Készült: 2024.05.09.18:26:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

70. ülésnap (2023.06.12.),  230-233. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:44


Felszólalások:   226-229   230-233   234-237      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen miniszterhelyettes, államtitkár úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Herczeg Tamás képviselő úr, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni az építési és közlekedési miniszternek: „Kape segítséget az idei különösen csapadékos időjárásra tekintettel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az út menti növényzet kaszálási és egyéb közútkezelési munkálataihoz?” címmel. Herczeg Tamás képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

HERCZEG TAMÁS (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Békéscsabai országgyűlési képviselőként természetesen gyakran utazom Békéscsaba és Budapest között, illetve, mivel a Békés 1-es választókerülethez  ahol képviselő vagyok  tíz település tartozik, ezért a mindennapi munkám során alsóbbrendű utakon is  nemcsak az M44-esen, illetve az M5-ösön  közlekedem részben vonattal, részben autóval, de azért többnyire autóval.

Ezért aztán saját élmény, saját tapasztalat alapján is tudom, hogy mennyire fontos az, hogy az utak mellett az útpadka, az árokpartok, az árkok gondozottak, karbantartottak legyenek, és ez nem elsősorban esztétikai szépség szempontjából fontos, hanem közlekedésbiztonsági szempontból, baleset-megelőzési szempontból. Nem mindegy, hogy egy útkereszteződés előtt mennyire átlátható az út melletti rész. Illetve a gazdák számára is előnyös, ha nem öregszik a gyom, nem öregszik a gaz az utak mellett. Emlékszem, jó néhány évvel ezelőtt még szamárkóró, bükköny, lósóska és sokféle olyan növény öregedett meg az utak mellett, amik aztán elszórták a magjukat, és ez a gazdák számára se kedvező.

Ebben az évben, hál’ istennek, sok csapadék hullott, Medárd napján is esett. Több mint 100 milliméter csapadék esett sok helyen az országban, Békés megyében is 60-70 milliméter legalább. Örömmel tapasztalhattuk eddig, hogy ebben az évben szépen karban vannak tartva az út menti területek, de mivel egyrészt még csak június közepén vagyunk, másrészt pedig sok csapadék esett, és ez nemcsak a mezőgazdasági növényeknek kedvez, hanem a gyomoknak is, ezért aztán tisztelettel kérdezem miniszter urat, hogy kape segítséget az idei, különösen csapadékos időjárásra tekintettel a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az út menti növényzet kaszálási és egyéb közútkezelési munkálataihoz. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(18.30)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A válaszra megadom a szót Lázár János miniszter úrnak. Parancsoljon, öné a szó.

LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőház! Azzal kezdeném, hogy azt gondolom, azt föltételezem  talán nem alaptalanul, mint egyéni országgyűlési képviselő immár húsz éve és tíz évig regnáló polgármester , hogy a mai parlamenti nap vitáiból a rendezettség kérdése vagy az országrendezettség kérdése foglalkoztatja talán a leginkább a választópolgártársainkat, ahogy én tapasztalom. Ezért a Magyar Közútnak tervem és szándékom, sőt miniszteri politikai programom, hogy minden támogatást megadjak ahhoz, hogy ezt a feladatot végre normálisan el tudja látni, és az Ausztria és Magyarország között ebben megnyilatkozó különbség jelentős mértékben csökkenjen.

31 ezer kilométernyi utat kezel a Magyar Közút. Az elmúlt 12 évben háromszor volt arra alkalom, hogy az elvárásoknak és a jogszabályoknak megfelelő módon tudjuk fölújítani az úthálózatot. A 31 ezer kilométer mellett 200 millió négyzetméternyi zöldfelület karbantartására, az útszegélyek nyírására volna szükség. Ez 30 ezer futballpályát jelent konkrétan. Ebbe a munkába az éves csapadékátlagot meghaladó mértékű esőzés ellenére is a Magyar Közút nagy lendülettel fogott bele, két műszakban 700 munkavállaló végzi folyamatosan, mintegy 300 géppel. Eredetileg a kormány 8 milliárd forintot tervezett Magyarországon a 31 ezer kilométernyi másod- és alsóbbrendű úthálózat fűnyírására. Ez azonban nem lesz elég, ezt meg szeretném duplázni, tehát a rendelkezésre álló forrásokat megnövelni. Ez jelenti az útburkolati jelek precíz fölfestését is.

És ami legalább ilyen fontos, 74 ezer órányi szemétgyűjtő akciót végeztek el a Magyar Közút munkatársai, a választópolgártársaink eldobott szemetét ők szedték össze. Ez rengeteg időt, pénzt és energiát vett el az útkátyúzástól. Tehát ha a választópolgárok nem szemetelnének, akkor több pénz maradna kátyúzásra időben, pénzben, energiában. Azt gondolom, még szokni kellene azt  s ráfér az országra egy nagytakarítás és egy nagy rendbetétel , hogy az országos közúthálózat mellett akkurátus, precíz rend legyen, és az egész országban a rendezettség jelentős mértékben növekedjen. Én ezt legalább olyan fontosnak tartom, mint az új utak építését. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   226-229   230-233   234-237      Ülésnap adatai