Készült: 2024.05.08.07:33:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

75. ülésnap (2023.07.03.),  262-275. felszólalás
Felszólalás oka Bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája
Felszólalás ideje 17:36


Felszólalások:   256-262   262-275   276-279      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Gazdasági Bizottság nem állított előadót.

Most a képviselői felszólalások következnek napirend szerinti időkeretekben. A vita során kétperces hozzászólásra nincs lehetőség.

Nézem a képernyőt, várom a jelentkezőt. (Nem érkezik jelzés.) Nincsen. Tisztelt Országgyűlés! Akkor a vitát lezárom.

Megkérdezem az előterjesztőt, hogy kíváne még hozzászólni. (Jelzésre:) Jelzi, hogy nem.

Tisztelt Országgyűlés! A határozathozatalokra a holnapi ülésnapon kerül sor.

Soron következik a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény, valamint a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosításáról szóló előterjesztéshez benyújtott bizottsági jelentések és az összegző módosító javaslat vitája. A Németh Szilárd István, a Fidesz képviselője által benyújtott előterjesztés T/4251. számon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

A vitában elsőként a Törvényalkotási Bizottság álláspontjának, valamint a megfogalmazódott kisebbségi vélemény ismertetésére kerül sor. Ezért megadom a szót Pogácsás Tibor képviselő úrnak, a bizottság előadójának. Öné a szó.

POGÁCSÁS TIBOR, a Törvényalkotási Bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási Bizottság a 2023. június 29-én tartott ülésén tárgyalta meg a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény, valamint a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosításáról szóló T/4251. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság a házszabály 46. §-a alapján 25 igen szavazattal, 10 nem szavazat ellenében és tartózkodás nélkül fogadta el.

Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő törvényjavaslat célja a PB-gáz piaci stabilitásának fenntartása. Ennek érdekében az előterjesztők a jelenlegi hatósági árazáson alapuló értékesítési rendszer átalakítására tesznek javaslatot.

A tervezetet a Törvényalkotási Bizottság  az előterjesztőkkel egyetértésben  érdemben módosította. A PB-gáz-piac működését és a fogyasztói érdekek érvényesítését az engedélyező hatóság szerepében eljáró bányakapitányságok, a Gazdasági Versenyhivatal, valamint a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal fogja biztosítani.

Kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a PB-gáz-piaci szektor stabilitásának megőrzése érdekében támogassák a javaslatot. Köszönöm a szót, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Pogácsás Tibor képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A bizottság kisebbségi véleményét Gy. Németh Erzsébet képviselő asszony fogja elmondani.

(21.00)

GY. NÉMETH ERZSÉBET, a Törvényalkotási Bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Úgy, ahogy Pogácsás képviselőtársam elmondta, a Törvényalkotási Bizottság megtárgyalta ezt a törvényjavaslatot, és a bizottság kisebbségi véleményének előadójaként szeretném azt a döbbenetemet kifejezni, amivel most már Pogácsás képviselő úr úgy fordította a bizottsági ülés többségi véleményét, hogy a PB-gázpalackok hatósági árának átalakításáról van szó. Szeretném a tisztelt Házat tájékoztatni, hogy nem átalakításáról, hanem eltörléséről van szó.

A bizottság ülésén a kisebbségi vélemény megfogalmazódott aszerint, hogy ez, hogy tulajdonképpen kiveszik a hatósági ár eltörlése után az ellenőrzés és a nem megfelelő piaci magatartás esetén a büntetés kategóriáját ebből a törvényjavaslatból, azt fogja eredményezni, hogy az a körülbelül 500 ezer ember, aki rá van szorulva arra, mert olyan szegény infrastruktúrával ellátott területen él Magyarországon, hogy nincs vezetékes gáz és más egyéb energiaszolgáltatás, ezzel a hatósági ár eltörlésével nagyon nehéz helyzetbe kerülnek.

A bizottsági ülésen én megkérdeztem Németh Szilárd képviselő urat, az előterjesztőt, hogy mi indokolta azt, hogy az általa beterjesztett törvénymódosításban még szerepeltek ezek az ellenőrző, illetve szankciókat  ez nagyon tetszik önöknek  alkalmazó paragrafusok, és ezek pedig a bizottsági ülésen egy, a TAB által végül is elfogadott összegző módosítóban kikerülnek ebből a törvényjavaslatból. Akkor az előterjesztő képviselő úr azt mondta ott a bizottsági ülésen válaszolva, hogy mindenre a rezsicsökkentés érdekében van szükség.

Tisztelt Ház! Én azt gondolom, hogy ez még ettől a kormánytól és ettől a fideszes többségű parlamenttől is egészen arcátlan érvelés. Azzal érvelni, hogy azért töröljük el a hatósági árat, mert egyébként ez a rezsicsökkentést szolgálja, egészen egyszerűen elfogadhatatlan.

Képviselő úr a bizottsági ülésen elmondta, hogy tulajdonképpen három nagy, PB-gázpalackot töltő ilyen szolgáltató van Magyarországon, ezek közül van, amelyik külföldi tulajdonú, de azt mindannyian tudjuk, hogy a legnagyobb, a MOL hazai. Ma meghallgathattuk miniszterelnök úrtól, hogy nemzeti tulajdonban lévő iparágak azok, amelyek fontosak az országban. Szóval, ezt a három magánszolgáltatót nem sikerül annak a kormánynak és annak a fideszes többségnek valamilyen korlátok közé szorítani, amely fideszes többség és kormány itt 0-24 óra alatt komplett ágazatokat tesz tönkre és írja át az ezekre vonatkozó törvényeket.

Tehát még mindig nem tudom és nem értem, hogy mi az oka annak, hogy az egyébként is elfogadhatatlan hatósági ár eltörlését, noha ahhoz az előterjesztő a törvénymódosításával beterjesztett egyfajta ellenőrző és szankcionáló funkciót…  egészen egyszerűen a TAB által benyújtott összegző módosító javaslatban kikerül. Ne haragudjon, előterjesztő képviselő úr, nem győzött meg, de azt hiszem, hogy nemcsak engem, hanem azt az 500 ezer embert sem, akik kénytelenek PB-palackkal fűteni, melegvizet előállítani és főzni, mert egészen egyszerűen nincs más lehetőségük.

Én értem, hogy a nagytőke és az erős piaci szereplők még akár az Orbán-kormányt is korlátok közé tudják szorítani, de az én felfogásom szerint a kormánynak az a dolga, hogy ezeknek ellentartson, és ezeknek a piaci szolgáltatóknak valamilyen formában olyan törvényeket hozzon, amik rákényszerítik őket, hogy ne emeljék az egekbe az árakat.

Bizottsági ülésen…  nem tudom, mennyi időm van még, elnök úr.

ELNÖK: Három perc.

GY. NÉMETH ERZSÉBET, a Törvényalkotási Bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Három perc. Köszönöm, akkor ezt még el tudom mondani.

Tehát a bizottsági ülésen az előterjesztő képviselő úr elmondta azt, hogy jelen pillanatban is van a Magyar Energetikai Hivatalnak meg az összes többi felsorolt hivatalnak lehetősége arra, hogy ha kartellezés vagy tisztességtelen árképzés van, akkor közbelépjenek. Szerintem a legmegnyugtatóbb az lenne, ha ez az 500 ezer embernek lehetőséget adó PB-gázpalack-töltés továbbra is hatósági áras lenne.

Mindezek alapján a bizottság kisebbsége úgy látja, hogy ezt a törvénymódosító javaslatot nem lehet, nem szabad elfogadni, és ha a fideszes többség és a fideszes kormányzat hű lenne ahhoz, amit a választásokon ígért, hogy márpedig megvédjük a rezsicsökkentést, akkor ez, hogy a rezsicsökkentés egy fontos elemét most eltörlik, és tulajdonképpen szabályozhatatlanná és ellenőrizhetetlenné teszik, nem a rezsicsökkentést szolgálja. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Barkóczi Balázs és Szabó Szabolcs tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm, Gy. Németh Erzsébet képviselő asszony. Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem az előterjesztőt, most vagy a végén kíván szólni. (Németh Szilárd István: A végén, köszönöm.) A végén, köszönöm szépen.

Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem, a kormány részéről kíváne valaki fölszólalni. (Nincs jelentkező.) Jelzést nem látok. Tisztelt Országgyűlés! A kijelölt Gazdasági Bizottság nem állított előadót.

Most a képviselői felszólalások következnek a napirend szerinti időkeretekben. A vita során kétperces hozzászólásra nincs lehetőség. Várom a jelentkezőt. (Nincs jelzés.) Jelentkező nincs. A vitát lezárom.

Megkérdezem most is a kormány képviselőjét, kíváne valaki felszólalni. (Nincs jelzés.) Senki nem jelentkezik.

Akkor most adom meg a szót Németh Szilárd Istvánnak, a Fidesz képviselőjének, az előterjesztőnek. Bent van a kártyája?

NÉMETH SZILÁRD ISTVÁN (Fidesz): Igen.

ELNÖK: Jelezték, hogy nincs.

NÉMETH SZILÁRD ISTVÁN (Fidesz): Pedig itt azt jelzi a rendszer, hogy bent van. Sőt, még szót is kaptam.

ELNÖK: Akkor öné a szó, képviselő úr. Hallgatjuk!

NÉMETH SZILÁRD ISTVÁN (Fidesz): Rendben lesz?

ELNÖK: Hallgatjuk, igen.

NÉMETH SZILÁRD ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Azoktól kritikát kapni, akik a kormányzásuk alatt ezt az országot gyakorlatilag rezsiválságba sodorták…  15-ször emelték a háztartási gáz és a villany árát, a gáz ára 208 százalékkal háromszorosára, a villanyé 97 százalékkal közel kétszeresére emelkedett, az alatt a nyolc év alatt, amíg kormányon voltak, a Gyurcsány-, Bajnai-időszakról, illetve a Medgyessy-időszakról beszélünk, az emberek 52 milliárd forint sárgacsekk-adósságot halmoztak föl a megélhetésük tekintetében. Volt olyan igazán szegény rész, amire önök előszeretettel hivatkoznak, a lakótelepeken, ahol egy-egy család akár a 35-40 százalékát volt a keresetének kénytelen kifizetni rezsiköltségekre. Szóval, elképesztő helyzet volt, mindez úgy egyébként, hogy a kumulált infláció ebben az időszakban nem érte el az 59 százalékot. Hihetetlen inflációgerjesztő módon engedélyezték egyébként az előtte külföldi tulajdonba adott energiaszolgáltatóknak, hogy azt csináljanak a magyar emberekkel, amit csak akarnak.

Szóval, teljesen hiteltelen az, amit itt kisebbségi álláspontként vagy ellenzéki vagy baloldali álláspontként Gy. Németh Erzsébet megfogalmazott.

Én a bizottság ülésén is és előtte a sajtóban is utaltam arra, hogy amikor a rezsicsökkentést elindítottuk a 2013. év elején, akkor a miniszterelnök úrnak egy határozott kérése volt, hogy úgy kell megteremtenünk a megfizethető energiát, az olcsó energiát a háztartások számára, hogy nem jöhet létre energiaellátási zavar. Szerintem ez nagyon fontos. Itt az 500-550 ezer ember használónál, akik egy évben napi szinten használják, persze itt nemcsak a legszegényebb területekről van szó, azért azt említsük meg, illetve nem feltétlenül fűtésre, hanem elsősorban főzésre használják ezt a gáz, ott nem engedhető meg, hogy a piacon olyan helyzet alakuljon ki, hogy az ország egyes területein, ahol erre igen nagy szükség lenne, elsősorban az Északkelet-Magyarországot, illetve Baranya megyét jelenti, hiány jöjjön létre. És az sem engedhető meg, hogy a cégek, amelyek ezen a piacon lehetőséget kapnak a bányakapitányságoktól arra, hogy forgalmazzanak, tehát az engedélyt megkapják rá, a hatalmukkal visszaéljenek, és ezt a hiányt gerjesszék, és azt mondják, hogy ha nekik ezen nincs hasznuk, akkor bizony kivonulnak erről a piacról.

Itt 500 ezer ember, 500 ezer magyar család életéről van szó, és nekünk egyszerre kell megteremteni a megfizethető energiát, és azt, hogy legyen energia az embereknél. Tehát az ellátásbiztonság gyakorlatilag, ha úgy tetszik, a rezsicsökkentés legfontosabb része, és ezt ebben az energiaválságos helyzetben, ami a háború óta kialakult, igazából szinte magyarázhatatlan módon, de hát azért mégiscsak találunk rá magyarázatot, a szankciók az egekbe nyomták az árat  ez Magyarországnak sikerült.

Tehát Magyarországnak sikerült megőrizni nemcsak a háztartások ellátását, hanem a magyar ipar, a magyar gazdaság ellátását is, úgy, hogy például visszavásároltuk azokat a cégeket, amelyek az energiaszolgáltatást végzik, és visszavásároltuk azokat a tározókat, amelyeket szintén önök adtak el, hogy mást ne mondjak, többek közt az oroszoknak.

(21.10)

Szóval, ezen a területen a palackos gáz, PB-gázpalackok területén is biztosítanunk kell, és azt is biztosítanunk kell, ha 11,5 kilogramm a PB-gázpalack, akkor abba 11,5 kilogramm propán-butánt kell tölteni, nem pedig 10,9 kilogrammot.

Nos, ezt a célt szolgálja ez az előterjesztés. Én egy kicsit, szó se róla, túlszaladtam a védekezésben, és akkor a tárgyalások után, illetve beszéltem a hatóságokkal, hogy a hatóságok gyakorlatilag azzal, amit eredetileg előterjesztettem, azzal a jogkörrel rendelkeznek.

A bányakapitányságok adják meg az engedélyt, ők adták meg ennek a három cégnek is. Ennek van egy felülvizsgálati szakasza, folyamatosan nézik, hogy az engedélyesek, akik ezt az évente körülbelül 4,5 millió palack gázt a piacra bocsátják, azok megfelelő eszközökkel, megfelelő kondíciókkal, feltételekkel rendelkeznek, és ha nem, akkor ezt visszavonják akármelyiktől. Nem a MOL a legnagyobb egyébként a piacon, nagyjából egyharmad-egyharmad arányban osztoznak, ugye, két magyar és egy amerikai szereplő van ezen a piacon.

Másrészről a Gazdasági Versenyhivatalnak van arra lehetősége, hogy ha kartellezés jönne létre a három cég között, és ez érezhetően megjelenne az árakban is, akkor odacsapjanak, illetve megbüntessék ezeket a cégeket, és kikényszerítsék azt, hogy ez a kartell megszűnjön. A kartellezés egyébként nemcsak gazdasági jogi kategória, hanem büntetőjogi kategória, úgyhogy a cégek, illetve a cégek vezetői  a menedzsmentje  ezzel is játszanak.

Másrészt pedig a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal egyfajta tudományos, piackutató módszerrel is dolgozik: az Eurostat-adatokon készíttet el különböző jelentéseket, azt hiszem, egy svéd és finn tulajdonban lévő statisztikai céggel, és minden tekintetben Magyarország Európában, az Európai Unióban a legolcsóbb háztartási energiát biztosítja a magyar emberek számára.

A palackos gáz piaci ára, amin ma meg lehet venni, ennél csak a lengyeleknél és a spanyoloknál olcsóbb. A lengyeleknél van egy különleges beszerzés. Arról itt a parlamentben nem beszélnék. Önnek ígértem, hogy szívesen elmondom majd, hogy a lengyelek hogy üzemelnek. A lengyeleknél egyébként körülbelül 3,5 millió személyautó propán-bután gázzal működik, ezért náluk nagyon erős piaci kis szereplőkből álló csapatok szerzik be ezt a gázmennyiséget, Spanyolország pedig propán-bután gáznagyhatalom, ezért tudják némileg olcsóbban adni, mint amin Magyarországon megvásárolható. Tehát szerintem minden kondíció rendben van.

Ha ezt a jogszabályt elfogadjuk, akkor ez a jogszabály, ez a Get.-módosítás, illetve ez a bányászatról szóló jogszabály-módosítás biztosítani fogja azt, hogy Magyarországon mind az 500 ezer ember hozzájusson az ország minden területén, ahol erre szükség van, ehhez a propán-bután gázpalackhoz. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   256-262   262-275   276-279      Ülésnap adatai