Készült: 2024.05.10.16:16:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

88. ülésnap (2023.11.08.),  137-146. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 21:26


Felszólalások:   127-136   137-146   147      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, Törő Gábor képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőségünk.

Most pedig soron következik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2024. évi egységes költségvetéséről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A Költségvetési Bizottság által benyújtott előterjesztés T/5745. sorszámon a parlamenti informatikai hálózaton elérhető.

Elsőként megadom a szót Törő Gábor képviselő úrnak, a Költségvetési Bizottság előadójának, a napirendi pont előterjesztőjének. Öné a szó, képviselő úr.

TÖRŐ GÁBOR, a Költségvetési Bizottság előadója, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak a kiadásait a saját bevételeiből és a központi költségvetés hozzájárulásából kell fedeznie. A törvényi előírás szerint a hatóság egységes költségvetése egyaránt tartalmazza a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, az NMHH Médiatanácsa és a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap költségvetését.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke a törvényben előírt határidőre megküldte a költségvetést, amit a Költségvetési Bizottság az október 24-ei ülésén megtárgyalt, és 11 igen szavazattal, 4 nem szavazat ellenében, tartózkodás nélkül benyújtotta azt az Országgyűlésnek.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság költségvetésének kiadási főösszege 2024-ben várhatóan 57,75 milliárd forint lesz. Ezen belül a legnagyobb tétel a személyi juttatások és az ezeket terhelő járulékok, illetve adók. A javaslatban egy 775 fős létszámkeret került meghatározásra, ami 25 fős bővülést jelent az idei évhez képest.

A második nagy csoport a Médiatanács 2024. évi költségvetése. A Médiatanács működési költségeinek fedezetére fordítható tervezett összeg 554 millió forint. Ez az öttagú Médiatanács személyi juttatásait és járulékait, valamint a szakmai működésüket segítő szakértői kereteket tartalmazza.

A harmadik csoport a Médiatanács kezelésében lévő előirányzatok. Ezeknek az előirányzatoknak a bevételi és kiadási főösszege egyaránt 820 millió forint.

Utoljára pedig az MTVA 2024. évi költségvetéséről ejtenék néhány szót. A 2024. évi költségvetési tervben a bevétel összesen 142 milliárd forint, ebből a kereskedelmi bevételek 7 milliárd forintot tesznek ki. A legjelentősebb bevétel a központi költségvetésből biztosított közszolgálati hozzájárulás összege, amely jövőre 135 milliárd forint lesz.

Elnök Úr! Tisztelt Ház! Meglátásom szerint a benyújtott költségvetés kellően megalapozott és az indoklás megfelelően részletes, ezért elfogadásra javaslom képviselőtársaimnak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Törő Gábor képviselő úr, az előterjesztést. A kormány képviselője jelezte, hogy nem kíván álláspontot ismertetni a vita során.

Most a vezérszónoki felszólalásokra kerül sor. Elsőként megadom a szót Simon Róbert képviselő úrnak, a Fidesz képviselőcsoportja vezérszónokának. Öné a szó, képviselő úr.

SIMON RÓBERT BALÁZS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz képviselőcsoportja támogatja az NMHH 2024. évi költségvetés-tervezetét, és azt alkalmasnak tartja az általános és a részletes vitára. Ahogy az előző vitában is elmondtam, hogyha konkrét kérdés merül fel, azt mindenképpen tegyék fel a Kulturális Bizottság következő, jövő hét kedden sorra kerülő ülésén, mert ott lesz a médiahatóság elnöke, illetve a munkatársai is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Megállapítottuk, hogy az NMHH elnöke a törvényben rögzített szeptember 15-ei határidőig elkészítette és az Országgyűlés részére megküldte a 2024. évi egységes költségvetésitörvény-javaslatot. Ahogy már az előző vitában is elmondtam, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság önálló szabályozó szervként működik, működését saját bevételeiből és költségvetési hozzájárulásból kell fedeznie. A médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény értelmében a hatóság egységes költségvetése egyaránt tartalmazza az NMHH, a Médiatanács, a Médiatanács kezelésében lévő előirányzatok, valamint a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap  röviden: MTVA – költségvetését.

Az NMHH alaptevékenységi bevételeit a frekvenciahasználatért, az azonosítók lekötéséért és használatáért fizetett díjak, a felügyeleti díj, eljárási díjak, valamint a beszedett bírságok képezik. Ezen közhatalmi bevételek várhatóan 35,1 milliárd forint összegben realizálódnak. A működési célú állami támogatások terv szerinti összege 13,9 milliárd forint, jelentősebb bevételi tételként jelentkezik még a működési bevételek előirányzata, amely 8,8 milliárd forinttal került megtervezésre. Ezen előirányzat 99,7 százalékát az adóköteles bevételek után befolyt áfa teszi ki. A bevételi főösszeg így a 2024. esztendőben várhatóan 57,8 milliárd forint lesz.

A Médiatanács költségvetésére áttérve: a közvetlen működési költségek fedezetére 338 millió forint használható fel, ez magában foglalja az öttagú Médiatanács személyi juttatásait, járulékait, a szakmai működésüket segítő szakértői keretek, az eszközbeszerzések, valamint a társhatósági működésre tervezett támogatási összegek fedezetét. A Médiatanács kezelésében lévő előirányzatok bevételi és kiadási főösszege egyaránt 820 millió forint.

Az MTVA költségvetésére pénzforgalmi szemléletben a bevételi és a kiadási oldalon összesen 142 milliárd forintot tartalmaz a tervezet.

Mindezek alapján  ahogy a felszólalásom elején is említettem  a Fidesz képviselőcsoportja támogatja a benyújtott törvényjavaslatot. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Simon Róbert képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Most megadom a szót Szabadi István képviselő úrnak, a Mi Hazánk képviselőcsoportja vezérszónokának, aki a pulpitusról mondja el véleményét, felszólalását.

SZABADI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! Az NMHH 2024. évi egységes költségvetéséről szóló törvényjavaslat esetében sem mehetünk el a számok mellett természetesen a szakmaiság mellett sem. Még egyszer mondom: teljesen értem, hogy most a költségvetésről kell beszélnünk, de ha valakinek és valamilyen szervezethez központi költségvetési támogatást nyújtunk, akkor azért amellé társul a szakmaiság is, illetve az, amiért adjuk ezt.

(18.00)

Ezért nem mehetünk el amellett  az előző felszólalásomat folytatván , hogy nem kevés közpénzért cserébe a médiafelügyelet megfelelően kell hogy működjön, különösen a közelgő választásokra tekintettel, hiszen tudjuk, hogy 2024-ben mi fog következni. Ezt azért sem látjuk biztosítottnak, mert a Médiatanácsnak csak fideszes tagjai vannak, szemben a 2010 előtti időszakkal, amikor az ORTT-ben minden parlamenti frakciónak lehetett helye.

Tehát mielőtt még csak úgy arról beszélünk, hogy mekkora pénzekből, mekkora központi támogatáskisegítéssel kell segítenünk, támogatnunk egy hatóság működését és a Médiatanács működését, azért a mellett a működési aránytalanság mellett sem mehetünk el, hogy tulajdonképpen a testületben csak fideszes delegáltak vannak.

A Mi Hazánk Mozgalom álláspontja szerint a nyomtatott és az elektronikus médiában egyaránt a NER-hatalomgyár tájékoztatási monopóliuma érvényesül, ami a választási kampányok idején és azon kívül is uralja a közvéleményt. Erre költünk el számos milliárdot és milliót.

Már többször kitértünk arra, hogy a Fidesznek a választási politikai eredményeket a hatalomgyár szállítja, és nem a politikai tartalom, hiszen tudjuk, hogy a Fidesz programja az, hogy „folytatjuk”. Ehhez egy komoly hatalomgyár szükséges, hogy ezt megmagyarázzák az embereknek.

Ehhez olyan eszközöket és módszereket használnak, amelyeket magyar politikai erő korábban nem alkalmazott. Idetartozik az állandó belső közvélemény-kutatások sora és a döntések ezekhez igazítása, a miniszterelnöki kabinetfőnök, Rogán Antal által közpénzből működtetett propagandagyár, az állami hirdetési piac egyenlőtlen elosztása, a politikai kampánytevékenység kiszervezése a párttörvény hatálya alól civil szervezetekbe és gazdasági társaságokba, és végül, de nem utolsósorban ezen szervezetek láthatatlan finanszírozása. Ehhez adja a nevét a nemzeti médiahatóság és a Médiatanács.

Súlyos kockázatnak tartjuk, hogy a Fidesz legalább a sajtó 50 százalékát kontrollálja, és a médiaszolgáltatók az állami hirdetésekből származó bevételeiket nem hozzák nyilvánosságra. A magyar reklámpiac 2022-ben 844 millió eurós bevételt ért el, amiből a Miniszterelnöki Kabinetiroda, a Szerencsejáték Zrt. és a Magyar Turisztikai Ügynökség összesen 121 millió eurót költött hirdetésekre.

A reklámköltések 80 százaléka a kormánypárti médiumoknál köt ki. A Kantar Hungary Kft. adatai szerint listaáron számolva a kormánybarát média reklámbevételeinek 45 százaléka állami hirdetőktől származhatott. A plakáttörvény alapján a költségvetési törvényben nevesített támogatásban részesített költségvetési szervek és jogi személyek csak az előző évi listaáron hirdethetnek, kedvezményt közbeszerzési eljárásban lehet elérni. És még egyszer mondom, a nagyon komoly összegekkel támogatott nemzeti médiahatóság, hogy pontos legyek, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Médiatanács ezekhez asszisztál.

A kormány ezt a szabályt kerülte meg azzal például, hogy a „háborúpárti” plakátkampányt a CÖF, CÖKA tulajdonában álló Kövess minket 2022 Kft.-hez szervezte ki. Ennek értéke listaáron egymilliárd forint volt, de a kedvezményekkel is több száz milliós tételt jelentett, miközben 2021-től a cégnek, nem tudni, miből, 157 millió forint árbevétele volt, és 300 millió forint veszteséget halmozott fel.

A párttörvény csak a párt számára tiltja meg, hogy más államtól, külföldi szervezettől és nem magyar állampolgár természetes személytől vagyoni hozzájárulást fogadjon el. A NER-hatalomgyár a politikai kampány jó részét olyan civil szervezetekbe és gazdasági társaságokba szervezte ki, amelyek nem esnek a párttörvény hatálya alá. Ehhez is asszisztál a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Médiatanács.

A balliberális pártok a választások során úgy vélték, ha a kormány megengedheti magának ezeket a módszereket, akkor ők is megtehetik. Hát, látjuk, hogy mit csinálnak. A Nemzetbiztonsági Bizottság nyilvánosságra hozott titkosszolgálati jelentése alapján a 2022. évi országgyűlési kampány alatt a baloldali ellenzék több mint 4 milliárd forint külföldi támogatásban részesült az Action for Democracy nevű szervezeten és egy svájci alapítványon keresztül. Nem tudni, hogy a milliárdok kitől érkeztek.

A dollárbaloldal példátlan befolyásolási kísérlete miatt a Fidesz idén májusig tervezte, hogy szigorítja a kampányfinanszírozást, de a választási törvény 2023 májusában megszavazott módosításában kampányfinanszírozásra vonatkozó szabályok nem szerepeltek.

Nem véletlen, hogy a kormány nem sieti el a kampányfinanszírozás szigorítását. Éves beszámolóik alapján a fideszes kampányokat folytató CÖF-, CÖKA-szervezethez 2010 óta több mint 2 milliárd forint, a kormánypárti influenszereket foglalkoztató Megafonhoz 2020-2022 között több mint 6 milliárd forint támogatás érkezett úgy, hogy a forrásról semmi nem deríthető ki. Egyértelműen kijelenthető, hogy tevékenységükkel befolyásolták a választási eredményt, és ezt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Médiatanács tűri.

Ehhez képest Kocsis Máté szerint a Megafon nem olyan, mint a dollárbaloldal, mert nem külföldi finanszírozásból működik. Álláspontunk szerint azonban nincs különbség abban, hogy a Megafon esetében sem lehet tudni, honnan érkezett több milliárd forint összegű támogatás.

A közelgő jövő évi választásokra tekintettel a Mi Hazánk Mozgalom felhívja a kormány figyelmét, hogy a benyújtani tervezett szuverenitási törvénycsomagban ne csak a hazát külföldön áruló újságírókkal és civilekkel számoljon le, hanem azokkal a NER-oligarchákkal is, akik közpénzen szerzett hatalmukkal befolyásolják a választás eredményét. Éppen ezért javasolt a párttörvény hatályát általában a politikai kampányt folytató és nemcsak a jelölő szervezetként működő civil és gazdálkodó szervezetekre kiterjeszteni, továbbá a plakáttörvény hatálya terjedjen ki valamennyi politikai kampányt folytató civil és gazdálkodó szervezetre, és ne csak azokra, akik nevesítve kapnak a költségvetési törvény alapján támogatást.

Összességében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság támogatására elköltött nagyon sok milliárd forint és a Médiatanács működésére is nagyon sok millió központi költségvetési támogatás arra megy el, hogy ezek a hatóságok, ezek a tanácsok tűrjék azokat az anomáliákat, amelyeket én most elmondtam tisztelt képviselőtársaimnak. Köszönöm szépen a figyelmet.

ELNÖK: Köszönöm szépen, Szabadi István képviselő úr. Most megadom a szót Nacsa Lőrinc képviselő úrnak, a Kereszténydemokrata Néppárt képviselőcsoportja vezérszónokának. Öné a szó, képviselő úr.

NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Szabadi képviselő úr, hadd reagáljak egypár mondatban az előző meg a mostani felszólalására is! Ha egy magát nemzeti radikálisnak hívó párt képviselője nem tud különbséget tenni politikailag a külföldről érkező politikai támogatás meg a belföldről érkező politikai támogatás között, akkor óriási a probléma, tisztelt képviselő úr. Tehát ne mondja azt, hogy az ugyanaz! Hát, külföldről valakik befolyásolni akarták a dollárbaloldalon keresztül Magyarország politikáját. Külföldről!

Az, hogy belföldről önöknek is vannak támogatói, például a pártnak, alapítványnak is lehet támogatója, egy iskolát támogató alapítványnak, egy egyházi alapítványnak és így tovább, ne mondja, hogy ez a két dolog ugyanaz, hogy külföldről politikai aktorok pártokat finanszíroznak 4 milliárd forinttal azért, hogy befolyásolják a magyar választásokat, meg az, hogy egyébként belföldről akár üzletemberek, akár egyszerű magánszemélyek adományokat adnak. Szerintem ez a kettő olyan messze van egymástól, mint az ég és a föld, tisztelt képviselő úr, de remélem, ezt nemzeti képviselőként talán megérti, hogy erre egészen más a probléma.

Megértettük azt, hogy azért nincsen Magyarországon médiaszabadság, mert a Mi Hazánknak csak négyszázvalahány plakátja volt. Na, ez volt az előző felszólalásában a lényeg, illetve hogy a kormány lepaktált a Facebookkal, tisztelt képviselő úr. Ilyen nincsen! Ezek az összeesküvés-elméletek, bár nyilvánvalóan abban a Mi Hazánk-os univerzumban biztosan jól hangzanak, de hát, itt a példa. Törő képviselő úrral még számos példát tudunk mondani. Egy NMHH-vitában idehozni azt, hogy Toroczkai Lászlónak hány követője van, vagy nincs, vagy milyen oldala van, szerintem ez egy kicsit a kontextuson kívüli és a mostani témánkon kívüli kérdés, tisztelt képviselő úr.

Ezzel szemben azt azért a jegyzőkönyv kedvéért hadd jegyezzem meg, hogy amikor az ellenzéki oldalról számtalan bírálat éri például a magyar médiarendszert, a közmédia működését, akkor például egy erről szóló vitán a Jobbik, a DK, a Párbeszéd, a Momentum, az MSZP és az LMP még csak meg sem jelenik. Nem is küldenek vezérszónokot, nem is küldenek képviselőt, nem is veszik a fáradságot.

Innentől kezdve ebben a keretben érdemes értelmezni minden, a közmédia felé megfogalmazott, vagy az NMHH vagy a Médiatanács működésével kapcsolatban megfogalmazott kritikájukat. Pontosan ebben a keretben érdemes szerintem nézni, és ebben a keretben érdemes értelmezni, hogy arra nem veszik a fáradságot, nem tudom, a szerda esti hatos időpont nekik már túl késő ahhoz, hogy dolgozzanak, vagy nem tudom, mi lehet a háttérben, de mindenesetre nem veszik a fáradságot vagy a bátorságot, hogy idejöjjenek és hozzászóljanak ehhez a fontos vitához. A számokat Törő képviselő úr elmondta. Itt van egy létszámbővülés az NMHH-nál, ez 25 fős bővülés.

(18.10)

Ennek van egy nagyon egyszerű indoka: mert bővült az NMHH feladata. Az NMHH feladatává vált ugyanis az országos reklámkataszter vezetése is, amely létszámbővítést igényel. A feladatellátás hatékonyságának növelése érdekében végrehajtott szervezeti változások, egyes feladatok súlypontjának megerősítése, kiemelése és az ezzel összefüggő új többletfeladatok, különösen is az internetes gyermekvédelem, tisztelt képviselőtársaim, szükségessé teszik a költségvetési létszám növelését.

Az NMHH 2024-ben is folytatni akar néhány kiváló projektet, ezekről szeretnék csak egy percben beszélni. Szerintem fontos, hiszen sikeres és közérdekű programjai vannak az NMHH-nak. Ilyen az Internet Hotline jogsegélyszolgálat, már több ezer bejelentés érkezett, amióta működik, a Netre fel!-, a Digipedia-, a Bűvösvölgy-projekt, egyéb különböző gyermekvédelmi, digitális tudatosságot és médiatudatosságot erősítő programja. Ezek is benne vannak ebben a költségvetésben, tisztelt képviselőtársaim, ezekről is szól ez a költségvetés, hogy ezek a médiatudatosságot, digitális tudatosságot és digitális gyermekvédelmet erősítő programok benne maradjanak, működjenek, sőt fejlődjenek. Mi ezt indokoltnak és fontosnak tartjuk.

Összességében elmondható, hogy az NMHH és a Médiatanács ’24. évi költségvetése megalapozott és indokolt, számos rendkívül fontos programot folytat és bővít, így a KDNP-frakció támogatni fogja az előttünk lévő törvényjavaslatot. Köszönöm a lehetőséget. (Taps a kormánypárti oldalon.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, Nacsa Lőrinc képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! A vezérszónoki felszólalások végére értünk. Kétperces felszólalásra jelentkezőt nem látok. További képviselői felszólalásra jelentkező nincs.

Tisztelt Országgyűlés, ezért az általános vitát lezárom. Megkérdezem Törő Gábor képviselő urat, kíváne válaszolni a vitában elhangzottakra.

TÖRŐ GÁBOR, a Költségvetési Bizottság előadója: Röviden Szabadi képviselő úr hozzászólására reagálnék. Jelezte, hogy a Médiatanácsban csak fideszes tagok vannak. Azt tudom mondani, hogy az ellenzék nem tudott megállapodni abban, hogy kit jelölnek a Médiatanácsba, abban az egy személyben. Ezért alakult ki ez a helyzet. Tessék elgondolni, hogy mi lenne akkor, ha ez a hét párt vezetné az országot, mit élnénk meg, ha egy személyben nem tudnak megállapodni!

A másik kérdésére a guruló dollárokkal kapcsolatban azt tudom mondani, hogy a hatóságok most is vizsgálják, és természetesen a médiahatóság is egy hatóság, így ha ezzel dolga lesz, ezt el fogja végezni véleményem szerint. Mást nem mondhatok, mint hogy újra kérem a Házat, hogy fogadja el a beterjesztést. Köszönöm. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:   127-136   137-146   147      Ülésnap adatai