Készült: 2024.05.09.14:55:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

9. ülésnap (2022.06.08.),  2-4. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:57


Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CSÁRDI ANTAL (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az energiaválságra a megoldás az ország energiafüggetlenségének a megteremtése. Ennek fontos eszköze a klímabérlet. Sajnos válságok korát éljük, az energiaválság az egyik legsúlyosabb ezek közül, ami összefonódik a klíma- és ökológiai válsággal is. Igen nagy szűklátókörűség lenne arra építeni, hogy a most az árakat az egekbe repítő energiaválság néhány hét, egy-két hónap vagy akár egy év alatt elmúlik. Aki ezt gondolja, az nem érti, hogy milyen kihívások előtt áll a világ, és milyen kihívások előtt áll Magyarország a következő években, évtizedekben.

Minél inkább függünk a fosszilis energiától, annál inkább kiszolgáltatottak leszünk a következő években, és ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy orosz kőolajról, amerikai palagázról vane szó, mindkettő veszélyes az energiafüggetlenségünkre. A fosszilisenergiahordozó-felhasználásunkat egyébként is csökkentenünk kellene. Az előrejelzések szerint az idei nyár nagyon meleg és aszályos lesz, sokak szerint minden idők legmelegebb és legszárazabb nyarára készülhetünk. Ha nem csökkentjük a kibocsátást, ennél is rosszabbak jönnek.

Egy ilyen válságból azok az országok kerülnek ki győztesen, akik megértik, hogy az milyen mozgásokat indít el, és milyen módon fogja átrendezni a világot és megváltoztatni az ország helyzetét. A kormány válasza erre az, hogy görcsösen próbálja biztosítani a fosszilis energiahordozók zavartalan áramlását. Az LMP válasza ezzel szemben az, hogy az energiafüggetlenséget minél inkább meg kell teremteni, csökkenteni kell a függőséget, és azt gondoljuk, hogy nem megengedhető az sem, hogy az orosz olajtól vagy az amerikai gáztól függjön az ország.

Az LMP ennek megfelelően javasolja, hogy Magyarországon vezessenek be egy klímabérletet. Ez egy országosan mindenki által megvásárolható, minden tömegközlekedési eszközre érvényes, egységesen 5 ezer forintba kerülő bérlet. Ehhez hasonló szabályozást éppen pár napja fogadtak el Németországban. Ez rövid távon segítené azokat, akik a magas benzinárak miatt hátrányt szenvednek, és nehézséget jelent nekik az utazás. Arra kérem a tisztelt kormányképviselőket, hogy ne a 480-as benzinárt hozzák válaszul, mert higgyék el, Magyarországon azt is nehéz kifizetni sokaknak. A közösségi közlekedéssel radikálisan lecsökkenthető az ágazat energiaigénye, károsanyag-kibocsátása, ezért növelni kell a közösségi közlekedést rendszeresen használók számát. A klímabérlet vonzóbbá teszi a közösségi közlekedést, és segítséget jelent azoknak, akiknek nehézséget okoz a magas energiaárak kifizetése a közlekedés szempontjából.

Az LMP a klímabérletet először egy három hónapos átmeneti időszakra javasolja bevezetni. Első lépésként három hónapra kellene bevezetni a klímabérletet, és utána egy valódi társadalmi vitát folytatni annak sikerességéről, ne adj’ isten, kudarcáról, bár hiszünk benne, hogy ez egy sikeres kezdeményezés. Három hónap után a valós társadalmi vitát követően dönteni kell arról, hogy fennmaradjone a klímabérlet. Azt gondoljuk, hogy a kedvező tarifa mellett ugyanis fejleszteni szükséges a közösségi közlekedést, mert tehetjük akármilyen olcsóvá a közösségi közlekedést, ma vannak Magyarországon olyan területek, ahol ez nem jelent minőségi alternatívát az autós közlekedéssel szemben.

A program teljes költségét a központi költségvetésnek kellene állnia, nem a kivéreztetett önkormányzatoknak, nem a csődközeli közlekedési cégeknek, hanem a központi költségvetésnek. Ehhez a forrás könnyen megteremthető, ha a kormány nemcsak egyes multikat adóztatna meg szelektíven, hanem bevezetné az általános 25 százalékos társasági adót a nagyvállalatokra és a multinacionális cégekre. Csak a MOL tavalyi rekordnyeresége megadóztatásából fedezni lehetne a három hónapos program körülbelül 100-120 milliárd forintos költségét. Emlékeztetem a tisztelt Házat, hogy a MOL tavalyi nyeresége adózás előtt elérte az ezermilliárd forintot. A hosszú távú programra pedig fedezetet nyújthat, ha az autópályák helyett a vasutat és más tömegközlekedési ágazatokat fejlesztenénk, hiszen így sokkal több embernek segítünk, sokkal több ember minőségi közlekedését tudjuk biztosítani fenntartható módon.

Az LMP álláspontja, hölgyeim és uraim (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), rendkívül egyszerű: minél többen használják a tömegközlekedést, annál nagyobb az ország energiafüggetlensége, így erősödik Magyarország szuverenitása (Az elnök ismét csenget.), arról nem is beszélve, hogy jobb lesz a levegő, és kisebb lesz a zaj. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Fürjes Balázs államtitkár úr válaszol. Államtitkár úr, öné a szó.

DR. FÜRJES BALÁZS, a Miniszterelnökség államtitkára: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Köszönjük szépen, fontos témát hozott szóba képviselő úr, ami már félsiker. Azt gondolom, hogy a parlamentben akkor tudunk hazánkat szolgáló, értelmes parlamenti vitákat folytatni, ha az az első alapfeltétel, hogy jó témaválasztást teszünk, teljesül. Lehet, hogy nem fogunk egyetérteni, de nem lehet jó vitát folytatni anélkül, hogy a téma ne lenne hasznos Magyarország számára. Azt gondolom, hogy ez egy fontos kérdés.

A megújuló energia tekintetében van köztünk egy vita, de nincs demokrácia vita nélkül. Mi a napenergiát részesítjük előnyben, mert az ingadozáskülönbséget jobban lehet kezelni, és könnyebb tárolni a naperőművek által termelt kapacitást. Ugyanakkor azt előre szeretném bocsátani, csak egy kontextusba szeretném helyezni, hogy a kormány nyitott komolyan megfontolni a klímabérletre vonatkozó javaslatot. Palkovics miniszter úr vezetésével Vitézy Dávid közlekedési államtitkár és csapata nagyon közelről tanulmányozza naprakészen  ugye, június 1-jével vezették be Németországban  ezt a német intézkedést, és komolyan elemzik, vizsgálják annak a lehetőségét, hogy Magyarországon vajon egy hasznos lépés lennee a klímabérlet bevezetése.

(9.10)

A veszélyek korát éljük, szeretném a kontextust ezért meghatározni. A veszélyek korát éljük. Öt egyértelmű veszélyforrást azonosíthatunk a világban és Magyarországon: zajlik egy háború, fegyveres konfliktus, gazdasági válság, élelmiszer- és energiaellátás-biztonsági kihívások, ezek, illetve az ivóvízproblémák erősítik a migrációt, és a járványok.

Cselekvőképes és polgárait, polgárainak biztonságát megvédeni képes nemzetállamra és ilyen kormányzati politikát folytató nemzeti kormányokra van szükség Európában. Az Unió sosem fogja elvégezni a nemzetállamok feladatát. Ennek a cselekvőképességnek három nagyon világos feltétele van: kell egy erős politikai felhatalmazás, legitimitás a választók részéről, ezt megkaptuk Magyarország polgáraitól. Szuverenitás kell, ami akarat és erő kérdése. Önállóságra van szükség, nem sodródó politikára, hanem a magyar érdeket figyelembe vevő szuverén magyar politikára, kormányzati politikára. És végül is, harmadrészt pedig politikai kormányzás és jól szervezett állam szükséges ahhoz, hogy cselekvőképes legyen Magyarország.

Az energiaellátás-biztonság elvesztése az egyik legnagyobb veszély. Nemcsak az árak, hogy egyre drágábbak az energiahordozók, hanem önmagában már az is kérdés, hogy lesze elegendő hozzáférhető energiahordozó. Itt óvatos, megfontolt magatartás a felelős kormányzati hozzáállás, stratégiai nyugalom, semmi kapkodás. Az olaj és a gáz tekintetében, ugye, nem vagyunk önellátóak, adottságként létezik földrajzi, geopolitikai, történeti pozíciónk, amelyből egy keleti függés fakad.

A diverzifikáció és a keleti energiahordozók kiváltása egy jól hangzó politikai cél, csak közben figyeljünk néhány szempontra. Az egyik egyirányú függés helyett nem jó megoldás egy másik egyirányú függés bevezetése. Minden kapacitást, forrást csak akkor szabad föladni, ha van helyette biztos, másik beszerzési ellátási forrás. És azt az összefüggést is érdemes végiggondolni, hatásait jól kiszámolni, hogy ha akármilyen nemzetközi, hazai politikai döntésekből, szándékokból fakadóan át akarunk állni valamire, amihez az kell, hogy nagyon sok pénzért, nagyon drágán infrastruktúrát építsünk, hogy aztán ezen infrastruktúrán keresztül, ezen infrastruktúra által a mainál sokkal drágábban vásároljunk más forrásból gázt vagy olajat, az bizonyosan nem csak előnyökkel jár, sőt. Szóval, összetett a kérdés.

Mit tettünk? Mit teszünk? Diverzifikálunk. A hét szomszédunkból ma hattal köti össze interkonnektor-vezeték Magyarországot, ebből ötöt 2010 óta építettünk, egyetlenegy létezett előtte. Hosszú távú szerződésekkel kötjük le a kapacitásokat a hagyományos beszerzési források tekintetében, és felkészültünk az atomenergia-kapacitás bővítésére is, és a rezsivédelem.

A klímabérletet szívesen megismerjük, az önök részletes javaslatát, Vitézy Dávidék is követik ennek a trendjét. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) A német példa jó példa lehet, a minden közösségi közlekedésre és távolsági vonatra is bevezetendő havi bérlet megfontolandó, számtalan előnnyel jár. Folytassuk a konstruktív vitát ebben a kérdésben! (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   1   2-4   5-8      Ülésnap adatai