Készült: 2024.05.08.07:55:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

105. ülésnap (2024.03.19.),  111-118. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 18:13


Felszólalások:   97-110   111-118   119-120      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tájékoztatom képviselőtársaimat, hogy a módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank létrehozásáról szóló megállapodást módosító, a bank kormányzótanácsa által 2023. május 18-án meghozott és a tagállamok által elfogadott 259. és 260. számú határozatok kihirdetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A kormány-előterjesztés T/7728. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Elsőként megadom a szót Fónagy János úrnak, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkárának, a napirendi pont előterjesztőjének 30 perces időkeretben. Parancsoljon!

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A T/7728. számú törvényjavaslat az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank  EBRD  két határozatát ülteti át a magyar jogrendszerbe, ezzel is eleget téve hazánk nemzetközi kötelezettségeinek. A törvénymódosítás szükségességét indokolja, hogy a bank működési feltételeit is tartalmazó alapító okiratot a csatlakozáskor a részvényes tagállamok törvényben hirdették ki.

A bank törvényjavaslatban szereplő határozatai két területre vonatkoznak: egyrészről a bank működési területe hat szubszaharai afrikai országgal, valamint Irak térségével bővülne, másrészről a G20-országok ajánlása alapján az aktuális gazdasági környezethez igazodva átalakul a bank tőkemegfelelési keretrendszere. Az EBRD működésének Szubszaharai Afrikára történő kiterjesztése korlátozott terjeszkedést jelent, vagyis a bővülés nem befolyásolhatja a jelenlegi működési országok, így Magyarország finanszírozását. Említést érdemel, hogy Magyarország esetében 100 százalékban a magánszektor finanszírozásáról beszélünk. További feltételként fogalmazódik meg a részvényesek oldaláról, hogy a szubszaharai bővülés nem veszélyeztetheti a bank tripla A-s  tehát három A-s  hitelminősítését, és nem vezethet további tőkeemeléshez.

A második határozat a tőkemegfelelési keretrendszer módosításáról az alaptőkével kapcsolatos korlátozások megszüntetését jelenti a tőkekihelyezés növelése, a támogatott fejlesztési projektek számának és volumenének bővítése érdekében.

(15.50)

A rendelkezésre álló kockázatviselési kapacitás nagyobb mértékű kihasználásra nyújt lehetőséget. A tőkemegfelelési keretrendszer technikai módosítása azt jelenti, hogy az EBRD hagyományos műveleteire vonatkozó tőkeáttételi célok, a limitek és a keretszempontok meghatározása az igazgatótanács hatáskörébe kerül; tehát nem kell minden országban törvényben külön módosítgatni. A keretek kialakítása és módosítása a részvényes tagországok elvárásához és a piaci körülményekhez igazodva tehát így rugalmasabbá válik.

A G20-ak vonatkozó ajánlását egyébként a hasonló profillal rendelkező más fejlesztésű bankok is átültetik saját gyakorlatukba, így az EBRD határozata nem egyedi, illeszkedik a nemzetközi pénzügyi trendbe.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank szubszaharai, afrikai és Irak térségére irányuló terjeszkedése egybeesik Magyarország stratégiai törekvéseivel, emellett nagymértékben segíti a térség gazdasági fejlődését, és erősíti Európa térségbeli jelenlétét. Kérem, gondoljanak arra az általunk régóta hangoztatott mondatra, hogy nem idehozni kell a bajt, hanem a segítséget kell odavinni, ahol a baj van. Ez a szubszaharai térségre és mint a migráció egyik legjelentősebb forrására erőteljesen vonatkozik.

A bank finanszírozási lehetőségének bővítése ugyancsak magyar érdek. Az EBRD fontos finanszírozási rést tölt be a kedvezményezett EU 11, azaz az Európai Unióhoz 2004 óta csatlakozott országok gazdasági fejlődésének támogatásában, kiemelten a közép-európai vállalkozások regionális piaci pozícióinak erősítésében.

Tisztelt Képviselőtársaim! Összefoglalva: a törvényjavaslat elfogadása esetén nem csupán nemzetközi kötelezettségeinket teljesíti, hanem a magyar gazdaság, a magyar vállalkozások fejlesztési és külpiaci törekvéseit messzemenően támogató kezdeményezés lép hatályba. Mindezekre tekintettel kérem a tisztelt Házat, hogy a T/7728. számú törvényjavaslatot megvitatni és a törvényjavaslatban megfogalmazott szándékot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Most a vezérszónoki felszólalásokra kerül sor. Elsőként megadom a szót Herczeg Tamás képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon!

HERCZEG TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő javaslat kiemelkedő fontosságú lépéseket tartalmaz az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank működésének alakulásában. A működés ezen alakításának folyamatában fontos előzmény, hogy az EBRD 2022-ben elvi szinten már jóváhagyta a hat szubszaharai afrikai ország és a Közel-Keleten fekvő Irak térségére történő terjeszkedést. A megvalósítást azonban átmenetileg az ukrajnai háború megakadályozta, de az EBRD 2023-as éves közgyűlése Magyarország támogatásával ismét megszavazta a terjeszkedést.

Ennek a szándéknak a motívuma az, hogy az EBRD hozzájáruljon a térség geopolitikai stabilitásához és gazdasági fejlődéséhez, miközben Ukrajna támogatása továbbra is prioritás marad. Mint talán köztudott, az EBRD jelenleg is jelentős forrásokkal támogatja az ukrajnai reálgazdasági folyamatokat, és a nemzetközi pénzpiaci, gazdasági szereplők általános vélekedése, hogy a háború sújtotta ország majdani újjáépítésében kiemelt szerepe lesz a banknak.

A terjeszkedést tehát úgy indokolt megvalósítani, hogy az ne szűkítse, ne módosítsa a banknak az Ukrajna és más, a háború által érintett országok megsegítésére irányuló fókuszát, és természetesen a stabil banki tevékenységre vonatkozó működési elveitől sem térhet el a szervezet.

Tisztelt Képviselőtársaim! „A gazdasági fejlődéshez és az újjáépítéshez való hozzájárulásával a bank célja a nyitott, piacorientált gazdaságok felé való átmenet elősegítése, valamint a magán- és vállalkozói kezdeményezések előmozdítása a többpárti demokrácia, a pluralizmus és a piacgazdaság alapelvei mellett elkötelezett és az azokat alkalmazó kelet-közép-európai országokban.”  olvasható az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank létrehozásáról szóló, 1991-ben létrejött megállapodás 1. cikkében. Ennek a megállapodásnak a módosítása van jelenleg napirenden a bank kormányzótanácsa által 2023. május 18-án meghozott és a tagállamok által elfogadott 259. és 260. számú határozatok jóváhagyásával és kihirdetésével. Talán nem mellékes tény, hogy a londoni székhelyű szervezet részvényesei között 69 ország szerepel, illetve részvényes az Európai Unió és az Európai Beruházási Bank is.

A most tárgyalt előterjesztéssel kapcsolatban el kell mondani, hogy a közép- és kelet-európai gazdaságok átalakulásának finanszírozására a kelet-közép-európai rendszerváltozás után életre hívott bank lehetséges legjobb  a jelenlegi AAA, azaz tripla szintű, stabil kilátású  osztályzatát a bank műveleti, földrajzi hatókörének bővülése nem veszélyeztetheti. Emellett az is fontos szempont, hogy a változás ne vezessen további tőkeemeléshez, ezért tehát a tervezett terjeszkedés fokozatos és korlátozott lesz.

A törvényjavaslatot áttekintve elmondható továbbá, hogy a tőkekihelyezés növelését célozza az alaptőkével kapcsolatos korlátozások megszüntetésével. Ez a G20-csoport, melynek tagjai, azaz 19 ország és az Európai Unió a globális GDP körülbelül 90 százalékát, a világkereskedelem 80 százalékát és a világ népességének körülbelül a kétharmadát képviseli, szóval a G20-csoport javaslata mentén és az Európai Unió indítványa alapján történik úgy, hogy a kereskedelmi bankok többsége egyébként ezt a korlátozást korábban már megszüntette.

A módosítás rugalmasabbá teszi a bank tőkeáttételi politikáját, és ahogy említettem, nem érinti a bank AAA minősítését, hitelminősítését. Az előzőek mellett a tőkemegfelelési keretrendszerbe történő átvezetés, valamint a tőkekorlátozások megszüntetése szintén kulcsfontosságú lépés a bank jövőjének alakulásában, hiszen ez így biztosítja a tőkeáttételi célok rugalmasabb kezelését, és jobb, hatékonyabb és gyorsabb reagálást tesz lehetővé a piaci környezet folyamatos változásaira.

Fontos elmondani, hogy a javaslat összhangban van Magyarország külpolitikai és gazdaságfejlesztési céljaival, és hozzájárul a nemzetközi stabilitáshoz és fejlődéshez. És ahogy dr. Fónagy János államtitkár úr elmondta, szerintem mindannyiunknak eszébe jut, hogy ez a javaslat összhangban van azzal a szándékkal és azzal a cselekvéssel, amit a magyar kormányzat gondol és tesz, miszerint nem a bajt kell idehozni, hanem a segítséget kell odavinni, ahol erre a segítségre szükség van.

Tisztelt Képviselőtársaim! Együttműködésünkkel hozzájárulhatunk ahhoz, hogy az EBRD hatékonyabban támogassa a fejlődő, azaz alacsony egy főre eső jövedelemmel rendelkező és sok gazdasági, társadalmi, egészségügyi és más hátránytól sújtott országokat, és így hozzájárulhatunk ahhoz is, hogy a bank képes legyen jobban szolgálni a globális kihívások megoldására tett erőfeszítéseket. Ezekre az erőfeszítésekre, a globális jelentőségű folyamatok nemzetközi összefogással történő kezelésére a szubszaharai, azaz a Szaharától délre fekvő afrikai térségben is óriási szükség van. Elég csak arra gondolnunk, hogy egyrészt ez a térség a világ talán legszegényebb területe, másrészt pedig az Egyesült Nemzetek Szervezete előrejelzése alapján az itt lévő országokban két és fél évtized múlva körülbelül másfél milliárd ember él majd, a népességrobbanás tehát, ami a Földön zajlik, jelentős részben az afrikai kontinensnek ezen a részén, a szubszaharai részen történik.

(16.00)

Ennek fényében kiemelten lényeges, hogy az EBRD által nyújtott finanszírozások jelentős célterületei többek között a közlekedés, az energiaipar, a környezetvédelem, a vízellátás és a szennyvízelvezetési infrastruktúra bővítése, javítása, fejlesztése, jobbá tétele.

Tisztelt Képviselőtársaim! A fentiek, illetve a törvényjavaslat tartalma alapján kérem, hogy mindannyian támogassuk az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank működésének a modernizálását és hatékonyságát szolgáló javaslatot. A Fidesz-frakció mindenesetre így fog tenni. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti sorokban.)

ELNÖK: Megadom a szót Juhász Hajnalka képviselő asszonynak, a KDNP képviselőcsoportja vezérszónokának. Parancsoljon!

DR. JUHÁSZ HAJNALKA, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársam nagyon részletesen bemutatta a törvényjavaslatot. Én annyit tennék hozzá, annyival egészíteném ki, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banknak, az EBRD-nek hazánk már a kezdetektől tagja. A létrehozásáról szóló megállapodást már 1991-ben kihirdettük. A bank jelenleg több mint negyven ország területén fejt ki tevékenységet a gazdasági haladás és újjáépítés megvalósításában, a nyitott, piacorientált gazdaságokba történő átmenet elősegítésében és a versenyképes környezet támogatásában.

Jelen törvényjavaslat a bank kormányzótanácsa által elfogadott két határozat, a 259. és 260. számú határozat kihirdetéséről szól, melyek az EBRD létrehozásáról szóló megállapodást fogják módosítani.

Már 2022-ben a májusi közgyűlésen a 248. számú határozat elfogadásával a bank kinyilvánította elvi szándékát, hogy kiterjessze a tevékenységét a szubszaharai régióra, valamint Irakra, ugyanakkor az orosz-ukrán konfliktus következtében Ukrajna és a konfliktus által érintett országok kerültek a bank támogatási tevékenységének a fókuszába, ahogyan elhangzott.

Ezzel párhuzamosan azonban az előkészületek megkezdődtek a Szubszaharai Afrika, valamint Irak térségére történő terjeszkedésre, melyet 2023 májusában a 259. számú határozat elfogadásával a bank kormányzótanácsa megerősített.

A döntés fényében a korlátozott és fokozatos terjeszkedés úgy valósul meg, hogy a legfőbb prioritás továbbra is Ukrajna és a konfliktus által érintett egyéb országok támogatása marad. A tevékenység kiterjesztése nem mehet már a jelenlegi országok területén működő programok rovására, és fontos  szintén elhangzott , a bank AAA hitelminősítését nem veszélyeztetheti, és nem jár további tőkeemeléssel.

A folyamat során a szubszaharai régió bevonása mellett Irak a Földközi-tenger déli és keleti régiójába integrálódik, hiszen ahogyan a dokumentum is megerősíti és hangsúlyozza, a régió egyre hangsúlyosabb szerepet kap a geopolitikai és fejlesztési prioritások megvalósításában.

A szintén 2023. május 18-án elfogadott másik, 260. számú határozat a bank alaptőkéhez kötött hitelkitettség-korlátozásának eltörléséről, valamint e felelősség igazgatótanács hatáskörébe rendeléséről szól. A határozat hátterében a G20-ak által készített tanulmány áll, melynek célja a tőkemegfelelési és keretrendszer aktualizálása volt, alkalmazkodva a bank alapítása óta eltelt évtizedekben beállt változásokhoz a pénzügyi tőkerendszer gyakorlatában.

A tőkeáttételi célok alapító okiratból a tőkemegfelelési keretrendszerbe történő áthelyezésével nagyobb rugalmasság érhető el, hiszen nem lesz szükség az alapító okirat módosítására a szükséges kiigazítások végrehajtása során, ezzel is elősegítve a bank optimális tőkekapacitás-kihasználását. Ezzel megszűnik a bank hagyományos műveleteire vonatkozó tőkekorlátozás, és a tőkemegfelelési keretek szempontjait az igazgatótanácsra ruházza.

Tisztelt Képviselőtársaim! A KDNP támogatja a törvényjavaslatot. Köszönöm a megtisztelő figyelmet. (Taps a kormánypárti sorokban.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Most további képviselői felszólalásokra van lehetőség. Megkérdezem, hogy kíváne még valaki élni a felszólalás lehetőségével. (Senki sem jelentkezik.) Mivel további felszólalásra senki nem jelentkezett, az általános vitát lezárom.

Az előterjesztő képviseletében Fónagy János államtitkár úr válaszol az elhangzottakra. 30 perces időkeret áll rendelkezésére. Parancsoljon!

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzetgazdasági minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Köszönöm az elhangzott támogató javaslatokat. Remélem, hogy a Ház ebben a szavazások során is egységes álláspontot fog elfoglalni. Továbbá megköszönöm a ma délután mellettem kitartó képviselőtársaim támogatását mind a saját, mind az ellenzéki oldalon. Köszönöm szépen. Köszönöm, elnök asszony. (Taps a kormánypárti sorokban.)




Felszólalások:   97-110   111-118   119-120      Ülésnap adatai