Készült: 2024.05.09.20:22:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (2022.07.04.),  45-50. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 9:32


Felszólalások:   45   45-50   51-56      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Tájékoztatom önöket, hogy Fekete-Győr András momentumos országgyűlési képviselő mentelmi jogának felfüggesztésére irányuló indítvány érkezett 2022. június 29-én 6.B.21.073/2020/67. számon a Pesti Központi Kerületi Bírságtól hivatalos személy elleni erőszak bűntette miatt indított közvádas ügyben. Ezt megvizsgálásra kiadtam a Mentelmi Bizottságnak.

Tisztelt Országgyűlés! Felhívom a figyelmüket továbbá, hogy a titkos szavazás szavazatszámlálása alatt kerül sor az Interparlamentáris Unió Magyar Nemzeti Csoportjának alakuló közgyűlésére itt, az ülésteremben. Kérem a frakcióvezetőket, hogy a határozatképességhez szükséges jelenlétet biztosítsák.

Tisztelt Ház! Soron következik ma kezdődő ülésünk napirendjének megállapítása. A napirendre, az ülés időtartamára, a felszólalási időkeretekre az elnöki jogkörben előterjesztett javaslat alapján döntünk. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadjae a napirendi ajánlást. Kérem, kézfelemeléssel szavazzanak! (Szavazás.) Köszönöm.

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a napirendet elfogadta.

Most, 14 óra 38 perckor áttérünk az interpellációk tárgyalására. Kérem képviselőtársaimat, hogy akiknek kívül van dolguk, csendben és gyorsan hagyják el a termet. (Rövid szünet.)

Tisztelt Országgyűlés! Dávid Ferenc, a DK képviselője, interpellációt nyújtott be a pénzügyminiszterhez. Megadom a szót képviselő úrnak.

DR. DÁVID FERENC (DK): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt képviselőtársak! Tisztelt Ház! Mintegy 450 ezer katás vállalkozó van Magyarországon. Ők mindannyian plusz e vállalkozók családtagjai állnak és várnak teljes bizonytalanságban, aggodalommal néznek a jövőbe. Parragh László, akinek nyilatkozataihoz külön nyugtató kell a magyar közvéleménynek, már 2020 nyarán bejelentette, hogy módosítani kell a kisadózó vállalkozások tételes adóját, a kata szabályait. Akkor Gulyás Gergely miniszter úr szaladt értelmezni és nyugtatni Kormányinfón: „A kata szabályai nem változnak.” Most pedig ott tartunk, hogy a múlt héten Tállai András államtitkár úr egy válasz során úgy fogalmazott, hogy a katát kivezetik. (Zaj.  Az elnök csenget.)

(14.40)

Az üléstermi felhördülés és a fideszes képviselők csodálkozó tekintete láttán gyorsan korrigált, hogy zajlanak az egyeztetések.

Tisztelt Államtitkár Úr! A kata egy egyszerű és átlátható adózási forma, könnyű az adminisztrációja, és nincs kétsége senkinek afelől, hogy ha önök ehhez a rendszerhez szakszerűtlenül nyúlnak hozzá, akkor annak a vége adóemelés lesz, mert vagy a befizetendő adó fog emelkedni, vagy szűkítik azok körét, akik a kata adózási körébe tartozhatnak. Akik most aggódnak, hogy önök nem mondják el, mit akarnak, nem abban érdekeltek, hogy tömegek kerüljék el a klasszikus munkaviszonyt  már csak a majdani nyugdíjprobléma miatt sem , de az minimális elvárás lehet, hogy egy költségvetési vita idején az adózók sokasága megtudhassa, hogy mi vár rá.

Kik egyeztetnek kikkel? Megkérdezike erről a vállalkozói érdekképviseleteket, a könyvelőcégeket? Figyelembe veszike véleményüket? Eltörlike a katát, esetleg harmonizálják a teljes adórendszerhez, az általános bérszínvonalhoz? Figyelembe veszike az infláció által sújtott vállalkozások problémáit? Mikor lesz döntés a katáról?

Kérem, adjon egyértelmű választ: marade a kata, és ha igen, milyen mértékű lesz az adóemelés, mennyivel kell többet fizetni havonta? Hogyan érinti ez majd az érintett vállalkozásokat, illetve hate érdemben a romos állapotban levő költségvetés bajaira? Erre várjuk a választ. Köszönöm szépen a türelmet. (Taps az ellenzéki oldalon.)

ELNÖK: Tállai András államtitkár úrnak adom meg a szót.

TÁLLAI ANDRÁS pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A kata végleges módosításáról konkrét válaszokat nem fogok tudni adni, hiszen ezt csak akkor ismerhetjük meg, ismerhetik meg, amikor a törvényjavaslat az Országgyűlés elé kerül, de ahhoz, hogy ez megtörténjen, meg kell tárgyalnia a kormánynak, törvényjavaslat formájába kell tenni, s akkor fog idekerülni. Ez nem azt jelenti, hogy a Pénzügyminisztérium és a kormány tétlenkedik, nem foglalkozik a kérdéssel.

A kata átalakításáról több értekezletet, tanácskozást is tartottunk, legutóbb például a szakmai kamarák, a könyvelők, az adótanácsadók is részt vettek ezen az egyeztetésen. Amiben egyetértés volt részükről és a kormány között, hogy az átalakítás során a kata sikertörténetté vált, s ennek az eredményeit mindenképpen meg kell őrizni. Itt engedjen meg egy politikai megjegyzést: ez az ön pártjának, a DK-nak nem köszönhető, hiszen, amikor meg kellett szavazni a katát, akkor sem szavazták meg, amikor módosítottuk, és kedvezőbbé tettük, akkor sem szavazták meg. De örülök neki, hogy most amellett érvel, hogy az, amit önök nem szavaztak meg, az az adózás maradjon.

De térjünk vissza, milyen eredményeket ért el a kata: először is alacsony adminisztrációs szükséglet kell a vállalkozó részéről. Sikerült bevonni a katával olyan tevékenységeket is a gazdaságfehérítésbe, amelyeket azt megelőzően nem sikerült. Nagyon méltányos az adóteher, különösen a lakosság számára saját szolgáltatást nyújtó, termékeiket értékesítő egzisztenciák tekintetében. S mi lehet a cél? A cél az, hogy azokat a vállalkozásokat részesítsük előnyben, a lakosság részére saját szolgáltatást nyújtó, terméket értékesítő egyéni vállalkozó kapjon lehetőséget, és a tevékenységét terhelő közteherfizetési kötelezettség csekély adminisztráció mellett történjen meg, méltányos mértékű tételes adó megfizetésével.

A tanácskozáson nem volt vita arról sem, hogy a jelenlegi adómérték, ami összesen 5 százalék, távol áll az indokoltan elvárhatótól. Ez pedig egyéb tekintetben is problémákat okozhat, hiszen az érintetteknek alacsony nyugdíjat fog jelenteni, és ha ne adj’ isten, tartós betegségre kell elmennie, akkor a táppénz tekintetében is hátrányokat jelent. Természetesen nem ördögtől való, hogy az ellátási alap emeléséről való gondoskodásról is tárgyaljunk. Az sem ördögtől való, hogy esetleg a mindenkori minimálbérhez legyen ez kötve.

Tehát a kata megreformálásán a kormány és a szakmai szervezetek gondolkodnak, egyeztetnek. Úgy gondolom, hogy nemsokára az Országgyűlés elé fog kerülni egy olyan törvényjavaslat, amely az elmondottaknak, ezeknek a céloknak meg fog felelni, és az érintettek jelentős részének is a megelégedését fogja szolgálni.

Tisztelettel kérem képviselő urat, hogy legyen türelmes, nemsokára meg fogja ismerni a részleteket, de engedje meg, hogy először azt a kormány tárgyalja meg. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)

ELNÖK: Kérdezem képviselő urat, hogy elfogadjae a választ.

DR. DÁVID FERENC (DK): Nem, elnök úr, és meg is indokolom, hogy miért. Én rendkívül világosan, és nem a saját nevemben kérdeztem, hanem 450 ezer kisvállalkozó nevében. Államtitkár úr az én türelmemet kérte. Én nem lennék türelmetlen, de 450 ezer kisvállalkozó nem tudja, hogy mikor és hogyan változik meg a kata szisztémája. Én azt gondolom, hogy eléggé világos és egyértelmű kérdéseket tettem föl itt arra vonatkozóan is, hogy kikkel egyeztetnek.

Sem erre nem kaptam választ, sem arra, hogy mikor, sem arra, hogy hogyan, sem arra, hogy emelike, hogy miként változtatják meg ezt a szisztémát. Ezért én ezt a választ nem fogadhatom el. Köszönöm szépen, elnök úr, a türelmet. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:   45   45-50   51-56      Ülésnap adatai