Készült: 2024.05.08.22:52:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

61. ülésnap (2023.04.17.),  91-94. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:12


Felszólalások:   87-90   91-94   95-98      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Lukács László György képviselő úr, a Jobbik képviselője, kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „A taxisoknak csak megszületni volt nehéz?” címmel. Lukács László György képviselő urat, frakcióvezető urat illeti a szó. Parancsoljon!

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! A gazdasági válság, az Orbán-infláció, a magas benzinár mindenkit nehéz helyzetbe hozott, a kis- és középvállalkozások bevételei is folyamatosan csökkentek, sokuk hónapról hónapra él. Kivéve a taxisok, ők nemhogy a túlélésre játszanak, mint más vállalkozások, de még kifejezetten nyertesei az elmúlt időszaknak. Ők voltak ugyanis azok, akik a kommunista stílusú üzemanyagár-sapka részbeni eltörlése idején is olcsón tankolhattak. Ők lettek a kivételezettek a katajogviszony pofátlan és villámgyors szűkítésekor, de ők voltak azok, akik az ügyes érdekérvényesítésnek, valójában a zsarolásuknak köszönhetően 50 százalékos díjemelést tudtak kicsikarni a döntéshozóktól.

Az emberek egyre többen teszik fel a kérdést Budapest-szerte: a taxisoknak csak megszületni volt nehéz? És megalapozottan, hiszen a velük szemben tett engedményeknek se szeri, se száma. A lakosság mindeközben verseny híján egyre drágábban tud taxizni, köszönhetően annak, hogy a kormány ügyesen kiszorította a konkurensnek számító, innovatív és modern fuvarmegosztással foglalkozó vállalkozásokat, például az Ubert.

Tisztelt Államtitkár Úr! A Jobbik-Konzervatívok fontosnak tartja a vállalkozások kiemelt segítését, ami számukra alacsony adókat, egyszerű adminisztrációt és a tisztességes boldogulást biztosít. De mindezek mellett abban is elkötelezettek vagyunk, hogy a vállalkozások versenyző módon működjenek, ne lehessen a verseny kizárásával vagy korlátozásával, zsarolással a szolgáltatásokat a végtelenségig drágítani. A jelenlegi taxisszabályozás álláspontunk szerint egyoldalú, a lakosság felé pedig igazságtalan. Egy normális országban egy ilyen szabályozás meg sem születhetett volna.

Mindezekre tekintettel kérdezem tisztelt államtitkár urat: miért kivételez látványosan a jelenlegi fideszes kormány a taxisokkal a lakosok kárára, és mikor lesz már ennek vége? Miért tartja fontosabbnak a taxisok támogatását a jelenlegi fideszes kormány, mint más vállalkozásokét? Tervezike a taxisokra vonatkozó szabályok módosítását? És végső soron: miért és meddig hagyja a jelenlegi fideszes kormány, hogy a taxisok zsarolással emeltessék a díjaikat? Várom érdemi válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)

(13.40)

ELNÖK: Köszönöm szépen, frakcióvezető úr. A választ Nagy Bálint államtitkár úrtól fogjuk hallani. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A leghatározottabban visszautasítom azokat a vádakat, amelyeket ön most itt a kérdésében előadott, ugyanis a kormány semmilyen szinten nem tesz különbséget a magyar kis- és középvállalkozások között azok támogatása tekintetében, sőt mindent megteszünk annak érdekében, hogy a vállalkozások ebben a nehéz világgazdasági helyzetben is tudjanak ne csak működni, de jól működni, legyen szó akár taxis vállalkozásokról vagy akár bármilyen más vállalkozásról.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy eddig 20 olyan intézkedést hozott a kormány, ami a szankciós infláció letörésére, a családok, a vállalkozások, a munkahelyek védelmére szolgál. Kiterjesztettük a kamatstopot a kis- és középvállalkozások hiteleire, több száz milliárd forintos kerettel támogatjuk az energiaintenzív vállalkozásokat, meghirdettük a gyármentő programot, a Széchenyi-Kártya-programot, és még sorolhatnám. Mindezek után az a vád, hogy a kormány különbséget tenne az egyes vállalkozások között, semmiképpen sem igaz.

A személytaxi-szolgáltatás végzésére vonatkozó szabályok tekintetében a legfrissebb szabályozás 2022. október 19-én jelent meg egy kormányrendelet formájában. Ebben a rendeletben többek között megteremtettük a jogszabályi feltételeit annak, hogy a taxiszolgáltatók bekapcsolódhassanak a közlekedési közszolgáltatásba. De a rendelet számos szigorítást is tartalmaz. Szigorítottuk a taxisengedélyek kiadásának a számát, hogy a nem megbízható vállalkozásokat hatékonyan ki lehessen szűrni a piacról, vagy például szigorítottuk a taxisfuvar-szervezők működésének a feltételeit is.

Ami az Ubert illeti: ha az a kérdés, hogy mikor térhet vissza az Uber Magyarországra, azt a választ tudom önnek adni, hogy a kormány részéről bármikor. A kormány soha nem tiltotta ki ezt a szolgáltatást, annyit kért csupán a kormány, hogy azokat a fogyasztóvédelmi, színvonalbeli és elsősorban közlekedésbiztonsági szabályokat, amiket a taxisoktól is megkövetelünk, ők is legyenek kedvesek betartani.

Ismételten megkérem tehát tisztelt képviselő urat, hogy ne próbálja a kormányt téves információk politikai szlogenként történő felhasználásával rossz színben feltüntetni, és kérem, igyekezzen tartózkodni attól, hogy különbséget tesz a magyar vállalkozások között. Köszönöm a megtisztelő figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   87-90   91-94   95-98      Ülésnap adatai