Készült: 2024.05.20.07:47:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

42. ülésnap (2022.11.23.), 360. felszólalás
Felszólaló Dr. Brenner Koloman (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 14:26


Felszólalások:  Előző  360  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BRENNER KOLOMAN (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Miután tegnap délután óta zajlik ez az egészségügyi törvényről szóló vita, én igyekszem egy kicsit szélesebb kontextusba helyezve, kicsit összegezve is a vitában eddig elhangzottakat arra rámutatni, hogy az általam képviselt konzervatív politikai közösség nem szeretne abban állást foglalni, hogy a 2010 előtti időszak vagy a 2010 után időszak mulasztott nagyobbakat abban a nagyon fontos kérdésben, hogy a rendszerváltoztatás óta, ebben a 32 éves szakaszban megtörténte a magyar egészségügy átfogó és a XXI. századnak megfelelő átalakítása. Az én alaptézisem szerint nem, mégpedig az tény, amit itt államtitkár úr is expozéjában említett, hogy mondjuk, az egynapos sebészeti eljárások elterjedését vagy más hasonló, nevezzük így, orvosi technikák fejlődését az elmúlt 32 évben a magyar egészségügyben annak függvényében, hogy mennyi forrás jutott a megfelelő eszközök beszerzésére, részlegesen végbement, ezt senki ne vitassa.

(7.10)

A kommunista egypártrendszer időszakában öröklött kórházstruktúrát és a háziorvosi praxisoknak az átalakítását a mi véleményünk szerint nem a megfelelő módon és nem a megfelelő támogatással végezték el, és az viszont tény, hogy az elmúlt 12 év fideszes egypárti túlhatalma nem használta ki azt a forrásban bő évtizedet, amikor nagyon sok európai uniós forrás állt volna rendelkezésre az egészségügy modernizálására, és egyébként is mind az adóbevételek területén, mind a világgazdasági konjunktúra területén, amelynek hazánk is természetesen részese volt, meg lehetett volna egy nagy ugrással csinálni ezt a XXI. századi kihívásoknak megfelelő modernizálását a magyar egészségügynek.

Itt azért hadd mondjam el azt, hogy azt egy kicsit álságos és cinikus érvelésnek tartom a fideszes képviselőtársaim részéről, amikor a 300 forintos vizitdíj ellen önök annak idején szociális népszavazást kezdeményeztek, egyébiránt nagyon helyesen, ugyanakkor ha megnézzük, hogy az elmúlt 12 évben mi történt abból a szempontból, hogy milyen úgymond szolgáltatást kap egy átlagos, a maga betegbiztosítását befizető magyar állampolgár az állami magyar egészségügyben, és ha csak egy kicsit is azt a tendenciát megnézzük, hogy hányan veszik igénybe inkább már manapság a magánegészségügyi szolgáltatásokat  egyszerűen azért, mert mondjuk, nem óhajtják kivárni a várólistát , akkor azt azért szögezzük le, hogy önök az elmúlt 12 évben óvatosan, miközben retorikailag itt ebben a Házban is, ezekben az órákban is elmondják, hogy önök nem támogatják a magánegészségügyet, éppen ellenkezőleg, a tendenciákat viszont bizony-bizony támogatják, hogy minél többen fizessenek a magánegészségügyben. Az már csak hab a tortán, hogy ezekben a magánegészségügyi praxisokban előbb vagy utóbb feltűnik valami Fidesz-közeli nagyvállalkozó keze, és ez meg az önök rendszerének az egyik lényege, mint azt Lánczi professzor úr óta tudjuk.

Tehát igazándiból én arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a Jobbik számára mint felelős konzervatív párt számára egy masszív állami egészségügy az, amit a XXI. században egy európai uniós tagállamban a magyar polgárok megérdemelnek. És ha ő kiegészítő jelleggel vagy pluszszolgáltatást szeretne megvásárolni az egészségügyben, arra vagy biztosító formájában vagy pedig a magánegészségügyben van lehetőség, ha szabad így mondani, tehát kifizetem a szolgáltatást; természetesen ezt a lehetőséget ne zárjuk ki, miért is zárnánk ki egy szociális piacgazdaságban, amiben mi hiszünk. Na de szociális ez a piacgazdaság, kedves fideszes képviselőtársaim, és nem az, amit önök tesznek ezzel a törvénymódosítással, ahol gyakorlatilag ezt a tendenciát még jobban támogatják.

Néhány gondolatot engedjenek meg nekem a háziorvosi rendszer, illetve a háziorvosok nagyon nehéz helyzetével kapcsolatban. Hadd hozzam fel önöknek a dán példát, azt egy kicsit jobban ismerem. Ugye, Dánia településszerkezete is olyan, hogy nincsenek neki igazán Koppenhágán kívül nagyobb városai, és ezért rendkívül erős és megerősített a háziorvosi szolgálat. Na de kérdezem én: kaptake a magyar háziorvosok olyan támogatást a magyar államtól akár európai uniós forrásból, akár mindannyiunk közös adóforintjaiból, amelyből ezek a háziorvosok például modern diagnosztikai eszközöket tudtak volna beszerezni?  hogy ne annyi legyen a háziorvos feladata, hogy beutalja a szakorvosi rendelőbe a pácienst, mert igen, például Dániában kisebb műtéteket is ott helyben végeznek. Egyrészt diagnosztizálja, van ultrahang, van röntgen, minden van, és utána az adott háziorvos, ha bizonyos területeken megfelelő képesítéssel és továbbképzéssel rendelkezik, akkor természetesen azonnal ellátja a beteget, nem pedig küldözgeti ide-oda-amoda.

Tehát itt azt gondolom, hogy koncepcionálisan mi például kimondottan támogatjuk azt…  és ezért is tartjuk a jelenlegi törvényjavaslatban nagyon negatívnak azt, hogy önök el akarják a háziorvosi praxisokat egy központi államosított rendszerbe venni. Nem, a mi véleményünk szerint a helyi közösségek szerepe számunkra kiemelten fontos, ezért az őket képviselő önkormányzatoknak kell továbbra is a háziorvosi praxisokat támogatni, fenntartani, és ehhez a központi költségvetésből pluszforrásokat kell juttatni azokhoz a fejlesztésekhez, amelyekről az előbb beszéltem, hogy megfelelő, modern eszközökkel és minden egyébbel, akár kisebb műtővel ellátott háziorvosi praxis legyen a végeredmény, ahol aztán tényleg el lehet  még a kisebb régiókban is vagy kisebb településeken is  jutni a pácienseknek egy viszonylag gyors gyógyulási folyamathoz. Tehát ez lenne az a tipikusan ideális modell a mi véleményünk szerint.

Egy következő gondolatmenetet engedjenek meg! A korábbi ciklusban kedves képviselőtársam, jó barátom, Rig Lajos, aki azóta visszament mentősnek, ahogy azt talán a szélesebb közvélemény is tudja, azért nagyon sok olyan példát szokott itt önöknek elmondani, ami, ha szabad így mondani, a magyar rögvalóságból való, mondjuk, a Mentőszolgálat rögvalóságából. Azóta mi is, a Jobbik frakciója, igyekszünk minden ügyet meghallgatni, ha szabad így mondani, a kedves kollégáinktól és támogatóinktól, a magyar egészségügyi dolgozóktól, akik egyébként erőn felül teljesítenek. Tehát itt ezt csak azért mondjuk el, mert  Rétvári államtitkár úr épp nincs itt , ugye, van az a szokásos rétvárizmus, hogy önök támadják a magyar pedagógusokat, önök támadják a… Nem, nem, soha! Nem! A magyar egészségügy, az állami egészségügy is azért áll még, mert a benne dolgozók erőn felül teljesítenek elhivatottan, ezt azért így a jegyzőkönyv számára jegyezzük meg.

Tehát azt gondolom, hogy az átfogó képhez ezek a gondolatok azért is hozzátartoznak, mert ahogy említettem, most, 2022-ben, egy kiemelkedően nehéz gazdasági és szociális válságban az emberek még inkább rászorulnának arra, hogy jól működő egészségügy legyen; mellékesen megjegyezném az oktatás ügyét is, hiszen mind a két terület fontos. Itt én azért mondtam bevezetőképpen, hogy igyekszem kicsit szélesebb kontextusban kezelni a kérdéskörünket, mert ott is hasonló tendenciákat látunk valahol. Tehát önök folyamatosan rontják az állam által biztosított oktatásügyet és egészségügyet azért, hogy aztán a kicsit is jobb anyagi körülmények között élő magyar polgárok elmenjenek a magánoktatás vagy a magánegészségügy felé. Ez helytelen, káros és nemzetellenes politika, tisztelt képviselőtársaim, ezt nem lehet tovább csinálni. A XXI. században egy európai uniós tagállamnak kutya kötelessége megfelelő szolgáltatást, megfelelő színvonalú oktatást, megfelelő színvonalú egészségügyet biztosítani a polgárainak.

Ráadásul, igen, önök vészes módon és felelőtlen módon veszélyeztetik a magyar polgároknak járó európai uniós forrásokat. Igen, a felújítási alapból már súlyos milliárdokat vesztett az önök politikája, a jog uralmát vészesen veszélyeztető politikája miatt hazánk. Az önök politikája miatt! Nem Brüsszel miatt, nem a csúnya ellenzék miatt, nem, nem, soha, hanem az önök magyar államot, magyar kultúrát, magyar oktatást, magyar egyetemi világot megszálló egypárti túlhatalma miatt mondják azt a többi európai nemzetek adófizető polgárai is egyébként, hogy azért nézzük már meg, hogy hizlaljuke tovább a fideszes egypárti túlhatalmat. És nem, nem a baloldal támadja önöket, hanem azok az emberek, akik hisznek a kiegyensúlyozott polgári demokráciában. Az Európai Néppárt jobboldali konzervatív politikusai ugyanúgy megszavazzák az Európai Parlamentben azokat a határozatokat, amelyek kapcsán önöknek papírjuk van arról, hogy választási autokráciát vezettek be hazánkban 32 évvel a rendszerváltoztatás után.

Terminológiában nem biztos, hogy én egyetértek azzal, hogy ez egy választási autokrácia; én egypárti domináns túlhatalomról beszélek, de engedtessék meg nekem nyelvészként, ezek már csak nyelvészeti finomságok. Azt gondolom, az viszont tény, hogy amíg önök nem radikálisan lépnek ebben az ügyben, hogy visszaállítják a jog uralmát…  ez egy régi európai konzervatív érték, mielőtt azt mondják erről, hogy ez egy ilyen brüsszeli liberális ármány. Nem, ez az európai kultúrkör egyik alapja, a római jogon alapszik, és azt jelenti, hogy a fideszesek nem mehetnek oda valakihez elvenni a vállalkozását; ez azt jelenti hogy nem vehetik el egy normál magyar polgárnak a földjét, a vállalkozását. Ezt jelenti a jog uralma, és nem valami brüsszelita ármánykodás, tisztelt fideszes képviselőtársaim. Tehát azt gondolom, hogy itt nagyon nagy szükség volna az európai uniós forrásokra.

Azt pedig láttuk, hogy az Integritás Hatóság, amit Navracsics miniszter úr meghirdetett, hogy megkezdi működését november 19-én, hát, az ott nem sikerült, bár azonnal vittünk egy 180 oldalas dokumentumot arról, hogy Mohács fideszes polgármestere erősen korrupciógyanús ügybe keveredett egy több mint egymilliárd forintos EU-támogatási ügyben, amit a családja kapott véletlenszerűen.

(7.20)

Aztán hétfőn én mondtam egy napirend előtti felszólalást, Latorcai államtitkár úr elmondta, hogy miért szombaton mentünk oda, miért nem hétfőn, aztán hétfőn sem lehetett oda bemenni; időközben kiderült, hogy személyes ügyintézésre nem lesz mód. Hát, gratulálok! Így kell ám ezt csinálni, szóval tényleg! Tehát a miniszter úr nagy hangon meghirdeti, hogy föláll az Integritás Hatóság és végzi a munkáját, csak éppen elérni nem lehet. Meglátjuk, hogy majd az elkövetkezendő napokban valami életjelet mutate ez a hatóság.

Még egy utolsó olyan kérdést hadd hozzak fel, amelyről Balassa Péter, kedves jobbikos képviselőtársam már beszélt, de mindkettőnket érint, hiszen Nyugat-Magyarországon Szombathelytől Győrig, Sárvártól szűkebb pátriámig, Sopronig bezárólag nincs megfelelő légimentő-szolgálat. Azt gondolom, hogy abba a körbe, amit az előbb mondtam, tehát hogy a magyar polgároknak jár a XXI. században egy megfelelő szolgáltatás a magyar állam részéről, az is beletartozik, hogy összehasonlítható módon, gyorsan kiérő mentőhelikopter-leszállóhelyet és légibázist biztosítsunk. Itt nem biztosított ezen a területen az az alapelv, hogy 15 percen belül odaérjen egy mentőhelikopter, ha valaki erre rászorulna. Itt folynak a tervezések, különböző felröppenő hírek vannak, egyvalami viszont nagyon fontos, hogy ez minél hamarabb valósuljon meg egy olyan helyszínen, amely ezt a régiót tényleg el tudja látni ezzel a rendkívül fontos szolgáltatással.

Összefoglalóan tehát azt kell mondjuk, hogy az elmúlt 12 évben önök kihagyták azt a lehetőséget, hogy egy évtizednyi forrásbőséggel valóban modernizálják a magyar egészségügyet, most pedig ez az előttünk fekvő törvényjavaslat csak arról tanúskodik, amit önök akár a katatörvény módosításával, akár az oktatásügyben itt most művelnek, mégpedig azt, hogy kapkodó módon és bizonyosan nem előremutató módon terveznek olyan átalakításokat, amelyek kapcsán az egészen bizonyos, hogy a magyar polgároknak járó egészségügyi ellátás színvonala csökkenni fog. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  360  Következő    Ülésnap adatai