Készült: 2024.05.08.08:14:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

36. ülésnap (2022.11.08.),  208-211. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:   204-207   208-211   212-215      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen az államtitkár asszony válaszát  beszámítottam az időt.

Tisztelt Országgyűlés! Kontrát Károly, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni a területfejlesztési miniszternek: „Hogyan szolgálják az uniós források a kerékpáros infrastruktúra fejlesztését országosan, valamint a Balaton térségében?” címmel. Öné a szó, képviselő úr.

KONTRÁT KÁROLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! A kerékpárút-fejlesztés több szempontból fontos, szabadidős és turisztikai szerepe mellett a települések közötti közlekedést is szolgálja, szélesebb kitekintésben pedig jelentősége van az egészségmegőrzés, valamint a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése területén. Ezért is tartom fontosnak, hogy az elmúlt években a rendelkezésre álló uniós és hazai források felhasználásával sok ilyen fejlesztés valósult meg országszerte.

Számomra külön öröm, hogy az elmúlt időszakban a Balaton térségében is jelentős kerékpáros-fejlesztések kerültek átadásra, elsőként a rég várt, Budapest-Balaton közötti kerékpárutat emelném ki, amely több mint 108 kilométer hosszú, és hazai forrásból, nemzeti forrásból valósult meg, összeköttetést teremtve Budapest, a Velencei-tó és a Balaton között. Legalább ilyen fontos fejlesztés a balatoni bringakör felújítása, ami jelenleg is folyik, a közel 205 kilométer hosszú bringakör több mint fele már megújult, részben uniós forrás felhasználásával. Itt külön is szeretném kiemelni a Tihany, Lepke sor és Örvényes közötti, valamint a Balatonkenese és Balatonakarattya közötti szakaszokat is.

Fontosnak tartom a Balatonalmádi-Fűzfő között megépített kerékpárutat vagy a Szigligetet és Tapolcát összekötő szakaszt, de a legújabb fejlesztésről is szeretnék szót ejteni, ez az Alsóörs és Felsőörs között megépült új kerékpárút, amely szintén uniós forrásból valósult meg, az egyik utolsó eleme a Veszprémet a Balatonnal összekötő kerékpárútnak. Ezentúl a Balaton-körről bárki elkanyarodhat Veszprém felé, és biztonságos, az autóforgalomtól elkülönített, jó minőségű úton juthat el a királynék városába. Ennek azért is van jelentősége, mert a Veszprém-Balaton régió lesz Európa kulturális fővárosa 2023-ban.

Tisztelt Államtitkár Úr! Az előttünk álló uniós fejlesztési ciklusban folytatjae a kormány azt a jó gyakorlatot, hogy a források egy részét a kerékpárút-fejlesztésekre fordítja? Mire számíthatunk az elkövetkező években ezen a területen? Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr.

Tisztelt Országgyűlés! A kérdésre Latorcai Csaba államtitkár úr válaszol. Öné a szó.

DR. LATORCAI CSABA, a Miniszterelnökség államtitkára: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ahogy azt a képviselő úr is említette, a kerékpárutak, valamint a kapcsolódó infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztésével a célunk olyan, a fenntartható közlekedés feltételeit megteremtő és erősítő közlekedésfejlesztési intézkedések megvalósítása, amelyek hozzájárulnak az éghajlatváltozás mérsékléséhez, a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, az élhető városi és települési környezet kialakításához.

A 2014-20-as fejlesztési ciklusban jelentős forrásokat fordítottunk a fenntartható közlekedésfejlesztés erősítésére, az operatív programok közül a terület- és településfejlesztési, valamint a versenyképes Közép-Magyarország operatív program keretében több mint 167 milliárd forint támogatással segítettük az ország, köztük a Balaton térségének fejlesztését. Ennek köszönhetően országszerte mintegy 2 ezer kilométeren valósultak meg kerékpárforgalmi beruházások, a biztonságos és komfortos kerékpározás érdekében a fővárosban, a városokban és a települések között egyaránt gyarapodtak a kerékpárosok által használt utak és az infrastruktúra. Ezeken felül a gazdaságfejlesztési és innovációs operatív program pályázati keretei között is támogattunk kerékpárút-fejlesztéseket és kerékpárosszolgáltatás-fejlesztést a turisztikailag közkedvelt térségekben, így többek között a Tokaj-Hegyalja, Sopron-Fertő és a Balaton térségében közel 100 kilométer kerékpárút fejlesztése valósult meg. Nemcsak a Tihany-Balatonkenese, Zamárdi-Balatonlelle, Balatonakarattya-Siófok szakaszok újulhattak meg, hanem a Balaton körüli erdei kerékpárút-hálózatot is bővítettük.

Az előttünk álló uniós költségvetési időszak egyik célkitűzése a zöldebb és karbonszegényebb Európa, ezen belül is a fenntartható és zöld-közlekedésfejlesztés támogatása, amit a TOP Plusz és az IKOP Plusz operatív programok keretében fogunk megvalósítani. E fejlesztések révén segítjük az ország kerékpáros-infrastruktúrájának (Az elnök csenget.) felvirágzását, a magyar emberek egészségének minél további megőrzését. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   204-207   208-211   212-215      Ülésnap adatai