Készült: 2024.05.19.20:01:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

33. ülésnap (2022.10.26.), 142. felszólalás
Felszólaló Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás Belügyminisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:24


Felszólalások:  Előző  142  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Folytatom a reakciókat az önök felszólalásaira, tisztelt képviselőtársaim. Hogy ki mennyire szolidáris abban az időben, amikor valóban egy válság söpör végig a világon, mit mondott önökről, az önök politikájáról a jobboldalisággal nem vádolható Ferge Zsuzsa szociológus? „2008-ban Magyarország volt az egyetlen válság érte állam, amely semmit, egyáltalán semmit, egy gyufaszálat sem tett keresztbe azért, hogy a válság nyilvánvaló veszteseivel valami történjen.”

Azt, hogy önökből hiányzik a szolidaritás és nehéz helyzetben sajnos a rászoruló embereken spórolnak leginkább, nem csak mi mondjuk. Az önökkel nagyon jó viszonyt ápoló és önök számára hiteles Ferge Zsuzsa ezt mondja. (Derültség az ellenzéki pártok padsoraiban.) Most önök kinevetik Ferge Zsuzsát (Szabó Szabolcs: Téged nevetünk ki.  Ungár Péter: Nem!  Az elnök csenget.)  hát, én őt olvastam föl , miközben éveken keresztül, évtizedeken keresztül megtapsolták, most mégis nevetnek ezen, hogy ő egy tükröt mutatott önöknek, hogy amikor önök kormányoznak, akkor önök bizony a legrászorultabbak érdekében egy gyufaszálat sem tesznek keresztbe. (Közbeszólások az LMP padsoraiból.)

Sokféle ellátásról beszéltek itt a képviselőtársaim az elmúlt felszólalásaikban. Nézzük, hogy miként változtak! Nézzük a számokat, azokat a finanszírozási egységeket, amelyeket különböző szociális szolgáltatások esetében kormányzásunk elejéhez képest most, 2022-ben biztosítunk. Hogyan és miként változtak ezek?

Házi segítségnyújtás, személyi gondozás esetében 145 ezerről 381 ezer finanszírozott egységre; idősek nappali ellátásánál 88 580-ról 225 630 finanszírozott egységre; demens személyek nappali ellátásánál  erről főleg Ungár képviselő úr beszélt, hogy mennyire fontos itt növelni az állam szerepvállalását  405 600 finanszírozott egységről 749 460 finanszírozott egységre. Az idősek otthona ellátásban 635 650 finanszírozott egységről 1 millió 125 ezer finanszírozott egységre; demens bentlakásos ellátás esetében 710 650-ről 1 millió 338 750-re; időskorúak gondozóháza esetében 663 650-ről 1 millió 46 250 finanszírozott egységre.

Tisztelt Képviselőtársaim! Önök 12 éve azt mondják  és a mai napon is azt mondogatták, többször elismételték , hogy csökken Magyarországon a szociális ellátás mértéke. És azt mondták, hogy ez egy folyamat, egy lejtmenet, ami 2010 óta tart, de az Alaptörvény elfogadása óta biztosan, 2011 óta, és ez fog folytatódni a továbbiakban is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előbb elmondtam a férőhelyek számát, a finanszírozott szolgáltatási egységek számát, a költségvetési kereteket. Ezek mind-mind nőttek. Mert mi valóban úgy gondoljuk  önök erről beszélnek, de Ferge Zsuzsa is elmondta önökről, hogy nem így cselekszenek , viszont így is cselekszünk, hogy azoknak az embertársainknak segítsünk, akiknek segítségre van szükségük.

Önök ebben nem voltak túl nagy segítőink, de az embereknek sem voltak túl nagy segítőik, mert ha megnézik, hogy az önök kormányzása alatt mennyi volt a szociális szférában a bérek emelkedése és a mi időszakunkban, elég nagy különbséget láthatunk. Annyit tegyünk hozzá, hogy önök nyolc évig kormányoztak, mi 12-ig, így vessék össze a számokat. (Tordai Bence közbeszól.) Az önök esetében ez 58 százalék volt, míg a polgári kormányok alatt 170 százalék. Jóval nagyobb mértékben növelte a mi kormányzatunk a béreket is, de itt teljes mértékben egyetértek azzal, amikor azt mondják a szociális dolgozók, hogy itt sokkal nagyobb béremelésekre még szükség van, ezzel mi is egyetértünk, és így fogjuk folytatni.

Csak tudják, önök nemcsak a bért csökkentették a saját kormányzásuk alatt, 2008 környékén, 2007-ben, hanem a normatívát is. Az egy ápolt után járó normatívát az idősotthonokban 30 ezer forinttal, az emelt szintű ellátásos bentlakásos intézményeknél 100 ezer forinttal. Tehát nem vagyok ezzel egyedül, mióta képviselő, államtitkár vagyok, Justitia szobra ott van az asztalomon, és ott van a mérleg a kezében, a mérleg két serpenyője.

Azért mégiscsak tegyük egyiket az egyik serpenyőbe, másikat a másik serpenyőbe. Azokat a finanszírozásiegység-növekedéseket tegyük az egyikbe, a mi serpenyőnkbe, amiket elmondtam az előbbiekben, és azt, hogy önök csökkentették 30, illetőleg 100 ezer forinttal akár az alapnormatívát, akár az emelt normatívát az idősotthonokban, tisztelt képviselő urak. (Derültség és közbeszólások az LMP padsoraiban.)

(17.40)

Most próbálnak itt kínjukban nevetni, de ezek számok és tények, tisztelt képviselő urak az ellenzéki padsorokban. S bizony ez egy olyan teljesítmény önöktől, amire okkal nem büszkék.

Szóba került ma már sok minden nemcsak a szociális, hanem az egészségügyi területen is. Mondtak bizonyos számokat, hogy mennyit keres egy pályakezdő egészségügyi dolgozó, egy szakdolgozó, ha OKJ-s végzettsége van, négy-hat éves jogviszonnyal rendelkezik, tehát eléggé elején van a pályájának. Ha megnézzük a keresetét, ami az alapilletményből és mozgóbérelemekből áll  mert ez a teljes keresete, a mozgóbérelemekben nyilván benne van az ügyeleti pótlék, a túlmunka, s a többi, tehát ha ezt a teljeset nézzük , akkor ez a kormányzásunk kezdetén 160 ezer forint volt, ami az idén már körülbelül az 500 ezer forint környékén van. Azért ez jelentős növekedés! Ez egyáltalán nem az a szám, amit mondtak. A keresetüknek  minden pótlékkal együtt, az átlagos pótlékmértékkel mérve  a bruttó összege ekkora. Ez messze nem az a szám, amit önök mondtak a korábbiakban, tisztelt képviselőtársaim.

S ha megengedik, mondanék még pár számot. Az a Ronald Reagan-mondás is sokszor hangzott el itt, a Ház falai között, hogy a legjobb szociálpolitika a munkahelyteremtés. Ez nyilván nem oldja meg a teljes szociálpolitikát, mert akik nem tudnak munkát vállalni, azok számára ez nem segítség, de akik dolgozni tudnak, azok számára viszont a legjobb segítség. Ezzel szemben áll az önök munka nélküli munkajövedelmi koncepciója. A foglalkoztatási ráta így tudott  bár önök szerint minden statisztika csal, de ha hisznek a KSH-nak és az Eurostatnak  57 százalékról 73,1 százalékra emelkedni. Amikor 2010-ben azt mondtuk, az a célunk, hogy tíz év alatt 1 millió új munkahely legyen Magyarországon, önök kinevettek minket. Valljuk meg, hogy sokan, akik szimpatizálnak velünk, ők is aggódva nézték, hogy ez teljesíthető-e. De valóban sikerült ilyen szintet elérni Magyarországon a foglalkoztatásban.

Önök minden olyan törvényt elleneztek itt a parlamentben, ami segített nekünk abban, hogy a foglalkoztatottság szintje 57 százalékról 73,1 százalékra emelkedjen. Mindent elleneztek. Ennél jobban a szociális biztonságot a munkaképes embereknél nem tudjuk növelni, mint hogy segítünk nekik abban, hogy munkát találjanak, hogy legyen munkájuk. Ebben nyilván van képzés, van adórész, hogy megérje dolgozni, ne legyen túladóztatva a munkajövedelem, van benne ösztönzés a munkáltatók részéről, hogy a járulékrész is csökkenjen, van benne átképzési program, van benne olyan program is, amely a nagy munkanélküliségű járásokban extra kedvezményt ad a beruházásokhoz, tehát sok minden van emögött.

De mégis, annál nagyobb eredmény kevés lehet, mint hogy a foglalkoztatottság nő, több embernek van munkája, és önök egyiket sem támogatták. Amikor volt támogatási program a legnagyobb munkanélküliséggel rendelkező járásokban, önök azt mondták rá, hogy korrupció. Amikor volt adócsökkentés, azt önök nem támogatták, mert azt mondták, hogy a szegénység növelése. Meg hogy többet kell elvonni az emberektől, ma is elhangzott egy riasztó, akár 70 százalékos elvonási-újraosztási szint, és mellette láttuk az adójavaslatait az egyes baloldali pártoknak, akik a 40 százalékos legfelső kulcsot is leírták ezekben a programokban. S mindezzel párhuzamosan a munkanélküliség is csökkent 10,8 százalékról, 11 százalékról 4,1 százalékra, illetve még 4 százalék alá is csökkent a munkanélküliség szintje Magyarországon. Ez az egyik legfontosabb eredmény, amit elérhetünk.

Egyik képviselőtársunk szóba hozta a nők helyzetét olyan pártból, amelyik nem szavazta meg a „Nők 40”-et. Mi is látjuk, hogy amikor az édesanyák otthon vannak és a gyerekeiket nevelik, akkor nyilvánvalóan nem tudnak a pályájukon előrejutni. Mi erre mondtuk azt, hogy ezt valahol ellenpontozni kell. Erről szól a „Nők 40”-kedvezmény a nők részére. Mert nekik a karrierépítésben az az idő, amit a gyermekkel töltenek otthon, kiesik, és ezáltal hátrányba kerülnek. De nem szeretnénk, hogy a gyermekvállalás hátrány legyen, ezért olyan gyermektámogatási rendszert hoztunk létre, hogy ha valaki gyermeket vállal, az az első időszakban magasabb juttatást kap, mint amennyi a nettó bére volt korábban. Ilyet sikerült létrehoznunk, és sok más kedvezmény mellett a „Nők 40”-et is bevezettük, amit önök még az Alkotmánybíróság előtt is megtámadtak. Itt arról beszélnek, hogy a nők jövedelmi hátrányait, ami az életben abból adódik, hogy háztartási munkát végeznek és gyermeket nevelnek, valahogy ellentételezni kell. S amikor ezt bevezetjük, akkor önök az Alkotmánybíróságra mennek ezt megtámadni. Önök tulajdonképpen segíteni akarnak a nőknek vagy ártani akarnak a nőknek? Oda nézzen képviselő úr, emlékeim szerint ők nyújtották be az Alkotmánybírósághoz, de szerintem több beadvány is érkezett. Miért nem szavazták meg azt, amikor a nőknek pontosan a hátrányosabb jövedelmi helyzetük miatt akartunk segítséget nyújtani, és miért támadták meg az Alkotmánybíróságon, és miért kritizálják azóta is?

Hogyan változott a nők foglalkoztatottsága az Európai Unióban, az EU 27-ekben 2010 és 2021 között? 60,7 százalékról 67,7 százalékra emelkedett. Persze lehet, hogy Z. Kárpát Dániel szerint ez a statisztika is csak hazudik, de azért valamiféle tendenciát mutat arról, hogy az Európai Unióban is emelkedett 7 százalékos mértékben. A V4-ekben is emelkedett, de Magyarországon még ennél is nagyobb mértékben emelkedett. Nálunk 59 százalék volt a nők foglalkoztatottsági szintje, és ez 73,5 százalékra tudott emelkedni. Hála istennek, mert végre van több munkahely Magyarországon, és ezáltal kevesebb nő van kitéve annak, hogy anyagilag kiszolgáltatott legyen, akár idősebb korában is azáltal, hogy kisebb a nyugdíja, mert sok mindent hozhat az élet, és ha önmagára van hagyatva valaki idősebb korában és nem tudják mások segíteni, akkor fontos, hogy a nőknél a foglalkoztatottság jóval magasabb. Rekordot döntöttünk! Egy baloldali kormány sem tudta elérni azt, hogy a nőknek ilyen anyagi biztonságot tudjon kínálni, hogy számukra ezt a foglalkoztatottsági szintet hozza, tisztelt képviselőtársaim. A szavak szintjén itt nagyon bátrak önök, csak az eredményekben és a tettekben vannak nagyon messze.

Bizonyos felszólalások sorrendjében haladok, elnézést, ha kronológiailag eltérek.

A baloldal részéről hangzott el az, hogy jóe vagy rossze a határvadászok felállítása. 2008. január 1-jén szüntették meg a határőrséget, ami nem a mi kormányzásunk idejére esik, hanem arra, amikor a baloldal volt kormányon, úgyhogy ezen talán önök gondolkozzanak el.

Törvényi garanciákat hiányolt a Nemzeti Védelmi Szolgálat ügyében és más ügyekben Arató Gergely DK-s képviselőtársunk, miközben most arról a törvényről szavazunk, amely beépíti a törvényi garanciákat ezen hatóságok minden tevékenysége során. Kérdezte, hogy hol vannak a garanciák. Nos, abban a javaslatban, amiről most beszélünk.

Ő is elmondta azt, amit nagyjából mindenki szinte kötelezően elmondott, hogy az állam kivonul a szociális ellátásból. Elég sok számot idéztem önöknek. Önök 12 éve azt mondják, hogy az állam kivonul, 12 éve azt mondják, hogy az állam ezen spórol, 12 éve azt mondják, hogy csökken az erre fordított összeg. Önöket 12 év költségvetési törvényei cáfolnak, az azokban szereplő milliárdok, tízmilliárdok, összességében 110 milliárd forintnyi többlet. Önök beszélnek szolidaritásról, és mondják azt, hogy miért nem magasabb a szolidaritás szintje  akik a vizitdíj bevezetésével fejezték ki a szociális együttérzésüket, a kórházi napidíj bevezetésével fejezték ki a szociális együttérzésüket, a tandíj bevezetésével fejezték ki a szociális együttérzésüket?

Önök sokszor hozták azt a példát, hogy ma egy kistelepülési diáknak vane esélye eljutni az egyetemre. A tandíjat minden baloldali kormány bevezette Magyarországon. A Horn-kormány alatt is bevezették és az azt követő Fidesz-kormány törölte el, s utána a Medgyessy-Gyurcsány-kormányok és Bajnaiék is bevezették, és azt is a Fidesz töröltette el egy népszavazás segítségével. Magyarországon minden baloldali kormány tandíjat vezetett be, és a Fidesznek egyszer kormányon, egyszer pedig az emberek segítségével, egy népszavazás politikai erejével  mert mi már akkor is hittünk az emberek támogatásában, s önök akkor is azt mondták, hogy ennek nincs is közjogi ereje, meg nem vett elég ember részt rajta, s a többi  sikerült elérnie, hogy eltöröljék a tandíjat. Önök beszélnek esélyteremtésről, amikor önök tandíjbajnokok, vizitdíjbajnokok meg kórházinapidíj-bajnokok? Gyurcsány nem egész egy éve, idén tavasszal itt szónokolt a parlamentben, és arról beszélt, hogy újra bevezetné a vizitdíjat, mert az egy igazi reform. S önök beszélnek szolidaritásról és a szegény emberek segítéséről? A tevékenységük nem ezt mutatja, sőt a mondataik sem. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(17.50)




Felszólalások:  Előző  142  Következő    Ülésnap adatai