Készült: 2024.05.08.12:03:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

75. ülésnap (2023.07.03.),  306-307. felszólalás
Felszólalás oka Napirend utáni felszólalások
Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:   304-305   306-307   308-309      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen képviselő úr. A következő felszólaló a DK képviselőcsoportjából Ráczné Földi Judit képviselő asszony. Parancsoljon, öné a szó.

RÁCZNÉ FÖLDI JUDIT (DK): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Ahogyan már megszoktuk, hatalmas csinnadrattával jelentette be Orbán Viktor és Cser-Palkovics András 2015-ben, micsoda nagy fejlesztések történnek a következő években Székesfehérváron a „Modern városok” program keretében. A helyi sajtó címlapja egyenesen így szólt: „Orbán Viktor Székesfehérváron  20 milliárdnyi ígéret”. Ugye, ismerik azt a mondást, hogy senki nem olyan szegény, hogy ne tudna ígérni. A föld alá viszik az autókat a Zichy ligetnél, multifunkcionális csarnok épül, fejlesztik a kórházat, kisgépes reptér lesz Börgöndből, mondhatnánk azt is, kolbászból lesz a kerítés.

Nyolc év elteltével, 2023 márciusában Lázár János már arról számolt be, hogy leállítják a programot. Most bezzeg nem volt élő közvetítés, nem voltak polgármesteri sajtótájékoztatók, szépen csendben egy programnak vége lett. Nagyot változtak az idők. A program lezárásáról már nem a kormányfő, hanem Lázár János tárgyal, és nem a kormány képviselője utazik el a polgármesterekhez, hanem nekik kell felmenni a miniszterhez.

Székesfehérváron, hasonlóan több más településhez, az ígért nagy fejlesztések több mint egyharmada már biztosan nem fog megvalósulni, a mostani állapot szerint 13 százaléka készült el. Az életminőség javítása céljából a Zichy ligetnél a föld alá vitték volna az autóforgalmat. Az egyébként a valóságtól teljesen elrugaszkodott elképzelés a tervezés szakaszáig sem jutott el; ez ebben az esetben talán még nagy szerencse is.

Mint ahogyan a patinás Fekete Sas Szálló rekonstrukciója is elmarad. Helyette a város polgármestere 2022 júniusában a székesfehérváriaktól várt ötleteket arra, mi legyen a sorsa az épületnek. Lassan harminc éve, hogy a fehérvári Pilvaxként is számontartott Fekete Sas Szálló üresen áll. Felújítása növelte volna a város turisztikai vonzerejét; ez sem számított.

A középiskolai campus létrehozása sem történik meg. Eredetileg a sportokat és művészeteket középpontba állító, 2500 diákot befogadni képes középiskolai campus létesült volna Székesfehérváron 2017. évi árakon 16 milliárd forintból, 2020. évi befejezéssel. A projekt még el sem kezdődött, a költségek így is már 30-32 milliárd forintra nőttek; ugyan ebben nagy szerepe van a NER-cégek túlárazásának is.

A kormányzat ezért aztán az eredeti támogatási összeget meghagyva, végül iskolafelújítási programot hagyott jóvá. A különbség elég jól érzékelhető. A beígért lakásépítési programot el sem indították, amelynek célja a város versenyképességének növelése, a munkaerő megtartása volt; ebből sem lett semmi. A börgöndi légikikötő fejlesztésének tervezése a 2021. évben kezdődött el, vagyis hat évig semmi sem történt. A város közgyűlése 2023. májusi ülésén döntött a repülőtér fejlesztéséhez szükséges tervező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás ismételt megindításáról. Hogy mikor lesz ebből működő légikikötő? Nem tudni a választ.

Nem meglepetés azonban, hogy a multifunkcionális sportcsarnok megépítése megtörténik. A beruházáshoz a kormány nettó 35 milliárd forintos támogatást biztosít. A létesítményt Orbán Viktor jóbarátjának, Garancsi Istvánnak a cége építi, így a NER is jól jár. A beruházás tervezésekor 7 milliárdos végösszegről beszéltek, ez lassan eléri az 50 milliárdot. Vajon ki fogja ezt üzemeltetni és fenntartani?

Székesfehérvár útjai egyre nehezebben járhatók, különösen a csúcsidőkben mindennaposak a dugók. 2014 óta ígérik a székesfehérváriaknak, hogy az úgynevezett Auchan-körforgalom bővítése megtörténik. Most már azonban egyértelmű, hogy minden ígéret csak ámítás volt. A Lázár János tárcája által közzétett listán ez a beruházás már nem szerepel, a tárca ezt felfüggesztette. A város többi fontos közlekedési útjának bővítése pedig még csak szóba sem került. Az M0-s tehermentesítését célzó M81-es út építésének határideje 2032. augusztus 31e, vagyis beláthatatlanul messze van.

A DK szerint nem stadionokat, multifunkcionális csarnokokat kell építeni, hanem az emberek mindennapjait könnyebbé tevő fejlesztéseket kellene végrehajtani. Csökkenteni kell a dugókat, a felesleges várakozásokat, a környezeti károkat. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a DK soraiból.)




Felszólalások:   304-305   306-307   308-309      Ülésnap adatai