Készült: 2024.06.01.07:44:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

13. ülésnap (2022.06.21.), 2. felszólalás
Felszólaló Kanász-Nagy Máté (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:05


Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Palkovics László miniszter úr egy múlt heti előadásában az energiafüggetlenség erősítését, a megfizethető energiaárakat, a növekvő energiaszükséglet biztosítását és a fenntarthatósági, környezetvédelmi szempontok figyelembevételét nevezte a legfontosabb energiapolitikai feladatoknak.

Gyakorlatilag egy kivételével egyet tudok érteni Palkovics miniszter úrral; azért hozzá kell tenni, hogy az energiaszükséglet növekedése, a folyamatos újabb és újabb energiaforrások kiaknázása mindig az ember és a környezet kizsákmányolásával, illetve a károsanyag-kibocsátás növekedésével jár együtt, de egyébként ezt leszámítva pontos és támogatható célkitűzésekről van szó.

Van egy olyan mód, amivel egyébként pont hogy csökkenthető az energiaigényünk, amely fenntartható és zöldmegoldást jelent, ez a közösségi közlekedés támogatása, hiszen a kerékpáros közlekedés mellett a közösségi közlekedés az, aminek a fejlesztését, támogatását minden erővel meg kéne valósítani. Ez egy zöldmegoldás, ami mindannyiunk jóllétét tudja javítani.

Óriási löketet adhatna a közösségi közlekedés fejlesztésének az LMP által javasolt klímabérlet magyarországi bevezetése, német példa alapján javasoljuk ezt. Az elmúlt hetekben volt szerencsénk a kormány képviselőivel is ebben a témában egyfajta diskurzust lefolytatni. Például Fürjes Balázs államtitkár úr azt mondta nekünk nemrég, hogy Palkovics miniszter úr vezetésével Vitézy Dávid közlekedési államtitkár és csapata nagyon közelről tanulmányozza naprakészen, hogy június 1-jével vezették be Németországban ezt az intézkedést, komolyan elemzik és vizsgálják annak a lehetőségét, hogy Magyarországon vajon hasznos lépés lennee a klímabérlet bevezetése. Államtitkár úr azt is elmondta még nekünk, hogy folytassuk a konstruktív vitát e tekintetben.

Ha visszatérünk Palkovics miniszter úrhoz, ő múlt héten azt is mondta  vagy talán kicsit korábban, amikor német kollégájával, a német közlekedési miniszterrel találkozott , hogy bölcs döntést hozott a német kormány, és hatalmas siker a 9 eurós bérlet bevezetése Németországban. Szeretném feltenni a kérdést, hogy a magyar kormány mikor hozza meg ezt a bölcs döntést a klímabérlet bevezetésével kapcsolatban, illetve mikor lesz nálunk hatalmas siker a klímabérlet bevezetése.

Folytassuk ezt a diskurzust, nézzük meg a klímabérlet előnyeit! Az első és talán legfontosabb érvem, hogy segít minket megszabadítani a benzingőztől, a folyamatos dugóktól, a zajtól, és csökkenti az autós közlekedés károsanyag-kibocsátását. Azt is ki kell mondanunk, hogy ma az autóktól nem lehet haladni, éppen ezért kell egy XXI. századi élhető országban alapvető célkitűzésnek lennie, hogy minél többen rakják le az autójukat, és minél többen használják a közösségi közlekedés szolgáltatásait vagy éppen kerékpározzanak.

A második nagyon fontos érvem, hogy azonnali költségcsökkenést hozna a klímabérlet bevezetése a magyar családok százezreinek. Gondoljunk csak bele, hogy ha havi szinten néhány ezer forintba kerülne az, hogy a MÁV, a Volán és a BKV járatait én használhassam, az például egy négytagú családnak több tízezer forintos megtakarítással is járna. Gondoljunk bele, itt vagyunk az üdülési szezon kezdetén! Például, ha valaki Debrecenből vagy Békéscsabáról szeretne eljutni a Balatonra a családjával, akkor a klímabérlet segítségével jelentősen tudja csökkenteni a közlekedési költségeit.

A harmadik fontos érvem, hogy a klímabérlet bevezetése egyértelműen segíti az energiafüggetlenedésünket, hiszen tudjuk azt, hogy az autós közlekedés súlyosan kőolajfüggő, benzinfüggő. De hadd jegyezzem meg, hogy az elektromos autók sem jelentenek igazi megoldást, hiszen az elektromos autók pedig áramfüggőek, és az akkumulátorok előállítása, működtetése, pláne az életciklusuk végén óriási környezetpusztító, romboló hatást váltana ki. Ez sem igazi megoldás. Ami az igazi megoldás, az a közösségi közlekedés fejlesztése.

Éppen ezért kérdezem a tisztelt kormány képviselőjét, tanulmányoztáke a német példát, hol tart ez a folyamat, mikor lesz nálunk is hatalmas siker a klímabérlet bevezetése, mikor fogják a közösségi közlekedés zöld- és fenntartható átállását támogatni az LMP által javasolt klímabérlet bevezetésével. Köszönöm szépen. (Szórványos taps az ellenzéki pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai