Készült: 2024.05.08.15:20:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

57. ülésnap (2023.04.03.),  77-80. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:53


Felszólalások:   73-76   77-80   81-84      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Szabadi István képviselő úr, a Mi Hazánk képviselője kérdést kíván feltenni a belügyminiszternek: „Miért nem emelik meg a betegek utazási költségtérítési támogatását?” címmel. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó!

SZABADI ISTVÁN (Mi Hazánk): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! A megemelkedett üzemanyagárak és az infláció miatt 2023. január 28-ától megemelték a munkába járás költségtérítését, ugyan nem akkora mértékben, mint amekkorát a Mi Hazánk Mozgalom javasolt, de az adómentesen nyújtható maximális összeg mégis 30 forintra emelkedett kilométerenként, illetve a munkáltató által speciális helyzetekben kötelezően fizetendő költségtérítés szintje 18 forint/kilométerre nőtt. Mivel a munkáltató nem köteles a magasabb összegű költségtérítést biztosítani, ezért sok helyen a 18 forint/kilométert lehet elszámolni, sőt, vannak olyan közintézmények, önkormányzatok, kórházak, ahol még ezt a minimum költségtérítést sem biztosítják, de erről majd a legközelebbi alkalommal fogok beszélni.

Sajnos a betegek ellátásához kapcsolódó utazási támogatás összege a Gyurcsány-kormány óta nem változott. A szakrendelőkbe, kórházakba való eljutáshoz a beteget és kísérőjét együttesen kilométerenként 21 forint illeti meg, ha pedig a kísérő egyedül utazik a betegért vagy a betegtől, akkor 18 forintot kap kilométerenként támogatás gyanánt, a helyi utazás költségeihez pedig nem is jár támogatás. Érdemes ezt is átgondolni!

Még ennél is szomorúbb, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek speciális fejlesztő intézményekbe történő napi utaztatásához a szülők és a támogató szolgálatok ugyanezt az alacsony összegű támogatást vehetik igénybe. Az SNI-s gyermekek fejlődéséhez pedig nélkülözhetetlen, hogy speciális foglalkozásban részesüljenek, a fejlesztőintézményekbe való eljutásuk nap mint nap óriási terhet jelent a családtagok számára.

A Mi Hazánk Mozgalom álláspontja szerint a munkába járás költségtérítését 40 forintra lett volna jó megemelni. Amíg ez nem valósul meg, kérem tisztelt államtitkár úr válaszát azzal kapcsolatban, hogy a többségi társadalomhoz képest eleve hátrányos helyzetben lévő betegek és sajátos nevelési igényű gyermekek utazása után miért nem jár a 30 forint kilométerenként, illetve tervezike ez esetben a költségtérítés összegének megemelését. Köszönöm szépen. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra megadom a szót Rétvári Bence miniszterhelyettes, államtitkár úrnak. Parancsoljon!

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Nagyon fontos, hogy ezekre a célokra olyan összeget fordítsunk, amely érdemi segítséget jelent azoknak, akik amúgy is nehéz helyzetben vannak, hiszen ahhoz, hogy az egészségi állapotukat javítani tudják, ahhoz, hogy egy SNI-s gyermeket el tudjanak juttatni a megfelelő helyre, állami támogatásra van szükség. Ez azt mutatja, hogy tényleg többszörös segítségre szorulnak.

Ezért volt fontos az állam számára is, hogy ezt az összeget emeljük, és most már, ha a tavalyi költségvetést megnézi, 3,3 milliárd forintot fordítunk ilyesfajta utazási segítségekre. Ezeknek a legnagyobb aránya a gépkocsival történő utazás, 3,4 milliárd forint. Az SNI-s gyermekek szállítása 856 millió forint, egyéb utazási költségtérítés  nyilván az egészségügyi célú  2,3 milliárd forint, és a kisebbik része a tömegközlekedés, ami összesen 192 millió forint, amelyben az SNI-s gyermekek szállítása 73 millió forint, illetőleg az egyéb utazási költségtérítés 119 millió forint.

A jogszabálynak az a logikája, hogy aki tud, tömegközlekedéssel utazzon. Tehát akinek a kezelőorvosa azt mondja, hogy az egészségi állapota megengedi számára, hogy buszra szálljon, vonatra szálljon, villamosra szálljon, azok esetében nyilvánvalóan a tömegközlekedést kell elsősorban javasolni vagy elfogadni. Akiknél viszont ez nem kivitelezhető, mert ezt akár a betegsége nem teszi lehetővé, vagy SNI-sként olyan nehézségekkel küzd, ami miatt gépkocsival kell szállítani, az ő esetükben van gépkocsis szállítás. Mint ön is látja, a 3,3 milliárd forintból 3,1 milliárd forint esetében általában autóra veszik igénybe ezt a fajta támogatást, miközben a tömegközlekedésben is a gyermek vagy a kísérő akár 90 százalékos támogatásra is jogosult lehet.

Ahogy önnek is említettem, igyekeztünk az elmúlt években is ezt a forrást megemelni. Amennyiben erre tényleg több lehetőség mutatkozik, a továbbiakban is azt a politikát fogjuk követni, mint eddig. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   73-76   77-80   81-84      Ülésnap adatai