Készült: 2024.05.10.17:00:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

20. ülésnap (2022.07.04.),  81-86. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:41


Felszólalások:   75-80   81-86   87-92      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen. Képviselő Asszony! Tájékoztatom, hogy az elfogadott napirendünknek megfelelően a határozathozatalra a mai ülésnapunkon sor kerül.

Tisztelt Országgyűlés! Bakos Bernadett és Kanász-Nagy Máté képviselők, az LMP képviselői, interpellációt nyújtottak be a technológiai és ipari miniszterhez. Megadom a szót Kanász-Nagy Máté képviselő úrnak. Parancsoljon, öné a szó.

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Az elmúlt napokban jött a hír, hogy a MOL 50 literben korlátozza az egyszerre megvásárolható mennyiséget a benzinkútjain, és ez még a jobb helyzet, a kisebb kutakon már most sem lehet sokszor benzinhez jutni.

Mind tudjuk, hogy júliusban a legnagyobb a forgalom a benzin piacán, hiszen egyszerre indul el mindenki nyaralni, és közben zajlik az aratás is. Az állami tulajdonú MOL pedig jól láthatóan készül arra, hogy üzemanyaghiány lesz Magyarországon, hiszen mi másért vezették volna be a korlátozásokat.

A múlt héten az egyik kereskedelmi rádióban egy autósszervezet képviselője szólította fel az autósokat a benzinnel való takarékoskodásra, és hogy kezdjék el használni a közösségi közlekedést, ha tehetik, mert a benzinellátás kritikussá vált. Ideje lenne, hogy a kormány is érdemben foglalkozzon a jövő megoldásaival.

Az LMP hetek óta követeli, hogy a kormány vezessen be átmeneti jelleggel klímabérletet, egy olyan, országosan minden közlekedési eszközre érvényes havi bérletet, amit egységesen 5 ezer forintért megvásárolható. Ennek csak előnyei vannak. Egyrészt végre érdemi segítséget jelent azoknak is, akiknek nincs autójuk, tehát a benzinárstoppal eddig sem értek semmit. Másrészt a fenntartható közlekedés irányába tereli az embereket, hiszen teljesen egyértelmű, hogy az olcsó benzin korszaka lejárt, hosszabb távon azok az országok lesznek versenyképesek, ahol nagyobb arányban használják a közösségi közlekedést. Végül, de a bevezető alapján közel sem utolsósorban: a klímabérlet jelentősen hozzájárulna ahhoz, hogy ne alakuljon ki üzemanyaghiány a következő hetekben Magyarországon.

Németországban egyébként másfél hónapja bevezették, az LMP pedig hetek óta követeli itthon a bevezetését. Sötét felhők gyülekeznek, ennek ellenére a mindig határozott és gyors kormányunk most csak odáig jutott, hogy vizsgálják a lehetőségét és gondolkodnak rajta.

(15.30)

Érdekes módon, amikor zöldlépéseket kell megtenni, akkor mindig úrrá lesz a kormányon valami furcsa megfontoltság és lassúság.

Kérdezem a kormány képviselőjét, azt szeretném tudni, hogy meddig húzzák még a klímabérlet bevezetését. Esetleg megvárják, ameddig a nyomott áron árult üzemanyag miatt még több ember fog autózni? Csakhogy, ugye, ennek tudjuk, mi a vége: nem lesz benzin. Vagy végre hajlandók lépni a sok gondolkodás után? Tervezike egyáltalán valóban bevezetni a klímabérletet, vagy csak hitegetik ezzel az embereket? Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki sorokból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A választ Koncz Zsófia miniszterhelyettes, államtitkár asszonytól fogjuk hallani. Parancsoljon!

DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Nem először van lehetőségem arra, hogy itt a parlamentben erről a témáról beszéljek önnel és az ön frakciójával, ez a múlt héten és az azt megelőző héten is megtörtént. Valahogy olyan érzése van az embernek, hogy ezzel a témával kapcsolatban önök bérletet váltottak itt, a tisztelt Házban. Mivel az elmúlt időszakban már sokszor beszéltünk róla, és nem merült fel kormányzati részről olyan új információ, amit hozzáadni tudok ehhez a témához, ezért megértését kérem, ha lesz olyan része a válaszomnak, amit már elmondtam az előzőekben.

Magyarország Kormánya közlekedési és környezetvédelmi politikájának kiemelt közös szempontja a közösségi közlekedés fejlesztése és népszerűsítése, a „Zöld Busz” program keretében megindult a helyi és helyközi autóbuszparkok cseréje. A tiszta és csendes elektromos járművek tömeges megjelenése egyszerre csökkenti a levegő- és zajszennyezést, valamint emeli a szolgáltatási színvonalat. A közlekedés zöldítése a klíma- és természetvédelmi akcióterv  amelyről már szintén többször beszéltünk itt  sarkalatos pontja, és a 2050-re vállalt karbonsemlegesség elengedhetetlen feltétele. A Technológiai és Ipari Minisztérium folyamatosan vizsgálja a nemzetközi példákat, ahogy már ezt is elmondtam, és természetesen készek vagyunk arra, hogy megvizsgáljuk az egyébként máshol már bevált kedvezmények átültetését, a hazai adottságoknak megfelelő meghonosításuknak a lehetőségét. Ez így van a klímabérlet esetében is.

Ahogy korábban már jeleztem önöknek, mi ezt a konstrukciót és németországi példát már sokkal hamarabb elkezdtük vizsgálni, mint ahogy egyébként itt a parlamentben ez szóba került volna, de már arra is felhívtam a figyelmet korábban, hogy a magyarországi és a németországi helyzet jelentősen különbözik: Németországban sem rezsicsökkentés, sem üzemanyagárstop nincs, mint hazánkban, ezért a német állampolgárok jelentősen magasabb energiaárakat kell hogy fizessenek, mint a magyarok. Miután itt a 480 forintos benzinárstopot október 1-jéig meghosszabbítottuk, elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy megvizsgáljuk alaposan ezt a német példát, illetve összegyűjtsük a tapasztalatokat  ezt is kiemeltem a legutóbbi alkalommal.

2019-ben a baloldal számos helyen tudott győzni, megkapta az önkormányzatok vezetésére a lehetőséget, és ezekben a városokban saját hatáskörben bármikor új közlekedésijegy- és -bérlet-konstrukciókat vezethetnek be. Persze, ha ez a múlt héten elfogadott egységes budapesti parkolás bevezetéséhez hasonlóan áremelkedéssel járna, akkor azért annyira nem javasoljuk a baloldali többségű önkormányzatoknak.

A 2010 óta elvégzett infrastruktúra-, jármű-, szolgáltatásfejlesztések szilárd alapot teremtenek a közösségi közlekedés lendületesebb, a városi és vidéki életminőséget egyaránt javító korszerűsítéséhez. Jó hír, ami a múlt héten történt, hogy a Nyugati pályaudvar fejlesztésére az Európai Unió 27 tagállama közötti versenyben pályázati úton 1,1 milliárd forint forrást nyertünk el.

A kormány határozott és kiemelt célja a magas színvonalú közösségi közlekedési közszolgáltatások biztosítása és folyamatos fejlesztése. Célunk, hogy az utazási igényekhez rugalmasan igazodó, versenyképes, tiszta és csendes járművekből álló szolgáltatási paletta álljon a közlekedők rendelkezésére. Szeretném kérni a képviselő urat, hogy a közlekedéssel és a közösségi közlekedéssel kapcsolatos elképzeléseinket támogassa. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár asszony. Megkérdezem Kanász-Nagy Máté képviselő urat, hogy elfogadjae az államtitkári választ.

KANÁSZ-NAGY MÁTÉ (LMP): Köszönöm szépen a szót, és köszönöm szépen a választ. Valóban, erről van szó, hogy én szinte itt bérletet váltottam a parlamentben erre a témára, és egészen addig szeretném ezt a bérletemet használni, amíg a magyar emberek nem tudják a klímabérletet használni, amire szerintem óriási szükség lenne a közösségi közlekedés fejlesztésére.

Említett az államtitkár asszony itt bizonyos díjemelkedéseket vagy bérletár-emelkedéseket. A klímabérletnek pont az a lényege, hogy jelentős költségcsökkenést eredményez a magyar emberek, a magyar családok számára, hiszen a javaslatunk alapján 5 ezer forintért lehetne használni mind a BKV, mind a MÁV, mind a Volán különböző járatait.

Említette még a két ország közti különbséget, én világosan látom ezt a különbséget: Németországban a közlekedési közlekedést, a fenntartható zöldmegoldásokat támogatják, Magyarországon a magyar kormány pedig az autós közlekedést, a benzint támogatja, ez nyilván egy alapvető különbség. Mindazonáltal bizakodó vagyok, hogy mégis bevezetik ezt a klímabérletet, de amíg ez nem történik meg, addig sajnos nem tudom elfogadni a választ. Köszönöm szépen.




Felszólalások:   75-80   81-86   87-92      Ülésnap adatai