Készült: 2024.05.11.23:00:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

50. ülésnap (2023.03.06.),  237-240. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:54


Felszólalások:   233-236   237-240   241-244      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Kanász-Nagy Máté és Bakos Bernadett, az LMP képviselői, kérdést kívánnak feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Mikor veszik bele a vármegye- és országbérletbe a városi közlekedést is?” címmel. Bakos Bernadett képviselő asszonyt illeti a szó.

BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Az LMP lassan egy éve javasolja a klímabérlet bevezetését. Ez egy olcsó, havonta 5 ezer forintba kerülő tömegközlekedési bérlet, ami országosan az összes tömegközlekedési járatra érvényes lenne a Volánbusztól kezdve a MÁV-on keresztül a helyi közösségi közlekedésig.

A klímabérlet anyagi segítséget jelent az embereknek és segíti a zöldcélokat, hiszen az egyszerű és olcsó bérlet hatására sokan válthatnak autóról közösségi közlekedésre. Javaslatunk mintája a német kilenceurós bérlet, ami  Palkovics László szavaival élve  hatalmas siker volt. A német klímabérlet valóban eredményes intézkedés, három hónap alatt 1,8 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást takarított meg. Ha Magyarországon egész évre bevezetnénk a klímabérletet, akkor 0,8 millió tonnával, vagyis 2 százalékkal csökkenne az ország szén-dioxid-kibocsátása.

Ennek ellenére hosszú hónapokig a kormány csak vizsgálta a klímabérlet bevezetését, bár ennek eredményéről nem közöltek semmit. Majd a benzinársapkát hozták fel kifogásnak, elismerve, hogy önöknek nem számítanak a szegénység vagy a tudatos zöldéletmód miatt autó nélkül élők. Orbán Viktor évértékelő beszédében végre bejelentette, hogy bevezetik a klímabérlethez hasonló vármegye- és országbérletet. Ezek ugyan messze nem tökéletesek, de el kell ismerni, hogy előrelépést jelentenek az eddigi, kilométer-alapú bérletekhez képest.

Nagy probléma viszont, hogy a bérletek nem érvényesek a helyi tömegközlekedésre, így aki ingázik, annak továbbra is két-három bérletet kell vennie. Tavaly októberben Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár még zónaalapú tarifarendszerről beszélt, vagyis a nyugati jó példák alapján integrált városi, elővárosi bérletekről. Érthetetlen, hogy ezt miért dobták most ki, hacsak nem megint Budapesttel szembeni elkülönülésüket szeretnék mutatni.

Tisztelt Államtitkár Úr! Mikor veszik bele a vármegye- és országbérletbe a városi közlekedést is? Válaszát előre is köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő asszony. Megadom a szót Nagy Bálint államtitkár úrnak. Parancsoljon!

NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! A kormány számára a környezetvédelem és a zöldpolitika kiemelten fontos terület, mint ahogy a közösségi közlekedés támogatása is. Mi azonban nemcsak beszélünk ezekről a dolgokról, hanem cselekszünk is. Erre egy jó példa, hogy Magyarország az elsők között rögzítette törvényi szinten azt a vállalást, hogy 2050-re klímasemleges országgá váljon.

Örömmel tudom elmondani azt, hogy 2010 óta a magyar gazdaság 24 százalékkal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátása mellett képes egységnyi GDP előállítására, mindezt úgy, hogy közben az ipari teljesítményünk a másfélszeresére nőtt. Az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátásban pedig a kilencedik legjobb értéket tudjuk magunkénak az európai uniós tagállamok között.

A kormány figyelmet fordít a közösségi közlekedésre. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a május 1-jétől bevezetésre kerülő vármegye- és országbérlet. Az új konstrukció révén több ezer, de akár több tízezer forinttal is csökkenhet a családok havi közlekedési ráfordítása. A két új bérlettípus bevezetése a vidék és Budapest számára is egyaránt óriási előrelépés, hiszen kevesebb autó érkezik majd az agglomerációból a fővárosba, a vidéknek pedig azért kiemelten jó, mert az itt élők kevesebb pénzért kapnak majd több szolgáltatást, és mindezt jóval egyszerűbben.

Szeretném megemlíteni, hogy szerencsére ez nem klímabérlet, ugyanis az ön által említett klímabérlet ma már 49 euró. Úgyhogy, ha ez így lenne, akkor ezért közel kétszer annyi pénzt kellene fizetni a bérletet megváltóknak, mint ahogy ez a vármegyebérlet esetében lesz majd.

Illetve azt is szeretném elmondani, hogy ez az új bérlet, illetve a két új bérlettípus nem szüntet meg semmilyen korábbi kedvezményt, ez ezek mellett egy új, azt gondolom, hogy minden eddiginél kedvezőbb lehetőséget biztosít a majdani felhasználók számára. És nem kikerülve a kérdését, tisztelt képviselő asszony, ahogy arról ma már volt lehetőségem beszélni, akkor tudjuk ezt kiterjeszteni az adott önkormányzatok településein, közigazgatási területén belül is, amikor ehhez az önkormányzatok csatlakoznak, hiszen az önkormányzatokon belül a közösségi közlekedés önkormányzati feladat, és ahogy itt ma már erről beszéltem, szeretettel várjuk az önkormányzatokat, hogy csatlakozzanak hozzá, és ebben természetesen várjuk a főpolgármestert is, illetve a fővárost is. Nagyon szépen köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   233-236   237-240   241-244      Ülésnap adatai