Készült: 2024.05.09.22:19:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

24. ülésnap (2022.07.19.),  47-50. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 10:29


Felszólalások:   45-46   47-50   51-52      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, jegyző úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Keresztes László Lóránt LMP-s képviselőtársunknak „A mi városunk, Pécs 96.” címen benyújtott felszólalása visszavontnak minősül, mivel a képviselő úr nincs jelen. Ugyancsak visszavontnak minősül Bencze János jobbikos képviselőtársunknak „Ki lesz a következő?” címmel benyújtott felszólalása is, mivel képviselő úr szintén nincs jelen az ülésteremben. Márpedig a felszólalás feltétele az ülésteremben való részvétel.

Napirend utáni felszólalásra jelentkezett Simon Róbert Balázs képviselőtársunk, a Fidesz képviselőcsoportjából: „Hogyan járul hozzá az Audi 2025-ig megépülő elektromos meghajtásért felelős gyáregysége Győr fejlődéséhez?” címmel. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

SIMON RÓBERT BALÁZS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A háborús világválság ellenére Magyarország továbbra is vonzó a külföldi befektetők számára, ami komoly elismerése az itt élők munkájának. Kitüntetett szerepe van ebben Győrnek, az általam képviselt választókerület központjának, amely otthont ad a magyar gazdaság gerincoszlopát jelentő autóipar meghatározó szereplőjének, az Audi Hungaria Zrt.-nek.

Az Audi 1993 óta van jelen Magyarországon, székhelye és hat telephelye Győrben található. A győri gyár tevékenysége széles körű, a motor- és autógyártáson kívül szerszámkészítéssel és technikai fejlesztéssel is foglalkoznak. 2001 júniusában adták át a győri motorfejlesztő központot, amely 2011 végén járműfejlesztéssel kibővítette fejlesztői tevékenységét.

A vállalat árbevétele 2021-ben 7,7 milliárd euró volt, amely 3 százalékos növekedést mutatott az előző üzleti időszakhoz képest. 2021-ben az Audi Hungaria Zrt. beruházásainak értéke elérte a 162,6 millió eurót, ezzel pedig összesen az alapítás óta történő befektetések összege 12 milliárd eurót ért el. Így az Audi Hungaria a magyar járműipar legnagyobb beruházója.

A 2021-es beruházások legnagyobb része az elektromosmotor-gyártás, ezen belül az új generációs elektromos hajtások, a PPE, a premium platform electric motorok területére érkeztek, valamint a belső égésű motorok, például az új négyhengeres motorgeneráció gyártóterületére.

További beruházások érkeztek a vállalat szerszámgyárának bővítésére, ami új kapacitásokat teremt az exkluzívszériás gyártás számára. A beruházásnak köszönhetően a jövőben még több karosszériaelem készülhet Győrben a Volkswagen és Audi konszern exkluzív- és sportmodelljei számára.

Az Audi Hungaria a világ legnagyobb motorgyáraként 2021-ben összesen 1 620 767 motort, ebből 96 976 e-motort gyártott a vevői számára. A járműgyártásban 2021-ben rekordteljesítményt ért el a társaság, összesen 171 015 darab Audi-modell gördült le a gyártósorról. 2022 első negyedévében pedig 39 944 autót gyártottak Győrben, ahonnan a világ 122 országába szállítanak járműveket. A szerszámgyár exkluzívszériás gyártásában 33 814 karosszériaelem készült a Volkswagen konszern sportmodelljei számára.

Fontos megemlíteni az is, hogy az Audi Hungaria már több mint egy éve karbonsemlegesen végzi a tevékenységét.

A győri gyár tevékenysége a gyártáson és a szerszámkészítésen kívül nagymértékben épül a K+F tevékenységre is, ami hozzájárul hazánk versenyképességéhez és az innovatív környezet megteremtéséhez.

A céginformációs jegyzék adatai szerint 2022. június 1-jén a vállalatnál dolgozók száma 12 892 fő volt.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ahogy felszólalásom elején már megemlítettem, a tavalyi évben az Audi Hungaria Zrt. a világ legnagyobb motorgyáraként több mint 1,6 millió darab motort gyártott, amiből a jövőben még nagyobb lesz a modern e-motorok részaránya.

A fejlődés újabb mérföldkőhöz érkezett. Az Audi egy új, elektromos meghajtásért felelős gyáregységet épít Győrben, mellyel 500 új munkahelyet is létesít. A termelés 2025-ben fog megkezdődni, amihez új gyártóterületet alakít ki a vállalat. Ezt a fejlesztést a magyar kormány is támogatja 8,5 milliárd forinttal, hiszen kiemelt cél, hogy hazánk pozíciója tovább erősödjön az elektromosautó-iparban.

A beruházás keretében egy teljesen új elektromos motortípus, az MEB Eco, a modular electric drive matrix összeszerelése, két részegység és a teljesítményelektronika gyártása valósulhat meg a győri telephelyen. A motortípust kisebb elektromos modellekhez  Cupra, VW, Škoda  szállítják majd, tervezett volumene napi 3 ezer darab lesz, ami éves szinten a milliós tételt is elérheti hosszú távon.

Magam is ott voltam júniusban azon a sajtótájékoztatón a Külügyminisztériumban, ahol az újabb nagyberuházás részleteit ismertettük Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel és Alfons Dintnerrel, az Audi Hungaria Zrt. igazgatóságának elnökével. A kivitelezési munkálatok 2022 októberében elkezdődnek és 2025-ben fejeződnek be.

Tisztelt Képviselőtársaim! Kijelenthetem, hogy az Audi Hungaria és a magyar kormány közötti együttműködés egy igazi sikertörténet, hiszen ma már közel 13 ezer munkavállaló dolgozik a cégnél, de a kiszolgálóvállalatokkal együtt mintegy 25 ezer embernek biztosít megélhetést.

Végezetül kiemelem, hogy az Audi Hungaria élén jár az elektromobilitásban is, mert ebben rejlik a jövő gazdasági növekedésének az esélye. Biztos vagyok abban, hogy ez a fejlesztés tovább erősíti Magyarország és a magyar autóipar pozícióját az elektromosjármű-iparban. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A kormány nevében Süli János államtitkár úr válaszol az elhangzottakra. Parancsoljon, államtitkár úr, öné a szó.

SÜLI JÁNOS külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Képviselők! Képviselő Úr! Sajnálom, hogy az ellenzék soraiból csak kevesen vannak itt, hiszen ez is jól példázza, hogy itt nemcsak egy összeszerelő üzemről van szó, mint amikor kritikát kap a kormány, hogy az autógyárak telepítésével tulajdonképpen Magyarországon egy összeszerelőüzem-hálózat jött létre, hanem egyértelműen az elhangzottak is bizonyítják, hogy itt évtizedek óta jelentős beruházások, jelentős innovációk és annak kapcsán jelentős tudás halmozódott fel a régióban, hiszen nemcsak a városnak jó adófizetője az Audi, hanem az egyetemi kapcsolatokban, a duális képzésben, a fiataloknak megfelelő előmenetelt biztosít, és a gyártás mellett kutatás-fejlesztésben, tehát ezeknek az új típusú motoroknak is a gyártásában, a fejlesztésében már a hazai fiatal kutatók, alkotók, egyetemet végzett kollégák is részt tudnak venni.

Elhangzott itt, hogy környezettudatos eleve a magatartása is, tehát nemcsak a motorok, autók, amelyeket gyárt, hanem a teljes viselkedése a gyárnak. 16 ezer négyzetméter napelemet telepített a gyár tetejére, ez Európa egyik legnagyobb napelemfelülete, amit a gyáregység területén telepítettek. Ez körülbelül 3800 családi háznak, ha összehasonlítjuk, az energiaigényét szolgáltatja, és jelentős, 5 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátást takarít meg. Az üzemrészek közötti mozgatása a legyártott eszközöknek szintén elektromos járművekkel történik, elektromos kamionokkal. És az is egy célkitűzés, hogy a legyártott gépkocsik ne közúton kerüljenek el a felhasználókhoz, hanem vasúti szállítás keretében.

Arról nem is beszélve, ha megnézzük a győri sportolók mezén a feliratokat, a támogatásokat; de ugyanez vonatkozik a kultúra területére. Tehát ha jól beintegrálunk ilyen multikat magyarországi telephelyekre, akkor ott nemcsak a műszaki megvalósítás, hanem a tudomány, a kultúra terén is jelentős támogatást tud adni.

(12.40)

S ahogy elmondtam, értelemszerűen az egyetemi kutatásokban és oktatói támogatásokban is jelentős szerepet tud egy ilyen intézmény bevállalni. Ahogy beszélt róla a képviselő úr, 12 ezer embernél többnek és 25 ezer családnak ad közvetlen megélhetést. Ez is fontos, mert itt jellemzően nem minimálbérekkel foglalkoztatjuk a munkavállalókat, hanem átlag fölötti juttatást biztosítunk nekik, hisz a tudásbeli követelmények is az átlag fölött vannak.

Még egyszer azt tudom megerősíteni, hogy a példa nagyon jó. A Mercedesnél is ugyanezt tudjuk adni kecskeméti beágyazódással, és a Mercedes-gyárat is a jövő szempontjából folyamatos fejlesztések jellemzik. Ez azt jelenti, hogy nemcsak most biztosít jelentős lehetőséget Győrnek és a Győr város környéki településeknek, hanem hosszú távon is ez a kiút, amivel Magyarország élen tud járni. S ami támogatások itt elhangzottak, azok is azt a célt szolgálták, hogy ne csak túléljük a Covid-járványt, hanem azt is, hogy a következő időszak fejlesztéseinek megteremtsük az alapját. Az ehhez nyújtott 8,5 milliárdos támogatás is azt a célt szolgálta, hogy tervezetten 2025-től a Volkswagen gépkocsik már ezekkel a korszerű elektromos egységekkel, hajtásegységekkel kerülnek gyártásra.

Köszönöm szépen a figyelmet. Bízom benne, hogy még több ilyen gyümölcsöző együttműködést sikerül kialakítani Magyarországon. Köszönöm, és jó szabadságot kívánok mindenkinek. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   45-46   47-50   51-52      Ülésnap adatai