Készült: 2024.05.08.22:48:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2023.09.26.),  25-28. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 9:56


Felszólalások:   21-24   25-28   29-32      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm miniszterhelyettes úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Napirend előtti felszólalásra jelentkezett Molnár Zsolt képviselő úr, MSZP-képviselőcsoport: „Aktuális kérdésekről” címmel. Öné a szó.

DR. MOLNÁR ZSOLT (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm a szót. Azt hiszem, manapság kevés aktuálisabb kérdés van, mint a közlekedés biztonsága, azaz az élet védelme, hiszen az elmúlt hónapokban a hírek nagyrészt arról szóltak, hogy arat a halál a közutakon, sajnos a közutak versenypályákká váltak, nem mást láthattunk, mint hogy büntetőfékezők, ámokfutók, gyorsulási versenyt játszók tették magukévá a felelőtlen életformát, és tömeges halálesetet, súlyos baleseteket okoztak.

Itt rögtön arról kell beszélni, hogy mi, magyar szociáldemokraták az élet védelmét tartjuk a legfontosabbnak. És talán kevés olyan dolog van ebben a Házban, amiben 199-en egyetértünk, ezek közé tartozik egészen biztosan, hogy az életet, a testi épséget meg kell óvni. És ebben a kormánynak óriási felelőssége van, hiszen önök vannak abban a helyzetben, hogy komplexen kezeljék ezt a kérdést, hiszen a technikai fejlődés, ami a közutakon történik, az egyértelműen egy olyan helyzetet állított elő, hogy jelen viszonyok közepette nem lehet garantálni a közutak biztonságát, jogszabályváltozásra és nagyon sok más intézkedésre van szükség, hogy az emberi életet és testi épséget meg lehessen óvni.

Hogy teendő van, ezt érzékelte az Európai Unió, érzékelik a különböző, médiában felbukkanó, magukat közlekedési szakértőknek nevező különböző emberek. Tehát rengetegen foglalkoznak ezzel a kérdéssel. De nézzük sorban, hogy mit tettek önök, mit javasol az Európai Unió és mi, magyar szociáldemokraták mit javasolunk. Az európai uniós javaslat ebben a formában nem támogatható. Nyilvánvalóan érzékelték, hogy szükség van különböző kategóriákra, tehát akár a jogosítvánnyal kapcsolatosan, azonban rossz következtetésre jutottak, hiszen olyan feltételeket szabnak, ami sebességhatárhoz, illetve súlyhoz kötné a különböző jogosítványkategóriákat. Ez így nem támogatható, ez egy rossz javaslat.

Mit tettek önök? A semminél nem sokkal többet, osztályfőnöki órán lehet majd közlekedésbiztonságról hallani. Ez jó dolog, ez támogatható, de kevés. Mint ahogyan az is kevés, hogy önök ingyenessé teszik a B kategóriás jogosítványt. Ez is kevés, nagyon helyes egyébként ez, azonban kevés.

Mi, szociáldemokraták, érezve ezt a felelősséget, és érezve azt, hogy az emberi életnél nincs fontosabb, ezért nem is elsősorban önöknek, de segíteni kívánunk, és olyan javaslatokat tettünk, amelyek felelős politikushoz illenek. Elsőként szükséges a büntető törvénykönyv és a szabálysértési törvény megváltoztatása, hiszen nem tartott lépést azzal az igénnyel, azzal a fejlődéssel és azzal a kihívással, hogy bizony rengetegen notóriusan szembehelyezkednek a törvénnyel, a közösségi érdekkel, és legfőképpen veszélyeztetik mások életét. Tehát szükséges a közúti veszélyeztetés és a veszélyhelyzetnek a büntető törvénykönyvben való pontosítása, beemelése.

Szükséges különböző kategóriák felállítása, ahogyan az Európai Unió is észlelte, de rossz következtetésre jutott, hiszen a 400 lóerő fölötti autók esetében teljesen világos  és ebben egyetértenek a szakértők is , hogy szükséges külön tréning, külön szakmai alkalmasság, pszichológiai vizsgálat, hogy ilyen nagy teljesítményű autókat, amelyek versenypályára lennének valók elsősorban, a közutakon is vezetni lehessen.

És szükséges, hogy a kezdő vezetők számára valamilyen észszerű korlátot állítsunk föl, hiszen megfelelő rutin nélkül ilyen forgalmi helyzetekben, amiket a mobilizáció, a technikai fejlődés a közutakra zúdított, bizony rutintalan vezetők számára egy 200 lóerő fölötti autó  mondhatjuk 150 kilowattnak is  vezetése bizony irreális kihívást jelent.

Tehát itt és most cselekvésre van szükség, nem lehet tétlenül nézni, hogy ennyien halnak meg a közutakon, ennyi baleset történik. És ezek egy része kivédhető. Természetesen csodák nincsenek, balesetek mindig is voltak és attól tartok, mindig is lesznek, azonban ezeknek a számát redukálni lehet, el lehet oda jutni, hogy biztonságosabbak legyenek a közúti közlekedésben résztvevők számára, és el lehet majd jutni különböző rettentő stressz nélkül, mondjuk, a Balatonra szabadstrandolni úgy (Rétvári Bence: Mondtam!), hogy ne kelljen páni félelemben vezetni a büntetőfékezés, a sávokat váltók, az ámokfutók, ittas vezetők vagy még rosszabb, különböző anyagok által befolyásolt vezetőktől.

(10.00)

Önöké a felelősség. Mi letettünk egy javaslatot. Eldönthetik, hogy az élet oldalán állnak, vagy pedig kicsinyes politikai érdekekből húzzák az időt, ami emberi életekbe kerülhet. Mindaz, amit elmondtam, az elsősorban a kormánynak volt címezve, hiszen ez nem rendészeti kérdés, nem arról szól önmagában, hogy több traffipaxot és több közúti ellenőrzést kell tartani, hanem egy komplex kihívás. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki pártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A kormány nevében Ágh Péter államtitkár úr kíván válaszolni az elhangzottakra. Öné a szó.

ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy először is adatokat ismertessek arra vonatkozólag, hogy a közlekedésbiztonság milyen kihívásokat jelent a magyar embereket érintően, és milyen számokat láthatunk. A 2022-es év folyamán összesen 14 748 baleset történt a magyar utakon. Ez valóban 3,4 százalékkal több, mint 2021-ben, viszont a 2019-es és az azt megelőző évekhez képest még mindig jóval kevesebb.

Az elmúlt 2010-es évtized átlagához képest  16 187 baleset volt évente  a friss, 2022-es adat csaknem 9 százalékos csökkenést jelent. A személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek hátterében 93,4 százalékban a járművezetők hibája állt, 2022-ben a gyalogosok hibájából ehhez képest 4,6 százalékban történt baleset. Az utasok 0,3 százalékban tehettek a balesetekről, műszaki hiba pedig 0,4 százalékban fordult elő. Pályahiba vagy egyéb okok miatt 1,3 százalékban történt baleset. Ezek tehát a számok.

Mi az, ami történik? 2009-ben történt utoljára egy komoly KRESZ-módosítás, tehát 2009 óta nem esett át a KRESZ általános felülvizsgálaton, ezért azt gondoljuk, hogy megérett az idő a szabályozás áttekintésére, illetve új javaslatok beépítésére. Egyúttal hadd fejezzem ki örömömet az iránt, hogy a Magyar Szocialista Párt is felébredt, hiszen annak idején, amikor a büntető törvénykönyv szigorításáról volt szó, akkor az MSZP frakciója azt nem szavazta meg, tehát mindaz, amit elmondott, a szavazataikban nem tükröződött.

Engedje meg, képviselő úr, hogy arról tájékoztassam, hogy a hatályos joganyag felülvizsgálatára két fázisban kerül sor. A felülvizsgálat első fázisában a gyalogosokkal, kerékpárosokkal kapcsolatos jogszabályok kerülnek felülvizsgálatra, illetve a motoros és e-rollerek szabályozásának kérdése is megvizsgálásra kerül. Ezt a munkát az ÉKM a Belügyminisztériummal együtt végzi.

A KRESZ felülvizsgálatának második fázisában a KRESZ-hez kapcsolódó jogszabályi felülvizsgálatra kerül sor szerkezeti és jogtechnikai szempontból. Ezenfelül a második fázisban kerülne felülvizsgálatra a gyorsforgalmi úthálózatot érintő sebességhatárok mértékének a kérdése is. Az Építési és Közlekedési Minisztérium, ahogy mondtam, jelenleg a Belügyminisztérium munkatársaival folytat egyeztetéseket, azonban hamarosan több, közlekedéssel foglalkozó szakmai szerv véleményét is ki fogjuk kérni. Célunk az, hogy egy olyan jogszabálycsomagot fogadjunk el, amely hozzájárul a biztonságos közlekedéshez. Addig is mindenkinek a szíves türelmét szeretnénk kérni az ügyben, a kollégák jelenleg is aktívan dolgoznak a jogszabály kidolgozásán.

Ami pedig az emberek életét érinti, mondtam már, hogy a büntető törvénykönyv módosítása kapcsán mi az, amit az MSZP tett. Azért azt se felejtsük el, emlékeztetni szeretnék mindenkit arra, hogy annak idején a baloldal milyen módon lépett fel például a kínai vakcinák ügyében, azon kínai vakcinák ügyében, amelyek nagyon sok magyar honfitársunk életét mentették meg. A világjárvány idején, azt gondolom, bizonyították önök, hogy mennyire nem az emberi élet védelme mellett állnak.

Ugyanakkor azt gondolom, hogy a KRESZ módosítása alkalmat ad majd arra, hogy önök is azon szereplők táborába álljanak, akik egyértelműen kifejezik támogatásukat az emberi élet védelme mellett. Mi ezen dolgozunk folyamatosan. Úgyhogy azt tudom önöknek mondani, öröm, hogy az emberi élet védelmét tették a most már halványodó piros zászlajukra, sajnos azonban, ahogy elmondtam, sem a büntető törvénykönyv módosítása kapcsán, sem pedig a világjárvány idején ezt nem bizonyították tettekkel. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:   21-24   25-28   29-32      Ülésnap adatai