Készült: 2024.05.11.08:33:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2023.11.28.),  100-115. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 43:05


Felszólalások:   41-99   100-115   116-135      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A módosító javaslatok benyújtására csütörtökön 16 óráig van lehetőség.

Most soron következik a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. A Lázár János fideszes, Ágh Péter fideszes, Nagy Bálint fideszes képviselőtársaink által benyújtott előterjesztés T/6220. számon a Ház informatikai hálózatán valamennyiünk számára elérhető.

Most megadom a szót Ágh Péternek, a Fidesz képviselőjének, a napirendi pont előterjesztőjének. Parancsoljon, képviselő úr!

ÁGH PÉTER (Fidesz), a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Itt az Országgyűlésben az eltelt három évtizedben több feladatot végeztünk el  pártoktól függetlenül  azért, hogy visszaszorítsuk a dohányzást. Tettük ezt azért, mert tisztában vagyunk azzal, hogy a dohányzás kiemelt kockázatot jelent az egészségre. Ezen munka keretében 2010 után komoly előrelépéseket tehettünk meg. Így a vendéglátóhelyek és a tömegközlekedés például füstmentessé váltak. A jogalkotási lépések keretében kiemelkedik a nemdohányzók védelméről szóló 2019-es törvény.

A kutatások szerint 2010-ben a magyar lakosság 35-40 százaléka dohányzott, amely mára 20-25 százalékra csökkent. Tehát azt tudjuk mondani, hogy a dohánytermék-fogyasztók aránya  különösképpen így van ez a hagyományos dohányterméket fogyasztók arányánál  jelentős mértékben, mondhatni 10 százalékkal lecsökkent az elmúlt években. Megjegyzendő, hogy komoly kihívást fog jelenti a következő évtizedekben az új típusú dohánytermékek szabályozása szerte a világon.

Magyarország számára összességében ambiciózus cél lehet, hogy füstmentessé váljon. Addig is olyan módon kell előrehaladnunk, amely segíti azt, hogy a daganatos betegségek csökkenhessenek. Köztudott, hogy Európán belül ennek a száma nagyon jelentős nálunk. Ezek közül a tüdődaganat kiemelkedő szerepet játszik. A tüdődaganat és a dohányzás között egyenes összefüggés van, amelyből évente 13 ezer új szomorú esetet diagnosztizálnak.

80-90 százalékos ok-okozati összefüggés van a tüdődaganatok és a dohányzás között. Ennek tragédiájával, társadalmi, társadalombiztosítási, munkaerőpiaci következményeivel tisztában vagyunk talán itt mindannyian. Megjegyzendő, hogy az új típusú dohánytermékek veszélyei is kérdéseket vetnek fel. Mindezen szomorú esetek arányának csökkentését is szolgálta az a szabályozási környezet, amelyet korábban kialakítottunk.

Azt láthatjuk, hogy 2013-hoz képest egyrészt csökkent a felnőtt lakosság körében a dohányzók száma. Azt is tudhatjuk, hogy 2013-ban a 13-15 év körüli tanulók több mint fele kipróbált valamilyen dohányterméket. Ez az arány 2020-ra 32 százalékra csökkent. Korábban a dohánytermékek mintegy 40 ezer helyen voltak elérhetők, ehhez képest az elárusítóhelyek száma 6 ezer körüli.

Azt is el kell mondani, hogy az új rendszer bevezetéséig a dohánytermékek kiskereskedelméből származó bevételének jelentős része a multinacionális vállalatoknál volt kimutatható, amelyek felosztották egymás között az értékesítési csatornákat. Ma mindez a hazai kiskereskedőknél, a magyar családoknál jelenik meg.

Arra is rá kell mutatni, hogy a dohányzással kapcsolatos állami bevételek 2010-ben 360 milliárdot tettek ki, mára több mint 800 milliárd forintról beszélhetünk. Mindezek mellett bőven van még feladat a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a közegészségügyi helyzet javítása területén.

A multikkal folytatott küzdelemnek számos egészségügyi hozadéka volt. Hazánk elsők között tiltotta be az e-cigaretták ízesítését, a pattintós ízesített cigarettát, vagy vezette be az egységes csomagolást. Európai szinten is egyedülálló a dohánytermékek reklámjának teljes tilalma.

A trafikrendszer a kialakításakor ebben a formában egyedülálló volt Európában, és azóta, így vagy úgy, de egyfajta mintaként szolgál. Számos tagállam vette ezt alapul az értékesítési helyek vagy a dohánytermékek láthatóságának korlátozásánál. Így tett Hollandia, Belgium és Szlovénia.

A trafikrendszerben volt először kötelező az online kassza, és itt volt először kötelező az online készletnyilvántartás is, amely miatt dobozra pontosan nyomon követhető minden egyes dohánytermék értékesítésének a folyamata.

Tisztelt Ház! Mindezen eredmények mellett újabb feladatok állnak előttünk. Lázár János miniszter úr tegnap a Gazdasági Bizottság ülésén elmondta, hogy kapott egy megbízást a kormánytól: meg kellett vizsgálnia, hogy a kormányhivatalok és a különböző hatóságok ellenőrzései révén mennyire védettek a fiatalok. Ezáltal megállapításra került, hogy főként az ország centrumában, a fővárosban és Pest megyében rendszeresen szolgálnak ki 18 év alattiakat. Mindebben pedig szerepe van annak, hogy a mai bírságolási rendszer nem visszatartó erejű.

A csalásokkal sérül a jogalkotó célja. Nem engedhetjük meg, hogy akár csak egy trafikos is fittyet hányjon a szabályokra, és kiszolgáljon fiatalkorúakat. Az ugyanis nem megy, hogy valaki elfogadja a közösség által biztosított előnyt, de nem fogadja el a közösség által meghatározott szabályokat. Mit is jelent ez? Azt, hogy egy törvényileg garantált piacon, állami monopóliumban szervezett kiskereskedelemben vehet részt. Mik a szabályok? Sok egyéb, például a matricázott kirakatok mellett az, hogy a kiskorúaknak soha, sehol, semmilyen körülmények között nem adhatnak el dohányterméket.

A visszaélések száma a fővárosban brutális mértékű, elérte az 50 százalékot. Felmerül a kérdés, hogy milyen szabály az, amit csak felerészben tartanak be azok, akik egyébként nyertesei, haszonélvezői az adott szabályozásnak. Megmondjuk, milyen: szigorításra szoruló szabály.

Most ezt a szigorítást tesszük meg ezen javaslat révén. Drákói szigorral sújtunk le a trafikosra, aki a törvény legfőbb célját szabotálja. Súlyos, visszatartó erejű pénzbírságot vezetünk be, végső soron pedig a trafik engedélye is rámehet. Indítványunk szerint ezért arra teszünk javaslatot, hogy a fiatalkorúakat kiszolgáló trafikosnak minimum egymillió forintos legyen az első bírság, onnantól kezdve minden bírság emelkedhessen, az előző bírság összegéhez képest növekedhessen, és a bírságolás végén nyilvánvalóan veszélyeztetni fogja a bírságolás következtében a működést is. Tehát magyarul, egy olyan szankciós rendszert szeretnénk a törvényjavaslat segítségével, ami egyrészről visszatartó erejű, másrészről pedig az is nagyon fontos, hogy kontrolláljon, tehát azonosítsa be a fiatalt, nézze meg a személyi igazolványát, és ne szolgáljon ki 18 év alattit. A törvényjavaslat gerince technikai pontosítások mellett, elárusítóhely-pontosítások mellett erre vonatkozik.

Tisztelt Ház! Tegnap a Gazdasági Bizottság ülésén konstruktív vitát folytathattunk az indítványról. Ott „nem” szavazat nem érkezett, csak két tartózkodás. A tisztelt Ház figyelmébe is ajánljuk a javaslatot, bízva abban, hogy az ismertetett célokkal egyet tudnak érteni a képviselőtársaim. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Megkérdezem Takács Péter államtitkár urat, hogy kíváne a vitában felszólalni. (Dr. Takács Péter: Igen, köszönöm.) Parancsoljon!

DR. TAKÁCS PÉTER belügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A kormány és a Belügyminisztérium támogatja az előterjesztés elfogadását. Számos ok közül csak egyet emelnék ki, amire egyébként képviselő úr is utalt. Ennek a törvénynek a bevezetése előtt, 2009-ben a 15 és 17 év közöttiek 16,9 százaléka mondta azt, hogy napi szinten dohányzik. Többek között ennek a törvénynek a hatására, illetve a fiatalkorúak dohánytermékhez való jutása megnehezítésének következtében ez az arány manapság a felére esett vissza. Azoknak a fiataloknak a száma pedig, akik szintén 15 és 17 év között vannak, akik azt nyilatkozzák ebben a korosztályban, hogy egyáltalán nem gyújtottak még rá, 15 százalékponttal nőtt az aránya.

Én azt hiszem, hogy a kormány egyéb tevékenységei mellett, amelyek népegészségügyi célúak és ilyen jogszabályokat fogadtunk el, elég akár a netára, a mindennapos testnevelésre vagy a nemdohányzók védelméről szóló törvényre gondolni, ezek a hozzájuk fűzött elvárásainknak messzemenőkig megfelelnek, a tőlük elvárt célt kiváltják. Ez a jelen előterjesztés is kiválóan illeszkedik ebbe a körbe, és megegyezik a kormányzati szándékokkal. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)

(13.40)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Most a vezérszónoki felszólalások következnek. A Fidesz képviselőcsoportjának vezérszónoka Szeberényi Gyula. Parancsoljon, képviselő úr! Öné a szó.

DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tegnap én is ott voltam a Gazdasági Bizottság vitáján; valóban konstruktív és jó hangulatú párbeszédet tudtunk folytatni ellenzéki képviselőkkel is, akik alapvetően támogatták a törvényjavaslat célját.

Ahogy az expozéban is hallhatták, a tisztelt Ház asztalán fekvő T/6220. számú, a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat célja a jogellenes dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenység megelőzésére, megakadályozására vonatkozó rendelkezések kiegészítése, pontosítása a dohánytermék-kiskereskedelmi piac felügyelete során tapasztaltak alapján. A fiatalkorúak védelme érdekében szükséges a fiatalkorúak dohánytermékkel való kiszolgálásának szigorú szankcionálása, így a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személyek jogsértő magatartásával szembeni minél hatékonyabb fellépés érdekében szükséges az ilyen típusú jogsértések elkövetéséhez kapcsolódó jogkövetkezmények jelentős szigorítása.

Tisztelt Ház! Magyarországon csak a daganatos megbetegedéseket nézve, a legtöbb embernél tüdődaganatot diagnosztizáltak, és egyértelműen kimutatható összefüggés van a cigarettázás és a betegség között. Az egész ország érdeke, hogy minél inkább korlátozzák a fiatalokat és a felnőtteket abban, hogy cigarettatermékhez jussanak. Ennek egyik módja a szigorúbb büntetési beavatkozás lehet, amelynek értelmében első alkalommal legalább 1 millió forintos bírságot kap az a trafikos, aki 18 év alatti fiatalt szolgál ki; amennyiben többször is lebukik ezzel, akár 10 millió forint is lehet a büntetési tétel, továbbá elveszítheti a koncessziót, és kizárhatja magát örökre abból a lehetőségből, hogy trafikot üzemeltethessen.

A törvény módosításának legfőbb oka, hogy az elmúlt időszak ellenőrzési tapasztalatai alapján megnőtt azon trafikok száma, ahol a tiltás ellenére is kiszolgálják a fiatalokat. A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának adatai alapján 2022-ben 574 ellenőrzésből 78 esetben 23 millió 400 ezer forint bírságot állapított meg a hatóság  ez 300 ezer forint körüli bírság esetenként , viszont a 2023. év lesújtóbb eredményeket mutatott: 805 ellenőrzésből 177 esetben állapította meg a hatóság, hogy a dohánybolt figyelmen kívül hagyta a fiatalkorúak kiszolgálásának tilalmára vonatkozó normatív előírásokat. Ezekben az esetekben összesen több mint 111 millió forint bírság került kiszabásra; a dohánybolt előéletétől, azaz jogkövető magatartásától függően 600 ezer forint és 1 millió forint között mozgott a közigazgatási bírság összege. Ebből a 177 esetből 16 dohánybolt volt olyan, amelyik 2022-ben is megsértette a fiatalkorúak védelmét szolgáló rendelkezéseket; esetükben 1 millió forintos közigazgatási bírság mellett 15 napos ideiglenes üzletzárásra is sor került.

Tisztelt Képviselőtársaim! A koncessziós rendszer bevezetésének köszönhetően javult a magyar társadalom közegészségügyi állapota. A fiatalkorúak körében a rendszeresen dohányzók számát a felére sikerült csökkenteni, míg a felnőttek körében tíz év alatt 10 százalékkal csökkent a dohányzók száma. Az elért sikerek megtartása mellett még bőven van feladat a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a közegészségügyi helyzet javítása területén, illetve a dohánytermékek kiskereskedelméből származó bevételek társadalmi hasznosulásának vonatkozásában is.

Összegzésként elmondható, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslat támogatandó rendelkezéseket tartalmaz, ezért kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a Fidesz-frakcióhoz hasonlóan támogassák a javaslatot. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A DK képviselőcsoportjának vezérszónoka Arató Gergely képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr! Öné a szó.

ARATÓ GERGELY, a DK képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Itt a délelőtti kormányzati hazugságcunami után békésebb vizekre eveztünk, és végre fontos szakmai kérdésekről beszélünk; ez már önmagában is örvendetes.

Az a helyzet, tisztelt képviselőtársaim, hogy ennek a javaslatnak számos olyan eleme van, amellyel egyetértünk és támogatható. Mondjuk, azért a trafikrendszert az Orbán-kormány találmányának tekinteni némiképp szerénytelenség, hiszen ilyenfajta rendszerek Ausztriában, Franciaországban, más európai országokban korábban is működtek. De kétségtelen, hogy ha ez a rendszer működik, ha ez a rendszer fönnáll, ha ez így működik, akkor az helyes, ha ezen az alapvető célját, tudniillik a fiatalok védelmét számonkérjük. Ezért szeretném világossá tenni, hogy a törvényjavaslat legfontosabb  és a kormánypárti képviselőtársaim által nem véletlenül egyedül emlegetett  céljával, tudniillik avval, hogy a fiatalkorúaknak dohánytermékeket eladó dohányboltok esetében szigorúbb szankcionálás, egyértelműbb büntetés legyen, ezzel a Demokratikus Koalíció teljesen egyértelműen egyetért, és ezt támogatja.

Na, de képviselőtársaink szemérmesen homályban hagyták a törvényjavaslat néhány más elemét. Egyrészt homályban hagyták azt, hogy a törvényjavaslat szélesíti az illetékes miniszter lehetőségét arra, hogy pályázat nélkül, önhatalmúan osszon ki dohánykoncessziókat. Magyarán szólva, az a gyakorlat, ahol eddig is számos eset, példa volt arra, hogy politikai szempontok, kegyosztás jegyében osztottak dohánykoncessziókat, az még szélesebb körű lesz és még inkább általánossá válik, újabb és újabb dohánykoncessziókat adhatnak ki, ráadásul sokkal kevésbé szigorú feltételekkel, mint eddig. Azt kell mondanom, hogy ez a fajta szabályozás bár ellenkezik az eddigi  már azzal a logikával, amire önök hivatkoznak, nem a valódi  logikával, persze tudjuk, hogy az egész dohánykoncesszió, az egész törvényjavaslat a dohányforgalmazók számítógépén készült; és tudjuk azt, hogy elsősorban éppen dohányipari érdekeket, illetve politikai érdekeket szolgált annak idején, bizonyos vetélytársak kiszorítását, más cégek monopolhelyzetbe hozását, és azt, hogy egyébként a fideszes hatalom jól fizető dohánykoncessziókat oszthasson ki az erre általa méltónak tartottaknak. Na, de visszatérve magához a törvényjavaslathoz: tehát önök ezt a gyakorlatot most a dohánykoncessziók egy részénél kimondottan, már nyíltan is bevallják és vállalják; majd a kormány eldönti, ki az a derék honfi, aki önök szerint méltó arra, hogy dohányboltot üzemeltessen.

Most térnék rá a törvényjavaslat legfelháborítóbb pontjára. Mert mit tartalmaz még ez a törvényjavaslat? Azt is tartalmazza, hogy van egy kivételes csoport. Na, ki ez a kivételes csoport? Kik a kormány kedvencei? Már persze nem ők maguk  hát, a vendégmunkások. Na, a vendégmunkások esetében viszont lehetővé teszi a törvényjavaslat, hogy ott a munkásszállókon  lényegében erről van szó  nyíljon dohánybolt. És nyilván nem azért, mint erre Lázár miniszter úr hivatkozott, mert a vendégmunkások kényelme ennyire fontos a kormánynak  ugye, erre ilyen szöveg is volt , hanem elsősorban azért, mert újabb nagyszerű bizniszlehetőség kínálkozik.

Még egy bőrt le lehet húzni a vendégmunkásbizniszen, azon, hogy a magyar munkavállalókat elbocsátják, és helyettük vendégmunkásokat vesznek föl, mint ez Makón történt. Mert egyszer az egyik fideszes cég megszedi magát azon, hogy közvetíti a vendégmunkásokat; a másik megszedi magát azon, hogy egyébként rendkívül rossz minőségű szállásokat biztosít a vendégmunkásoknak. Akinek önök kedvezni akarnak, annak megengedik, hogy behozzanak vendégmunkásokat a magyar munkavállalók helyett, és az olcsóbb béreken meg a hosszabb túlórákon ők is megszedik magukat; most belép egy negyedik szereplő is, most már lesz egy dohányboltos is, aki megszedi magát azon, hogy ezeknek a vendégmunkásoknak dohányterméket árul. Hát, gratulálok! Ilyen az önök küzdelme a dohányzás ellen, és így védik meg a magyar munkahelyeket a migránsoktól!

(13.50)

Azt kell mondanom, hogy bármennyire is támogatnánk azt a részét a törvényjavaslatnak, amelyik a fiatalkorúak védelmére vonatkozik, ezek miatt az elemek miatt, a szokásos fideszes lopási gépezet miatt nem fogjuk tudni a törvényjavaslat egészét támogatni.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A KDNP képviselőcsoportjának vezérszónoka Nacsa Lőrinc képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó. (Arató Gergely: Most legyél bátor és ne akkor, amikor már nem lehet válaszolni!)

NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. A mai nap második legfontosabb törvényével vagyunk itt. Az összes törvény egyformán fontos, amelyekről ma tárgyalunk, olyan javaslatok, amelyeket a szuverenitásunk védelme, a fiatalkorúak egészsége vagy éppen a munka és család egyensúlyának elősegítése érdekében hoztunk ide a Ház elé.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat módosítja a nemdohányzók védelme, a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a dohányzás új formáinak szabályozása érdekében hozott törvényt. A dohányzás Magyarországon is jelen lévő súlyos népegészségügyi probléma, amely kihatással van ezáltal a nemzetgazdaságra is. A dohányzás tekinthető felelősnek 90 százalékban a tüdőrák kialakulásáért, amely az egyik vezető halálok Magyarországon. A szív- és érrendszeri betegségek miatti halálesetek egynegyede is a dohányzás következményének tekinthető.

A nemzeti kormány 2010 óta elkötelezett a dohányzás visszaszorítása érdekében. Ennek érdekében olyan, nemdohányzókat védő intézkedéseket hoztunk, amelyek segítették a nemdohányzókat, illetve a megelőzés fontosságára helyeztünk nagy hangsúlyt, valamint támogatjuk a dohányzásról való leszokást is. Míg 2010 előtt szinte teljesen természetesnek számított, hogy egy-két kivételtől eltekintve gyakorlatilag bárki bárhol, bármikor dohányozhatott, azonban mára elképzelhetetlen lett a dohányzás a közintézményekben, a munkahelyeken, a megállókban, a kocsmákban, az éttermekben és egyéb közösségi zárt terekben.

Különösen fontos a fiatalok védelme a dohányzással szemben. Ezért jelentős eredménynek számít szerintem az oktatási intézményekben a dohányzás tilalma, a dohányzás bármiféle reklámozásának a tilalma, illetve a nemzeti dohányboltokra vonatkozó szigorú dohányárusítási szabályok, valamint a dohányzás veszélyeivel szembesítő, fiataloknak szóló programok.

A dohányzás témakörében a legnagyobb kihívást az újgenerációs hevített dohánytermékekkel szembeni fellépés jelenti. Az új, a hevítési technológiára alapuló dohánygyártmányokra alkalmazott önálló adójogi kategória bevezetésével az idei év január 1-jével új termékek váltak zárjegy- és jövedékiadó-köteles termékekké, amely kategóriába az eddig az új dohánytermék kategóriába tartozó hevített dohánytermékek is átkerültek.

A tavalyi évben, 2022-ben az Országgyűlés egy új, a korábbiaknál sokkal egyértelműbb és világosabban fogalmazó törvénymódosítást fogadott el azzal kapcsolatban, miszerint a csak dohányboltban forgalmazható termékek dohánybolton kívüli értékesítése jogsértő, továbbá azt is, hogy az olyan dohánytermékek értékesítése, amelyeknek a Magyarországon történő forgalomba hozatala tilos, szintén jogosulatlan tevékenység.

Az elmúlt tíz évben csökkent a klasszikus cigarettát szívó dohányzók száma, ugyanakkor az újgenerációs hevített dohánytermékek nap mint nap újabb és újabb kihívást jelentenek, ami különösen a fiatalokat veszélyezteti. Nem lehet erről a nagyon fontos témáról eleget beszélni, és nem lehet egyetlen törvénymódosítással mindent elintézni, szerintem ezért helyes, hogy évről évre tárgyalunk és fogadunk el itt az Országgyűlésben újabb és újabb módosító intézkedéseket.

A fiatalok védelme kiemelt feladat, a gyermekek védelme kiemelt feladat, korábban ezért is nyújtottuk be képviselőtársammal  reméljük, hamarosan a Ház elé is kerülhet  az energiaitalokkal kapcsolatos javaslatot, a 18 év alattiak hozzáférésének a korlátozását, hiszen az is egy olyan termék, amely köztudottan és tudományosan is igazoltan káros a gyermekekre, a fiatalkorúakra.

A mostani törvényjavaslat viszont tovább pontosítja a dohányboltokban történő termékkihelyezésre és polcképszerződésre vonatkozó szabályokat. A fiatalkorúak védelme érdekében szükséges a fiatalkorúak dohánytermékkel való kiszolgálásának nagyon szigorú szankcionálása, ahogy azt Ágh Péter képviselőtársam is elmondta. Így a dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet végző személyek jogsértő magatartásával szembeni minél hatékonyabb fellépés érdekében szükséges az ilyen típusú jogsértések elkövetéséhez kapcsolódó jogkövetkezmények jelentős szigorítása. Ezek fontos célkitűzések, és ezek fontos módosítások.

A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása érdekében és a nemdohányzók védelmében tett intézkedéseknek nem értünk a végére, ugyanakkor egy újabb fontos lépést teszünk ezen célok elérése érdekében. Mindezek figyelembevételével a KDNP-frakció támogatni fogja a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! A Jobbik képviselőcsoportjának vezérszónoka Z. Kárpát Dániel képviselő úr. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

Z. KÁRPÁT DÁNIEL, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Lázár János miniszter úr azért lényegesen őszintébb volt bármelyik kormánypárti képviselőtársnál. De ne vitassuk el azokat az eredményeket, amelyeket a nemdohányzók védelmében Magyarország elért az utóbbi években. Nemrég a Felvidéken jártam egy koncerten, és olyan furcsa, idegen érzés volt, hogy mellettem rágyújtanak egy koncerttermen belül. Nagyon jó, hogy Magyarországon nincs ilyen lehetőség, és az is jó, hogy étterembe be lehet ülni anélkül, hogy a füstöt szívná az ember.

Előrebocsátom, hogy velem viszonylag nehéz dolguk lesz, hiszen exdohányosként, leszokottként a legnagyobb antidohányossá tud válni az ember. Sokan vagyunk így ezzel. De maradjunk a számok szintjén, és idézzük Lázár János minisztert, aki teljesen őszintén elmondta, hogy pusztán a dohánytermékek megvásárlása után éves szinten nagyjából 500 milliárd forintos adóbevétele keletkezik Magyarországnak, és ha ehhez az áfa összegét hozzászámítjuk, akkor egy 700 milliárd fölötti összeg jön ki éves szinten. S bármifajta politikai döntést hoz a kormány, ez az óriási, gigantikus adóbevétel befolyásolja a döntéseit, fogja a kezét. És megfogalmazódott itt már olyan vád is, hogy a dohánygyártók bizony a lobbierejüknél fogva erősen rá tudnak hatni arra, hogy mi kerül elfogadásra ebben a Házban. Ha ezt nem is fogadjuk el tételmondatként, akkor is ez a gigantikus adóbevételi tömeg egyértelműen megköti az önök kezét, hiszen egy néhány tízmilliárdos áfaengedményt is nehezen engednek meg, nehezen foganatosítanak. Eközben itt 700-800 milliárd forintról beszélünk. A magyar kereskedőnek, mint elhangzott, marad körülbelül 100 milliárd forint az egész tételen évente.

Ne felejtsük el, hogy 6300 trafik van, egy kivételezetti kört azért sikerült ezekbe a trafikokba bejuttatni, és főleg kisközségekben, faluhelyen egy nagyon egészségtelen folyamatot is tetten érhetünk: megszűnik a kisbolt, adott esetben megszűnik a posta, bezárják az óvodát is, ha kevés a gyerek, de ezek a dohányboltok egyfajta új koncentrációs térként, találkozási pontként funkcionálnak. Sok településen ez az egyetlen, ami elérhető. És azt se felejtsük el, hogy az alkoholtermékek forgalmazásán keresztül újabb bevételi tömegre lehet szert tenni.

Mondják nagyon sokszor a dohánytermékek adótartalmával kapcsolatban, hogy Brüsszel szabja meg az adótartalmat, és ha ezt megsértik, akkor kötelezettségszegési eljárással néznek szembe. De arra egyáltalán nem kényszeríti önöket Brüsszel, hogy mit csináljanak ezzel a pótlólagos extrabevétellel. Nagyon sok ötletet adtunk önöknek. Csak a plusz áfabevételi várakozások terhére az összes gyermeknevelési cikk áfáját le lehetne nullázni, tehát 27 százalék helyett 0 százalékkal adózhatna a pelenka, a bébiétel és még akár a gyerekruha is.

De egyértelműen látjuk azt, hogy van ennek a törvényjavaslatnak azért egy jó iránya is. Amikor a trafikost, a kiszolgálót akarják erősebben szankcionálni abban az esetben, ha fiatalkorú számára értékesít az egyértelmű szabály ellenére dohányterméket, az abszolút támogatandó.

Jó lenne nagyon sok mindent dicsérni még ebben a törvényjavaslatban, viszont ki kell emelnem egy legalább ennyire irritáló pontját. Nem azt fogalmazza meg a javaslat, hogy a vendégmunkások számára új és extra dohányboltokat állítanak fel és majd a fideszes jó ismerősök feltételezhető módon kaszálhatnak ebből és extraprofitot realizálhatnak, hanem azt fogalmazza meg, hogy a 4 ezer fő felett foglalkoztató, mondjuk, zárt ipari parkban vagy munkásszálló környékén lehet új egységeket nyitni. Egyébként én nagyon örültem annak, hogy miniszteri szinten is kifejezte a Fidesz, hogy ebben az elhatározásában most, még ezen a ponton megingatható.

Én arra szólítom fel önöket, hogy ezt az őrületet vegyék ki ebből a javaslatból, és akkor rögtön lehet, hogy támogathatóvá válik az egész. De az, hogy zárt ipari parkokban, ahol egyre kevesebb magyar dolgozik százalékos arányban és egyre több ázsiai migránsmunkás, önök még plusz üzemegységekkel újabb extraprofitot garantáljanak a szerencsés kiválasztottaknak, tökéletesen elfogadhatatlan. Gondolják végig, a magyar állampolgárnak tipikusan marad a bezáró kisbolt, a megszűnő posta, a szolgáltatásait megszüntető és bezáró óvoda, ezenközben a migránsmunkások számára pedig dohányboltot nyitnak. Elképesztően rossz szimbolikája van mindennek. Az a határozott felszólításom tehát, hogy vegyék ki ezt ebből a javaslatból, és gondolják végig azt, hogy eleve irritáló a helyzet. Megjelenik egy zárt ipari parkban a harmadik világból egy dolgozó, és az a multicég, amelyik őt foglalkoztatja, jellemzően fizeti az ő lakhatását vagy megoldja munkásszállón, miközben hol van az a magyar dolgozó, aki ugyanabban a munkakörben a sor mellett, a vendégmunkás mellett áll. Ő megoldja a saját lakhatását, jellemzően a saját otthonában van.

(14.00)

És ha megvizsgáljuk azt, hogy az élelmezésellátás frontján szintén a multicég dotálja a harmadik világ dolgozóját, megint sokszor azt látjuk, hogy a magyar pedig nem, ő oldja meg a saját mérsékelt fizetéséből ezt, ahogy tudja. És ezenközben még kényelmi szolgáltatásokat nyitnak az ázsiai dolgozók számára, amelyek az üzemeltetőknek vagy a tulajdonosoknak pedig pluszprofitot generálnak, az egészen elképesztő! Nagyon-nagyon rossz a szimbolikája, ezt vegyék ki ebből a törvényjavaslatból! Ennek a profitszerzésen kívül nincs racionális indoka. Feltételezem, hogy nem az ázsiai migránsmunkások egészséghez fűződő alapvető jogát szeretnék védelmezni magyar kormányként. Ha igen, akkor ezt tegyék tisztába, és akkor az egy másik vitát nyithat közöttünk.

Azt is feltételezem, hogy nem az egészséges munkakörülmények és az ehhez fűződő alapjog részeként kezelik a dohánytermékekkel való ellátottságot és annak valamilyen fajta fokát, amit biztosítani akarnak ezekkel az újonnan nyitott dohányboltokkal, tehát semmilyen szempontból nem indokolható, nem tartható ez a javaslat, ezért nagyon határozottan arra kérjük önöket, hogy vegyék ezt ki a törvényjavaslatból, és akkor tudunk egy észszerű vitát folytatni pusztán a dohánytermékekről, azok egészségre gyakorolt, kétségkívül rendkívül káros hatásáról és arról, hogy hogyan lehet még keményebben szankcionálni azokat, akik olyanokat szolgálnak ki dohánytermékkel, akiket egyébként a törvény értelmében nem szabadna. Köszönöm a figyelmet.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Ház! A Mi Hazánk képviselőcsoportjának vezérszónoka Szabadi István képviselő úr, aki felszólalását az emelvényről, a szószéken mondja el. Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

(A jegyzői széket Berki Sándor foglalja el.)

SZABADI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! A nemdohányzók védelmében jelentős előrelépés történt, az nem vitatható, de azért vannak árnyoldalak is.

Az előttünk álló törvényjavaslat alapján megállapítható, hogy Lázár János miniszter úrnak a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása mellett a főleg hódmezővásárhelyi ismerősei által lebonyolított dohányforgalom növelése is a szívügye, ezt azért hozzá kell tennünk. Településfejlesztésért és településrendezésért is felelős miniszterként idén júniusban vette át Nagy Márton miniszter úrtól a trafikkoncessziók kezelését, de máris hozzányúl a nevéhez fűződő több mint tízéves trafiktörvényhez. Itt jegyezném meg, hogy annak idején a trafiktörvénynek áldozatul estek olyan családok is, amelyek tagjai apáról fiúra szállóan, hagyományosan üzemeltettek trafikot, ami a család megélhetését biztosította, de nyilván nem voltak azoknak a kedvezményezetteknek a körében, hogy ezt tovább folytathassák, tehát ezért komoly árat fizettek ott egyes családok. És most is van a trafiktörvénynek olyan része, ami által, ha mégis van olyan család, amely ezeket a jogokat megkapta, szerencsére, akkor például most, ha tovább szeretné adni, nem teheti meg, vissza kell adnia, majd újra kell pályázni. Azért ezt is illő lenne esetleg felülvizsgálni.

Nem véletlen miniszter úr igyekezete: a KSH adatai szerint tavaly, infláció ide vagy oda, rekordot döntött a dohányáru kiskereskedelmi eladási forgalma, ami elérte az 1100 milliárd forintot. Ehhez képest 2021-ben 974 milliárd forint, 2018-ban 700 milliárd forint volt, tehát látható, hogy ez mennyire jövedelmező üzlet.

Összességében 2022-ben a teljes kiskereskedelmi forgalom 6,5 százalékát a dohányáruk tették ki, ami a költségvetésnek is jól jövedelmezett. 2022-ben dohánytermékekből 476 milliárd forint jövedékiadó-bevétel származott, ami 63 milliárd forinttal volt több, mint az előző évben. Ezzel párhuzamosan nőtt a dohánytermékek utáni áfabevétel is, tehát érthető az, hogy ez egy nagyon jó, aranytojást tojó tyúk.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az országos dohányüzlet a nemzeti trafikok monopol dohánybeszállítójának és gyártójának is jól jövedelmez. Az Országos Dohányboltellátó Kft. árbevétele, rövidítve ez az ODBE, tavaly meghaladta a 920 milliárd forintot, amiből az államkasszába 8,8 milliárd forint koncessziós díjat fizetett be.

A Continental Dohányipari Zrt. 2022-ben 64 milliárd forint árbevételt ért el. Az ODBE többségi részesedése a Tabán Trafik Zrt. tulajdona, amely mögött a hódmezővásárhelyi Sánta és Veszelovszky családok állnak. A Continental dohánygyár szintén ugyanezen két család kezében van. Emellett a családtagok, barátok és ismerősök számtalan trafikkal rendelkeznek országszerte.

Úgy gondolom, hogy amellett, ahogy kezdtem is a hozzászólásomat, a beszédemet, hogy vannak a nemdohányzók védelmében jelentős előrelépések, de azért az árnyoldalon egyet s mást lehet látni. Bár a 20 évre szóló trafikkoncessziók pályázati úton és főként ismerősök kezébe kerültek, nem értünk egyet a törvényjavaslat azon rendelkezésével, hogy a dohánybolt-üzemeltetés az eddiginél szélesebb körben lesz alkalmazható a koncessziós pályázat mellőzésével, vagy még ellátatlan településen kijelölés útján. Ahogy már említettem, vannak olyan esetek, amikor ildomos lenne, mondjuk, hogy egy család tovább tudja vinni a megélhetését biztosító trafikot, akkor ő ezt nem teheti meg, vissza kell adnia és pályázni kell, ugyanakkor párhuzamosan vannak lehetőségek, amikor, mondjuk, valakire csak rámutatnak, hogy ő ezt megcsinálhatja, tehát itt is van azért olyan, amit rendbe kellene tenni, akár gondolatilag is.

Nem értünk egyet azzal sem, hogy a kormány új lehetőségként és piaci résként tekint a vendégmunkásokra, és dohányboltokat nyitna az óriásberuházások mellé, ahol legalább 4000 munkás dolgozik. Nyilván jó üzlet, és ezt a piaci rést jól meg is látták. Ezzel a kormánynak az elhibázott gazdaságpolitikája mellett további érdeke fűződik a vendégmunkások tömeges beáramoltatásához, hiszen kell a piac.

A Mi Hazánk Mozgalom a leghatározottabban fellép a vendégmunkások tömeges behozatalával szemben. A közbiztonsági és közegészségügyi problémák mellett alkalmazásuk a hazai bérszínvonal letörésével jár, ami felgyorsítja a magyar munkaerő elvándorlását, és mellékágon ezzel a dohánybiznisszel is tulajdonképpen még egy sápot tudnak ezzel lehúzni. A Mi Hazánk Mozgalom Virradat programjában egy olyan népegészségügyi stratégia megalkotását tűzte ki célul, amely a megelőzhető halálozás csökkentése érdekében többek között a dohányzás visszaszorítását az intézkedései között tartalmazza. Éppen ezért egyetértünk a törvényjavaslat azon szigorításával, amely a fiatalkorúak védelme érdekében erőteljesebb szankcionálást javasol. Egyetértünk vele, de elkésettnek tartjuk, továbbá hiányoljuk, hogy a törvényjavaslat nem tartalmaz komplex megközelítést a megelőzés érdekében, bár a szándék mindenképpen jó; azt mondjuk, nem elkésett, mert védekezni soha nem késő.

Egy európai uniós felmérés alapján 2020. augusztus, szeptember hónapokban, amíg az Unió területén élő 15-24 éves fiatalok közül minden ötödik dohányzott, nálunk  tisztelt képviselőtársak, most figyeljenek  minden harmadik fiatal. További elkeserítő adat, hogy a megkérdezettek 40 százaléka Magyarországon 15-17 éves korában szokott rá a dohányzásra. Különösen veszélyesnek tartjuk, hogy a fiatalok körében az új típusú dohánytermékek kipróbálása magas arányt képvisel, mivel ezek nikotintartalmuk miatt szintén függőséget okoznak. Az eladási adatok szerint már minden második szál cigire jut egy hevítésre szánt dohánytermék.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztálya arról nyilatkozott, hogy még mindig nagyon nagy problémát jelent a 18 éven aluliak dohánytermékekkel való kiszolgálása. A törvényjavaslat szerint magasabb pénzbírságra, hosszabb zárvatartásra vagy akár az engedélyük elvesztésére is számíthatnak azok a trafikok, amelyek kiskorúakat szolgálnak ki dohánytermékekkel. Ez mindenképpen egy jó gondolatiság, hiszen elfogadhatatlan, hogy fiatalkorúak ki legyenek szolgáltatva ennek a lehetőségnek, hogy kiszolgálják őket.

Kifogásoljuk azt, hogy ha a jelenség gyakorlatilag a trafiktörvény hatálybalépése óta fennáll. Akkor miért vártak tíz évet, hogy megemeljék a bírságokat? Ez is egy kérdés, talán költői is. A Mi Hazánk egyetemista gyakornokai által megkérdezett dohányboltosok vagy arról nyilatkoztak, hogy még soha nem volt náluk ellenőrzés, vagy ha évente egyszer belefutottak, az eddigi bírságokat könnyedén kifizették. Álláspontunk szerint a szankciók szigorítása nem ér semmit az ellenőrzések sűrítése és szigorítása nélkül. Tehát ezt a kettőt azért erősen össze kell hangolni. Továbbá hiába a törvény szigora, ha a kiskorúak az idősekkel vásároltatnak dohányterméket; ezt csak mellékágon jegyzem meg.

A Mi Hazánk Mozgalom gyakornokainak véleménye szerint a legtöbb fiatal a társaság nyomására, bulikon, baráti összejöveteleken kezd el dohányozni, ami átmegy függőségbe, de a média hatására is rászokhatnak a dohányzásra.

A megoldást a megelőzésben látjuk, melynek keretében az iskolákban kötelezővé tenné a dohányzással kapcsolatos ismeretterjesztő előadásokat a Mi Hazánk Mozgalom, továbbá a közösségi médiában is kampányokat indítanánk, hogy a fiatalokat meggyőzzük arról, hogy nem menő a cigizés, hanem inkább ciki.

(14.10)

Ezek fedezetét az ODBE, amely elég tetemes bevétellel rendelkezik, által fizetett koncessziós díj jelentené, amit a Mi Hazánk Mozgalom jelentősen meg is emelne.

Tisztelt Képviselőtársak! Vannak törekvések ebben a törvénymódosításban, amelyek jók, de az árnyoldalakra nagyon erősen oda kell figyelni. Köszönöm a figyelmüket. (Novák Előd tapsol.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ezzel a vezérszónoki felszólalások végére értünk. Kérdezem képviselőtársaimat, kíváne valaki a vitában felszólalni. (Nincs jelzés.) Jelentkezőt nem látok, az általános vitát lezárom.

Most megkérdezem Ágh Péter képviselőtársunkat, hogy kíváne válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Igen. Parancsoljon, öné a szó.

ÁGH PÉTER (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Azt gondolom, hogy a vitában jelentős mértékben nem merültek fel olyan új körülmények, amelyekre érdemben reagálni kellene, vagy amelyre ne tértem volna ki az expozém során.

A Mi Hazánk képviselője megjegyezte az ellenőrzések számát. Utalni szeretnék arra, hogy 2022-ben több mint 3000 helyszíni ellenőrzésre és több mint 2500 adminisztratív ellenőrzésre került sor. Természetesen a hivatal munkatársai a jövő évben is arra fognak törekedni, hogy mindenhol végrehajtsák azokat az ellenőrzéseket, hogy az általunk meghatározott jogszabályokat betartassák a trafikosokkal.

Hallhattunk arról is, hogy milyen módon került kialakításra és kinek kedvezett az új rendszer. Én azt gondolom, hogy a multik pénzén sikerült egy olyan rendszert létrehoznunk, amely a magyar családok számára biztosít megélhetést.

Az ellátóhelyek, az elárusítóhelyek kapcsán is felmerültek kérdések a bizottsági ülésen is és itt is, hogy mi ennek az indoka, engedjék meg, hogy röviden utaljak erre. Ahogy hallhattuk, az említett módosítás egyszerre legalább négyezer munkavállaló elszállásolására alkalmas, és teljes közművesítéssel, továbbá kereskedelmi, illetve szolgáltató létesítményekkel is rendelkező beruházások területén megnyitná a lehetőséget a dohánytermékeknek az értékesítésére. Ezzel nem a munkások dohányzását szeretnénk megkönnyíteni. Egyrészt természetesen a feketepiacot kell visszaszorítani.

Amire fontos rámutatni, az az, hogy a kiskorúak által is lakott, egyre nagyobb arányban nemdohányzó városok, települések lakosait szeretnénk megvédeni. Mitől szeretnénk megvédeni? A trafikingázástól. Sok száz vagy ezer olyan munkástól, akik csak a cigiért mennének be a városba. Ez nem jó ugyanis sem a városnak, sem a munkásnak, egyedül a trafikosnak jó, annak pedig legyen jó az építkezés területén, ne pedig a trafikingázás beindításának az árán. A törvényt tehát életszerűbbé tesszük ezzel a módosítással, mert mi nem a virtuális valóságra, hanem a magyar valóságra szabva szeretnénk jogszabályokat alkotni.

Én köszönöm szépen képviselőtársaimnak a gondolatait, akár kormánypárti részéről a támogatást, akár ellenzéki részéről a kritikát. Én azt gondolom, egy biztos, hogy mindannyian azt szeretnénk, hogy Magyarország minél inkább egy egészséges ország legyen, minél inkább vissza tudjuk szorítani a dohányzást, és azt gondolom, hogy ennek a törvénynek az elfogadásával egy újabb lépést tehetünk ebbe az irányba. Köszönöm, elnök úr, a figyelmet. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:   41-99   100-115   116-135      Ülésnap adatai