kellene egy, az adósok által is kereshető, követhető, átlátható elektronikus rendszert felépíteni; hogyan kellene kárpótolni mindazokat, akiket az elmúlt években tönkretettek.

Tudjuk, hogy ebben önökre nem igazán számíthatunk, viszont számíthatunk az áldozatokra, a szolidáris magyar emberekre, mindenkire, aki az alapvető emberi jóérzés által vezéreltetve nyilvánít véleményt ebben az ügyben; őket várjuk este ötkor a Fővárosi Törvényszék előtt. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki sorokból.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Répássy Róbert államtitkár úr kíván válaszolni az elhangzottakra. Öné a szó, államtitkár úr.

DR. RÉPÁSSY RÓBERT igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Ha jól értem, akkor önök a bíróság ellen kívánnak tüntetni. (Tordai Bence: Előtt!) Ezt helytelennek tartom (Tordai Bence: Előtt!), az Igazságügyi Minisztérium képviselőjeként elítélem, hogy önök a bíróság ellen akarnak tüntetni, bírói ítéletek ellen akarnak tüntetni.

A Fővárosi Törvényszék nyilván a rá vonatkozó törvényes eljárások szerint hozta meg az ítéleteit. A Fővárosi Törvényszék és minden bíróság ítélete ellen van helye jogorvoslatnak. És ha már ön is ezzel vezette be a felszólalását, akkor tegyük világossá, hogy a bírósági végrehajtás magántartozások végrehajtásáról szól, hiszen az állami követeléseket a NAV, az adóhatóság hajtja be, a magántartozások pedig bírósági útra tartoznak. A bírósági végrehajtás alapja egy végrehajtható okirat, mégpedig vagy a bíróság jogerős ítélete, vagy egy közokiratban vállalt kötelezettség, tehát minden esetben, amikor a bírósági végrehajtó eljár, akkor vagy ítélet alapján, vagy közjegyzői okirat alapján jár el. Ezt nagyon fontos tisztázni, hogy egyáltalán mi a kiindulópontja egy bírósági végrehajtásnak. Természetesen a bírósági végrehajtók felelőssége abban áll, hogy ezt az ítéletet vagy ezt a közokiratot, vagy az ebben a közokiratban foglalt tartozást törvényesen hajtsák végre, de nem ők hozták ezeket a döntéseket. Tehát nem a bírósági végrehajtót kell azért hibáztatni, mert valaki tartozik, hanem a bíróság hozta ezeket az ítéleteket, vagy  ahogy mondtam  maga az adós vállalta közokiratban.

(11.20)

Tisztelt Képviselő Úr! Úgy gondolom, politikai felelőtlenség, ha a végrehajtás mint az igazságszolgáltatás része ellen kívánnak szót emelni; felelőtlenség, mert végrehajtás nélkül nincs igazságszolgáltatás. A bírósági végrehajtás lezárja a bírósági eljárást. Szükségszerű a bírósági végrehajtás abban az esetben, ha önként nem teljesítenek az adósok. S mire eljutunk oda, hogy egyáltalán a bírósági végrehajtó kényszert alkalmaz, addig még számos jogorvoslat, végrehajtási kifogás vagy végrehajtási per is van az adós kezében, ezek a lehetőségek rendelkezésére állnak, és ha mindegyik jogorvoslat eredménytelen volt, csak akkor kerül sor bírósági végrehajtásra.

Nagy politikai felelőtlenség azt állítani, hogy ha majd megváltozik a bírósági végrehajtás szervezete, akkor nem kell az adósnak fizetnie. Nagyon kérem, tegyék világossá, hogy az adósságot akkor is meg kell fizetni, ha a NAV fogja behajtani, ha egy önálló bírósági végrehajtó vagy bármilyen végrehajtási szervezet fogja behajtani. A bírósági ítéleten alapuló tartozás, a bírósági ítélet végrehajtása kötelező. Érdekes, hogy más esetben, például amikor az ellenzék sérelmezi egy ítélet végrehajtásának az elmaradását, akkor nem ennyire megengedők a bírósági végrehajtással szemben. Önök maguk is szoktak bírósági végrehajtóhoz fordulni és végrehajtatni ítéleteket, és ez így is van jól, mert  ahogy mondtam  ez szükséges ahhoz, hogy a bírósági végrehajtás megtörténjen.

Ami pedig a bírósági végrehajtás szervezetének a felügyeletét illeti: 2021. október 1-je óta az Országgyűlés döntése értelmében a végrehajtási törvény 230. §-a alapján a végrehajtási szervezet felügyeletét a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága látja el. Ez azt jelenti, hogy a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága látja el magát a végrehajtókkal szembeni fegyelmi ügyekben hozzájuk forduló panaszosok ügyeit, ha nem tartozik bírósági útra ez a kifogás. A végrehajtási szervezet felügyeletét, például a Végrehajtói Kar közgyűlését is a végrehajtási szervezetet felügyelő hatóság látja el. Például a legutolsó tisztújításukon részt vett maga a hatóság elnöke és fel is szólalt, és a hatóság ellenőrzi a végrehajtási szervezet törvényes működését, s magukat a végrehajtói kinevezéseket is ugyanez a hatóság ellenőrzi, és ugyanez a hatóság dönt ezekben a kérdésekben.

2021. október 1-je óta ez a hatályos szabályozás, ezt a kormányon számonkérni enyhén szólva is tudatlanságot jelent. Nem ismeri azokat a törvényeket, amelyeket itt az Országgyűlésben elfogadtunk. Minden egyes állítását visszautasítom! Ahogy elmondtam, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága látja el a végrehajtók felügyeletét. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   2-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai