Készült: 2024.05.30.19:06:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

54. ülésnap (2023.03.28.), 44. felszólalás
Felszólaló Nacsa Lőrinc (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:14


Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NACSA LŐRINC a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az 1975. november 14-én, Genfben kelt, az áruknak TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozására vonatkozó vámegyezményt Magyarország 1978-tól alkalmazza a gyakorlatban. A TIR-egyezménynek Magyarország aktív szerződő fele, a magyar garanciavállaló egyesület által a 2020. évben kibocsátott TIR-igazolványok száma körülbelül 4 ezer darab, amely mennyiséggel Magyarország nemzetközi viszonylatban a középmezőnybe tartozik.

A TIR-egyezmény lehetővé teszi, hogy a vám- és adófelfüggesztés hatálya alatt lévő áruk a legalább egy szakaszon keresztül közúton történő szállításuk közben a vámhatóságok minimális beavatkozása mellett jussanak át az országhatárokon. A TIR-rendszer a nemzetközi árumozgás hagyományosan meglévő akadályainak mérséklésével elősegíti a nemzetközi kereskedelem fejlődését a forgalomban elszenvedett késések fontos csökkentésével, így a TIR-egyezmény az egyik legsikeresebb és leghatékonyabb jogi eszköz a nemzetközi árufuvarozás és az árutovábbítás terén. Ennek Magyarország, a magyar fuvarozók és ezáltal a magyar fogyasztók is haszonélvezői.

A digitális technológia korában  hasonlóan más vám- és tranziteljárásokhoz  a TIR-rendszer tekintetében is felmerül tehát az igény az elektronizálásra. A TIR-egyezmény szerződő felei 2003-ban hozták létre az úgynevezett eTIR projektet, amelynek célja a TIR-igazolvány használatával kapcsolatos tevékenységek digitalizálása, elektronizálása, ami magában foglalja a jelenleg még papíralapú igazolványok elektronikus igazolványokkal való felváltását. A projekt indulását hosszadalmas és széles körű nemzetközi egyeztetések követték, amelynek eredménye az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által kidolgozott TIR-egyezmény módosítása lett. Ennek megfelelően a TIR-egyezmény legutóbbi, hazánkban is kihirdetett módosítása a papíralapú TIR-igazolványok elektronikus dokumentumokkal való felváltása és az elektronikus eljárásokra való áttérés érdekében történt 2021-ben.

A mostani törvényjavaslat a TIR-egyezmény további szükséges módosításait tartalmazza a még szélesebb körű elektronizálás érdekében. Bevezetésre került egy új értelmező rendelkezés is, amely lehetővé teszi, hogy a TIR-egyezmény szerződő felei önkéntes alapon nagyobb mértékű könnyítéseket vezessenek be az egyezmény rendelkezéseinek alkalmazásában. Továbbá a gyakorlati igényeknek megfelelően a lerakó- és felrakóhelyek maximális számának növekedése indokolta a TIR-igazolvány mintapéldányainak módosítását is. A mostani módosítások hozzájárulnak ahhoz, hogy a TIR-rendszerben szélesebb körű elektronizálás valósuljon meg, a rendszer egyszerűbben, a jogalkalmazók számára pedig problémamentesebben működjön, a gazdálkodók pedig továbbra is aktívan alkalmazzák.

Azt gondolom, hogy a Covid-járvány, a pandémia megmutatta azt, hogy milyen fontos az ellátási láncok zavartalansága, hogy mennyire sérülékenyek tudnak lenni az ellátási láncok, ha valami közbejön. Mi azért gondoljuk fontosnak, hogy az új elektronikus, digitális megoldásokat is használjuk, használjuk a fuvarozók, használjuk a gazdaság és használjuk természetesen a fogyasztók érdekében, ezért a KDNP-frakció támogatni fogja a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai