Készült: 2024.05.20.21:19:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

91. ülésnap (2023.11.21.), 124. felszólalás
Felszólaló Szabó Zsolt (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:45


Felszólalások:  Előző  124  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ ZSOLT, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Az előttünk található jogszabálycsomag, törvénymódosítási javaslat egy olyan zárt egységet képez egy adósságrendezési eljárás első pontjától az utolsóig, ami biztosítja azt, hogy az önkormányzat ezt követően pénzügyileg, gazdaságilag, vagyonilag tudja folytatni a tevékenységét, és egy rendezett viszony tud kialakulni, rendbe téve a teljes, komplett gazdálkodását.

A számvitelileg, gazdaságilag, szociálisan, társadalmilag zárt folyamat lehetővé teszi azt, hogy az önkormányzati csődbiztosok közreműködésével, határozott, egyenes irányítással, a forgalomképes üzleti vagyonkörbe átsorolt eszközök értékesítésével egy valós és megbízható képet lássunk az önkormányzati tevékenységről, ami, valljuk be, hogy gyakran nem így van.

A törvényjavaslat korlátozza az adósságrendezési eljárás megindításának a lehetőségét. Mint ahogy államtitkár úr is mondta, kis értékű adósság esetében a minimál-értékhatár alatt nem engedélyezi, hogy ez megszűnjön vagy elinduljon. Ezzel az önkormányzatok önállóságát és a társadalmi egységét szeretnénk megerősíteni. A jogszabály azt tartalmazza, hogy ne egyéni érdekek determinálják, befolyásolják ezt a tevékenységet, hanem a közösség, a többségnek az érdekei legyenek mindenképpen fontosak ezen területen is.

Az adósságrendezési eljárásban kerülhet sor teljes egészében a hitelezői igények kielégítésére. Ez azt a célt szolgálja, hogy hosszú távon ne lehetetlenítsük el az önkormányzatok működését, hogy akik túl vannak egy adósságrendezési eljáráson, utána hosszú ideig még ne tudjanak kilábalni a tartozások rendezése szempontjából, és védi a hitelezők igényeit, biztosítja annak a teljes megtérülését, akár a vagyonból mindenképpen. Ez a kiegyensúlyozás, ez a szabályozás az önkormányzati érdekek, a közösségi érdekek és a hitelezői érdekek mérlegben, egyensúlyban tartását biztosítja.

Kimondottan a hátrányos településekre jellemző, hogy olyan civil szervezetek működnek, vesznek részt a szociális feladatellátásban, fejlesztésekben, oktatási feladatellátásban, társadalmi rendszerek kialakításában, amelyek teljes mértékben és tisztán rálátnak a települések működésére. Erre a tisztánlátásra szükség van, a helyismeretre nagyon nagy szükség van, úgyhogy örömmel látjuk és örömmel vesszük, hogy ezen civil szervezetek felelősséggel és tartalommal bevonhatók a tevékenységbe, sőt lehetőséget kapnak arra, hogy tanácsaikkal javaslatot tegyenek a tartozásállomány minél nagyobb mértékű csökkentésére és a folyamatok gyors lerövidítésére.

Az is látszik, hogy ezen önkormányzatok közvetlenül az adósságrendezési eljárás végén továbbra sem tudják teljes mértékben irányítani a saját gazdálkodásukat, mindenképpen szükség van arra, hogy felügyelettel, tanácsokkal, segítséggel segítsük a teljes helyreállítást. Erre költségvetési biztos kinevezésére van lehetőség, amit a törvény megenged, a kötelező kincstári számlavezetés, ami nagyon fontos, és tulajdonképpen a vis maior támogatások kivételével korlátozza a különböző fejlesztési támogatásokon való részvételt, elindulást, felügyeli a fejlesztési támogatásoknak a végrehajtását. Nyilván a törvény nem zárja ki a folyamatból, de mindenképpen elősegíti azt, hogy felügyelet mellett történjenek ezek a fejlesztések.

Fontosnak tartom kiemelni a személyi juttatásoknak a beszabályozását. Az önkormányzatok esetében nem lesznek jogosultak tiszteletdíj felvételére azon képviselő-testületi tagok, akik részt vettek az adósság keletkezésében, továbbá azon alpolgármesterek, akik nem főállású alpolgármesterek. Nincs mód arra, hogy utólag főállású alpolgármesterek legyenek kinevezve, ez biztosítja azt, hogy felelős gazdálkodást várunk el a képviselő-testületekben a döntéshozó, irányító személyek körében, és felelősséggel tartoznak azért, hogy egy településen milyen feladatot töltenek be és milyen feladatot látnak el, az ő felelősségük kiemelten helyt kell hogy álljon ezen a területen.

Nagyon fontos, hogy vannak olyan szabályok, amelyek beemelésre kerülnek, például a helyi közösségi közlekedés, ahol van ilyen, nevesítésre kerül a jogszabálycsomagban. Fontos, hogy ez 2010 után teljes mértékben átalakult az állami és az önkormányzati feladatokat illetően. Tekintettel arra, hogy hiánypótló ez a módosítás, nagyon örülünk az előterjesztésnek.

A Fidesz-frakció teljes mértékben támogatja az előterjesztést. Az a kérésem tisztelt képviselőtársaimhoz, hogy ők is támogassák ezt az előterjesztést, és fogadjuk el szavazatunkkal. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  124  Következő    Ülésnap adatai